גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנאשם: הנשיא לשעבר דונלד ג'יי טראמפ. האשמה: הסתה למרד נגד ארצות-הברית

משפטו השני של טראמפ במליאת הסנאט ייפתח ביום שלישי ● הפעם אין ממה להדיח אותו, אבל הדמוקרטים עומדים על דעתם שהוא צריך להיענש על פלישת אוהדיו לבניין הקפיטול לפני חודש ● התוצאה החזויה: הוא לא יורשע; התוצאה הלא חזויה: היצרים יחזרו ויתלהטו

המהומות בבניין הקפיטול, לפני חודש / צילום: Reuters
המהומות בבניין הקפיטול, לפני חודש / צילום: Reuters

המלחמה הדמוקרטית נגד דונלד טראמפ נמצאת בעיצומה. משפטו של הנשיא לשעבר מתחיל מחר (ג') במליאת הסנאט. תשעה קטגורים דמוקרטיים, כולם צירים של בית הנבחרים, יאשימו אותו ב"הסתה למרד", על חלקו במאורעות 6 בינואר בגבעת הקפיטול.

איננו יודעים מספיק על כוונותיהם ועל התנהלותם. ממילא לא ברור כמה זמן יארך המשפט הזה. אולי שבועיים, אולי פחות. אנחנו יודעים שטראמפ עצמו דחה הזמנה דמוקרטית להעיד במשפטו. לא ברור אם יוזמנו עדים כלשהם. במשפט טראמפ לפני שנה לא היו עדים, אבל אז הרפובליקאים שלטו בסנאט. עכשיו הדמוקרטים שולטים בו, ואם ירצו הם יוכלו להזמין.

ביום ו' אישר יורשו של טראמפ, ג'ו ביידן, כי הנשיא לשעבר, בניגוד לכל קודמיו, לא יקבל תדרוכי מודיעין שוטפים, מפני שאין לדעת מה ייפלט מפיו לאחר התדרוכים. אין כל חובה חוקית לתדרך נשיאים, אבל זה מה שעשו נשיאים לטובת קודמיהם. ביטול הפריבילגיה הוא אפוא מחווה של בוז ושל טינה. ביידן משיב לטראמפ כגמולו. הנשיא לשעבר סירב לברך אותו על נצחונו, להזמין אותו ואת רעייתו לבית הלבן, או להשתתף במעמד השבעתו.

דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס

המשפט וביטול התדרוכים מתיישבים היטב עם האווירה הכללית בוושינגטון. היה בעיר הזו מעט מאוד רצון טוב ערב חילופי השלטון. גם המעט שהיה התנדף לכל רוח. העימותים בין דמוקרטים לרפובליקאים חורגים בהרבה מאמות-המידה הרגילות של יריבות מפלגתית. הם מבטאים אבדן מלא של אמון ושל חשק לשתף פעולה.

1.9 טריליון בחמש לפנות בוקר

פוליטית, הנשיא ותומכיו ויתרו פחות או יותר על הניסיון לכונן בסיס כלשהו של הסכמה דו־מפלגתית. בחמש לפנות בוקר שבין חמישי לשישי, סגנית הנשיא קמלה האריס השתמשה בזכותה החוקתית, והכריעה תיקו בהצבעה במליאת הסנאט על תכנית ההצלה של ביידן לנפגעי הקורונה. ביידן רצה 1.9 טריליון דולר. אף רפובליקאי לא תמך בבקשתו, והתוצאה היתה 50־50. האריס היתה ה־51.

אגב, לא רק הרפובליקאים חרקו שיניים. גם שר אוצר לשעבר בממשל קלינטון, הכלכלן לארי סנדרס מאוניברסיטת הרווארד, חושב שאין הצדקה לסכום כה גדול, ונובעת ממנו סכנת אינפלציה. ביידן ויועציו לא שעו לאזהרות. הם מסכימים עם חוות דעתו של יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, שהסכנה של "פחות מדיי" גדולה מן הסכנה של "יותר מדי".

הרבה דמוקרטים האמינו לפני 12 שנה, שברק אובמה טעה כאשר ביקש מהקונגרס "פחות מדי", בניסיון לפייס את הרפובליקאים, מתנגדים מסורתיים של הוצאות גירעוניות. הניסיון לא עלה יפה, הסיוע הנדרש לנפגעי המיתון של 2008 לא ניתן, ושנתיים אחר כך הדמוקרטים שילמו מחיר בקלפיות, כאשר איבדו את הרוב הגדול שלהם בבית הנבחרים.

הסיבה: הדרמה והטראומה

על הרקע הטעון הזה עומד זקן־הסנאטורים הדמוקרטיים בוושינגטון, פטריק לייהי (88) ממדינת ורמונט, לפתוח מחר את משפטו של טראמפ במליאת הסנאט.

האם היה מוטב לממשל החדש לעבור לפרק הבא? יתכן מאוד. מבחינת סדר היום שלו וצורכי החקיקה המידיים, משפטו של טראמפ הוא הסחת דעת ובזבוז זמן. אבל אלה אינן הבחינות היחידות. המעבר "לפרק הבא" כרוך בוויתור על ההזדמנות הבולטת ביותר לדיון מוסדי וציבורי במאורעות של תחילת ינואר.

סוף סוף, המנהיגים הבולטים ביותר של הרפובליקאים בקונגרס הטילו תחילה את האשמה על טראמפ, לפני שחזרו בהם, או התרככו. שלושה שרים בקבינט של טראמפ התפטרו במחאה על התנהגות הנשיא. שר ההגנה לשעבר בממשלו, שניים מיועציו לביטחון לאומי, ראש מטה הבית הלבן לשעבר ואחרים האשימו את הנשיא בגלוי ובמפורש בהסתה לאלימות.

אשמת הנשיא אינה אפוא רק דעתם המשוחדת של הדמוקרטים, הטבועה בחותם של אינטרס פוליטי. המאורעות של 6 בינואר הם דרמטיים וטראומטיים מכדי שיהיה אפשר לעבור עליהם לסדר היום.

אז מה בעצם ההיגיון?

משפט במליאת הסנאט הוא עניין נדיר מאוד. רק שלושה נשיאים התנסו בו, כולל טראמפ. החוקה מסמיכה את בית הנבחרים להגיש כתבי אשמה נגד כל בעל כהונה פדרלית, למשל שר בממשלה, או שופט. הגיון ההעמדה לדין הוא העונש: העברת המורשע מתפקידו. הרשעה מחייבת דילוג על משוכה גבוהה מאוד: שני שלישים ממאה חברי הסנאט צריכים לתמוך בה (67).

היש היגיון בהעמדת הנשיא למשפט לאחר שחדל להיות נשיא? לא לדעת הרפובליקאים. 45 מ־50 הסנאטורים של המפלגה הצביעו לפני שבועיים לטובת הצעת החלטה, המתארת את משפט הנשיא כ"מנוגד לחוקה".

טענת־הנגד של הדמוקרטים היא שמשפט הסנאט נקבע בחוקה לפני 230 שנה ויותר כדי להבטיח שנשיא מכהן לא יעבור על החוק, נקודה. גם אם הוא עבר על החוק בימי נשיאותו האחרונים, הוא אינו פטור מדין־וחשבון.

חוץ מזה, אף כי אי אפשר להעביר נשיא לשעבר מכהונתו, הרשעתו מאפשרת לשני בתי הקונגרס לאסור עליו להחזיק אי פעם בכהונה פדרלית. עד מאורעות 6 בינואר רווחו ניחושים לרוב, שטראמפ יחזור וינסה להיבחר לנשיא ב־2024. ממילא, איסור על כהונה בעתיד יהיה עונש הולם.

נקמת טראמפ

אין כמעט כל סיכוי שטראמפ יורשע, מפני שאין כמעט כל סיכוי שיימצאו 17 סנאטורים רפובליקאים שיצביעו לטובת הרשעתו. הדמוקרטים יוכלו לטעון לניצחון מוסרי, אם יימצאו יותר מקומץ רפובליקאים שיצביעו לטובת הרשעה. במשפט של ינואר 2020 הצביע רק רפובליקאי נגד הנשיא.

טראמפ מוסיף ליהנות מנאמנותם של מצביעים רפובליקאים בכל ארה"ב. אלה המצביעים נגדו, או לטובת הרשעתו, מקבלים עליהם את הסיכון שטראמפ יעודד רפובליקאים נאמנים לו להתמודד נגד הלא־נאמנים במקדימות של המפלגה לקראת בחירות אמצע־הקדנציה לקונגרס בנובמבר 2022.

קומץ צירים רפובליקאים בבית הנבחרים הצביעו בחודש שעבר לטובת העמדת הנשיא לדין. התגובה מצד פעילים מקומיים הייתה חריפה ומאיימת. עם זאת לא עלה יפה הניסיון להדיח את מס' 3 במדרג הרפובליקאי בבית הנבחרים, צירת הקונגרס ליז צ'ייני (בתו של סגן הנשיא לשעבר), שתמכה בהעמדת הנשיא לדין. היא מייצגת את מדינת ווייאומינג קטנת האוכלוסין, במערב ארה"ב. זו מדינה אולטרה־ימנית, שבה טראמפ קיבל 67% מן הקולות. אף כי צ'ייני ניצלה מהדחה בידי עמיתיה בבית הנבחרים נראה שמובטח לה מרד בבוא השעה לחזור ולהיבחר.

מה יגידו פרקליטי טראמפ

רוב הרפובליקאים בסנאט מעדיפים שההגנה במשפט טראמפ תסתפק בטענה שהמשפט אינו־חוקתי, ולא תיכנס בעובי הקורה של "הסתה למרד". אבל זה לא מה שטראמפ רוצה. הוא החליף פרקליטים, והורה לנוכחיים להטעים את זכותו לטעון שהבחירות לנשיאות היו מזויפות.

אם אמנם זה מה שיטענו הפרקליטים, חזקה על המשפט שהוא יחזור וילהיט את היצרים. ההלהטה הקודמת הניבה אלימות חסרת תקדים. אין מנוס מלחשוש מפני התוצאות של הלהטה חוזרת. כך או כך, המשפט מבטיח, לפחות לזמן מה, שארה"ב לא תצליח להשתחרר מצילו של הנשיא לשעבר. לא ברור כלל איזו מפלגה תצא נשכרת, אם בכלל, מהתארכות הצל הזה.
_________________
רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: "רוצים להגיע להסכם, לא בכל מחיר"

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

אחרי פחות משנה: אור צלקבוניק הודיע על סיום תפקידו כמנכ"ל חדשות 13

עפ"י הודעת רשת 13, הפרישה באה ברקע "התוכנית המתגבשת לשינויים במודל פעילותה של חברת החדשות" ● רק לאחרונה דווח על שורת מהלכים שתכנן צלקובניק לבצע בחטיבת החדשות, כמו למשל קיצוץ מהדורת שישי לשעה בלבד; המהלך אומנם נותר על כנו, אך לא ברור מה יקרה בהמשך

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים, שלא כהנחות למוצרים אותם היא מוכרת להם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו מזנקת הבוקר ביותר מ-23% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

וול סטריט ג'ורנל: ישראל רוצה להיכנס לרפיח, וזה יכול להיגמר רע

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות