גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הפכה טסלה לאחת החברות המוערכות ביותר במדד S&P

יצרנית כלי הרכב החשמליים היא אחת החברות המוערכות ביותר במדד S&P 500 כיום ● איך היא הגיעה לשם בדרך שונה מענקיות טכנולוגיה אחרות ומה ההבדל בין אופן הצמיחה שלה לשלהן ב-5 גרפים

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams

התרועה שליוותה את כניסת טסלה לשוק המניות הפכה אותה לאחת החברות האמריקאיות בעלות הערך הרב ביותר. אבל בכמה דרכי מפתח, חברת המכוניות החשמליות מאוד שונה מחברות אחרות בגודל דומה.

מניות טסלה זינקו ביותר מ-300% בשנה האחרונה, והרימו את שווי השוק של החברה אל מעל 800 מיליארד דולר, לפני שירדו מעט. הערכת השווי של החברה גבוהה יותר מהערכת השווי של שבע חברות הרכב הגדולות גם יחד, מה ששם את החברה כתף לצד כתף עם חברות כמו אפל, מיקרוסופט, אמזון, אלפאבית ופייסבוק.

 

הנה כמה נקודות מבט על איך הגיעה טסלה לנקודה הזו ואיך הסיפור של עלייתה לפסגה נראה לעומת חברות מרכזיות אחרות במדד 500 S&P:

1. טסלה נעשתה בעלת ערך במהירות

244 ימים בלבד. זה פרק הזמן שלקח לשווי השוק של טסלה לגדול מ-100 מיליארד דולר ל-800 מיליארד דולר. מדובר בפרק זמן קצר בהרבה ממה שלקח לחברות אחרות. החברה בת 17 השנים הרוויחה הרבה מכך שהמשקיעים התחברו לחזון של המנכ"ל אלון מאסק לייצר מכונית חשמלית והתפיסה שלו, שטסלה אינה רק יצרנית כלי רכב, אלא חברת טכנולוגיה.

 

האופטימיות של השוק לגבי המעבר הכללי ממכוניות מבוססות דלק לכלי רכב חשמליים עמד בבסיס הרווחים הגדולים במניות של יצרניות כלי הרכב החשמליים ויצרניות הסוללות במהלך השנה האחרונה.

גם הפעולות של הפדרל רזרב עזרו לדחוף עוד משקיעים לרכישת מניות ולמדדים המובילים. הבנק המרכזי קיצץ בשיעור הריבית וקנה מיליארדי דולרים באגרות חוב, ושלח את התשואה על אג"ח לטווח ארוך לכמעט אפס, בעוד התשואה על נכסים בהחזר קבוע אחרים, חזרה לרמות שלפני המגפה. כשאג"ח טומנות בחובן החזר כל כך נמוך, משקיעים נוטים לפנות לנכסים בסיכון גבוה יותר, כמו מניות.

טסלה הרוויחה מתיאבון משקיעים למניות שלה בכך שמכרה בשנה שעברה מניות במיליארדי דולרים.

2. האופטימיות של המשקיעים באופן יוצא דופן

צורת מדידה אהובה בוול סטריט של חברות היא באמצעות מכפילי רווח עתידיים (Forward Price-to-Earnings ratio), שמודדת כמה המשקיעים משלמים עבור מניה בחברה בהשוואה לרווחים הצפויים שלה.

אופטימיות של משקיעים לגבי סיכוייהן של מניות טכנולוגיה גדולות רבות כמו אמזון, אפל וטסלה, עזרה להן לקדם את יחס המחיר לרווחים הצפויים. יחס P/E גבוה, כפי שהוא מכונה, מצביע על כך שבעלי המניות צופים שהחברה תציג צמיחה חזקה מעבר לתקופת התחזית המקובלת, לרוב שנה אחת.

מניות טסלה נסחרו במחיר השווה ליותר מפי 184 מהרווח הצפוי לגבי 12 החודשים הבאים, כך לפי נתונים של חברת FactSet. זה יחס P/E גבוה מהממוצע במדד 500 S&P נכון ליום רביעי האחרון, בערך פי 22 מהרווחים הצפויים.

 

מאסק אמר בשנה שעברה שהוא חושב שמחיר המניה של החברה גבוה מדי. לאחרונה, לעומת זאת, הוא הסביר את הערכת השווי בהתבסס על מאמצי החברה לפתח טכנולוגיית נהיגה אוטונומית, שינוי שאמר שיהפוך כלי רכב לשימושיים יותר ויגדיל את ההכנסות.

"אני חושב שיש מעין דרך להצדיק את הערכת השווי של החברה איפה שהיא נמצאת כרגע", הוא אמר בשיחת אנליסטים לאחר פרסום דוחות הרבעון הרביעי של החברה, בינואר.

3. החברה הפכה לרווחית, אך לא כמו האחרות

טסלה הפסידה כסף במשך שנים ארוכות, כאשר החברה השקיעה בפיתוח דגמים חדשים של כלי רכב וניסיונות להגדיל את הספק הייצור. לבסוף היא הצליחה להפוך לרווחית בשנת 2020, וסיימה את השנה עם רווח של 721 מיליון דולר - השנה הראשונה הרווחית של החברה.

 

בעוד שמדובר בציון דרך עבור טסלה, הרי שהרווח מחוויר לעומת עשרות מיליארדי הדולרים של חברות כמו אלפאבית, מיקרוסופט ואפל בשנים האחרונות.

טסלה הרוויחה ממכירת האשראי הרגולטורי (Regulatory Credits) למתחרות שלה שצריכות להתאים עצמן לחוקי פליטת גזים פחמניים - אשראי זה ניתן על ידי ממשלות שונות על פי תקנות סביבתיות שונות (למשל, כלי רכב ללא פליטה, גזי חממה ודלק נקי), והם מבוססים על מספר הרכבים החשמליים שהחברה מוכרת או על רמת הפליטה שלה. מכירות מסוג זה לחברות המתחרות הכניסו לחברה כ-1.6 מיליארד דולר בשנה שעברה, לעומת 594 מיליון דולר בשנת 2019.

למרות הרווחים הגבוהים כיום, מנהל הכספים בטסלה, זאק קירקהורן, אמר בשיחת האנליסטים האחרונה, שמכירת האשראי הרגולטורי לא הולכת להיות חלק משמעותי מהמודל העסקי של החברה בטווח הארוך.

4. התוכנית לעתיד הקרוב: התרחבות

הרבה מהביצועים העתידיים של טסלה יהיו תלויים ביכולתה של החברה לצמוח ולגדול. החברה מסרה כמעט חצי מיליון כלי רכב ללקוחות בכל העולם בשנה שעברה, ומתכננת להגדיל את הייצור בקרוב ל-50% בשנה, בממוצע, בשנים הקרובות.

אפילו עם עליות כאלה, טסלה עדיין תייצר במשך שנים רבות, הרבה פחות כלי רכב ממה שמייצרות ענקיות התעשייה. פולקסווגן, לשם ההשוואה, מסרה ללקוחותיה 9.3 מיליון כלי רכב ב-2020, וחברות רכב אחרות שופכות מיליארדי דולרים על יצירת קווי ייצור ודגמים לכלי רכב חשמליים משלהן. חברת ג'נרל מוטורס הודיעה בינואר שהיא מתכננת להפסיק לייצר לחלוטין כלי רכב, המונעים בדלק ובדיזל עד שנת 2035.

 

הביקוש למכוניות חשמליות גם עוזר להעלות את מחיר המניות של מתחרות כמו Nio, בין היתר. עליה בערך מניות Nio בבורסה בניו יורק של כ-1,330% בשנה האחרונה הפכה את החברה ליצרנית הרכב השישית בארה"ב מבחינת שווי. ואולם אם מסתכלים על הנתונים, בשנה שעברה מסרה Nio ללקוחות רק 43,728 כלי רכב.

עוד כתבות

פרופ' יצחק קרייס בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל שיבא: "זו המהפכה הכי גדולה בבריאות מאז ימי היפוקרטס"

במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס אמר פרופ' יצחק קרייס כי הבינה המלאכותית יכולה "לשנות את כל הדרך שבה תחום הבריאות פועל" • לדבריו, אחוזי הצלת החיים בבתי החולים בישראל עומדים על יותר מ־99% • על השת"פ עם אנבידיה אמר: "פרויקט שיאפשר לנו לפצח 98% מה־DNA"

מימין: הילה ויסברג, ענבל קרייס, פרופ' אסנת לב ציון קורח, קרן כהן חזן / צילום: כדיה לוי

"הגיים צ'יינג'ר לעתיד": שלוש בכירות מדברות על מנועי הצמיחה של התעשייה

בפאנל "תעשייה, חדשנות ובריאות - האבנים הגדולות של כלכלת ישראל", שהתקיים במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס, דיברו שלוש בכירות בתעשייה הישראלית על הצלחה והמנוע להוביל, על מהפכת ה-AI ויישומה, ועל תחזיות לעתיד ● וגם: מה ישמור על העליונות הטכנולוגית שלנו?

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; באסיה, בורסת הונג קונג עולה בכ-2%

ביפן לא מתקיים היום מסחר ●ההסבר של גולדמן סאקס לנפילות בוול סטריט - גידור סיכונים • הנפילה של אורקל ● בלומברג: מניות הקמעונאות זקוקות לנס כדי להציל את 2025 הקשה • במיטב מציעים את אסיה כאלטרנטיבה לשוק האמריקאי היקר

דרור בין בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "נדרשת עליית מדרגה בהשקעות דיפטק, הן גל הצמיחה הבא של ההייטק בישראל ובעולם"

בהרצאה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר דרור בין מנכ"ל רשות החדשנות, כי 2025 רושמת כבר עתה את שיא האקזיטים בישראל בהיקף של 71 מיליארד דולר ● לצד זאת, בין הזהיר מפני הירידה במספר הסטארט-אפים החדשים וקרא לגוון את ההשקעות בהייטק כך שלא יתמקדו רק בסייבר ובתוכנה

ולדימיר פוטין - נשיא רוסיה, דונלד טראמפ - נשיא ארה''ב, וולודימיר זלנסקי - נשיא אוקראינה / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson, Alex Brandon, Jacquelyn Martin

מניות ביטחוניות ירדו, אירופה במצוקה: ארה"ב דוחפת להסכם שלום כפוי באוקראינה

הבית הלבן הפתיע את אירופה כשדרש מקייב בסוף השבוע לקבל תוכנית שלום ובה הגבלות צבאיות וכן ויתור על שטחים ● האירופאים קוראים לתוכנית "בסיס לדיון" ושוב נאלצים לבקש מקום ליד שולחן הדיונים ● לצד ירידות במניות ביטחוניות, באיחוד מנסים לקנות זמן להקמת כוח צבאי

מימין: אסף זגריזק, שאול שניידר ועמית לנג בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: רפי קוץ

יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר: "אני לא מתנגד להנפקה"

שניידר אמר את הדברים בשיחה בנושא התשתיות הקריטיות של ישראל בוועידת ישראל לעסקים של גלובס ● מנכ"ל מקורות עמית לנג: "יש לישראל פוטנציאל להיות ספקית מים לסוריה וכך ליצור מארג גאו-פוליטי"

יאן לקון. זכה בפרס טיורינג הנחשב / צילום: Reuters, Ron Sachs - CNP

40 שנה הוא צדק לגבי הבינה המלאכותית. עכשיו הוא חושב שכולם טועים

יאן לקון המציא רכיבי בסיס רבים של ה-AI המודרני ● כעת האיש החריג במטא משוכנע שרוב השחקנים בתחום מסונוורים ממודלי שפה גדולים כמו ChatGPT ושבתוך חמש שנים לכל היותר, הם יעלמו: "אף אדם שפוי לא ישתמש בהם יותר"

נדב חנין, סמנכ''ל שיווק וחדשנות באל על, בוועידת ישראל / צילום: כדיה לוי

סמנכ"ל אל על: "יש אנומליה בין ביקוש והיצע בעולם התעופה"

נדב חנין, סמנכ"ל השיווק והדיגיטל של אל על, הסביר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי מחסור עולמי במטוסים ובמנועים ● על הביקורת שהופנתה נגד החברה במהלך המלחמה: "שעות הטיסה שלנו טובות יותר, הצוותים כחול־לבן - ויש לזה ערך" ● על הקמת בסיס פעילות מקומי לוויזאייר אמר כי כללי הרגולציה השונים יוצרים אי־שוויון

מנכ''ל בזק, ניר דוד, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל בזק: "ביטול ההפרדה המבנית יעשה שינוי משמעותי וישפיע על יוקר המחיה"

ניר דוד, מנכ"ל בזק, אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "ישראל יכולה להפוך לצומת תקשורת עולמי, וזו הזדמנות גדולה" ● הוא הוסיף כי המשקיעים הזרים חוזרים לישראל: "הפוטנציאל עומד להתפוצץ"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א־נפט וגז נפל במעל 3%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ● טאואר צנחה במעל 8%, נייס עלתה בכ-4% ● וול סטריט מסכמת סוף שבוע מטלטל נוסף, ודברים שנשא אחד מבכירי הפד הזניקו את ההסתברות להורדת ריבית בארה"ב ● מחר, בשוק מצפים לראות הורדת ריבית של בנק ישראל ● וגם: האנליסט שמעריך - "שוק המניות האמריקאי לא יציב"

גדי קוניא ושירה ספיר / צילום: גלובס

מנכ"ל תנובה: "ישראל לא יכולה לוותר על ייצור מוצרי המזון הבסיסיים, בטח לא המפוקחים"

ענף החלב ידע לא מעט סערות בשנתיים האחרונות - החל מהמחסורים בתקופות החגים, דרך העלאות המחירים ועד התוכניות החדשות שהוצגו בשבוע שעבר במשרדי הממשלה ● בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנכ"ל קבוצת תנובה גדי קוניא פתח את הכול והסביר מהן הבעיות השורשיות של הענף ● וגם: האם בקרוב תנובה תצא להנפקה?

חנות נייקי בהמבורג, גרמניה, שמפעילה ריטיילורס / צילום: באדיבות החברה

חולשת נייקי ממשיכה להכות בריטיילורס: הרווח נחתך ביותר מחצי

מפעילת חנויות נייקי בארץ ובאירופה אמנם הציגה צמיחה בהכנסות, אך המשיכה להציג חולשה בפעילות המרכזית שהביאה לשחיקה משמעותית בשורת הרווח ● המכירות בחנויות זהות של נייקי ירדו בכ-10% במהלך הרבעון החולף

חזי חאלאויה בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

יו"ר נמלי ישראל: "ישראל צריכה להיות שער לאירופה. אסור לפספס את ההזדמנות"

חזי חאלאויה דיבר בועידת ישראל לעסקים של גלובס על ההזדמנות הטמונה במסדרון הכלכלי IMEC בין הודו לאירופה, שישראל טרם הצטרפה אליו ● "מדובר במצפן גיאו־אסטרטגי. אם נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה זכייה לדורות. ואם לא נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה בכייה לדורות"

מנכ''ל דוראל, יוני חנציס, בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל קבוצת דוראל: "כל מתקן אנרגיה מתחדשת שנכנס לפעולה מוריד לכולם את חשבון החשמל"

יוני חנציס שוחח במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס על החשיבות של תחום האנרגיה המתחדשת למשק החשמל וכן על פעילותה של דוראל בארץ ובעולם ● "שוק החשמל העולמי חייב אגירה לשעות שאחרי שהשמש שוקעת. בלי זה, לא נוכל לוותר על התלות באנרגיה קונבנציונלית"

אולם התצוגה החדש של טסלה בקריית אתא / צילום: יח''צ טסלה

הנתונים מגלים: הישראלים קונים פחות מכוניות חשמליות

הרכב החשמלי הוא הסגמנט החסכוני והירוק בשוק, אך ב־2025 נרשמה ירידה במכירות שלו ● הסיבות: שחיקת הטבות מיסוי והפופולריות של רכבי הפלאג־אין, בעיקר עבור ציי רכב ● למרות המגמה, בטסלה מרחיבים את ההשקעות בישראל, ורק לאחרונה חנכו אולם מכירות חדש בתל אביב ומרכז בקריית אתא

מימין: אלה לוי וינריב, שרית זוסמן ושירה שפירא / צילום: רמי זרנגר

"להחליט לשים זרקור על הדברים הטובים": שירה שפירא ושרית זוסמן בשיחה על שכול והכוח להמשיך הלאה

חברי הילדות ענר שפירא ז"ל, רס"ל בן זוסמן ז"ל והירש גולדברג פולין ז"ל, הפכו לסמל לגבורה בעקבות אירועי 7.10 ● האימהות של שניים מהם, שירה שפירא ושרית זוסמן, הגיעו לוועידת ישראל לעסקים של גלובס כדי לספר עליהם, על הדרך להמשיך הלאה ועל החשיבות של עשייה חיובית בחברה

גיל שויד בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

האזהרה של גיל שויד: "שוק הסייבר מנותק"

בצל התמחור הגבוה של חברות סייבר והעניין מצד ענקיות הטכנולוגיה, יו"ר צ'ק פוינט גיל שויד מספר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, על האתגרים שמספקת הבינה המלאכותית לתחום, ועונה לשאלה האם הוא מתכנן לשוב לקדמת הבמה ● "בשנת 2001 הייתה בועה בעקבות מהפכת האינטרנט, אבל 20 שנה אחרי האינטרנט עדיין חי ובועט"

אל''מ במיל' ניצן אלון בוועידת ישראל / צילום: כדיה לוי

"שנתיים של סערת רגשות": האלוף ניצן אלון מדבר לראשונה על מפקדת השבויים והנעדרים

ראש מפקדת השבויים והנעדרים סיפר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס על מאמצי שחרור החטופים בשנתיים האחרונות, המתיחות מול הדרג המדיני והתוכניות שלו להתחלה החדשה באזרחות ● "למדינת ישראל יש אחריות לתקן את מה שאפשר. אנחנו נמצאים בתחילתו של ריפוי ושיקום שממנו אפשר לצמוח"

הגדר הפרוצה בנחל עוז / צילום: ap, Sam McNeil

יממה לפני מתקפת הפתע: "ידיעת הזהב" שהתעלמו ממנה באמ"ן

צה"ל מתחיל את מחזור הגיוס לחודשי נובמבר-דצמבר. 100 מהמתגייסים מגיעים ממשפחות שנפגעו מהמלחמה ●  הצוות לקביעת המנדט של ועדת החקירה הלא ממלכתית למחדל 7.10 מתרחב - גם השרה עידית סילמן והשר שלמה קרעי צורפו  ● לאחר שאמש חיזבאללה אישר כי חוסל רמטכ"ל הארגון, עלי טבטבאי בישראל ערוכים לתגובה חריפה בלבנון - אם חיזבאללה יתקוף ● עדכונים שוטפים

באי הוועידה / צילום: ראי כץ

המגזר העסקי בוועידת ישראל לעסקים: תמונות ורגעים מהמפגש

כ-250 מנכ"לים ויושבי-ראש של חברות במשק לקחו חלק בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים, שהתקיים במוצאי שבת במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב ● היום, בפעם ה-32 התקיימה ועידת ישראל לעסקים של גלובס, בסימן "חוסן מול האתגרים" ● אירועים ומינויים