גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזפת בחופים הכניסה את בעיית איכות הסביבה הביתה: כולנו משלמים את מחיר הזיהום

כתם הזפת חשף שאנחנו חיים בתוך מציאות מאוד מאוד מטונפת ● הגיע הזמן לדבר על מצב הסביבה בישראל ולא רק על פגעי המשבר האקולוגי בעולם

מטמנה בישראל. "צריך לצמצם הטמנה - אבל אני מעדיף את החסה שלי נטולת דיאוקסינים" / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מטמנה בישראל. "צריך לצמצם הטמנה - אבל אני מעדיף את החסה שלי נטולת דיאוקסינים" / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שחור בעיניים - החופים שכולנו אוהבים, פיסת הקרקע הצרה שעדיין פתוחה לכולם עם הבריזה, שכשוך הגלים ומרחבי הים האין סופי התמלאו זפת דביקה שמביאה איתה גם את התובנה שהסביבה היא בעצם בית הגידול שלנו, של אזרחי ישראל. לא רק של הצבים, הדגים והציפורים.

המושג "איכות הסביבה" נשמע אליטיסטי, לעיתים אף מתנשא. אינטרסנטים שמדברים בשם הכלכלה והפיתוח ינופפו במושגים כמו "מחבקי עצים" או "לכו תדאגו מהנישוב" כדי להציב את ה"ירוקים" כמנותקים מהווייתו של הישראלי הטרוד לפרנסתו, ואין לו את המותרות, כביכול, לדאוג לעולם הגדול.

הבעיה היא שהאינטרסנטים צודקים חלקית. הישראלי הממוצע הוא הרבה פחות "סביבתי" בדעותיו ובדפוסי החשיבה שלו מאשר רוב אזרחי העולם המערבי. "כאילו שחסרות לנו צרות", יגיד לעצמו ובצדק מר ישראלי, "שאני צריך לדאוג לצפרדעים".

זהו שלא. וכאן בדיוק הבעיה שכל העמותות הירוקות מפספסות: הסביבה היא לא על הירח ולא רק ביערות האמזון. הסביבה היא המקום שאנו וילדינו חיים בו. בעמותות יודעים לדקלם את מקרי הקצה: 2,500 איש בשנה מתים מזיהום אוויר. כאילו שאלו שמתו הם הנפגעים היחידים ואצל החיים הכל סבבה.

מוות מזיהום אוויר הוא לא מורגש כמו הקורונה כי הוא קורה רק אחרי שנים של חשיפה מצטברת. "כולם צריכים למות ממשהו", היא דרך די טובה להתעלם מהנושא. אבל האמת שחשף כתם הזפת היא שאנו חיים בתוך אקווריום מאוד מאוד מטונף.

הכל סביבנו מלא ב"נושאי סביבה" חלקם בלתי הפיכים וגורמים לכולנו נזק מצטבר. זיהום אוויר מוריד את הכושר הגופני של כל יצור נושם בישראל, לא רק צעירים וילדים המושפעים יותר וסובלים מאסתמה ואלרגיות, אלא כל אדם, תלוי במידת קרבתו לכבישים או למפעלים מזהמים נחשף ובריאותו נפגעת כמעה.

מחקרים על קהילות גדולות מראים בברור את הקשר בין זיהום אוויר לשכיחות תחלואה מסוגים שונים. מר ישראלי בבואו להעביר את הרכב טסט שנתי מבסוט שזה עובר מהר, שאיש לא התחבר למחשב הרכב למשיכת נתוני פליטת המזהמים או השחיל לאגזוז חיישן למדידת הפליטות. לחסוך זמן ועברנו טסט - זה העיקר.

בכלל הרכב שלי הרי חדש ולא מזהם אבל אותה קלות דעת (בלתי חוקית) במכוני הרישוי, או איכות הטיפול אצל מוסכים אליהם מגיעות משאיות ישנות היא היא שמאפשרת לאחוז קטן מהרכבים לפלוט כמויות עתק של עשן שחור הפוגע בנו בכל נשימה ונצמד לריאותנו לא פחות מאותה זפת בחוף.

הישראלי הממוצע גם אינו מכיר כלל מהו הקונספט של נחל נקי: בירקון יש טפילים, ביהודיה חיידקי עכברת משפכי גידול בקר, בנחל פולג זורם ביוב מסריח המביא תכופות לסגירת חוף פולג ולנחל אלכסנדר מגיעים, תרתי משמע, נהרות של דם ממשחטות בשטחים. והכל זורם לים שבו, אם ינוקו החופים מזפת, נרצה לטבול בקיץ.

מעט שפיות בעולם דחוס ועצבני

מדינת ישראל סובלת מבעיות סביבה משמעותיות, למשל: אלפי מוקדים של קרקע מזוהמת בבסיסי צה"ל (אחד הגופים הפחות מתחשבים בסביבה) מזרימים רעלים מסוכנים למי התהום. מה אנו שותים ? מי תהום או מים שהותפלו בים. מה אנו אוכלים? מלפפון שהושקה במי קולחין (שפכים מטוהרים) אשר בבדיקות נתגלו בהם שאריות תרופות והורמונים. (ישראל אלופת העולם בשימוש במים ממוחזרים לחקלאות).

הבעיה הגדולה מכולן היא כמובן הצפיפות: ככל שבונים יותר ושטחי הטבע הפתוחים מתמעטים אנו בעצם הדור שנפגע מהידרדרות באיכות הסביבה. כדי למצוא פיסת טבע בתולי אנו צריכים לנסוע רחוק יותר, לעמוד בפקק כי הרי כולם כמהים לאותו חופש שמעניק לנו הטבע.

כולנו בעצם סובלים, מבלי לתת את הדעת, שכל אלו הם "איכות הסביבה" הפוגעת כאן ועכשיו ולא בעתיד הרחוק. זה החיים שלנו, זה הבריאות שלנו וזה מה שנותן לנו מעט שפיות בעולם דחוס ועצבני.

להגן על עצמנו לפני שאנחנו מגנים על העולם

ובמקום לדאוג למצב כאן, לסביבה שלנו, מתמקדים פעילי הסביבה בנושא העולמי. מפלגות מציעות במצע סביבתי למנות "שגרירי אקלים" כאילו שיש לנו משהו ללמד את העולם בנושא.

אז בואו נשים דברים על דיוקם: מדינת ישראל פולטת רק 0.2% מגזי החממה העולמיים. גם אם נכפיל או נחתוך מחר לחצי - זה לא ישנה דבר ברמה העולמית. בניגוד לכל הרעלים והחלקיקים המסרטנים שפולטים מנועי הסולר הישנים במאות אלפי אוטובוסים ומשאיות בישראל - גזי חממה כלל אינם רעל הפוגע באלו שלידם אלא עולים לרום האטמוספירה ופגיעתם משנה את אקלים כדור הארץ כולו - אבל השפעתה של ישראל היא כמעט אפסית.

למעשה, החשמל המופק למען שרתי מערכת הביטקוין העולמית פולט יותר גזי חממה ממדינות שלמות כמו ישראל וארגנטינה. כאשר עמותות סביבתיות אצות רצות לספר לנו על נזקי הטמנת אשפה הם שוכחות לספר לנו על נזק גרוע בהרבה: השריפה הפיראטית של אשפה פולטת דיאוקסינים מסרטנים המגיעים לכל מי שמריח את העשן.

נפלא שכדי להגן על העולם צריך לצמצם הטמנה - אבל אני מעדיף את החסה שלי נטולת דיאוקסינים. אולי במקום לרוץ לבג"ץ להגן על שונית אלמוגים עשרה ק"מ מהחוף נתחיל לדאוג גם לחוף עצמו? הרי הזפת אינה הדבר היחיד שהורס אותו.

מי משאיר את הררי הזבל? אלו שסיימו זה הרגע את הפיקניק ולא טורחים לקחת איתם חזרה את כל מה שהביאו מהבית לים (כן. כולל הטיטול עם מה שעשה התינוק החמוד שלכם).

כאשר המשרד להגנת הסביבה והעמותות הירוקות מדברים גבוה גבוה על גזי החממה ושינוי אקלים העולמי - מה הפלא שאין למשרד יכולת לטפל בסביבה הקרובה. בתור מי שהיה שם אני מעיד כי התעסקות בנושאים העולמיים היא בעצם רק מסך עשן המסייע להתעלמות מהנושאים שמשפיעים עלינו ועל בריאות ילדינו. עצתי לשר/ה להגנת הסביבה הבא: אל תיתנ/י להם לבלבל אותך עם דיפלומטיית האקלים.

הכותב היה בעבר יועץ מקצועי לשר להגנת הסביבה וממקימי תנועת "ישראל יקרה לנו"

עוד כתבות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר