גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פעילת זכויות נשים סעודית נידונה לשש שנות מאסר

נסיך הכתר מוחמד בן־סלמאן האשים פעילות פמיניסטיות נוספות בריגול למען קטאר ואיראן 

פעילת זכויות הנשים הסעודית לוג'ן אל־חתלול / צילום: AP
פעילת זכויות הנשים הסעודית לוג'ן אל־חתלול / צילום: AP

בית משפט בסעודיה דן את פעילת זכויות הנשים לוג'ן אל־חתלול למאסר של כמעט שש שנים, על האשמות הקשורות למעורבות בטרור. המקרה של הפעילה לקידום זכויות נשים בממלכה השמרנית היה במוקד ביקורת מערבית רבה, עקב הפרת זכויות האדם שמבצעת הממשלה הסעודית.

חתלול נאסרה לראשונה במאי 2018 בדיוק כאשר ערב הסעודית הרשתה לנשים לראשונה לנהוג, זכות שהיא ופעילות אחרות נלחמו עבורה זמן רב. היא הואשמה בסיוע למדינת אויב ובחתירה תחת יציבות הממשלה בריאד, וכמו כן על כך ששוחחה עם עיתונאים ודיפלומטים זרים, יצרה קשר עם סעודים מתנגדי משטר החיים מחוץ למדינה והגישה מועמדות למשרה באו"ם.

בית הדין המיוחד לפשע פלילי בריאד, אשר הוקם בשנת 2008 למשפטיהם של חשודים מארגון הטרור אל קאעדה, דן אתמול את חתלול לחמש שנים ושמונה חודשים בכלא, החל מיום מעצרה, כך אמרו בני משפחתה ואנשים המכירים את המקרה. משמעות הפחתת הזמן שהייתה במעצר מגזר הדין היא שחתלול ככל הנראה תשתחרר במרץ ושלוש שנים מגזר הדין שלה יהיו על תנאי, ויוטל עליה איסור לטוס במשך חמש שנים.

חתלול, אשר הוחזקה רוב הזמן בבידוד במהלך מעצרה ובנובמבר שבתה רעב במשך שבועיים במחאה על תנאי המאסר, נראתה חלשה בבית הדין. קולה היה חלש וגופה רעד. לפני כן העידה על כך שעברה עינויים, כולל חשמול, הצלפות בשוט והטרדה מינית, אישומים שמערכת המשפט הסעודית מכחישה בעקשנות.

"לוג'אן בכתה כששמעה על גזר הדין היום", כתבה אחותה לינה אל־חתלול בציוץ בטוויטר. "אחרי כמעט 3 שנים של מעצר שרירותי, עינויים, החזקה בבידוד - כעת גוזרים את דינה ומכנים אותה טרוריסטית".

האחות אמרה שחתלול תעתור על גזר הדין ותבקש שתתבצע חקירה נוספות לגבי ההאשמות שלה על עינויים. בעבר אמרה שהאיש שעינה אותה היה היועץ לכתר הסעודי לשעבר סעודאל־קחתני. משרד התקשורת הסעודי לא הגיב לבקשות תגובה בנושא הפסיקה.

נסיך הכתר מוחמד בן־סלמאן האשים פעילות בקבוצות לזכויות נשים בריגול למען המדינות היריבות קטאר ואיראן. מוקדם יותר החודש, שר החוץ הסעודי הנסיך פייסל בן פרחאן אמר שחתלול העבירה חומר מסווג למדינות אויבות. שני הבכירים הכחישו כל קשר בין הפעילות הפמיניסטית של חתלול והמעצר שלה.

יחד עם זאת, סעודיה לא הציגה שום עדות פומבית התומכת בטענתה. במשפחתה של חתלול אומרים שהעדות היחידה שהוצגה נגדה בבית המשפט, במשפט שהיה סגור לדיפלומטים ולעיתונאים זרים, היו ציוצים על נהיגת נשים וסרטונים שלה בה היא מבקרת את האפוטרופסות הגברית, שיטה לפיה נשים סעודיות צריכות לבקש רשות מקרוב משפחה זכר על מנת להחליט על דברים כגון נסיעות לחו"ל.

ממשרד זכויות האדם של האו"ם יצא ציוץ בו נכתב שגזר הדין שקיבלה חתלול מטריד ביותר. "אנו מבינים ששחרור מוקדם הוא אפשרות וממליצים על כך בתקיפות כעניין דחוף ביותר", נכתב בציוץ.

חתלול, בת 31, הייתה עלולה לקבל עד 20 שנה בכלא. בתחילה טופלה בקשת הארכת המעצר שלה בידי בית דין פלילי אך בנובמבר המשפט הועבר באופן בלתי צפוי לבית הדין ללוחמה בטרור, אשר מאז הפגנות האביב הערבי ב־2011 משמש את המשטר לרדוף פעילי זכויות אדם ומי שנתפס כמתנגד למשטר.

העונש הקל יחסית והחופזה בה התיק נסגר - לפחות שישה דיונים נקבעו בשבועיים וחצי האחרונים - מצביעים על מאמץ לסלק מקור פוטנציאלי לעימות מול הממשל האמריקאי הנכנס. שני יועצים סעודיים לכתר אמרו שפסק הדין המוקטן התקבל לבקשת הנסיך מוחמד, המבקש לשחרר קצת מהלחץ שוושינגטון לוחצת אותו.

הרשויות לא הגיבו לבקשת תגובה. בכירים בסעודיה אומרים שמערכת המשפט במדינה היא עצמאית.

בעוד הנשיא דונלד טראמפ עמד לצדו של הנסיך מוחמד כאשר הואשם במתן ההוראות לחיסול העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, היו חברי קונגרס שגינו את הנסיך. בן סלמאן הכחיש מעורבות בהתנקשות על חייו של חשוקג'י.

במה שנראה כסימן לשינוי בגישה של וושינגטון לריאד, סנאטור כריס מרפי (דמוקרט מקונטיקט) ביקר את הרפובליקאים על כך שהם עוצמים עיניים אל מול הפרות זכויות אדם שבמדינות אחרות היו מבקרים חדשות לבקרים. "ערב הסעודית יכלה להפסיק בעינויים וברדיפה הפוליטית של לוג'אן אל־חתלול כמחווה של רצון טוב כלפי ממשל ביידן הנכנס", צייץ הסנאטור. "במקום זה, הם שלחו אותה לכלא לשש שנים בגלל שביקשה שיאפשרו לנשים לנהוג".

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן הבטיח לבצע הערכה מחדש של היחסים בין ארה"ב לסעודיה ולהגן על זכויות פעילים ופעילות בכל העולם, לאחר השבעתו בינואר. ערב הסעודית בירכה את ביידן על ניצחונו בבחירות אך חוששת מתוכניתו לחזור להסכם הגרעין עם איראן מתקופת אובמה.

ג'ייק סאליבן, האיש שביידן מתכוון למנות ליועץ לביטחון לאומי, אמר שגזר הדין שניתן לחתלול מטריד ואינו הוגן. "כפי שאמרנו, ממשל ביידן־האריס יעמוד נגד הפרות של זכויות אדם בכל מקום שהן קורות", כתב בציוץ. אך אדם קוגל, סגן מנהל מחלקות המזרח התיכון וצפון אפריקה בארגון Human Rights Watch, אמר ששחרור מוקדם לחתלול יכול להקל בלחץ מהממשל האמריקאי הנכנס ומצד שני להעביר את המסר לאזרחי ואזרחיות סעודיה, שביקורת המושמעת באופן ציבורי היא טאבו שאין לעבור עליו.

הוא הגדיר את גזר הדין כ"עיוות של הצדק" אבל אמר שהתוצאה יכלה להיות גרועה יותר. חייה של חתלול יוגדרו מעתה על פי תנאי השחרור שלה והיא תצטרך לשמור על פרופיל נמוך במשך שנים כדי להימנע מעונש נוסף, אמר.

בעבר התנגדה ערב הסעודית לקריאות מערביות לשחרר את חתלול, אשר קבוצות זכויות אדם באירופה ובארה"ב הפכו אותה לגיבורה והיא אפילו מועמדת לפרס נובל לשלום. לאחר חיסול חשוקג'י על ידי סוכני ממשל סעודיים באיסטנבול, המקרה שלה החל להאיר באור רע את הממלכה, ופגע במאמצים למשוך השקעות זרות הנחוצות לגיוון הכלכלה הסעודית, שכיום תלויה בנפט.

מעצרה היה חלק ממהלך נרחב יותר של הנסיך מוחמד, אשר הכניס למאסר אנשי דת ואינטלקטואלים מכל קצוות הקשת הפוליטית, אפילו בעת שהוא מנסה לפתוח את הכלכלה ולשחרר מעט את הנורמות החברתיות המיושנות בסעודיה. פעילות אחרות לזכויות נשים שנעצרו בערך באותה תקופה נשפטו בשקט או שוחררו בערבות, לאחר שהתיקים שלהן עמדו פתוחים במשך יותר משנה.

פעילה נוספת, מאיה אל־זהרני, נעצרה אחרי שצייצה ציוץ תומך בפעילה שלישית, שגם היא קיבלה גזר דין כמו של חתלול ביום שני, כך על פי אתר החדשות המקומי סאבק, אשר הכתב שלו נכח בדיון.

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?