גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מזרחי טפחות: "פחות מ-2% מתיק המשכנתאות עדיין בדחיית החזרים"

הבנק השלישי בגודלו סיכם את שנת 2020 עם רווח נקי של 1.6 מיליארד שקל, כאשר בנטרול השפעות המיזוג עם בנק אגוד, הוא מציג ירידה של 16% ביחס לרווחי 2019 ● הסיבה העיקרית - השלכות משבר הקורונה והגידול בעקבותיהן בהוצאות בגין הפסדי אשראי

משה לארי, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר
משה לארי, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

בנק מזרחי טפחות , שבניהולו של משה לארי, מסכם את שנת 2020 עם ירידה בצפויה ברווח בשל השפעות משבר הקורונה, תוך שהוא מציג גידול בחלקו בשוק הבנקאות, הודות לרכישת בנק אגוד, שאותה השלים אשתקד. עם זאת, מזרחי טפחות סיים את 2020 עם רבעון הרביעי שהיה הכי חזק בשנה החולפת במונחי רווח.

מזרחי טפחות רשם ב-2020 רווח של 1.61 מיליארד שקל, המהווה קיטון של כ-12.6% ביחס לרווח של 1.84 מיליארד שקל שרשם ב-2019. ואולם במהלך השנה החולפת, בעיצומו של הרבעון הרביעי, רכש הבנק את הבנק השישי בגודלו במערכת דאז - בנק אגוד. כך, בנטרול השפעות אגוד, שלא נכללו בדוחות מזרחי טפחות בדוחות ל-2019, עולה כי הרווח הנקי של הבנק קטן ב-2020 בכ-16.2% לכ-1.54 מיליארד שקל. 

עוד נציין בהקשר זה כי התשואה על ההון של הבנק ב-2020 הייתה 9.5%, כאשר בנטרול השפעות בנק אגוד על התוצאות, הרי שמדובר בתשואה להון של 9.3%, וזאת לעומת תשואה על ההון של 11.9% ב-2019.

הסיבה המרכזית לירידה בתוצאות הבנק היא השפעות משבר הקורונה, שהובילו בין היתר לזינוק ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי. כך, ב-2020 רשם הבנק זינוק אדיר בהוצאות הללו, מ-364 מיליון שקל ב-2019 ל-1.05 מיליארד שקל ב-2020. הגידול האמור קרה בעיקר בשל החשש להרעה אדירה בתיק האשראי, ולהרעה שגם קרתה בפועל. 

כמו כן, תוצאות הרבעון הרביעי מלמדות על ירידה בהוצאות בגין הפסדי אשראי, לרמה של נורמה, כשהתיק של בנק אגוד נתפס במזרחי טפחות כטוב, וככזה שלא הצריך הגדלה את ההוצאות בגין הפסדי אשראי.

כך או כך, ברבעון הרביעי של 2020 רשם הבנק השלישי בגודלו במשק רווח נקי של 506 מיליון שקל, כאשר בנטרול השפעות אגוד על תוצאותיו, מדובר ברווח רבעוני של 439 מיליון שקל, בדומה לרווח הרבעוני שרשם ברבעון הרביעי ב-2019, אשר עמד אז על 440 מיליון שקל.

אגב, הרבעון הרביעי היה החזק ביותר של מזרחי טפחות בשנה החולפת, לאחר שבשלושת הרבעונים רשם רווח נקי רבעוני שנע בטווח של 357 מיליון שקל עד 387 מיליון שקל.

לדברי המנכ"ל משה לארי, "התוצאות הכספיות לשנת 2020 משקפות את המשך תנופת הצמיחה של הבנק במגוון תחומי הפעילות, לצד השלכות משבר הקורונה ובראשן ההגדלה המשמעותית בהוצאות להפסדי אשראי, והשפעת סביבת הריבית והאינפלציה האפסית".

לדבריו, "בהתאם ליעד המרכזי בתוכנית האסטרטגית, ממשיך הבנק להגדיל את המיקוד העסקי ולצמוח באופן מואץ באשראי המופנה לעסקים השונים. בשנת 2020 הסתכם הגידול בתיק האשראי העסקי, ללא בנק אגוד, ב-14.3% בהשוואה לשנה הקודמת".

עוד הוא ציין את הצמיחה ואת השיפור בפעילות העסקית שמאפיינת את בנק יהב בשנים האחרונות. מזרחי טפחות מחזיק במחצית ממניות יהב, שמציג רווחיות גבוהה יחסית לגודלו, ורשם בשנה שעברה רווח נקי של 183.1 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 167.1 מיליון שקל בשנת 2019. 

ומה לגבי הטענות של בנק ישראל שהבנקים לא גלגלו את ההוזלה במשכנתאות עם הורדת מגבלת רכיב הפריים כחלק מהריבית המשתנה במשכנתאות? "השוק הזה עדיין חווה טלטלה ואינו בשיווי-משקל. ההצעות שאנו נותנים ללקוחותינו הן זולות יותר ממה שהיה לפני ההוראה, והן גורמות להחזר של הלקוח לרדת. אנו עדיין לא בשיווי-משקל, והציבור חכם, ולא נראה בסוף שההלוואות לא יהיו בשני שלישים פריים, אלא בממוצע יהיה 40%-45% פריים, מה שגוזר שההחזר החודשי של הלקוח יהיה נמוך יותר ממה שהיה ערב ההוראה של בנק ישראל, וזה גם יעמוד בציפיות בנק ישראל".

בבנק מספרים על כך שבשנה החולפת היה המשך צמיחה "במרבית סעיפי המאזן, לצד גידול משמעותי בהוצאות להפסדי אשראי - על רקע משבר הקורונה, וההשפעה השלילית של סביבת הריבית והאינפלציה האפסית".

עוד נציין כי יחס היעילות של הבנק - המודד את ההוצאות התפעוליות ביחס לסך ההכנסות ושמשתפר ככל שהוא קטן - המשיך לרדת גם ב-2020 ועומד על 53.9%, כאשר ללא שקלול אגוד הוא עומד על 52.7%, וזאת בשל גידול בהכנסות ושמירה על רמת ההוצאות.

נכון לסוף 2020 עמד היקף האשראי שהבנק העמיד לציבור על 245.5 מיליארד שקל, המהווה גידול של 20% ביחס ל-2019. ואולם חלק משמעותי מהגידול נובע מבליעת בנק אגוד. ללא תיק אגוד מזרחי טפחות הציג ב-2020 צמיחה "אמיתית" באשראי לציבור בשיעור יפה כשלעצמו של 7.9%, כשחלק ניכר מהגידול האמור קרה בעיקר ברבעון הרביעי ב-2020.

נציין כי כיום יחס האשראי לציבור לפיקדונות הציבור בבנק עומד על 0.86, כאשר הצמיחה האדירה בפיקדונות הציבור, שנרשמה בשיא משבר הקורונה, לא השתנתה, והציבור ממשיך להחזיק פיקדונות בהיקף גבוה. זה גם אומר שהציבור שומר על נזילות גבוהה, שלגביה אפשר לומר כי הציבור נערך עם יכולת להגדיל את הצריכה שלו, וש"ככל שהמשק ייפתח, והמגבלות יוסרו כתוצאה מהסגרים, נראה צמיחה יחסית גבוהה, והיא יכולה להיות קטר למשק הישראלי", אומר לארי.

יו"ר הבנק משה וידמן מתייחס בדוח לאחת הסוגיות שמעסיקות כיום את כל הבנקים: התפתחות הטכנולוגיה וכניסת שחקנים חדשים לתחומי בנקאות ותשלומים. "ההתפתחות הטכנולוגית וכניסתם של שחקנים נוספים, מקומיים ובינלאומיים, ל'מגרש' השירותים הפיננסיים ימשיכו להוות אתגר משמעותי לבנקים המקומיים גם בשנת 2021", כתב וציין כי "הבנק ממשיך להשקיע בפתרונות טכנולוגיים שיש בהם ערך ממשי ללקוחותיו ובוחן בימים אלה את דרך השתלבותו המיטבית בתחום התשלומים, על רקע התפתחותם של הארנקים".

ומה לגבי הקורונה והבנק? עד לסוף שנת 2020, העמיד הבנק אשראי בהיקף של 5.1 מיליארד שקל במסגרת הקרנות הייעודיות בערבות המדינה שהוקמו בשל משבר הקורונה. במזרחי טפחות מציינים כי הבנק מהווה 23% מהקרנות בערבות המדינה, שזה הרבה יותר מחלקו במערכת בתחומים אלה.

בבנק מספרים כי "ניכרת מגמה ברורה של חזרת לקוחות לתשלומים סדירים". כמו כן, הבנק מפרט כי היקף האשראי לדיור (כלומר, המשכנתאות) שניתנה בגינו דחיית תשלומים החל מחודש מרץ 2020 עומד על כ-45.6 מיליארד שקל, כאשר מתוך סך ההלוואות שהיו בדחייה נכון לסוף ינואר 2021, סך של 42.6 מיליארד שקל חזרו לשלם את החזרי ההלוואות כסדרן - כאשר תיק הלוואות של 13 מיליארד שקל מסך התיק שחזר לשלם, עשה זאת בינואר 2021, ותיק בהיקף של כ-5.5 מיליארד שקל הוא של לקוחות ש"בחרו במסלול של החזרים חלקיים על פי מתווה בנק ישראל".

כך, תיק משכנתאות בהיקף של כ-3 מיליארד שקל נמצא עדיין בדחייה, "שתסתיים במהלך חודשים פברואר-יוני 2021", לדברי הבנק. כלומר, "רק הלוואות המהוות פחות מ-2% מתיק המשכנתאות המצטבר של הבנק, נמצאות עדיין בדחייה מלאה", כפי שמסבירים הבנק בהקשר של המשכנתאות. בבנק מאמינים כי מרבית אלה שעדיין בדחיית החזרי הלוואות יחזרו לשלם, אם לא תהיה הרעה במצב המשק, ו"התופעה הזו של דחיית ההחזרים, תהיה מאחורינו".

נציין כי מזרחי טפחות היו בנק המשכנתאות הגדול בישראל. עוד מפרטים בבנק כי מבין אלה ששבו לשלם החזרי משכנתאות בינואר השנה, יש פיגורים בתיק משכנתאות בהיקף כולל של כחצי מיליארד שקל.

במזרחי טפחות מפרטים בנוסף כי "היקף האשראי המסחרי שניתנה בגינו דחיית תשלומים החל מחודש מרץ 2020 עומד על כ-7.7 מיליארד שקל. מתוך סך ההלוואות שהיו בדחייה, נכון ליום 31 בינואר 2021, כ-4.6 מיליארד שקל חזרו לשלם, וכ-3.1 מיליארד שקל נמצאים עדיין בדחייה, הצפויה להסתיים במהלך שנת 2021". לפי שעה משדרים נוחות במזרחי טפחות בהסתכלות קדימה, במצב הדברים הנוכחי. 

ועוד מילה על בנק אגוד: מזרחי טפחות יסגור את מרבית הסניפים של אגוד וייפרד ממערכות המחשוב שלו, וזאת בתום הליך שייקח כמה שנים. בסופו של יום, המיזוג של אגוד למזרחי טפחות יוביל לייעול. כיום הנהלת מזרחי טפחות ועובדי אגוד נמצאים במגעים להבנות.

בד-בבד מיזוג אגוד והתוצאות והצמיחה, הבנק עמל על תוכנית אסטרטגית חדשה שהמיקוד בה יהיה להמשיך בכיוונים בהם הלך, כגון הובלה במשכנתאות ודגש על אשראי קמעונאי, לצד מיקוד באשראי עסקי וסינדיקציות.

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו מזנקת הבוקר ביותר מ-23% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

בניין רשת החדשות אל ג'זירה / צילום: Shutterstock, BalkansCat

המחנה הממלכתי: סגירת אל-ג'זירה עלולה לחבל במאמצים למיצוי המו"מ

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

אחרי פחות משנה: מנכ"ל חדשות 13 פורש מתפקידו

עפ"י הודעת רשת 13, אור צלקבוניק פורש על רקע "התוכנית המתגבשת לשינויים במודל פעילותה של חברת החדשות" ● רק לאחרונה דווח על שורת מהלכים שתכנן צלקובניק לבצע בחטיבת החדשות, כמו למשל קיצוץ מהדורת שישי לשעה בלבד; המהלך אומנם נותר על כנו, אך לא ברור מה יקרה בהמשך

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה