גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקונגרס מחייה את המאמץ להוסיף לחוקה תיקון שוויון זכויות בין נשים לגברים

המחוקקים רוצים להסיר תאריך יעד למדינות לאשרר הוספה לחוקה של סעיף הקובע שוויון בין גברים לנשים

נציגת בית הנבחרים, ג׳קי ספייר / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
נציגת בית הנבחרים, ג׳קי ספייר / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

כמעט 50 שנה אחרי שהקונגרס העביר את חוק שוויון הזכויות, המאבק מתגבר לגבי השאלה האם מחוקקים יכולים להסיר את תאריך היעד בו מדינות היו אמורות לאשרר אותו ובכך להוסיפו כסעיף בחוקה.

בחודש שעבר, קבוצה דו-מפלגתית של מחוקקים משני בתי הקונגרס הציגו הצעה לביטול תאריך היעד לאשרור חוק שוויון הזכויות על ידי מדינות. במסגרת ההצעה היה נכנס לחוקה תיקון הקובע שממשלות המדינות והממשלה הפדרלית אינן יכולות למנוע שוויון זכויות או לפגוע בשוויון על בסיס מגדר. חוק שוויון הזכויות אושר בידי 38 מדינות והגיע לסף שלושה הרבעים הנחוץ להכללתו בחוקה, אך בשלושה מקרים, החוק אושרר עשורים אחרי תאריך היעד המקורי.

החלטה לבטל את תאריך היעד עברה בשנה שעברה בבית הנבחרים הנשלט בידי הדמוקרטים אך לעולם לא אומצה בידי הסנאט, שנשלט אז בידי רפובליקאים. כעת, השליטה המלאה של הדמוקרטים בממשלה הציתה מחדש את הדחף להביא לידי סיום את הסכסוך ארוך בשנים לגבי המאמץ לנסח באופן חוקי את השוויון בין המינים. הצבעות חדשות בנושא עשויות לקרות עוד במהלך האביב. אפילו אם יצביע הקונגרס בעד ההחלטה לבטל את תאריך היעד, מומחים משפטיים רבים אומרים שלא ברור אם זה יסיר כל מכשול בפני הוספת החוק לחוקה כאחד הסעיפים.

"חשוב שסוף סוף נשלים את המשימה הזו", אמרה חברת בית הנבחרים ג'קי ספייר (דמוקרטית מקליפורניה), מחברת שותפה של ההצעה. "ללא הכרזה מפורשת על שוויון בחוקה, זכויות נשים תמיד יהיו בסכנה".

המאמץ בא בנפרד מהצעת חוק השוויון של הדמוקרטים, שעברה בהצבעה בבית הנבחרים בשבוע שעבר. על פי הצעה זו, ישונה חוק זכויות הפרט האוסר על אפליה בגין גזע, דת, מין ומאפיינים אחרים, לכלול גם איסור של אפליה בגין נטייה מינית וזהות מגדרית.

אם כי חוק שוויון הזכויות נהנה מתמיכה דו-מפלגתית בשני בתי הקונגרס, לא ידוע אם תושג לגביו תמיכה של עשרה רפובליקאים הנחוצה להצבעה בסנאט, שם יש צורך ב־60 קולות בעד. הסנאטוריות הרפובליקאיות ליסה מורקווסקי מאלסקה וסוזן קולינס ממיין תומכות בהצעה ותומכיה אומרים שישיגו קולות נוספים.

תומכי ההצעה אומרים שהיא תכריח ממשלות לנקוט צעדים למניעת אפליה ולהבטחת שוויון בין גברים ונשים, כולל גישה טובה יותר לטיפול בילדים, מניעת אפליה במקום העבודה עקב הריון, וצמצום פער השכר בין גברים לנשים.

חוק שוויון הזכויות "יקבע לממשלה מנדט, וגם לממשלות המדינות, לנקוט בצעדים חיוביים לפירוק מקרים של אי-שוויון המבוסס על מין", אמרה קתרין פרנק, מנהלת פקולטה בפרויקט חוק שוויון החוק במרכז למשפט מגדרי ומיני באוניברסיטת קולומביה. החוק 'לא ישפיע באופן מידי על עסקים פרטיים', אמרה, אבל "עשוי ליצור נורמה חדשה לגמרי שהסקטור הפרטי יאמץ כנוהל עובדה רגיל בנושא השוויון".

מתנגדי החוק סבורים שהוספתו לחוקה תקל על ביטול מגבלות על הפלות, שניתן יהיה לקבוע שהמהוות אפליה מפני שהן נוגעות רק לנשים, במידה והחוק יתווסף לחוקה.

החשש הוא ש"אם חוק שוויון הזכויות יהיה חלק מהחוקה הפדרלית, יאתגרו כל חוק או מדיניות ממשלתית שפוגעים באופן כלשהו בגישה להפלות", אמר דאגלס ג'ונסון, יועץ מדיניות בכיר ב"זכות הלאומית לחיים", קבוצה המתנגדת לזכות להפיל.

כמה רפובליקאים טענו שאין יותר צורך בחוק שוויון הזכויות, בהתחשב במגבלות שהחוק הפדרלי מטיל על אפליה על בסיס מין, ובהתחשב באפשרות להשלכות על תחומים לא צפויים הקשורות למין. הם טענו גם שהקונגרס לא יכול בשלב זה להסיר את תאריך היעד.

"כשהקונגרס העביר את תיקון שוויון הזכויות בשנת 1972, ההחלטה נתנה למדינות שבע שנים לתקן את החוק. המדינות לא עשו זאת ותאריך היעד עבר לפני עשורים רבים", אמר סנאטור מייק לי (רפובליקאי מיוטה) בהודעה כתובה.

כמה קבוצות שמרניות אמרו שתיקונים לחוק שוויון הזכויות עשויים להביא לתוצאות לא צפויות, למשל אם בבתי כלא, שירותים ציבוריים ולוקרים בבניינים כמו בתי ספר לא ניתן יהיה יותר להפריד בין בנים לבנות.

רפובליקאים אחרים אמרו שראוי לעסוק בחוק, אבל לבצע בו כמה שינויים. "ישנם זמנים בהם העמיתים הרפובליקאים שלי אומרים, 'אין צורך בזה'. הם לא רוצים להביא לתוצאות לא רצויות, אמר חבר בית הנבחרים טום ריד (רפובליקאי מניו יורק) המייצג את סנקה פולז (Seneca Falls), שם נערכה העצרת הראשונה לזכויות נשים בשנת 1848. "אני אומר, אתם יודעים מה, אנו יכולים להתמודד עם ההשלכות. למה שלא נוודא שהחוקה שלנו ברורה לגבי זה שנשים וגברים הם שווים?"

התיקון, שהוצע לראשונה בשנת 1923 ואושר בידי הקונגרס בשנת 1972 כשתנועת שחרור הנשים הייתה בעיצומה, נמצא כבר שנים רבות בלב מאבק משפטי מורכב. מחוקקים בתחילה נתנו למדינות עד שנת 1979 להוסיף את התיקון לחוקה, ואחר כך האריכו את תאריך היעד עד 1982. שלושים וחמש המדינות הראשונות לאשר את החוק עשו זאת עד 1977, אבל אחר כך ההתקדמות שלו התעכבה כשגברה ההתנגדות אליו. שלא כמו תיקונים אחרים, תאריך היעד לא רשום בתוך נוסח החוק עצמו אלא הוסף להקדמה אליו.

בשנים האחרונות גבר העניין לאשרר את החוק, בחלקו עקב תנועת מיטו (#MeToo). נבאדה אישרה את חוק שוויון הזכויות ב-2017, אילינוי ב-2018 ו-ווירג'יניה ב-2020 הפכה למדינה ה-38, ובכך הושג רוב של שלושה רבעי המדינות הנחוץ לשינוי החוקה. תובעים כלליים דמוקרטיים במדינות אלה תבעו את ממשל טראמפ בשנה שעברה וטענו שלקונגרס אין סמכות חוקתית לאכוף תאריך יעד להוספת התיקון לחוקה ושהארכיון הלאומי צריך להתקדם ולפרסם את החוק כתיקון חדש לחוקה. בנוסף, כמה מדינות העבירו צעדים הנסוגים מאשרור החוק, מה שמוסיף לעמימות המשפטית.

"זו שאלה פתוחה אם ניתן להחיות את התיקון", אמר קרמיט רוזוולט, פרופסור למשפטים באוניברסיטת פנסילבניה. "אני לא חושב שזה ברור בכלל שניתן לבטל תאריך יעד אחרי שכבר עבר".

תחת ממשל טראמפ, משרד הייעוץ המשפטי במשרד המשפטים האמריקאי ייעץ לארכיון הלאומי שתאריך היעד להוספת חוק שוויון הזכויות כתיקון לחוקה עבר לפני עשורים ולכן אין משמעות משפטית לאישור לחוק במדינת ווירג'יניה. אבל הנשיא ביידן תומך בחוק שוויון הזכויות ועמדת הממשל שלו לגבי הדרך להוספתו כתיקון לחוקה אינה ברורה עדיין.

מחוקקים התומכים בצעד מאמינים שדרך אחת לסיום הוויכוח לגבי תאריך היעד היא העברת חוק המבטל אותו באופן רשמי. ללא פעולה של הקונגרס לסילוק תאריך היעד, מומחים משפטיים רבים מאמינים שלא ניתן לאשרר את חוק שווין הזכויות, וגם אז בתי הדין יתבקשו לקבוע אם תהליך הוספתו כסעיף לחוקה יכול להתקדם.

לא היו תיקונים חדשים לחוקה אחרי התיקון ה-27, הקובע שלא ניתן לשנות משכורות מחוקקים אלא לאחר בחירות לבית הנבחרים. התיקון הזה עבר בשנת 1992, יותר מ-200 שנה אחרי שהקונגרס הציע אותו ב-1789. לתיקון ה-27 לא היה תאריך יעד להוספתו לחוקה.

ג'ס בראווין השתתף בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות