שדרוג קורות חיים ולינקדאין לא עוזר למצוא עבודה

קורות חיים לא יודעים לקדם קריירה, גם לא להוביל בדרך להסבה מקצועית

קורות חיים / צילום: Shutterstock
קורות חיים / צילום: Shutterstock

רוב האנשים מאמינים ששדרוג קורות חיים ופרופיל הלינקדאין יעזרו להם למצוא עבודה טובה יותר, מהר יותר. הם טועים. מי שמתקשים למצוא עבודה נכשלים במשימה למרות מסמך קורות חיים מדוגם, ולעומתם אלו שמוצאים עבודה איכותית, התואמת את הידע והניסיון שלהם, עושים זאת על-אף מסמך קורות חיים בינוני ומטה.

הבעיה בחיים, לא המסמך

מדוע? כי מוצאים או לא מוצאים עבודה לא בזכות מסמך קורות החיים אלא בזכות החיים, דהיינו מסלול הקריירה והתאמתו למאפייני תפקיד המטרה ולדרישות המעסיק.

מעסיקים לא מסננים מועמדים על פי איכות המסרים, אלא קודם כל על פי הרקורד התעסוקתי (המסלול, היכן עבדתם, כמה זמן, באילו תפקידים) ואיכות ההשכלה (מה למדתם והיכן). המשמעות הפרקטית היא כי המשתנים העיקריים המכתיבים את ההעדפה של המעסיקים לא ניתנים לשינוי, אלא אם ממציאים מציאות, כלומר משקרים, וכל השאר הוא על גבול הפרפראות.

אז מאיפה נולד הרעיון שקורות-חיים משודרגים הם המפתח למציאת עבודה? כרגיל, שילוב של חוסר ידיעה כיצד שוק העבודה מתנהל ואיך מעסיקים מקבלים החלטות גיוס, ומאידך אינטרסנטים המתפרנסים משדרוג קורות חיים/לינקדאין, שמפמפמים את המיתוס הזה השכם והערב. ואם לא די בכך, תעשיית קורות החיים מעצימה אותו עם תאוריית המסמכים היעודים לתפקידים השונים, והתוצאה היא ערמת גרסאות שרק מי שכתב אותן מבדיל בניהן, וגם זה בקושי.

בפועל איכות מסמך קורות החיים מהווה חסם מהותי עבור חלק קטן בלבד של מחפשי עבודה, כאשר עבור השאר החסם העיקרי נמצא במקום אחר לגמרי, לדוגמה מנהל מכירות עם ניסיון של מעל 5 שנים שלא מצליח למצוא עבודה למרות שדרוג קורות החיים (תמורת כמה מאות שקלים). המסקנה שאליה הגיע היא כי המסמך לא תוקן כהלכה וצריך "משדרג" מקצועי יותר. אך הבעיה האמיתית שלו כלל לא נמצאת בגזרת המסמך אלא במסלול הקריירה שלו שייצר שורה של חסמים אחרים שבגללם הוא נפסל על הסף - ריבוי מקומות עבודה, קדנציות קצרצרות, ניסיון מכירתי במגוון רחב מידי של שירותים/מוצרים ללא מומחיות בשום תחום, היקפי מכירות נמוכים ועוד, בנוסף לנחיתות בהשכלה (12 שנות לימוד ללא בגרות).

החסמים האמיתיים

איזה סיכוי יש לו מול אנשי מכירות מתחרים, בפרט כעת, כשחברות מנצלות את הקורונה לשדרוג כח אדם? לצערי גם אם שלמה המלך יכתוב לו קורות חיים, הסיכוי שלו להגיע לראיון עבודה לתפקידים אליהם הוא מכוון קלוש עד אפסי. מנגד, בוגרת אוניברסיטה עם רקורד תעסוקתי נטול בעיות מהותיות, מגיעה לראיונות עבודה לתפקידי ניהול מוצר איכותיים למרות מסמך קורות חיים עלוב למדי (3-4 שורות ג'נריות בכל תפקיד), ופרופיל לינקדאין בהתאם.

מתי בכל זאת נדרש טיפול בקורות החיים? בדרך כלל כשקיימת בעיית קריירה מג'ורית הדורשת טיפול אסטרטגי במסמך (למשל חוסר זהות תעסוקתית מובחנת), אם כי גם אז לא בטוח שהיא תיפתר, בוודאי אם המשדרג לא מכיר את מסלולי הקריירה במקצועות השונים ועל מה נמדדים בכל תפקיד - ידע שמספר האוחזים בו הוא זעום. לגבי השאר, גם אם אתם לא יודעים לכתוב קורות חיים, או לחלופין לא בטוחים האם המסמך שלכם סביר, חפשו בלינקדאין 10 בעלי מקצוע/הגדרת תפקיד מקבילים, אתרו את הפרופילים בעלי המסרים האיכותיים יותר וצרו מסמך קורות חיים/פרופיל בהשראתם.

ואם בכל זאת אתם מתקשים למצוא עבודה? לפני שתזרקו כסף על שדרוג של הנ"ל, אתרו את החסמים האמיתיים וטפלו קודם כל בהם, ובראשם ציפיות בלתי ראליות באשר לתפקידי המטרה (הרחבה בטור מהם שלשת החסמים למציאת עבודה? ). זכרו, קורות חיים לא יודעים לקדם את הקריירה שלכם לתפקידים בכירים יותר, גם לא להוביל אתכם בדרך לסבה מקצועית, לא משנה מי המומחה שיכתוב את המסמך. המשימות האלה גדולות על חתיכת הנייר הזו, שמקסימום יכולה להביא אתכם לתפקיד מקביל באיכותו, וגם זה בתנאי שמאמצי החיפוש ממוקדים ואינטנסיביים דיים, תוך שימוש ברשת הקשרים. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה