גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להשקיע או לא להשקיע? כל היתרונות והחסרונות של הביטקוין

בשנה האחרונה הכפיל המטבע הדיגיטלי את ערכו פי חמש האם זו השקעה נבונה?

לוח שערי חליפין של ביטקוין  / צילום: צילום: רויטרס - Dado Ruvic
לוח שערי חליפין של ביטקוין / צילום: צילום: רויטרס - Dado Ruvic

כשהביטקוין נסחר ביותר מ-40 אלף דולר ליחידה בשבוע שעבר - וחימש את ערכו בשנה האחרונה - השאלה העומדת בפני משקיעים היא האם להשקיע או להימנע מכך?

ישנן סיבות רבות לזהירות. ערך המטבע הווירטואלי נסק והתרסק באופן מחזורי מאז הוצג לשוק בשנת 2009. רק מ-13 בפברואר עד 11 במרץ בשנה שעברה איבד הביטקוין 52%.

בעוד מתייחסים אל הביטקוין כמטבע דיגיטלי, הוא לא עומד בקריטריון אחד חשוב המגדיר מטבעות: אין בו שימוש כמטבע עובר לסוחר בעסקאות. בנובמבר, חברות לעיבוד תשלומים דיגיטליים ניהלו מכירות ברחבי העולם בביטקוין בשווי כולל של 267.9 מיליון דולר, כך לפי חברת המחקר Chainalysis. לשם ההשוואה, סך המכירות של קמעונאיות בארה"ב לאותה תקופה היה 546 מיליארד דולר.

אנשים רבים סבורים שמשקיעים צריכים להתרחק מהמטבע לחלוטין. אחרים אומרים שאולי הוספת ביטקוין לפורטפוליו היא השקעה נבונה - אך רק כחלק קטן מסך כל הנכסים.

"הפיכת הביטקוין לחלק משמעותי מהפורטפוליו שלך מגדילה את הסיכון באופן משמעותי", אמר אסוואר פרסאד, פרופסור למדיניות מסחר באוניברסיטת קורנל שכותב כעת ספר על המטבעות הדיגיטליים. "אבל כמות שולית אולי כדאית בהתחשב בדינמיקה של העת האחרונה".

הנה כמה מהטיעונים הטובים ביותר בעד ונגד השקעה בביטקוין:

היתרונות

מה שהביטקוין באמת מייצג הוא אחסנה של ערך. בתור שכזה, ניתן להשתמש בו כגדר כנגד אינפלציה ונגד ירידות בנכסים פיננסיים אחרים, כמו מניות, אג"ח והדולר, כך אומרים כמה בכירים בתעשייה. הביטקוין עלה בערכו מאז מרץ, בעוד הדולר נמצא בירידה.

תפקיד "אחסנת הערך" לביטקוין דומה לתפקיד הזהב. "אני שם אותם באותו דלי", אמר ג'ון רקנתאלר, סגן נשיא למחקר בחברת המחקר להשקעות Morningstar.

ישנם אוהדים של המטבע שתומכים בהשקעות בו - אם כי הפכפכות הביטקוין משפיעה על התיזמון להשקעה - והם אומרים שהמטבע לבסוף יתייצב ואז ישמש למסחר יותר לגיטימי.

בחברת Paypal הודיעו שהחברה מתכוונת לאפשר שימוש בביטקוין כאמצעי תשלום החל מהחודשים הקרובים. מתחרה של Paypal, Square, גם היא מראה עניין במסחר בביטקוין, והודיעה באוקטובר שרכשה 50 מיליון דולר בביטקוין.

ישנם אנליסטים הרואים יתרון בהפכפכות המטבע. הסחר העצבני בביטקוין הופך את הקורלציה שלו למניות ולאגרות חוב נמוכה, ובכך תורם לגיוון. "הפכפכות היא רעה אם אתה מרשה לה לזלוג לחלק העיקרי של תיק ההשקעות", אמר רקנתאלר. "אבל אם זה שולי, זה טוב. זה מה שעזר לזהב להפוך למגוון מוצלח". הוא מוסיף: "אנו בעלי הקרנות צריכים להתחיל לחשוב על הביטקוין. אבל אני לא אומר עדיין שלמשקיע הממוצע הוא חשוב".

בגלל שביטקוין הוא כל כך הפכפך, משקיעים לא צריכים הרבה ממנו על מנת לגוון תיק השקעות, אמר רקנתאלר. הוא מאמין שהעברת 5% לביטקוין תגוון תיק מאוזן באותה יעילות כמו העברה 25% לקרן הנאמנות "האלטרנטיבית" הגדולה יותר, JPMorgan Hedged Equity.

היועץ האסטרטגי להשקעות כארים אחמד מ-Cerity Partners בשיקאגו אינו מציע השקעה בביטקוין בשלב זה, אך החברה שלו החלה לבחון את הנושא. אחמד אומר שהשקעה קטנה בביטקוין עשויה לעבוד כמו הקצאה בקרן הון סיכון. "בקרן הון סיכון", אמר, "אחת מכל 10 השקעות מצליחה בגדול, שתיים או שלוש מפסידות והשאר פחות או יותר נשארות אותו דבר. זו שמצליחה בגדול מכסה על הרבה פספוסים".

ביל מילר הרביעי, מנהל תיק השקעות בחברת Miller Value Partners ובנו של המשקיע האגדי ביל מילר, מחזיק כ-20% מתיק ההשקעות האישי שלו בביטקוין. "זו טעות לאנשים לא להחזיק ביטקוין", אמר.

אחד הדברים המושכים בביטקוין בשביל מילר הוא הנדירות שלו, כך אמר. יש כ-650 מיליארד דולר בביטקוין סך הכל, לעומת הערכה שלו שיש כ-80 טריליון דולר מהמטבעות הרגילים.

"הביקוש עוקף את ההיצע", אמר מילר, המפרש זאת כסימן לכך שהביטקוין ימשיך לעלות והמסחר ימשיך להיות הפכפכך.

החסרונות

אין דרך ברורה לקבוע את ערכו ההוגן של ביטקוין. המטבע עובד כמקום לאחסנת ערך רק בגלל שישנם משקיעים המאמינים בו ככזה. "הביטקוין תלוי באמון המשקיעים ותו לא", אמר פרופסור פרסאד. "אם 10% מהמשקיעים ימכרו את מה שיש בידיהם, מחר הוא יכול גם לרדת לאפס".

סוגי השקעה אחרים תלויים באמון משקיעים באופן דומה. אך כשזה מגיע למניות ואג"ח, למשל, ישנם מודלים מתמטיים לגיטימיים לחישוב ערכן. מניות מייצרות רווחים ואג"ח מייצרות הכנסה, למשל, וזה עוזר לקבוע את ערכן.

אנליסטים רבים גם מטילים ספק בערכו של הביטקוין לגידור. השנה, עלה המטבע באופן כללי במקביל למניות ולאג"ח בזמן שהאינפלציה הייתה נמוכה. בנוסף, לא הייתה אינפלציה משמעותית מאז הביטקוין נכנס לתמונה לפני 12 שנה, אז קשה לדעת אם הוא באמת מהווה מגן מפני עליות מחירים. "צריך את המבחן האמפירי הזה", אמר אחמד.

בינתיים, ישנם מבקרים השואלים האם נדירות הביטקוין היא נקודת מכירה. הנדירות הזו משמעה גם שהסחר הפכפכך ולא נזיל. רכבת ההרים של עליות וירידות ב-12 שנות קיום המטבע מאשרות זאת.

הספקנים גם מאתגרים את התפישה שהפכפכות ביטקוין עשויה להיות יתרון לתיק השקעות לצרכי גיוון. "אם ההפכפכות באה רק בגלל ספקולציה, אני לא בטוח שאני רוצה את זה כנכס", אמר אחמד.

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-120 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מניות השבבים עולות ●  IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי