גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הרשתות החברתיות שולטות בתודעה שלנו. יש שלושה דברים שיכולים לשנות את המצב"

מרגישים שהפיד שלכם מוצף בפייק ניוז? זה לא מקרי, זו בחירה מודעת של ענקיות הטכנולוגיה להבליט את מה שנפיץ ומקטב ● מה שלא מגלים לנו הוא שכל מה שנדרש הוא שינוי קל באלגוריתם

הרשתות החברתיות שולטות בתודעה שלנו / צילום: Shutterstock
הרשתות החברתיות שולטות בתודעה שלנו / צילום: Shutterstock

קשה להצביע על הנקודה המדויקת שבה איבדנו שליטה על מה שאנחנו רואים, קוראים - ואפילו חושבים - והרשתות החברתיות תפסו על זה פיקוד. אני חושבת שזה היה סביב 2016. זו הייתה השנה שבה טוויטר ואינסטגרם הצטרפו לפייסבוק וליוטיוב בעתיד האלגוריתמי.

הרשתות האלה, בשליטת רובוטים שנועדו למשוך את תשומת הלב שלנו לפרק זמן ארוך ככל האפשר, קידמו את הדברים שהיה הסיכוי הטוב ביותר שנקיש עליהם, נשתף או נעשה לייק - וקברו את כל השאר. להתראות, פיד שהראה הכול ואת כל מי שעקבנו אחריהם בנהר כרונולוגי ואינסופי. שלום, פיד אנרגטי שמלא בפוסטים שפשוט חייבים ללחוץ עליהם.

בערך בתקופה הזו, פייסבוק - שפיד החדשות שלה מונע על ידי אלגוריתמים כבר מאז 2009 - הסתירה את האפשרות לחזור לפיד שמסודר לפי "מה שקרה לאחרונה".
לא ביג דיל, בטח חשבתם, אם בכלל חשבתם על זה.

אבל העניין הוא שהאלגוריתמים האלה לא רק דוחפים חדשות על האלבום האחרון של טיילור סוויפט. הם גם מעלים למקסימום את הנראות של כל מה שהוא נפיץ - המתקפות, הדיסאינפורמציה, תיאוריות הקשר. האלגוריתמים דחפו אותנו עמוק יותר על העמדות המקוטבות שלנו.

"יש אנשים רעים שעושים דברים רעים באינטרנט - Qanon, אנשי העליונות הלבנה. הבעיה היא לא שפייסבוק, יוטיוב ואתרי תקשורת חברתית אחרים מרשים להציג את זה ברשתות שלהם. אלא העובדה שהם מגבירים את זה", אמר האני פאריד, פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת ברקלי, קליפורניה.

תסריטים למקרה הגרוע ביותר כבר אינם רק הנחת עבודה. אנשים נחשפים לדברים שמושכים אותם. הם מקליקים, קוראים, צופים, נופלים לתוך מחילות ארנב שמחזקות את הרעיונות והמחשבות שלהם, הם מתחברים עם אנשים דומים. בסוף הם מגיעים לגרסה פרטית שלהם של המציאות. או לגבעת הקפיטול.

התקשורת החברתית בהחלט אינה האשמה הבלעדית, וכאשר האשמה מוטלת על הרשתות החברתיות, הרובוטים הם לא האשמים היחידים. ההשתקה של חשבונות הפייסבוק והטוויטר של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ חשפה את ההיפך: האנשים המנהלים את החברות האלה הם כן מי שבסופו של דבר קובעים מה יופיע ומה לא. (ובפעם האחרונה שבדקתי, אנו עדיין יכולים פשוט להפסיק להשתמש ברשתות חברתיות אם נרצה). אבל בלב העניינים עדיין ישנה בעיית הטכנולוגיה הגדולה: מחשבים קובעים עבורנו מה נראה, והם קובעים זאת ללא שקיפות.

לעיתים, מטרת הטור שלי לספק פתרונות לבעיות טכנולוגיה. במקרה הנוכחי, אין פתרון אחד - בטח שלא פתרון פשוט. כל מה שאני יכולה לעשות הוא לחלוק כמה רעיונות.

הרעיון הראשון: בלי אלגוריתמים, בלי פרסומות

מארק ויינשטיין, מייסד MeWe, רשת חברתית שמשווקת את עצמה כ"אנטי פייסבוק", ברור לגמרי בנושא: הפתרון הוא לחזור לפיד כרונולוגי טהור בלי התערבויות.
ברשת MeWe אפשר לעקוב אחרי חברים, עמודים או קבוצות. הפוסטים מופיעים בפיד כפי שהועלו. "אף מפרסם, משווק, פעיל פוליטי או חבר אחר לא יכול לדחוף בכוח תוכן לפיד של מישהו אחר. אנחנו לגמרי מפרקים את הרעיון של הגברה מפריעה ושערורייתית", אמר ויינשטיין. "זה לא יכול לקרות ב-MeWe".

באופן ספציפי, הוא מסביר, הגישה הזאת מגבילה את הפצת הדיסאינפורמציה. "אתה חייב לבחור לעקוב אחר דיסאינפורמציה. לא ניתן להאכיל אותך דיסאינפורמציה בכפית על ידי אלגוריתם או על ידי הממשלה הרוסית או הממשלה הסינית", הוסיף.

באחרונה, כשמשתמשים מהימין הקיצוני חיפשו אלטרנטיבות לפייסבוק, טוויטר ופרלר (Parler), הם הגיעו ל-MeWe, אשר כיום מדווחת על 15.5 מיליון משתמשים. ויינשטיין אומר שהרשת החברתית שלו השקיעה הרבה בפיקוח על תוכן, ותנאי השימוש בה ברורים: מי שיעודד אלימות, יעלה חומר לא חוקי וכו’ - יסולק. לאחר סילוק פרלר מחנויות האפליקציות, יצרה MeWe קשר עם אפל, גוגל ואמזון ווידאה שהאפליקציה שלה עונה על הנחיותיהן לגבי תוכן.

אבל הבעיה עם טיימליין לא אלגוריתמי, הוא שהפיד יכול להפוך למוצף וקשה לניווט. זה בדיוק מה שטוויטר, פייסבוק ואינסטגרם אמרו לי כששאלתי למה הסירו את ברירת המחדל של צפייה כרונולוגית בתוכן.

ויינשטיין אומר ש-MeWe, שמרוויחה כסף רק מכתבות בתשלום ואפשרות למנוי פרימיום בתשלום, לא מפרסומות, פותרת את זה עם פילטרים וכלים לניהול הפיד; ניתן למיין לפי אנשי הקשר, הקבוצות והעמודים אחריהם אתה עוקב. מפני שאין פרסומות, MeWe לא אוספת עליכם מידע כל הזמן, הוסיף.

הרעיון השני: לאלף את האלגוריתם

אבל בשביל החבר’ה הגדולים שתלויים בפרסומות, להסיר את האלגוריתם זו אפשרות סבירה כמו לאלף את הכלב שלי לכתוב את הטור שלי במקומי. במקום זה, מומחים מציעים שהפלטפורמות ייעשו רציניות לגבי הורדת השערוריות, הזעם והקונספירציות, ויקדמו את התוכן האמין, מעורר המחשבה והמוכח - אפילו כשהן יודעות שמשתמשים פחות ישתפו תוכן כזה.

"אלגוריתמים פשוט ייאלצו להחליט, 'אנחנו חושבים שיש יותר ערך לוול סטריט ג’ורנלז, לוויקיפדיות, לארגוני הבריאות העולמיים מאשר לכל הטמטום.קום", אמר פרופסור פאריד.
ויש הוכחות שזה עשוי לעבוד. במחקר ממרץ 2020, פרופסור פאריד וחוקרים אחרים מצאו שיוטיוב קידמה סרטוני תיאוריות קשר במידה מופחתת לאחר שהחברה שינתה את אלגוריתם ההמלצות שלה.

פייסבוק פעלה באופן דומה. בשבועות שלפני הבחירות, עשו פייסבוק ואינסטגרם צעדים לצמצם את הפצת המידע שהאלגוריתמים זיהו כפוטנציאלי להיות שגוי, כולל טענות שהופרכו לגבי תרמית בוחרים או זיוף קלפיות. התוצאה הייתה קידום מקורות חדשות אמינים וירידה בהפניות לאתרים המזוהים עם צד פוליטי אחד בלבד. ישנן גם עדויות לכך שנרטיבים של תרמית בחירות ירדו באופן משמעותי בטוויטר לאחר השעיית טראמפ מהרשת, כך לפי נתונים של חברת המחקר Zignal Labs.

רגולטורים יכולים להיכנס לתמונה. מעבר לכל התביעות בנושא הגבלים עסקיים, היו גם קריאות ספציפיות שכוונו לכך שהחברות יהיו אחראיות לתוצאות שהאלגוריתמים שלהן מביאים. דיווחים שכתבו עמיתיי מראים שפייסבוק מודעת בהחלט לנטייה של מערכת ההמלצות שלה לדחוף אנשים לקבוצות קיצוניות. על פי הצעת חוק אחת שהוגשה על ידי חברי בית הנבחרים טום מלינוסקי (דמוקרט מניו ג’רזי) ואנה אשו (דמוקרטית מקליפורניה), הרשתות יישאו באחריות ל"קידום אלגוריתמי של קיצוניות".

הרעיון השלישי: להחזיר לעצמנו את השליטה

הרעיון המשוגע מכולם הוא להחזיר לעצמנו חלק מהשליטה. "מה אם אנשים יכלו לומר, 'אני רוצה לראות חדשות מטווח פוליטי רחב של מקורות’, או 'אני רק רוצה לראות פוסטים של חברים ומשפחה’", אמר ג’סי לריץ’, מייסד שותף של Accountable Tech, עמותה שמוקדשת למלחמה בדיסאינפורמציה.

פייסבוק לפחות מרשה לנו לראות חלק מהמידע לגבי הסיבות שבגללן הפיד שלנו נראה כמו שהוא נראה. לחצו על שלוש הנקודות בצד ימין למעלה של כל פוסט ושם ישנה אפשרות לשאול "למה אני רואה את הפוסט הזה?".

אם אתם חושבים שהפיד הכרונולוגי הישן והטוב הוא התשובה, יש דרכים לשחזר אותו, לפחות באופן זמני בחלק מהשירותים. אם כי למצוא את המתגים לכך באפליקציה זה קשה מלמצוא את הדמות המסתתרת ב"איפה אפי".

פייסבוק: בדפדפן, לכו לסמליל הבית בראש הפיד, וגללו בתפריט שבצד ימין. לחצו על "ראה עוד" ואז על "חדש ביותר". באפליקציה, לכו לשלוש הנקודות בחלק ימין למעלה או ימין למטה במסך וחפשו "חדש ביותר". רק זכרו שכשתסגרו את הדפדפן או האפליקציה תחזרו להגדרה הקודמת.

טוויטר: בטוויטר זה הרבה יותר פשוט. כוכב קטן בפינה השמאלית העליונה של האתר או באפליקציה מאפשר לכם "לראות ציוצים אחרונים" במקום "ציוצים פופולריים ביותר". פעם זה היה מוציא אתכם מהפיד האלגוריתמי, אך כיום ניתן לקפוץ בין שני הפידים. אני עושה זאת לעתים.

יוטיוב: לא ניתן לכבות את כל מערכת ההמלצות האלגוריתמית אך ניתן לעבור בכל קטגוריה או חיפוש ל"סרטונים אחרונים שהועלו". ניתן גם לכבות את הנגינה של הסרטון הבא באופן אוטומטי. בדפדפן אינטרנט, חפשו את המתג הקטן עם כפתור "נגן" בתחתית נגן הווידאו. באפליקציה חפשו את המתג בראש נגן הווידאו.

טיקטוק: ליד פיד "בשבילך" הממכר והמונע בידי אלגוריתם ישנו פיד מעקב, שמראה רק את האנשים אחריהם אתם עוקבים. רק תדעו: טיקטוק עדיין משתמשת באלגוריתמים כדי להראות לכם כאן סרטונים שהיא חושבת שתרצו לצפות בהם.

אינסטגרם: האופציה לא קיימת. דוברת של פייסבוק הסבירה שעם הפיד הכרונולוגי הישן, אנשים פספסו 70% מהפוסטים בפיד שלהם - קרוב לחצי מהפוסטים של חברים ומשפחה. לאחר שנעשה השינוי לפיד האלגוריתמי, החברה מצאה שאנשים ראו בממוצע יותר מ-90% מהפוסטים שהעלו חברים שלהם.

אם היה מדובר רק עלינו, החברים והמשפחה שלנו, זה היה דבר אחד, אך במשך שנים הרשתות החברתיות לא היו מרוכזות רק בלעזור לנו לשמור על קשר עם הדודה. זה צינור דרכו אנשים רבים כרגע מבינים את העולם וקבעים עליו את דעתם.
האם האלגוריתמים המשרתים את שורת הרווח של חברות הטכנולוגיה גדולות יכוונו את הדעות הללו, או שנקבל אנחנו כמה כללים אמיתיים ושליטה? לרוע המזל, ההחלטה לא נתונה בידינו. 

עוד כתבות

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

גבול ישראל-לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

אחרי כמעט יומיים ללא התרעות בצפון - אזעקות בגליל העליון

הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים