גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אולימפיאדת החורף בסין ב-2022 מאיימת להפוך למבחן לתאגידי הענק ומעניקי החסות

המלכוד של חברות הענק הבינלאומיות: שתיקה מצדן על נושאים הקשורים בהפרת זכויות אדם בסין עשויה להרגיז את הצרכנים בעולם ● מצד שני, התבטאויות שלהן לגבי הפרות כלפי התנהלות הממשל בהונג קונג או מחנות הריכוז למיעוט האויגורי לדוגמה, עשויות להרגיז את סין ולהוביל לחרמות ועוד

טיבטים מוחים נגד האולימפיאדה בסין. הטבעות מייצגות הפרת זכויות בטייוואן, טיבט, הונג קונג, מונגוליה, ונגד המיעוט האויגורי / צילום: Associated Press, Ashwini Bhati
טיבטים מוחים נגד האולימפיאדה בסין. הטבעות מייצגות הפרת זכויות בטייוואן, טיבט, הונג קונג, מונגוליה, ונגד המיעוט האויגורי / צילום: Associated Press, Ashwini Bhati

בערב של ה-4 בפברואר 2022 אמור להתקיים בבייג'ינג טקס פתיחת אולימפיאדת החורף, הפעם השנייה בתוך 14 שנים שהמשחקים מתרחשים בסין. אבל מה שמוטל על הכף הוא יותר ממדליות. המשחקים ב-2022 מדגישים דילמה העומדת לפתחם של נותני החסויות: האם לשתף פעולה עם משטר דכאני, או לוותר על ההזדמנות הנחוצה לסיבוב באור הזרקורים של הבימה הבינלאומית?

חברות גדולות כבר מחכות להיכנס לעניינים. ויזה וקוקה קולה, וגם כמה עסקים נוספים, יהיו מיוצגים בבייג'ינג כ"שותפות אולימפיות", הרמה הגבוהה ביותר שאפשר לתת בה חסות, הכוללת כמה סבבי משחקים ושמורה למי שרושם את הצ'קים השמנים ביותר ומוכן להשיק את מסעות הפרסום האגרסיביים ביותר במקביל לאירוע. חברת מארס-ריגלי (Mars Wrigley), יצרנית החטיפים, תהיה שם גם היא ותחלק בחינם סניקרס, "השוקולד הרשמי של אולימפיאדת החורף של 2022 ושל אולימפיאדת הנכים".

מה שעשוי היה להיראות כהחלטה קלה - מתן גיבוי לאירוע ספורט פופולרי במדינה שיש בה 1.4 מיליארד צרכנים - עשוי להתגלות כהימור בסיכון גבוה. האולימפיאדה עשויה לסמל את ההתגברות של מגמה שקורית כבר שנים, כשצרכנים, פעילים ומחוקקים במערב מצביעים על מה שהם מגדירים כמחיר האמיתי של שיתוף פעולה עם מדינה שהפרת זכויות אדם מזעזעת תועדה בה בידי עיתונאים ופקידים אמריקאים.

הממשל הסיני רגיש לביקורת

בתקופה בה חברות בינלאומיות נשענות על השוק הסיני יותר מבעבר, הממשלה הפכה לרגישה לכל סימן של ביקורת - ואינה חוששת להטיל מחיר כלכלי כבד על מי שמרגיז אותה מבחינה פוליטית.

כבר היום פעילים שואלים את חברת איירביאנבי (AirBNB), עוד שותפה אולימפית, למה היא מספקת מגורים במדינה שבה המיעוט האויגורי במחוז שינג'יאנג נלקח למחנות ריכוז שם הוא עובד בעבודות פרך ועובר התעללויות אחרות.

איירביאנבי היא אחת מחברות רבות המציגות עצמן כדוגמאות תאגידיות לאחריות חברתית, ומדגישות תוכניות מתנדבים ויוזמות ללא כוונת רווח. הידיעה על האלה הפכו לאחד השיקולים של הלקוחות של חברות אלה בבואם להחליט מה, איך, איפה וכיצד להוציא את כספם. ואולם כשזה מגיע לסין, אומרים פעילים בתחום, נראה שאכפת לחברה פחות.

"אירביאנבי חזקה בנושאים חברתיים, אך סלקטיבית לגבי איזה נושאים חברתיים אלה", אמרה זומרטאי ארקין, מנהלת תוכניות ופעילות ב"קונגרס האויגורי העולמי" - ארגון המוקדש להעלאת תשומת הלב לסבלו של המיעוט הזה.

ביקורת כזו היא סוג של מלכוד 22: היא דורשת תשובות מחברות כמו איירביאנבי - אבל כל תשובה שאפילו מרמזת על כך שקיימים בסין "מחנות ריכוז" של אויגורים עשויה לסכן את עסקיה של החברה בסין. דובר של אירביאנבי סירב להגיב לכתבה.

ספורט ופוליטיקה - תערובת נפיצה

ספורט ופוליטיקה בסין הפכו לתערובת נפיצה בעבר: ב-NBA עדיין נאבקים לקבל גישה מלאה לשוק לאחר שבשנת 2019 מנהל קבוצת "יוסטון רוקטס" צייץ בטוויטר ציוץ התומך בפעילים למען עצמאות בהונג קונג באותה השנה.

התגובה הסינית הקשה לא איחרה לבוא. שידורים בסין של משחקי NBA בוטלו, ועסקאות חסות נקטעו גרמו נזקים לארגון במיליוני דולרים רבים מאוד. רשת טלוויזיה השייכת למדינה החלה לשדר מחדש משחקים של הליגה רק באוקטובר האחרון, כשנה אחרי הציוץ המעליב. מאז האירוע בשנת 2019 שחקנים מרכזיים ומאמנים מילאו פיהם מים או אפילו הביעו תמיכה בסין.

במקרה של ה-NBA וענפי ספורט אחרים, הערה של אדם אחד הפכה את הארגון כולו לרדיואקטיבי, וזה עשוי לשים חברות הקשורות לאולימפיאדה במקום רגיש. הכנסות נייקי, למשל, גדלו ב-24% בסין ברבעון האחרון, לעומת גידול של 1% בצפון אמריקה. מאחורי המכירות נמצאת שרשרת אספקה שמבוססת היטב בסין והיא חיונית לפעולות חברת ההנעלה וביגוד הספורט בכל העולם.

ובכן, מה עשוי לקרות לנותנת חסות של מתחרה באולימפיאדה אם תגיע לבייג'ינג ותדבר בזכות האויגורים?

הדילמה: אולי עדיף פשוט לשתוק

בהתחשב בדרך הפעולה הסינית במקרים כאלה, עדיף אולי לשתוק. בכירים סינים דחו האשמות של הפרת זכויות אדם ותיארו את המחנות כמרכזי הכשרה לתעסוקה. והפעילים מושכים תשומת לב לא רק לאויגורים - קבוצות תמיכה של פעילים בהונג קונג ובטיבט גם הן הפכו את המשחקים להזדמנות להעלות את תשומת הלב למטרות שהם תומכים בהן.

האמנה האולימפית אוסרת על "הפגנות או תעמולה פוליטית, דתית או גזעית" במשחקים האולימפיים, אבל בדצמבר המועצה האולימפית וכן זו של אולימפיאדת הנכים בארה"ב הודיעה כי לא תעניש ספורטאים אמריקאים שישתמשו במשחקים להפגנה פרטית.

ישנם נותני חסות המקווים שהרומנטיקה הבינלאומית של המשחקים תגבר על המציאויות הפוליטיות העגומות. "אנו תומכים מאוד בחזון של האולימפיאדה לבנות עולם טוב יותר באמצעות ספורט", אמרה דוברת של מארס-ריגלי.

אך ישנם גם נושאים לא ידועים שיש לקחת בחשבון. פעולות הענישה הסיניות נגד מפגינים בהונג קונג ב-2019 הטילו חברות אמריקאיות פופולריות ללב הקלחת. מפגינים הפגינו מול חנויות של סטארבקס בהונג קונג, כי האמינו שבעל הזיכיון המקומי בהונג קונג תומך בממשלה הסינית. אפל הסירה אפליקציה שהמפגינים השתמשו בה - בגלל מה שהוגדר בחברה "סיבות של ביטחון הציבור" - והייתה נתונה לביקורת על כך שעזרה לרשויות הסיניות.

מה יהיה אם הפגנות דומות יתרחשו במשחקים ב-2022? או אם סין, שנה לפני שהמשחקים אמורים להתחיל, תבצע צעד תוקפני נגד טייוואן, התפתחות שיש אלה שסוברים שאם תקרה, ארה"ב תהיה חייבת להגיב?

בינתיים, עסקים צמאים לקצת רייטינג לפרסומות. אנשים התקועים בבתיהם הלכו לפלטפורמות כמו נטפליקס, שאין בה פרסומות, והפכו את הסיכויים להשתתף באירוע המשודר בשידור חי מושכות אפילו יותר.

ישנו תקדים שראוי לשקול: המקרה של מסוט אוזיל, שחקן בקבוצת הכדורגל הבריטית ארסנל. בסוף 2019, כתב ברשת חברתית דברים בגנות הכליאה של האויגורים במחנות ריכוז.

המשחק הבא של ארסנל לא שודר בסין - וכשהמשחקים החלו שוב, פרשנים סינים התנהגו כאילו אוזיל לא היה על המגרש. הלוגו והדמות של השחקן אפילו נעלמו מגרסאות סיניות של משחקי וידאו על כדורגל. זה היה רגע "סין 101" של הכדורגל המקצועי, שבו הם למדו על בשרם מהם הגבולות והעקרונות שהממשל הסיני מצפה שיעמדו בו. בהוליווד, כמה סרטים שהרגיזו פקידים סיניים לימדו את כולם להימנע מ"שלוש הט"תים": טיבט, טייוואן וכיכר טייאנמן.

במועצה האולימפית בחרו ב"שטן המוכר"

כאשר המועצה האולימפית הבינלאומית בחרה בבייג'ינג בתור המארחת של המשחקים האולמיפיים לחורף 2022, עמדו בפניה רק אפשרויות שנויות במחלוקת. בשנת 2015, כשנקבע מקום המשחקים ב-2022, אוסלו, קראקוב ושטוקהולם יצאו מהרשימה מהר, ורק מתחרה אחת עמדה מול בייג'ינג: אלמטי, קזחסטאן.

במועצה האולימפית הבינלאומית העדיפו את "השטן המוכר", כך אמרה מנדי מקאון, מנכ"לית international Tibet Network, שארגנה כתיבת מכתב פומבי משותף מטעם יותר מ-180 ארגוני זכויות אדם שביקשו מממשלות להחרים את המשחקים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר שלא יתמוך בחרם אשר ימנע מספורטאים אמריקאים מלהשתתף.

גם שינוי מיקום אינו בקלפים. "את הנתיב הזה מיצינו; כעת אנו הולכים להתמקד בנותנות החסות התאגידיות", אמרה ארקין. בסופו של דבר, כוחות השוק התלויים במשחקים ב-2022 ובמדינה המארחת אותם אמורים להישאר חזקים בסך הכל. הכסף כידוע מדבר, או במקרה זה - דווקא שותק.

עוד כתבות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

בכיר ישראלי לרויטרס: "הצעת חמאס לא מקובלת עלינו"

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים