גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יותר נזק מתועלת: המקום הכי חשוב בקורות חיים מבוזבז

כמה מילים צריך לכלול מסמך קורות חיים טוב, ומדוע אין טעם לשדרג אותו?

קורות חיים לא רלוונטים / צילום: שאטרסטוק
קורות חיים לא רלוונטים / צילום: שאטרסטוק

שתי הסיבות לכתיבת הטור הזה הן פוסט שעלה השבוע בקבוצת מחפשי עבודה גדולה בפייסבוק, ומסמך קורות חיים של מנהלת אגף משאבי אנוש שביקשה את חוות דעתי.

נתחיל בפוסט שהתמקד בשאלה האם צריך לכתוב תמצית בראש מסמך קורות חיים, המלצה שהכותבת ראתה בהמון אתרים שעוסקים בנושא. היא קבלה עשרות תגובות, רבות מהן של יועצי קריירה ו/או מנהלי משאבי אנוש בהווה ובעבר, שלא ידועים דבר וחצי דבר על הקריירה של השואלת. למרות זאת, כולם ללא יוצא מהכלל, המליצו על פתיח בראש המסמך, משלל סיבות: "כןןןןן, מומלץץץץץ! יש לך פה הזדמנות לשווק את עצמך, לא תקפצי על זה?", "זה הכרחי, זה המקום לתת מיתוג אישי/ערך", "כן, זה מה שהולך היום", "ארגונים לא קוראים קורות חיים, הם רק מרפרפים כמה שניות לכן מומלץ מאוד פתיח" ועוד.

הקדמה לספר

המגיבים היו תמימי דעים כי התמצית צריכה לכלול 3 נקודות קצרות: עיקרי הניסיון התעסוקתי, כישורים ומיומנויות מקצועיות ואישיות, ומה בעל המסמך מחפש - כמות אינפורמציה שבהגדרה לא יכולה להיות קצרה. חלקם המליצו לפרט "את הערך שלך כאדם", "המוטיבציה לתפקיד", "למה דווקא את", "משהו שמייחד אותך", כמובן בשילוב מילות מפתח - והרי לכם הקדמה לספר.

ובכן, פתיח עלול להביא יותר נזק מתועלת, למעט בשני מצבים שאפרט בהמשך, שגם בהם התרומה שלו מוטלת בספק רב. מדוע? קודם כל משום שהרוב המכריע של המגייסים לא קוראים את הפתיח, בוודאי שלא לצורכי סינון. איששתי את האמור עם מספר לא מבוטל של מנהלים ואנשי השמה מהמקצועיים בארץ שסיננו עשרות/מאות אלפי מסמכים, וכולם אמרו "אני לא קורא/ת את הפתיח" (למעט אחת שאמרה כי לפעמים היא מציצה בו לפני הראיון).

ולמה הם לא קוראים? כי זה לא מעניין אותם. מגייסים לא מסננים אנשים לפי הכישורים והמיומנויות המקצועיות שלהם אלא בהתאם לאופן שהנ"ל באו לביטוי בפוזיציות שתפס כל מועמד בשוק העבודה- כלומר באיזה חברות עבד ובאילו תפקידים - ואכן זה הדבר הראשון שמגייסים בודקים, עם דגש על התפקיד הנוכחי/אחרון.

גם התכונות האישיות לגמרי לא מעניינות אותם, ולא כי הן לא חשובות מאד, פשוט משום שאמינותן במסמך היא אפסית - כל אחד יכול לכתוב כמה הוא נפלא, אמין, בעל מוסר עבודה וחרוץ, כולל העצלנים ביותר. על כן, למעט מי שאין לו שום דבר אחר למכור פרט לאישיותו (למשל בתפקידים לא מקצועיים), המקום לשווק אותה הוא לא בקורות חיים אלא במדיום אחר - בראיון העבודה.

מבחן שילוט חוצות

ומה לגבי מה שהמועמד מחפש? זה ממש, אבל ממש לא מעניין את המגייסים. הוא יכול לחפש מה שהוא רוצה, והם מצידם ימשיכו לחפש רק מה שהם רוצים - כלומר ניסיון מאד ספציפי, כפי שהוא בא ביטוי בתפקידים שאדם מילא עד היום.

אז מה הבעיה לכתוב פתיח, מקסימום הוא לא יביא תועלת? ההסבר הפשוט הוא שככל שיש פחות מילים במסמך המסרים עוברים ברור יותר ומהר יותר- בדיוק כמו בכל אלמנט פרסומי אחר, ואם יש לכם ספק תספרו מילים בשלטי חוצות ותבדקו איזה שלט קריא יותר.

קורות חיים טובים לא אמורים לכלול יותר מ 500 מילים (בעברית), וממש לא מומלץ להאריך אותם עם מידע מיותר, ועוד לתקוע אותו כמחסום במקום הכי חשוב במסמך - בראשו.

שנית, כמעט ב 100% מהמקרים פתיחי קורות-חיים הם לא רלוונטיים, ארוכים מידי, בנאליים ומשעממים עד מוות, מה שלא עושה טוב לתדמית של המועמד וממצב אותו כטרחן.

וזה בדיוק מה שקרה עם קורות החיים של מנהלת משאבי האנוש בהם הוצג רק התפקיד האחרון בו שימשה 18 שנה (טעות ממדרגה ראשונה שמטרתה היתה להסוות גיל), מה שלא הפריע ליועצת שבנתה את המסמך לכתוב תמצית קריירה שהיא כמעט העתק של מה שכתוב שתי שורות למטה בתפקיד היחיד במסמך ("כי פתיח זה הכרחי, וצריך להדגיש מילות מפתח").

תפקיד הדגל בעבר

המקרה הזה הוא דוגמה מצוינת לכל הקריירות שבהן התפקיד הנוכחי/האחרון הוא גם הבכיר או המקצועי ביותר בקריירה, מה שבהגדרה מייתר כל פתיח/תמצית, שכן התפקיד הזה מימלא מבטא את מלוא ערך המותג של המועמד. כנ"ל במקרה של כותבת הפוסט שעבדה עד כה רק בחברה אחת בה קודמה פעמיים, ולא זקוקה לשום פיתח שרק יחבל בהעברת המסר ולעיתים אף במיצוב.

ומה לגבי מי שתפקיד הדגל שלו/הרלוונטי למשרה היה אי שם בעבר? זהו אחד משני המקרים היחידים שמצדיקים פתיח, אם כי תרומתו זניחה כי מגייסים מדלגים עליו. במקרה כזה שווה לשקול פתיח קצרצר שכולל רק נתונים כמותיים כתובים בספרות וסימנים שימשכו את העין (למשל: ניהול מערכים X גדולים - 120 עובדים, $200M מחזור - בחברה גלובלית), ועוד שורה או שתיים של תפוקות בלבד ולא תשומות (כישורים, מיומנויות וכו'), ובתנאי שאף הן כמותיות.

המקרה הנוסף שעשוי להצריך פתיח הוא עוד יותר ספציפי - כשנדרש לבנות עמוד שידרה מקצועי לעב"מ תעסוקתי, דבר המחייב הכירות יסודית של כל מסלולי הקריירה בכל המקצועות הרלוונטיים עבורו, לרבות החסמים בכל אחד מהם, אחרת לא ניתן לבחור בשלד המקצועי המתאים שסביבו ריאלי/ניתן למתג את המועמד (מנהל פרויקטים זה לא מקצוע, גם לא COO).

חבל על הכסף

ותזכורת לסיום, כפי שכתבתי כבר בעבר, חבל לזרוק כסף על שדרוג קורות חיים, זה כמעט אף פעם לא עושה את ההבדל, כי כשהקריירה איכותית גם מסמך עלוב מספיק, וכשהיא בעייתית, לא עוזר שום שדרוג. זכרו, קריירה זה הפוך ממה שחשבתם. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

עוד כתבות

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק הדין של בית המשפט העליון שמצמצם את הגדרת הידועים בציבור

העליון דן בשאלה מתי זוג יחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא לא מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

דיווח: ארה"ב עצרה משלוח נשק לישראל - מחשש למבצע נרחב ברפיח

לאחר רצף אזעקות ביישובי הצפון: גל תקיפות של צה"ל בלבנון • מטרה אווירית חשודה יורטה סמוך לאילת • רה"מ נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גלנט: "הפעולה ברפיח לא תיעצר עד לחיסול חמאס במרחב או חזרת החטוף הראשון לישראל" • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • עדכונים שוטפים