גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך הפכה אירופה למובילת שוק המכוניות החשמליות – ולמה זה כנראה זמני

סובסידיות ומגוון בדגמים עזרו להעלות את הביקוש מצד לקוחות, אך מה שקרה בסין מהווה תמרור אזהרה לכך שהתנופה הזו עשויה להימשך זמן מוגבל

מכונית חשמלית / צילום: Reuters, Patricia Huchot-Boissier
מכונית חשמלית / צילום: Reuters, Patricia Huchot-Boissier

אירופה רוכשת כלי רכב חשמליים בקצב שיא ועברה את סין כשוק הגדול בעולם לרכבים חשמליים, בעידוד סבסוד ממשלתי לרכישת כלי רכב כאלה ועשרות דגמים חדשים של מכוניות חדשות והיברידיות.

הנתח של היבשת בשוק המכוניות החשמליות בעולם הוכפל והגיע בשנה שעברה ל־43% אחוז, בעת שחלקן של סין וארה"ב בשוק כלי הרכב החשמליים הצטמצם.

אבל העלייה באירופה נשענת במידה רבה על תמריצים שהממשלות חילקו בזמן המגפה, ואנליסטים מזהירים כי התנופה עשויה להיבלם אם וכאשר הסבסוד הממשלתי ייפסק. רוב הסובסידיות הממשלתיות לרכישת כלי רכב חשמליים מוגבלות בהיקפן וצפויות לפקוע מתוקף עד סוף השנה הזו.

"השוק מאוד רגיש להנחות מצד ממשלות וחברות", אמר ארנט אלינגהורסט, אנליסט לנושא כלי רכב בחברת Bernstein Research. "מרגע שמוסרות הסובסידיות, מכירות כלי רכב חשמליים יירדו ב־30-40% לפחות למשך רבעון אחד או שניים".

בלי הסובסידיות, כלי רכב חשמליים הם עדיין הרבה יותר יקרים מכלי רכב מקבילים בעלי מנוע בעירה פנימית. זה לא צפוי להשתנות עד המחצית השנייה של העשור, כך אומרים אנליסטים, כשמחירי הסוללות צפויים לרדת עקב המצאת טכנולוגיות חדשות, הגדלת הייצור והגברת התחרות בתחום.

בהתחלה נקטו האירופאים גישה שהיו בה יותר מקלות מגזרים. האיחוד האירופי הידק במיוחד את הפיקוח על פליטות באופן עקבי ודחף את תעשיית הרכב להוציא לשוק יותר מכוניות חשמליות והיברידיות, או להיאלץ לשלם קנסות כבדים.

כאשר פרצה מגפת הקורונה, ממשלות שביקשו לספוג חלק מהזעזוע הכלכלי החלו לכוון סיוע לתעשיות הנמצאות בקו הראשון של המלחמה נגד שינוי האקלים. חלק גדול מהסיוע הזה התבטא בתמריצים ללקוחות לרכישת מכונות חשמליות, וזה הוביל לגידול בביקוש.

השינויים האלה שינו את התפישה בקרב מובילי התעשייה על כך לא קיים שוק שיצדיק את ההשקעות העצומות הכרוכות בפיתוח וייצור כלי רכב חשמליים.

"יש לנו תמריץ לבנות את המכוניות האלה... זה עוזר להפוך כל רכב חשמלי למאוד אטרקטיבי ללקוח", אמר הקאן סמואלסון, מנכ"ל וולוו, היצרנית השוודית הנמצאת בבעלות החברה הסינית Zhejiang Geely Holdings Group, "אבל בטווח הארוך הקלות המס האלה והתמריצים לא יהיו שם".

יצרניות כלי רכב החלו להוציא לשוק דגמים חשמליים בקנה-מידה משמעותי בשנה שעברה. פולקסוואגן, יצרנית הרכב הגדולה ביותר באירופה, חשפה את דגמי ID.3 ו־ID.4. יצרניות רכבי יוקרה כמו BMW, מרצדס ואאודי השיקו רכבים חשמליים ברמה גבוהה. השנה, צפויה מרצדס להשיק את ה־EQS, שתהיה יורשת חשמלית ואוטומטית במדיה רבה לסדרה S היוקרתית.

כ־65 דגמים חדשים של מכוניות חשמליות הושקו באירופה בשנה שעברה - כפליים מסין - ועוד 99 צפויים להיכנס לשוק השנה. זה משתווה ל־15 השקות בצפון אמריקה בשנה שעברה ו־64 השקות מתוכננות השנה.

יצרנים אומרים כי התמריצים והקפיצה במגוון דגמי המכוניות החשמליות קרו בזמן הנכון ונתנו זריקת עידוד הן להיצע והן לביקוש.

"אתה צריך שיהיה לך המוצר הנכון להציע... זה מה שראינו בשנה שעברה באירופה", אמרה בריטה סיגר, חברה בחבר המנהלים בחברת דיימלר ואחראית על מכירות בכל העולם. "ההצעה טובה יותר, והסובסידיות עוזרות למכירות".

זמינות מכוניות חשמליות עם שמות מותג מוכרים גם היא עוזרת למכירות. הלגיר לנגלנד, פעיל איכות סביבה ופוליטיקאי לשעבר מנורבגיה, לא החזיק רכב כבר 25 שנים, אבל כשפורד הציגה גרסה חשמלית לגמרי של המוסטנג בשנה שעברה, הוא לא חשב פעמיים. "הייתי חייב לקנות אותה" אמר, ונזכר במוסטנג בה נהג כנער. כעת הוא לא יכול לחכות כבר שתגיע. "היא בצבע אדום דובדבן", הוסיף.

את הרכישה היה לו קל לעשות בעזרת סובסידיות שהפכו את נורבגיה לשוק הגדול ביותר בעולם לכלי רכב חשמליים ביחס לאוכלוסייה. עד כדי כך שפורד הקרינו פרסומת סאטירית בסופרבול בכיכובו של וויל פרל, שקרא לצרכנים אמריקאים לרכוש מכוניות חשמליות כדי "לרמוס את נורבגיה".

כריסטיאן בורג, המנהל עסק לבניית בתים יעילים מבחינה אנרגטית בגרמניה, נהג במכונית מדגם BMW X3 במשך שנים. כשהממשלה הגדילה את הסובסידיות על מכוניות חשמליות בקיץ שעבר, ביקש מענק לעסקים קטנים ועבר לגרסה החדשה וההיברידית של הדגם, ה־iX3.

"קיבלנו 3,750 אירו בתמריצים כספיים", אמר.

מכירת מכוניות חשמליות באירופה עלתה ב־137% בשנה שעברה והגיעה ל־1.4 מיליון כלי רכב, יותר מסין שחוותה עליה של 12% ומכירות של 1.3 מיליון מכוניות חשמליות, ויותר מארה"ב שם המכירות עלו ב־4% ונמכרו 328 אלף מכוניות, כך נמסר מ־ev-volumes.com, קבוצה החוקרת את הנתונים האלה.

מצב השוק האירופי מזכיר את שוק המכוניות החשמליות בסין לפני שנים ספורות. כשהחליטה בייג'ינג לעקוף את השווקים המערביים, נתנה הממשלה סובסידיות משמעותיות לרכישת כלי רכב וביקשה מיצרנים לוודא שאחוז מסוים מהמכוניות החדשות המיוצרות בכל שנה יהיו חשמליות.

המהלך הביא להקמת מאות חברות סטארט-אפ והגדיל את מכירות המכוניות החשמליות למעט יותר מ־8% עד אמצע 2019. אחר-כך קיצצה בייג'ינג בסובסידיות ביוני 2019, והמכירות צנחו, ושיעור כלי הרכב החשמליים שנמכרו ירד עד סוך השנה ל־5%. כשפרצה המגפה, מכירות כלי רכב חשמליים בסין ירדו עוד יותר. היעד שהציבה לעצמה הממשלה הסינית בזמנו, שעד שנת 2025 20% מכלי הרכב הנמכרים יהיו חשמליים, לא נראה כעת בר-השגה.

בייג'ינג החזירה את הסובסידיות על כלי רכב חשמליים בתחילת שנה שעברה, אך שוב קיצצה אותן בינואר במאמץ מחודש לגמול לקוחות מרכישתם.

באירופה, ממשלות המדינות שוקלות לסיים תוכנית של סבסוד רכישת כלי רכב חשמליים בסוף השנה הזו. אנליסטים אומרים כי ממשלות במדינות בהן תעשיית הרכב היא משמעותית, כמו גרמניה וצרפת, ייתכן כי הסובסידיות יימשכו גם אחרי סוף השנה.

בעוד רוב מנהיגי התעשייה מקדמים בברכה מאמצי ממשלות להניע שווקי טכנולוגיה חדשים כמו מכוניות חשמליות, יצרניות כלי הרכב חוששות שהסובסידיות יעזרו להן רק בטווח הקצר, וללא שינויים מבניים נרחבים יותר, לא יגרמו ליצירת שוק המתקיים בכוח עצמו.

במקום זה, הם דוחקים בממשלות להתמקד יותר בפיתוח תשתיות כמו תחנות טעינה, או תמיכה בבניית מפעלים לייצור סוללות, כמו גם הטלת מיסים נוספים על פליטות של פחמן דו-חמצני.

עוד כתבות

ולדימיר פוטין - נשיא רוסיה, דונלד טראמפ - נשיא ארה''ב, וולודימיר זלנסקי - נשיא אוקראינה / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson, Alex Brandon, Jacquelyn Martin

מניות ביטחוניות ירדו, אירופה במצוקה: ארה"ב דוחפת להסכם שלום כפוי באוקראינה

הבית הלבן הפתיע את אירופה כשדרש מקייב בסוף השבוע לקבל תוכנית שלום ובה הגבלות צבאיות וכן ויתור על שטחים ● האירופאים קוראים לתוכנית "בסיס לדיון" ושוב נאלצים לבקש מקום ליד שולחן הדיונים ● לצד ירידות במניות ביטחוניות, באיחוד מנסים לקנות זמן להקמת כוח צבאי

יבגני דיברוב בוועידת ישראל / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל ארמיס: "יש לנו יש עוד עבודה קשה כדי להגיע להנפקה"

דיברוב הציב בועידת ישראל לעסקים של גלובס את היעד של החברה להנפקה: "600 או 700 מיליון דולר בהכנסות" ● לשאלה אם מהפכת ה־AI תוביל לצמצום מקומות העבודה בחברה, השיב: "היא תהפוך את הארגון ליותר יעיל"

מנכ''ל קבוצת הפניקס, אייל בן סימון, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

אייל בן סימון: "הפניקס היא מחוללת התחרות המרכזית בעולם הפיננסי"

מנכ"ל הפניקס אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי עוד לפני הכלכלה, "אנו חייבים להבין שמדינת ישראל צריכה תוכנית ארוכת-טווח" ● לגבי החוסן של הכלכלה הישראלית הוא טוען: "הרבה מדינות היו רוצות יחס חוב-תוצר כמו שלנו" ● וגם: מה הוא חושב לגבי הכוח של המתווכים הפיננסיים בישראל?

מנכ''ל קבוצת חיפה, מוטי לוין, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

מוטי לוין: "ביטחון תזונתי הוא עניין קיומי, זה האיום שמבפנים"

מנכ"ל קבוצת חיפה אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "אפשר להגיע למצב של ביטחון מזון ברוב הגידולים; הרבה מהמצוקות יכולות להיפתר ע"י יישום מסקנות הוועדה של משרד החקלאות וביטחון המזון, דרך מענקים, הקצאות מים ורגולציה"

קורנליוס קורנליו בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

שגריר קפריסין: "הביקורת על ישראל עצומה, אבל רק כאן מבינים את המציאות של המדינה"

שגריר קפריסין בישראל, קורנליוס קורנליו, אומר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי היחסים הכלכליים בין המדינות רחוקים ממיצוי - לא רק תיירות ונדל"ן אלא גם הייטק ואנרגיה ● עוד אמר: "אל תשכחו שיש לכם חברים באיחוד האירופי, חשוב לא לסגור דלת לאיחוד"

יו'' אגד אמיר לוי / צילום: שלומי יוסף

יו"ר אגד אמיר לוי על הנפקה אפשרית: "זו חברה קלאסית לשוק ההון"

אמיר  לוי התארח בוועידת ישראל לעסקים של גלובס וקרא למנות בדחיפות ממונה חדש לאגף התקציבים, להימנע מתוספות מוגזמות לתקציב הביטחון - ורמז כי אגד במסלול להנפקה, אחרי השבחתה: "אנחנו מחזקים את הממשל התאגידי" ● על משבר התחבורה בישראל: "צריך לשטוף את המדינה עם נתיבי תחבורה ציבורית ולצאת במכרז אגרות הגודש"

נשיא ומנכ''ל ICL אלעד אהרונסון בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל ICL: כ־400 מיליון איש מקבלים את המזון שלהם בזכות המוצרים שלנו

על רקע שינוי הזיכיון בים המלח, מנכ"ל ונשיא ICL אלעד אהרונסון הציג בוועידת ישראל לעסקים של גלובס את פעילות החברה כפתרון לאתגרי ביטחון המזון העולמי ● "ביל גייטס אומר כי בין 40%-50% מתושבי כדור הארץ חבים את היכולת שלהם לחיות לשימוש ההולך וגובר של דשנים"

מנכ''ל בזק, ניר דוד, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל בזק: "ביטול ההפרדה המבנית יעשה שינוי משמעותי וישפיע על יוקר המחיה"

ניר דוד, מנכ"ל בזק, אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "ישראל יכולה להפוך לצומת תקשורת עולמי, וזו הזדמנות גדולה" ● הוא הוסיף כי המשקיעים הזרים חוזרים לישראל: "הפוטנציאל עומד להתפוצץ"

בנקים בישראל

הבנקים חילקו דיבידנד של 5 מיליארד שקל לציבור – אז מדוע בשוק לא מתלהבים?

הרווח של הבנקים צמח, התשואה על ההון רשמה נתונים מרשימים, וגם בחלוקת הדיבידנדים חלה עלייה חדה ● אך למרות זאת, בשוק מתריעים משינוי המגמה: "יש להיות ערים לשחיקה באיכות הנכסים ולתוצאות חלשות יותר בהמשך" ● ואיך דווקא דעיכת המלחמה עלולה לייצר קשיים כלכליים לבנקים?

עו''ד ג'ייסון גרינבלט / צילום: תמר מצפי

האם הפסקת האש תחזיק מעמד ומה הסיכוי לנורמליזציה עם סעודיה? יועצו של טראמפ לשעבר מדבר

ג’ייסון גרינבלט, לשעבר שליחו של הנשיא דונלד טראמפ למזרח התיכון ומאדריכלי הסכמי אברהם, הגיע כאורח מיוחד לערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים ● הוא מסביר כיצד 7 באוקטובר שינה את האזור, מה ישראל תיאלץ לעשות מול חמאס ועד כמה ריאלי חידוש המגעים עם סעודיה

מימין: אסף זגריזק, יודפת אפק-ארזי, ינקי קוינט ורועי כחלון בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

רועי כחלון: "עובדים מסביב לשעון על הנפקת התעשייה האווירית"

במסגרת פאנל "תשתיות לישראל" בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנהל רמ"י ינקי קוינט אמר כי "מחירי הדירות יכולים להגיע לרמה שזוג צעיר יוכל לרכוש דירה בעלות סבירה" ● יו"ר נת"ע, יודפת אפק-ארזי: "פרויקט המטרו זה גיים צ'יינג'ר עשורים קדימה"

דירה במגדל המלך דוד בתל אביב / צילום: ניר וייס־ודררו

בכמה נמכרה דירה עם 7 חדרים במגדל המלך דוד בתל אביב?

הדירה במגדל המלך דוד בתל אביב, בת 7 חדרים, נמכרה במחיר נמוך מהמקובל בשוק ● מגדל המלך דוד צמוד למלון דן, ושייך למשפחת מגדלי יוקרה ראשונים שהוקמו בעיר - ביניהם גם גן העיר ובזל ● בעבר נרשמו במגדל עסקאות במחירים של 100 אלף שקל למ"ר ויותר

הילה ויסברג בשיחה עם פרופ' עירן הלפרין / צילום: פרטי

חוקר השנאה שמצהיר: "אנחנו נוסעים ב-300 קמ"ש לעבר הקצנה"

שיחה עם פרופ' עירן הלפרין, ראש המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית ● על הקיטוב שהפך לנורמה, הסיבות לכך ומה ישראל צריכה לעשות כדי לעצור את הדהירה

חזי חאלאויה בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

יו"ר נמלי ישראל: "ישראל צריכה להיות שער לאירופה. אסור לפספס את ההזדמנות"

חזי חאלאויה דיבר בועידת ישראל לעסקים של גלובס על ההזדמנות הטמונה במסדרון הכלכלי IMEC בין הודו לאירופה, שישראל טרם הצטרפה אליו ● "מדובר במצפן גיאו־אסטרטגי. אם נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה זכייה לדורות. ואם לא נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה בכייה לדורות"

פרופ' יצחק קרייס בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל שיבא: "זו המהפכה הכי גדולה בבריאות מאז ימי היפוקרטס"

במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס אמר פרופ' יצחק קרייס כי הבינה המלאכותית יכולה "לשנות את כל הדרך שבה תחום הבריאות פועל" • לדבריו, אחוזי הצלת החיים בבתי החולים בישראל עומדים על יותר מ־99% • על השת"פ עם אנבידיה אמר: "פרויקט שיאפשר לנו לפצח 98% מה־DNA"

''כסף על הרצפה'' / צילום: Shutterstock

"כסף על הרצפה": האם גל ההנפקות של תל אביב בדרך להפוך לצונאמי?

אחרי שלוש שנות בצורת, שוק ההנפקות של ת"א התעורר לחיים עם קרוב ל–20 חברות חדשות שהצטרפו לבורסה ● מה השתנה, האם הגל הנוכחי יהפוך לצונאמי, וגם: למה כולם רוצים להחזיק פתאום בחברת חיתום ● גלובס צולל למהפכה של הבורסה: "לא נגיע ל־100 הנפקות כמו ב־2021, אבל יהיו כמה עשרות חברות גדולות שינפיקו"

אלונה בר און בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "גלובס, כמו הכלכלה הישראלית, הוא סיפור של חוסן מול האתגרים"

מו"ל גלובס אלונה בר און דיברה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס על ימיו הראשונים של העיתון ב-1983 זמן קצר לאחר קריסת הבורסה, על האתגרים במציאות שמשתנה ללא הרף ועל ההתמקדות בסיקור מקצועי ואמין ● "הכלכלה הישראלית חשובה לנו מאוד, וזו גם התמה של גלובס", אמרה

דרור בין בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "נדרשת עליית מדרגה בהשקעות דיפטק, הן גל הצמיחה הבא של ההייטק בישראל ובעולם"

בהרצאה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר דרור בין מנכ"ל רשות החדשנות, כי 2025 רושמת כבר עתה את שיא האקזיטים בישראל בהיקף של 71 מיליארד דולר ● לצד זאת, בין הזהיר מפני הירידה במספר הסטארט-אפים החדשים וקרא לגוון את ההשקעות בהייטק כך שלא יתמקדו רק בסייבר ובתוכנה

בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב

הקרב על הצעירים: הפועלים יממן את המסחר בניירות ערך לגילאי 35 ומטה

בנק הפועלים משיק חבילת הטבות לצעירים ולסטודנטים, והוא יממן להם החזר מלא של עמלות המסחר בניירות ערך בארץ ובחו"ל ● כמו כן, לקוחות אלו שיצטרפו לבנק הפועלים, ייהנו מהחזר מלא של עמלות מסוף נובמבר 2025 עד לסוף חודש יוני 2026

מימין: הילה ויסברג, ענבל קרייס, פרופ' אסנת לב ציון קורח, קרן כהן חזן / צילום: כדיה לוי

"הגיים צ'יינג'ר לעתיד": שלוש בכירות מדברות על מנועי הצמיחה של התעשייה

בפאנל "תעשייה, חדשנות ובריאות - האבנים הגדולות של כלכלת ישראל", שהתקיים במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס, דיברו שלוש בכירות בתעשייה הישראלית על הצלחה והמנוע להוביל, על מהפכת ה-AI ויישומה, ועל תחזיות לעתיד ● וגם: מה ישמור על העליונות הטכנולוגית שלנו?