גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך גרמו רדיט ומסחר באופציות לראלי במניות גיימסטופ

חברת משחקי הווידאו הפכה לפייבוריטית בקרב סוחרים באינטרנט שרצו להרוויח כסף מרכישת אופציות ● וול סטריט ג'ורנל עונה על השאלות הפתוחות

תערוכה של גיימסטופ בלאס וגאס ב-2013 / צילום: Associated Press, Al Powers/Invision
תערוכה של גיימסטופ בלאס וגאס ב-2013 / צילום: Associated Press, Al Powers/Invision

מניות של קומץ חברות כמו גיימסטופ (Gamestop) ובלאקברי (Blackberry) הציגו בשבועות האחרונים רווחים בשיעורים תלת ספרתיים, והפכו לחלק מתופעה שמשקיעים אינדיבידואלים עומדים מאחוריה. זה מה שחשוב לדעת על הנושא.

למה גיימסטופ עלתה?

ערך מניית גיימסטופ זינק ביותר מפי שבעה מתחילת השנה, בזמן שמדד S&P 500 רשם עלייה של 2.5%. הסיבה לכך היא שקמעונאית משחקי המחשב מגרייפויין, טקסס הפכה לפייבוריטית של סוחרי אינטרנט שמשקיעים בחברות הזוכות לשבחים בפורום WallStreetBets (הימורי וול סטריט) באתר רדיט.

המשקיעים האלה מתמקדים במוכרי שורט שמהמרים שהמניות ייפלו בגלל מה שהם רואים כאתגרים העסקיים של החברה. הסל של קבוצת גולדמן סאקס של 50 המניות המעוררות את עניין השורט הגדול ביותר (כלומר שוול סטריט מהמרת שהן ירדו בערך) עלה ב־25% לשנה, עד יום שישי. עליות מחירים במניות עם שורטים משמעותיים כמו גיימסטופ גרמו להפסדים גדולים לקרנות הגידור המהמרות נגדן, מה שאפילו הביא לעסקת חירום בגובה 2.75 מיליארד דולר כדי להציל חברה אחת שכזו.

מניית גיימסטופ החלה לטפס ב־11 בינואר, לאחר שהחברה הודיעה שהסכימה להוסיף שלושה דירקטורים לדירקטוריון שלה. העליות נמשכו בימים הבאים. באופן חלקי, הרווחים שיקפו את הפופולריות בחודשים האחרונים של מסחר מומנטום, כלומר השקעה בחברות שמחיר המניה שלהן עולה מתוך ציפייה שימשיך לעלות, והעלייה במשך השנה האחרונה במסחר באופציות, המאפשר למשתמשים לעשות הימורים גדולים בהשקעה ראשונית קטנה.

מה תפקידן של האופציות בסיפור הזה?

אופציות הן חוזים המאפשרים למשקיעים לקנות או למכור מניות במחיר קבוע, בתאריך או עד תאריך מסוים שנקבע מראש. הן הפכו לפופולריות במיוחד בקרב משקיעים קטנים בשנים האחרונות, כשבורסות הפכו את המסחר בהן לזול ופשוט יותר. נפח המסחר באופציות קבע שיא בשנה שעברה, והגיע לממוצע של קצת פחות מ־30 מיליון חוזים ביום. השנה, המספר הזה כבר עבר את קו ה־40 מיליון, כך לפי Options Clearing Corp - עלייה של יותר משליש.

אופציות פופולריות במיוחד בקרב משתמשי WallStreetBets, שהפך לחממה של סוחרי יום המחליפים ביניהם רעיונות ורוכשים מניות חמות בכמויות.

איך הסוחרים בגיימסטופ השתמשו באופציות?

האופציות מגיעות בשני טעמים: אחד הוא אופציות קול, הנותנות את הזכות לקנות מניות בתנאים מסוימים, והשני הוא אופציות פוט, הנותנות את הזכות למכור אותן. אופציות קול פופולריות במיוחד בקרב הקהל הקורא את WallStreetBets מפני שרכישתן היא דרך זולה להמר שמניה תעלה.

קחו את התנהגות השוק ביום שלישי כדוגמה. גיימסטופ סיימה עם 147.98 דולר למניה. באותו רגע, אופציות קול שאפשרו למשקיעים לרכוש מניות ב־200 דולר למניה נסחרו ב־19 דולר למניה - שבריר מהמחיר של מניה ממשית. מי שקנה אופציה כזו כשגיימסטופ הייתה בעלייה, מחיר האופציה שלו זינק, וניתן היה למכור אותו עבור רווח מהיר. גם מי שהחזיק במניות הממשיות של גיימסטופ הרוויח, אבל כנראה לא ראה החזרים גדולים כמו עם אופציות קול.

מצד שני, שימוש באופציות יכול לעזור להפחית סיכון למשקיעים. לדוגמה, מי שקנה מניות של גיימסטופ יכול להגן על תיק ההשקעות על ידי קניית אופציות פוט המאפשרות למכור את מניית גיימסטופ ב־100 דולר למניה (למשל). כך, אם מניות גיימסטופ צונחות למחיר של מתחת ל־100 דולר, אפשר להפעיל את אופציית הפוט ולאזן בעזרתה את ההפסדים מהמניות עצמן.

למה המניות מזנקות אם הפעילות היא באופציות?

כשרוכשים אופציית קול, מישהו אחר צריך למכור אותה. באופן טיפוסי, זו תהיה חברה עושה שוק - חברה למסחר אלקטרוני שמוכרת וקונה מניות, אופציות ונכסים אחרים במשך היום, כגון Citadel Securities או Susquehanna International Group.

חברות עושות שוק לא נוטות לעשות הימורים לטווח ארוך על מחירי מניות של חברות. אז כשחברה כזו מוכרת אופציית קול של גיימסטופ, היא לרוב מגדרת את הסיכון במסחר אחר. לעתים קרובות, היא תרכוש מניות של גיימסטופ.

בז'רגון של האופציות, זה נקרא מסחר דלתא, וזו הסיבה לכך שקנייה מסיבית של אופציות קול יכולה לדחוף מעלה את המחיר של המניה שנמצאת מתחת לזה. מעבר לכך, כשמחיר המניה מתקרב לרמה שבה ניתן לבצע אופציות קול- 200 דולר בדוגמה של גיימסטופ לעיל - עושות השוק עשויות להגביר את קניית המניות על מנת לשמור על עמדה ניטרלית.

נפח המסחר באופציות של גיימסטופ הרקיע שחקים בשבועיים האחרונים, על פי חברת הנתונים Trade Alert. במשך רוב השבוע שעבר, נסחרו יותר אופציות קול מאופציות פוט, סימן לכך שמשקיעים היו יותר שוריים מדוביים לגבי המניה באופן כללי. שני בכירים בחברות עושות שוק הסוחרות באופציות אמרו שמסחר דלתא שיחק תפקיד בעליות מהעת האחרונה של מניות חמות כמו גיימסטופ.

במקרים קיצוניים, זה יכול להפוך למנגנון המחזק את עצמו, כשסוחרים יומיים קונים עוד אופציות קול ודוחפים את עושות השוק לקנות מניות, מה שמעלה את מחיר המניה ומעודד סוחרים נוספים להצטרף לחגיגה.

"זה יכול לקבל חיים משלו", אמר סטיב סוסניק, אסטרטג ראשי בחברת Interactive Brokers.

מה אומרים המומחים?

קנה המידה והקצב של העלייה של גיימסטופ, בלאקברי ומניות אחרות השנה הפתיעו את וול סטריט, ואף אחד לא יודע כמה זמן יימשכו הרווחים או איזה חברות יילכדו לטירוף בהמשך.

אבל ותיקי התעשייה הזהירו שעליות במניה המבוססות על רכישת אופציות קול ספקולטיבית בידי משקיעים קטנים יתרסקו לבסוף, מכמה סיבות. ביניהן: הרבה מהחברות האלה היו תחת לחץ כלכלי עוד לפני שמחיר המניה המזנק העלה משמעותית את הערכות השווי שלהן. הערכות שווי וגורמים יסודיים נוטים להיות קשורים קשר אדוק לאורך זמן, אומרים אנליסטים, והערכות יתר הן אינדיקציה טובה לכך שמניה עשויה להתרסק בבת אחת.

משקיעים הרוכשים את אופציות הקול מוקדם בראלי ואז יוצאים לפני שהוא מסתיים ירוויחו ואולי ירוויחו יפה. הרבה כבר הרוויחו, על פי פוסטים ברדיט. משתמש אחד טען שעשה יותר מ־11 מיליון דולר במסחר באופציות קול של גיימסטופ.

אבל רכישה מאוחרת יותר בתוך הזינוק, לאחר שהמחירים כבר עלו, היא סיכון יוצא דופן, כך אומרים סוחרים. רוכשים רבים יחזיקו באופציות קול יקרות שיאבדו ערך מהר ואולי יסיימו את חייהן ללא ערך כלל. בינתיים המניות המזנקות צפויות להביא משקיעים עם כיסים עמוקים בחזרה לקלחת כדי להמר נגדם. כשקהל סוחרי היום ינוע הלאה למניות אחרות, הזינוק שהניע רווחים תלת ספרתיים יתפוצץ, כך מזהירים סוחרים ומנהלי תיקי השקעות.

"לבסוף, בריון חזק יותר נכנס לתמונה", אמר סטינו מיליטו, מנכ"ל שותף ב־Dash Financial Technologies, חברה למסחר באופציות. "נכנסים החבר'ה הגדולים, ואומרים: 'זה מגוחך. זה לא יכול להימשך כך'".

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

דיווח: ארה"ב עצרה משלוח נשק לישראל - מחשש למבצע נרחב ברפיח

לאחר רצף אזעקות ביישובי הצפון: גל תקיפות של צה"ל בלבנון • מטרה אווירית חשודה יורטה סמוך לאילת • רה"מ נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גלנט: "הפעולה ברפיח לא תיעצר עד לחיסול חמאס במרחב או חזרת החטוף הראשון לישראל" • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • עדכונים שוטפים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית