גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להשקיע או לא להשקיע? כל היתרונות והחסרונות של הביטקוין

בשנה האחרונה הכפיל המטבע הדיגיטלי את ערכו פי חמש האם זו השקעה נבונה?

לוח שערי חליפין של ביטקוין  / צילום: צילום: רויטרס - Dado Ruvic
לוח שערי חליפין של ביטקוין / צילום: צילום: רויטרס - Dado Ruvic

כשהביטקוין נסחר ביותר מ-40 אלף דולר ליחידה בשבוע שעבר - וחימש את ערכו בשנה האחרונה - השאלה העומדת בפני משקיעים היא האם להשקיע או להימנע מכך?

ישנן סיבות רבות לזהירות. ערך המטבע הווירטואלי נסק והתרסק באופן מחזורי מאז הוצג לשוק בשנת 2009. רק מ-13 בפברואר עד 11 במרץ בשנה שעברה איבד הביטקוין 52%.

בעוד מתייחסים אל הביטקוין כמטבע דיגיטלי, הוא לא עומד בקריטריון אחד חשוב המגדיר מטבעות: אין בו שימוש כמטבע עובר לסוחר בעסקאות. בנובמבר, חברות לעיבוד תשלומים דיגיטליים ניהלו מכירות ברחבי העולם בביטקוין בשווי כולל של 267.9 מיליון דולר, כך לפי חברת המחקר Chainalysis. לשם ההשוואה, סך המכירות של קמעונאיות בארה"ב לאותה תקופה היה 546 מיליארד דולר.

אנשים רבים סבורים שמשקיעים צריכים להתרחק מהמטבע לחלוטין. אחרים אומרים שאולי הוספת ביטקוין לפורטפוליו היא השקעה נבונה - אך רק כחלק קטן מסך כל הנכסים.

"הפיכת הביטקוין לחלק משמעותי מהפורטפוליו שלך מגדילה את הסיכון באופן משמעותי", אמר אסוואר פרסאד, פרופסור למדיניות מסחר באוניברסיטת קורנל שכותב כעת ספר על המטבעות הדיגיטליים. "אבל כמות שולית אולי כדאית בהתחשב בדינמיקה של העת האחרונה".

הנה כמה מהטיעונים הטובים ביותר בעד ונגד השקעה בביטקוין:

היתרונות

מה שהביטקוין באמת מייצג הוא אחסנה של ערך. בתור שכזה, ניתן להשתמש בו כגדר כנגד אינפלציה ונגד ירידות בנכסים פיננסיים אחרים, כמו מניות, אג"ח והדולר, כך אומרים כמה בכירים בתעשייה. הביטקוין עלה בערכו מאז מרץ, בעוד הדולר נמצא בירידה.

תפקיד "אחסנת הערך" לביטקוין דומה לתפקיד הזהב. "אני שם אותם באותו דלי", אמר ג'ון רקנתאלר, סגן נשיא למחקר בחברת המחקר להשקעות Morningstar.

ישנם אוהדים של המטבע שתומכים בהשקעות בו - אם כי הפכפכות הביטקוין משפיעה על התיזמון להשקעה - והם אומרים שהמטבע לבסוף יתייצב ואז ישמש למסחר יותר לגיטימי.

בחברת Paypal הודיעו שהחברה מתכוונת לאפשר שימוש בביטקוין כאמצעי תשלום החל מהחודשים הקרובים. מתחרה של Paypal, Square, גם היא מראה עניין במסחר בביטקוין, והודיעה באוקטובר שרכשה 50 מיליון דולר בביטקוין.

ישנם אנליסטים הרואים יתרון בהפכפכות המטבע. הסחר העצבני בביטקוין הופך את הקורלציה שלו למניות ולאגרות חוב נמוכה, ובכך תורם לגיוון. "הפכפכות היא רעה אם אתה מרשה לה לזלוג לחלק העיקרי של תיק ההשקעות", אמר רקנתאלר. "אבל אם זה שולי, זה טוב. זה מה שעזר לזהב להפוך למגוון מוצלח". הוא מוסיף: "אנו בעלי הקרנות צריכים להתחיל לחשוב על הביטקוין. אבל אני לא אומר עדיין שלמשקיע הממוצע הוא חשוב".

בגלל שביטקוין הוא כל כך הפכפך, משקיעים לא צריכים הרבה ממנו על מנת לגוון תיק השקעות, אמר רקנתאלר. הוא מאמין שהעברת 5% לביטקוין תגוון תיק מאוזן באותה יעילות כמו העברה 25% לקרן הנאמנות "האלטרנטיבית" הגדולה יותר, JPMorgan Hedged Equity.

היועץ האסטרטגי להשקעות כארים אחמד מ-Cerity Partners בשיקאגו אינו מציע השקעה בביטקוין בשלב זה, אך החברה שלו החלה לבחון את הנושא. אחמד אומר שהשקעה קטנה בביטקוין עשויה לעבוד כמו הקצאה בקרן הון סיכון. "בקרן הון סיכון", אמר, "אחת מכל 10 השקעות מצליחה בגדול, שתיים או שלוש מפסידות והשאר פחות או יותר נשארות אותו דבר. זו שמצליחה בגדול מכסה על הרבה פספוסים".

ביל מילר הרביעי, מנהל תיק השקעות בחברת Miller Value Partners ובנו של המשקיע האגדי ביל מילר, מחזיק כ-20% מתיק ההשקעות האישי שלו בביטקוין. "זו טעות לאנשים לא להחזיק ביטקוין", אמר.

אחד הדברים המושכים בביטקוין בשביל מילר הוא הנדירות שלו, כך אמר. יש כ-650 מיליארד דולר בביטקוין סך הכל, לעומת הערכה שלו שיש כ-80 טריליון דולר מהמטבעות הרגילים.

"הביקוש עוקף את ההיצע", אמר מילר, המפרש זאת כסימן לכך שהביטקוין ימשיך לעלות והמסחר ימשיך להיות הפכפכך.

החסרונות

אין דרך ברורה לקבוע את ערכו ההוגן של ביטקוין. המטבע עובד כמקום לאחסנת ערך רק בגלל שישנם משקיעים המאמינים בו ככזה. "הביטקוין תלוי באמון המשקיעים ותו לא", אמר פרופסור פרסאד. "אם 10% מהמשקיעים ימכרו את מה שיש בידיהם, מחר הוא יכול גם לרדת לאפס".

סוגי השקעה אחרים תלויים באמון משקיעים באופן דומה. אך כשזה מגיע למניות ואג"ח, למשל, ישנם מודלים מתמטיים לגיטימיים לחישוב ערכן. מניות מייצרות רווחים ואג"ח מייצרות הכנסה, למשל, וזה עוזר לקבוע את ערכן.

אנליסטים רבים גם מטילים ספק בערכו של הביטקוין לגידור. השנה, עלה המטבע באופן כללי במקביל למניות ולאג"ח בזמן שהאינפלציה הייתה נמוכה. בנוסף, לא הייתה אינפלציה משמעותית מאז הביטקוין נכנס לתמונה לפני 12 שנה, אז קשה לדעת אם הוא באמת מהווה מגן מפני עליות מחירים. "צריך את המבחן האמפירי הזה", אמר אחמד.

בינתיים, ישנם מבקרים השואלים האם נדירות הביטקוין היא נקודת מכירה. הנדירות הזו משמעה גם שהסחר הפכפכך ולא נזיל. רכבת ההרים של עליות וירידות ב-12 שנות קיום המטבע מאשרות זאת.

הספקנים גם מאתגרים את התפישה שהפכפכות ביטקוין עשויה להיות יתרון לתיק השקעות לצרכי גיוון. "אם ההפכפכות באה רק בגלל ספקולציה, אני לא בטוח שאני רוצה את זה כנכס", אמר אחמד.

עוד כתבות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

5 דברים לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה מעורבת ויושפע מההתפתחויות הבטחוניות ● השקל התחזק מול הדולר, 3.71 שקלים ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5% ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ״ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען שבתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"