גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך הפכה אירופה למובילת שוק המכוניות החשמליות – ולמה זה כנראה זמני

סובסידיות ומגוון בדגמים עזרו להעלות את הביקוש מצד לקוחות, אך מה שקרה בסין מהווה תמרור אזהרה לכך שהתנופה הזו עשויה להימשך זמן מוגבל

מכונית חשמלית / צילום: Reuters, Patricia Huchot-Boissier
מכונית חשמלית / צילום: Reuters, Patricia Huchot-Boissier

אירופה רוכשת כלי רכב חשמליים בקצב שיא ועברה את סין כשוק הגדול בעולם לרכבים חשמליים, בעידוד סבסוד ממשלתי לרכישת כלי רכב כאלה ועשרות דגמים חדשים של מכוניות חדשות והיברידיות.

הנתח של היבשת בשוק המכוניות החשמליות בעולם הוכפל והגיע בשנה שעברה ל־43% אחוז, בעת שחלקן של סין וארה"ב בשוק כלי הרכב החשמליים הצטמצם.

אבל העלייה באירופה נשענת במידה רבה על תמריצים שהממשלות חילקו בזמן המגפה, ואנליסטים מזהירים כי התנופה עשויה להיבלם אם וכאשר הסבסוד הממשלתי ייפסק. רוב הסובסידיות הממשלתיות לרכישת כלי רכב חשמליים מוגבלות בהיקפן וצפויות לפקוע מתוקף עד סוף השנה הזו.

"השוק מאוד רגיש להנחות מצד ממשלות וחברות", אמר ארנט אלינגהורסט, אנליסט לנושא כלי רכב בחברת Bernstein Research. "מרגע שמוסרות הסובסידיות, מכירות כלי רכב חשמליים יירדו ב־30-40% לפחות למשך רבעון אחד או שניים".

בלי הסובסידיות, כלי רכב חשמליים הם עדיין הרבה יותר יקרים מכלי רכב מקבילים בעלי מנוע בעירה פנימית. זה לא צפוי להשתנות עד המחצית השנייה של העשור, כך אומרים אנליסטים, כשמחירי הסוללות צפויים לרדת עקב המצאת טכנולוגיות חדשות, הגדלת הייצור והגברת התחרות בתחום.

בהתחלה נקטו האירופאים גישה שהיו בה יותר מקלות מגזרים. האיחוד האירופי הידק במיוחד את הפיקוח על פליטות באופן עקבי ודחף את תעשיית הרכב להוציא לשוק יותר מכוניות חשמליות והיברידיות, או להיאלץ לשלם קנסות כבדים.

כאשר פרצה מגפת הקורונה, ממשלות שביקשו לספוג חלק מהזעזוע הכלכלי החלו לכוון סיוע לתעשיות הנמצאות בקו הראשון של המלחמה נגד שינוי האקלים. חלק גדול מהסיוע הזה התבטא בתמריצים ללקוחות לרכישת מכונות חשמליות, וזה הוביל לגידול בביקוש.

השינויים האלה שינו את התפישה בקרב מובילי התעשייה על כך לא קיים שוק שיצדיק את ההשקעות העצומות הכרוכות בפיתוח וייצור כלי רכב חשמליים.

"יש לנו תמריץ לבנות את המכוניות האלה... זה עוזר להפוך כל רכב חשמלי למאוד אטרקטיבי ללקוח", אמר הקאן סמואלסון, מנכ"ל וולוו, היצרנית השוודית הנמצאת בבעלות החברה הסינית Zhejiang Geely Holdings Group, "אבל בטווח הארוך הקלות המס האלה והתמריצים לא יהיו שם".

יצרניות כלי רכב החלו להוציא לשוק דגמים חשמליים בקנה-מידה משמעותי בשנה שעברה. פולקסוואגן, יצרנית הרכב הגדולה ביותר באירופה, חשפה את דגמי ID.3 ו־ID.4. יצרניות רכבי יוקרה כמו BMW, מרצדס ואאודי השיקו רכבים חשמליים ברמה גבוהה. השנה, צפויה מרצדס להשיק את ה־EQS, שתהיה יורשת חשמלית ואוטומטית במדיה רבה לסדרה S היוקרתית.

כ־65 דגמים חדשים של מכוניות חשמליות הושקו באירופה בשנה שעברה - כפליים מסין - ועוד 99 צפויים להיכנס לשוק השנה. זה משתווה ל־15 השקות בצפון אמריקה בשנה שעברה ו־64 השקות מתוכננות השנה.

יצרנים אומרים כי התמריצים והקפיצה במגוון דגמי המכוניות החשמליות קרו בזמן הנכון ונתנו זריקת עידוד הן להיצע והן לביקוש.

"אתה צריך שיהיה לך המוצר הנכון להציע... זה מה שראינו בשנה שעברה באירופה", אמרה בריטה סיגר, חברה בחבר המנהלים בחברת דיימלר ואחראית על מכירות בכל העולם. "ההצעה טובה יותר, והסובסידיות עוזרות למכירות".

זמינות מכוניות חשמליות עם שמות מותג מוכרים גם היא עוזרת למכירות. הלגיר לנגלנד, פעיל איכות סביבה ופוליטיקאי לשעבר מנורבגיה, לא החזיק רכב כבר 25 שנים, אבל כשפורד הציגה גרסה חשמלית לגמרי של המוסטנג בשנה שעברה, הוא לא חשב פעמיים. "הייתי חייב לקנות אותה" אמר, ונזכר במוסטנג בה נהג כנער. כעת הוא לא יכול לחכות כבר שתגיע. "היא בצבע אדום דובדבן", הוסיף.

את הרכישה היה לו קל לעשות בעזרת סובסידיות שהפכו את נורבגיה לשוק הגדול ביותר בעולם לכלי רכב חשמליים ביחס לאוכלוסייה. עד כדי כך שפורד הקרינו פרסומת סאטירית בסופרבול בכיכובו של וויל פרל, שקרא לצרכנים אמריקאים לרכוש מכוניות חשמליות כדי "לרמוס את נורבגיה".

כריסטיאן בורג, המנהל עסק לבניית בתים יעילים מבחינה אנרגטית בגרמניה, נהג במכונית מדגם BMW X3 במשך שנים. כשהממשלה הגדילה את הסובסידיות על מכוניות חשמליות בקיץ שעבר, ביקש מענק לעסקים קטנים ועבר לגרסה החדשה וההיברידית של הדגם, ה־iX3.

"קיבלנו 3,750 אירו בתמריצים כספיים", אמר.

מכירת מכוניות חשמליות באירופה עלתה ב־137% בשנה שעברה והגיעה ל־1.4 מיליון כלי רכב, יותר מסין שחוותה עליה של 12% ומכירות של 1.3 מיליון מכוניות חשמליות, ויותר מארה"ב שם המכירות עלו ב־4% ונמכרו 328 אלף מכוניות, כך נמסר מ־ev-volumes.com, קבוצה החוקרת את הנתונים האלה.

מצב השוק האירופי מזכיר את שוק המכוניות החשמליות בסין לפני שנים ספורות. כשהחליטה בייג'ינג לעקוף את השווקים המערביים, נתנה הממשלה סובסידיות משמעותיות לרכישת כלי רכב וביקשה מיצרנים לוודא שאחוז מסוים מהמכוניות החדשות המיוצרות בכל שנה יהיו חשמליות.

המהלך הביא להקמת מאות חברות סטארט-אפ והגדיל את מכירות המכוניות החשמליות למעט יותר מ־8% עד אמצע 2019. אחר-כך קיצצה בייג'ינג בסובסידיות ביוני 2019, והמכירות צנחו, ושיעור כלי הרכב החשמליים שנמכרו ירד עד סוך השנה ל־5%. כשפרצה המגפה, מכירות כלי רכב חשמליים בסין ירדו עוד יותר. היעד שהציבה לעצמה הממשלה הסינית בזמנו, שעד שנת 2025 20% מכלי הרכב הנמכרים יהיו חשמליים, לא נראה כעת בר-השגה.

בייג'ינג החזירה את הסובסידיות על כלי רכב חשמליים בתחילת שנה שעברה, אך שוב קיצצה אותן בינואר במאמץ מחודש לגמול לקוחות מרכישתם.

באירופה, ממשלות המדינות שוקלות לסיים תוכנית של סבסוד רכישת כלי רכב חשמליים בסוף השנה הזו. אנליסטים אומרים כי ממשלות במדינות בהן תעשיית הרכב היא משמעותית, כמו גרמניה וצרפת, ייתכן כי הסובסידיות יימשכו גם אחרי סוף השנה.

בעוד רוב מנהיגי התעשייה מקדמים בברכה מאמצי ממשלות להניע שווקי טכנולוגיה חדשים כמו מכוניות חשמליות, יצרניות כלי הרכב חוששות שהסובסידיות יעזרו להן רק בטווח הקצר, וללא שינויים מבניים נרחבים יותר, לא יגרמו ליצירת שוק המתקיים בכוח עצמו.

במקום זה, הם דוחקים בממשלות להתמקד יותר בפיתוח תשתיות כמו תחנות טעינה, או תמיכה בבניית מפעלים לייצור סוללות, כמו גם הטלת מיסים נוספים על פליטות של פחמן דו-חמצני.

עוד כתבות

הדמיה של קמפוס אנבידיה העתידי בקריית טבעון / הדמיה: באדיבות אנבידיה

"ישראל הפכה לבית השני שלנו": מנכ"ל אנבידיה מאשר כי יוקם קמפוס ענק בקריית טבעון

בהמשך לחשיפת גלובס, אנבידיה מאשרת כי תקים בקריית טבעון קמפוס על 90 דונם שתרכוש מרמ"י, אשר יהפוך אותה למעסיק הפרטי הגדול במדינה ● הענקית מבקשת להקיף אותו באזורי מסחר ומסעדות ולהשקיע בטיפוח שטחים ירוקים, וכמו כן נוכחותה צפויה לחייב חיזוק של תשתיות האנרגיה והתחבורה באזור ● האכלוס הראשוני: רק בעוד כשש שנים

מי ירכוש את אולפני וורנר ברדרס? / צילום: Shutterstock

עסקת הענק במדיה: בוורנר ברדרס ממליצים לדירקטוריון לבחור בנטפליקס על פני פרמאונט

במכתב לבעלי המניות, וורנר כינתה את הצעתה של פרמאונט "אשליה", העלתה חששות לגבי אמינות ההון המוצע על-ידה ואף הטילה ספק במחויבות של משפחת אליסון למימון העסקה ● "הצעת פרמאונט לא נותנת ערך מספק; תנאי המיזוג עם נטפליקס עדיפים"

הדמיה של מתקן ההשבה המתוכנן / צילום: ג'ני ויינשטיין, אדריכלית נוף

לראשונה בישראל: יוקם מתקן שמייצר חשמל מפסולת

מתקן חדש להשבת אנרגיה מפסולת בגליל המערבי צפוי לקום תוך שלוש שנים ולאתגר את תחנות הכוח ● תמלוגי המוזיקאים זינקו בעשרות אחוזים השנה ל־13.6 מיליון שקל ● רשת סאלח דבאח משיקה סניף ענק מחודש בהשקעה של כ־7 מיליון שקל ● 200 נשים בכירות התכנסו במוזיאון ת"א לכבוד התערוכה "לו נשים היו שולטות בעולם" ● וגם: מינויים חדשים בענפי האנרגיה, הפינטק והבריאות ● אירועים ומינויים

שכונת הדר יוסף / צילום: ויקיפדיה

השכונה הוותיקה בצפון ת"א משתנה: מגדלים עם הרבה פחות חניה

התחדשות עירונית רחבת־היקף מתקדמת בתל אביב וברמת גן עם מאות דירות חדשות, בהן דיור בהישג יד להשכרה וללא חניה בחלק מהמתחמים ● קטה גרופ נכנסת לשוק ההון עם גיוס אג"ח ראשון ● ורובי קפיטל והפניקס סגרו עסקת מימון בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל לפרויקט מגורים בירושלים ● חדשות השבוע בנדל"ן 

הקמפוס של אנבידיה שצפוי לקום בקריית טבעון (בעיגול: ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה) / צילום: באדיבות אנבידיה

הארנונה שתגיע לקריית טבעון והמועצה שתקבל פרס ניחומים: 5 הערות על הקמפוס החדש של אנבידיה

מהארנונה, דרך המפסידה הגדולה ועד הקיבוץ הקטן שמרוויח בעקיפין: פרטים חדשים על העסקה של אנבידיה בקריית טבעון שמתקדמת בצעדי ענק

וואטסאפ / צילום: Shutterstock

האם הסכמה בוואטסאפ על מחיר הדירה נחשבת להסכם מחייב?

לאחר שהסכימו על מחיר בהודעת וואטסאפ, נסוג המוכר מהעסקה, מתוך תקווה לקבל תמורה גבוהה יותר ● ביהמ"ש קבע כי ההסכם לא היה מחייב, אך פסק פיצוי לרוכש

התחזית של חברות הדירוג / צילום: Shutterstock

הלייזר ישנה את התמונה, הדיור ייתקע - ומה עם יוקר המחיה? תחזית חברות הדירוג ל-2026

לאחר שנה אדירה לתעשיות הביטחוניות, ב־S&P מעריכים מעלות כי "נראה מעבר מייצור התקפי לייצור הגנתי", וכי הלייזר "ישנה את התמונה" ● מידרוג צופה כי מחירי הדירות הגבוהים, יוקר המחיה והצפי להמשך שחיקה במחירים צפויים להגביל את חזרת הביקושים בענף

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

האינפלציה בארה"ב הפתיעה, הנאסד"ק מזנק במסחר המוקדם

החוזים העתידים בוול סטריט מזנקים בעקבות נתוני האינלפציה לחודש נובמבר, שהפתיעו לטובה ועמדו על 2.7% ●היסטוריה בענף הנפט והגז: האישה הראשונה שתעמוד בראש BP ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

שירותי האינטרנט של לקוחות סלקום חזרו לפעילות: "מתחקרים את האירוע"

לקוחות חברת סלקום דיווחו על תקלות בשימוש באינטרנט ● בסלקום מעדכנים: "השירות חזר לפעילות. אנחנו מתחקרים את האירוע ומתנצלים על אי-הנוחות"

הסנטימנט בשווקים מתקרב לרמה של ''שוריות קיצונית'' / צילום: Shutterstock

מנהלי הקרנות אופטימיים, אבל נתון דרמטי אחד מסמן שהשווקים עומדים לרדת

סקר מנהלי הקרנות הגלובלי של בנק אוף אמריקה מצביע על אופטימיות שלא נראתה בשווקים מזה כארבע וחצי שנים ● רמת המזומנים בקרב מנהלי הקרנות ירדה לשפל של כל הזמנים, מאז שהחלה עריכת הסקר ב-1999 ● לפי הבנק, כאשר רמת המזומנים הייתה סביב רמה זו, שווקי המניות בעולם ירדו ב-2% בארבעת השבועות העוקבים

עבודות על המטרו בשכונת כפר גנים בפתח תקווה / צילום: דרור מרמור

פרויקט הענק עובר לשלב הביצוע: הונחה אבן הפינה להקמת המטרו בגוש דן

בטקס רשמי שנערך הבוקר, הפרויקט שאמור לשנות את מפת התחבורה במרכז הארץ עובר משלב התכנון לשלב ביצועי ראשון ● רשת המטרו צפויה לכלול 3 קווים שיחברו בין 24 רשויות לאורך 300 ק"מ של מנהרות ● עם זאת, המטרו עדיין ניצב בפני שורה ארוכה של אתגרים - תכנוניים, ניהוליים ותפעוליים

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

מקום שני אחרי ארה"ב: האם ישראל הופכת למעצמת דיפ טק?

הם מפתחים שבבים, מחשוב קוונטי ותרופות מצילות חיים, ולא מחפשים אקזיט מהיר ● מנכ"לית לאומיטק, מיה אייזן צפריר, מסבירה מדוע הטכנולוגיה העמוקה מצליחה לצמוח דווקא כשהשוק מהסס, ואיך קורה שחברות בתחום שורדות פי שניים יותר מסטארט-אפים רגילים

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

הלמ"ס: מספר הדירות בבנייה ממשיך לעלות בקצב מהיר

ב-12 החודשים שבין אוקטובר 2024 לספטמבר 2025 החלה בנייתן של כ-81 אלף דירות - עלייה של 31.5% לעומת 12 החודשים הקודמים ● בתוך כך, נרשמה קפיצה חדה בהיקף הנפקת היתרי הבנייה ע"י הוועדות המקומיות

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה אדומה בוול סטריט; אנבידיה נפלה בכ-4%, קמטק ונובה במעל 6%

נאסד"ק ירד ב-1.8% ● OpenAI מנהלת שיחות עם אמזון בנוגע להשקעה אפשרית ● וורנר ברדרס דיסקברי ממליצה לדחות את הצעת פרמאונט לרכישתה, מעדיפה את זו של נטפליקס ● אחר שצנחו אתמול - מחירי הנפט קופצים לאחר שהנשיא טראמפ הטיל מצור ימי על ונצואלה ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב 86 אלף דולר ● נעילה מעורבת באירופה, לונדון עלתה ב-1%

קורסרה רוכשת את המתחרה אודמי / צילום: Shutterstock

פלטפורמת הלימודים שהקימה הישראלית רוכשת את המתחרה בעסקת מיליארדים

קורסרה, שהוקמה ע"י דפנה קולר, תרכוש את אודמי בעסקת מניות בשווי כ־2.5 מיליארד דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

"לא לבעלי לב חלש": מה צופים מומחי ההשקעות לוול סטריט ב-2026?

מומחי השקעות בוול סטריט מנסים להעריך את כיוון השוק ב־2026 ● רובם מעריכים שנה חיובית, גם אם תנודתית, בזמן שאחד מזהיר מסיכון למיתון שידחוף את S&P 500 כלפי מטה ● BDO: "זה לא שוק לבעלי לב חלש. המניות מתומחרות לשלמות, ויש אפס מרווח לטעויות"

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

זה ייגמר רע: "ביג שורט" מצביע על הנתון המדאיג בוול סטריט

משקי הבית בארה"ב נוהרים לשוק המניות, ומייקל ברי מזהיר שבפעמים האחרונות שכך היה, זה נגמר רע מאוד ● הוא גם טוען כי שוק ה-AI הוא בועה, והימר על ירידות במניות אנבידיה ופלנטיר ● לעומת זאת, הוא מאמין גדול בענקית טכנולוגיה אחרת

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

גרמניה מרחיבה את עסקת הרכישה של מערכות חץ ב-3.1 מיליארד דולר נוספים

משרד הביטחון הודיע כי הבונדסטאג הגרמני אישר את הרחבת העסקה למכירת מערכת "חץ 3" הישראלית לגרמניה, כפי שנחשף בגלובס ● עסקת החץ צפויה להסתכם בלמעלה מ-6.7 מיליארד דולר ולהיות הגבוהה ביותר בתולדות מדינת ישראל

דוד פורר / צילום: איל יצהר

האקזיט הענק של פורר וסרצ׳לייט: ביקום מחלקת 2.8 מיליארד שקל לבעלי המניות

כחודש לאחר שהשלימה את מכירת מניותיה בבזק, בי קומיוניקיישן הולכת לפירוק ותחלק את המזומן שבקופתה לבעלי המניות ● קרן סרצ'לייט תקבל 1.86 מיליארד שקל, ודוד פורר יקבל 350 מיליון שקל

מטוסי וויזאייר / צילום: יח''צ

התקדמות במגעים עם משרד התחבורה: וויזאייר בדרך לשני בסיסי פעילות בישראל

חברת התעופה ההונגרית ומשרד התחבורה השיגו הסכמות על הקמת שני בסיסי פעילות בישראל, בנתב"ג וברמון, עם כוונה להפעיל טיסות פנים ולהגדיל תדירויות כבר ממרץ ● בשבוע הבא חברות התעופה הישראליות יזומנו לרשות התעופה האזרחית להביע את התנגדותן למתווה המתגבש ● וגם: הדרישה של וויזאייר שירדה מהשולחן