גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רי סול ג'ו: מה אנחנו יודעים על אשתו של קים ג'ונג און

"הגברת הראשונה המכובדת" של צפון קוריאה הופיעה בשבוע שעבר לאחר שלא נראתה במשך יותר משנה

קים ג'ונג און ואישתו, רי סול ג'ו, מברכים את הקהל בטקס בפיונגיאנג / צילום: Reuters, KCNA
קים ג'ונג און ואישתו, רי סול ג'ו, מברכים את הקהל בטקס בפיונגיאנג / צילום: Reuters, KCNA

אחרי יותר משנה שבה לא נראתה, רי סול ג'ו, אשתו של מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און, חזרה בשבוע שעבר למרכז הבמה כשנכחה בקונצרט לכבוד יום ההולדת של קים ג'ונג איל, אביו המנוח של בעלה.

רי סול ג'ו היא גברת ראשונה פורצת דרך בדברי ימי צפון קוריאה. שלא כמו נשותיהם של מנהיגים צפון קוריאניים קודמים, רי, שגילה מוערך ב-31 או 32, הייתה לצד בעלה, קים ג'ונג און, בפגישות דיפלומטיות רמות דרג, הצטלמה עם תיקי מעצבים ועזרה לבנות לבעלה הרודן דימוי "ידידותי" של איש משפחה. ב-2018, קיבלה את התואר "הגברת הראשונה המכובדת" בתקשורת המדינתית. היא האישה הראשונה המכונה כך מזה יותר מארבעה עשורים.

בעוד שלסבו ולאביו של קים ג'ונג און היו ילדים ממספר נשים. מהות תפקידה של רי בממשלה נותר לא ברור.

מי היא רי סול ג'ו?

ביולי 2012 רי הוצגה לציבור לראשונה כאשתו של קים ג'ונג און, אם כי הזוג התחתן כמה שנים קודם לכן, ב-2009, כך טוענים בכירי מודיעין מדרום קוריאה. יש להם לפחות שלושה ילדים משותפים.

היא נולדה ב-1989 בעיר הצפון-מזרחית צ'ונגשין, גדלה בין כמה קרובים שהיו בעמדות כוח וחיו בתנאים טובים יותר מרוב האנשים בצפון קוריאה, כך אומרים בסוכנות הביון של דרום קוריאה. בני משפחתה מקרבה ראשונה מתוארים כאנשים רגילים. היא למדה שירה בסין וככל הנראה ביקרה בדרום קוריאה בשנת 2005 כשהייתה בקבוצת המעודדות של צפון קוריאה של נבחרת המדינה באליפות האתלטיקה של אסיה.

בעבר הייתה רי זמרת בתזמורת אונהזו (Unhasu) של צפון קוריאה. היא בוגרת של אוניברסיטת קים איל סונג, שנקראת על שם מייסד המדינה וסבו של בעלה.

כשקים ג'ונג און חצה את קו הפסקת האש ב-27 באפריל 2018 לפגישה עם נשיא דרום קוריאה באותם ימים, מון ג'יי אין, רי הייתה לצדו - רעיית מנהיג צפון קוריאה הראשונה שעשתה כך. בפסגה, אמרה רי שחשה קרובה לגברת הראשונה של דרום קוריאה, קים יונג סוק, מפני ששתיהן למדו שירה, כך נאמר בהודעה מהבית הכחול בסיאול, מושב הנשיא. רי הייתה מעורבת באופן פעיל בביקור כאשר נשיא דרום קוריאה מון ואשתו ביקרו בפיונגיאנג בספטמבר 2018. היא טיילה עם הגברת הראשונה של הדרום בבית חולים לילדים ובאוניברסיטה למוסיקה.

מדוע היא לא נראתה בציבור יותר משנה?

היעדרויות ממושכות אינן נדירות אצל רי. היא נעלמה מעין הציבור לתשעה חודשים ב-2016 ולתקופה של כארבעה חודשים ב-2017 וב-2019. בגלל הפרופיל הגבוה שלה במדינה שנשלטת בידי גברים, להיעדרויות שלה מתלוות שמועות על הריונות או סיבוכים בריאותיים. בתקשורת המדינתית מתעלמים מהתקופות בהן היא נעדרה מהעין הציבורית.

רי לא נראתה בציבור יותר משנה לפני שהופיעה בהופעת מוזיקה פומבית ב-16 בפברואר. ההופעה הקודמת שלה הייתה בינואר 2020, בחגיגות תחילת שנת הירח החדשה.

קים ג'ונג און ואישתו רי סול ג'ו בפתיחת שנת הירח החדשה / צילום: Reuters, Yonhap News Agency

היו תקופות שבהן היא הופיעה בציבור לעתים תכופות יותר. רי נראתה לצד בעלה בבייג'ינג במרץ 2018 כשנסע לשם להיפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג. היא הייתה בתפקיד המארחת כשהנשיא שי ביקר בפיונגיאנג בשנה שלאחר מכן. רי נראית לעתים תכופות לצד בעלה קים באירועים ציבוריים, שלא כמו נשות נשיאים צפון קוריאניים קודמים.

היא השתתפה ב-36 אירועים דיפלומטיים ב-2018 ובעשרה ב-2019, לפי NK Pro, אתר המוקדש לכיסוי צפון קוריאה. בסך הכל, נראתה בציבור במהלך השנים ביותר ממאה אירועים ציבוריים, כך על פי NK Pro.

מה אנו יודעים על ילדיו של קים ג'ונג און?

לקים ורי שלושה ילדים, על פי דיווחים ורישומי המודיעין של דרום קוריאה, אם כי מעט ידוע על הילדים האלה. הבכור הוא בן ונולד ב-2010 והבת, השנייה, נולדה ב-2013. ילד נוסף, שמינו לא ידוע, נולד ב-2017. כוכב ה-NBA לשעבר, דניס רודמן, שנפגש עם קים ג'ונג און כמה פעמים, אמר ששמה של בתו של קים הוא ג'ו אה (Ju Ae).

ילדיו של קים מעולם לא הוזכרו ולא נראו בתקשורת המדינתית. קים בעצמו היה במידה רבה אנונימי עד שהופיע באירוע ציבורי ב-2010. זה היה רק כשנה לפני שתפס את מקומו של אביו, קים ג'ונג איל, שבזמן שלטונו הקפיד על סודיות זהותם של נשותיו וילדיו.

מתי התחתנו קים ג'ונג און ורי?

קים התחתן עם רי ב-2009, כך אמרו מחוקקים של דרום-קוריאה, שעברו תדריכים בידי בכירי מודיעין של הדרום. אבל התקשורת הלאומית זיהתה אותה כאשת המנהיג רק ב-2012.

פרטים לגבי איך בני הזוג נפגשו אינם ידועים. התנהגותה הרגועה של רי לצד בעלה העניקה משמעות חדשה לתפקיד של הגברת הראשונה של צפון קוריאה, אומרים אנשים שעוקבים מקרוב אחר פיונגיאנג. בספרו של העיתונאי בוב וודוורד משנת 2020, "זעם", כתוב שבשנת 2018, כשבכיר המודיעין האמריקאי, אנדי קים, ביקר בפיונגיאנג ואמר למנהיג צפון קוריאה שהעישון מזיק לבריאות, העוזר הבכיר של נשיא ואחותו של קים, קים יו ז'ונג, קפאו על מקומם.

אבל רי דווקא חזרה על הצעתו של הנציג האמריקאי, כך נכתב בספר. היא הסבירה שהזהירה את בעלה בעצמה על סכנות העישון. מתיחת ביקורת על המנהיג העליון נחשבת לבגידה בצפון קוריאה, או לכל הפחות למעשה שאסור להעלות על הדעת.

איזה תפקיד שיחקה רי בחברה הצפון קוריאנית?

רי קיבלה את התואר "גברת ראשונ"ה בפברואר 2018, לקראת הפסגה של קים עם דרום קוריאה ועם ארה"ב. לפני כן כונתה לעתים קרובות "קומראד" ("חברה") בתקשורת המדינתית של פיונגיאנג. חודשים ספורים אחרי השדרוג, החלו העיתונים להשתמש בביטוי "הגברת הראשונה המכובדת", שלא נעשה בו שימוש מאז שנת 1974.

אנשים הצופים בפיונגיאנג אומרים שרי היא האישה הראשונה שלוקחת על עצמה תפקיד מסורתי של גברת ראשונה בצפון קוריאה ומשתמשת בהופעותיה הפומביות לכינון דימוי של אם הודאגת לבני עמה. כאחד הכלים הנוספים בארסנל מתקפת הקסם של בעלה, נראית רי רגועה ובעלת ביטחון לאור הזרקורים, כיאה למישהי שרגילה להופיע מול קהל מגיל צעיר.

באפריל 2018 נפגשה רי עם משלחת סינית שלא בנוכחות בעלה, מה שהביא כמה מומחים לצפון קוריאה להעריך שאולי מעתה יהיה לתה תפקיד נרחב יותר בענייני השלטון. אך מאז, נוכחותה הציבורית דווקא הצטמצמה.

עוד כתבות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35