גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך פינדואודואו עקפה את עליבאבא בסיבוב והפכה לאתר הקניות מס' 1 בסין

החברה, שנוסדה לפני חמש שנים, היא הראשונה שמצליחה לאתגר את שליטתן של עליבאבא ו-JD.com בשוק הצריכה המקוונת בסין

פינדואודואו / צילום: Shutterstock
פינדואודואו / צילום: Shutterstock

אפליקציית הקניות הסינית,  פינדואודואו (Pinduoduo), שהוקמה לפני חמש שנים בלבד והפכה את קניית המוצרים בהנחה באינטרנט למשחק, עקפה את עליבאבא, וכיום היא אתר הקניות המקוון הפופולרי ביותר בסין.

לפינדואודואו (Pinduoduo) היו 788.4 מיליון משתמשים בסוף 2020, כך אמרה החברה ביום רביעי שעבר בדוח הרווחים הרבעוני שלה. המספר הזה מעט יותר גבוה מ-779 מיליון המשתמשים בעליבאבא, כפי שנמדד על ידי מספר האנשים שביצעו רכישות ב-12 החודשים האחרונים.

למרות שהכנסותיה השנתיות של פינדואודואו, מעט יותר מ-9 מיליארד דולר, הן רק שבריר מ-72 מיליארד דולר שהכניסה עליבאבא בשנת הכספים האחרונה, מדובר בהכנסות שהן כמעט כפליים מההכנסות ב-2019, מה שביסס את מעמד החברה משנחאי כראשונה לאתגר את שליטתן של עליבאבא ו-JD.com בצריכה המקוונת בסין.

"ביחד ייצרנו נס קטן", אמר קולין הואנג, מייסד פינדואודואו ומהנדס בגוגל לשעבר, בדברים שנשא לצוות החברה ביום ההולדת החמישי שלה באוקטובר ופורסמו אחר כך. "שינינו את פני הקמעונאות המקוונת בסין ואפילו את מבנה האינטרנט הסיני".

החברה מציגה את עצמה כשילוב מקוון בין Costco לבין דיסני, או שילוב של קניות המבוסס על ערך ועל בידור קל. פינדואודואו מובילה את אימוץ המסחר המקוון החברתי בסין, התגלמות חדשה של צריכה באינטרנט המשלבת בין קניות לרשת חברתית ובפועל הופכת את חוויית הקנייה למשחק.

על גבי פלטפורמה שנועדה להוות את המקבילה הדיגיטלית של טיול בקניון, משתמשים לרוב משוטטים בלי להתכוון מראש לרכישה מסוימת.

האפליקציה - ששמה מתפרש בערך ל"חיבור אנשים יחד" - מאפשרת לחברים ואנשים זרים להתחבר ולזכות בהנחות על מוצרים שהם קונים בנפרד או ביחד תמורת הנחה. כשהצד החברתי נמצא בחזית והקניות הן כמעט "על הדרך", חברים המתקבצים בפינדואודואו צופים יחד בשידורים חיים, משתפים הנחות ורוכשים מוצרים ביחד, בזמן שהם משחקים במשחקים המובנים באפליקציה.

להיט אחד הוא המשחק "פרדס דואודואו", בו השחקנים מטפחים עצי פרי דמיוניים ומרוויחים קופונים לקנייה, פרסים אמיתיים כמו קופסאות פרי ושבחים מחבריהם. המשחק גורם ליריבויות אימתניות בין השחקנים, כך אמרה לי וונג'ון, בת 19 מפינגדינגדשן במרכז סין, המטפלת בפרדס הדיגיטלי שלה באובססיביות. "זה כל כך כיף כשאתה עושה משהו עם החברים שלך", אמרה לי. "פשוט צריך להקדיש לזה זמן".

הגישה של פינדואודואו משקפת את מגמת ה"גיימיפיקציה" בתחום הטכנולוגיה, כשהתחום האחרון שזכה לתשומת לב היה המסחר במניות. עבור פינדואודואו, לשמור אנשים בפלטפורמה היא מטרת המשחק: הם עוזרים לבנות מנהגי משתמשים ומשמשים כשערים לאזור הקניות של האתר.

שלא כמו יריבות ישנות שנולדו בעידן המחשב האישי, פינדואודואו היא אפליקציית טלפון ואין לה גרסה למחשבים נייחים או פונקציה של סל קניות.

"פינדואודואו עשתה דבר אחד כהלכה: תפסנו את המעבר מחיפוש לשוטטות כפעילות חברתית", כך אמר צ'ן לי, שמונה למנכ"ל בשנה שעברה אחרי שכיהן כמנהל טכנולוגיה ראשי.

הואנג העביר לצ'ן גם את תפקיד יושב הראש ביום רביעי, ופרש על מנת להתרכז בפרויקטים של מחקר בתחום מדעי החיים, כך נמסר מהחברה. הוא נותר בעל המניות השולט בפינדואודואו. מניות החברה ירדו ב-11% במסחר בבוקר שאחרי שדווח על פרישתו של הואנג.

פינדואודואו נמצאת בעלייה בעת שעליבאבא מתמודדת עם כמה אתגרים, כולל חקירה בנושא הגבלים עסקיים. עליבאבא הודיעה שהיא משתפת פעולה עם הרגולטורים לגבי החקירה ותעריך מחדש ותשפר את נהליה העסקיים.

מניות פינדואודואו הרשומות בנאסד"ק עלו בערכן בשנה האחרונה, ושווי השוק של החברה עבר את זה של JD.com היריבה, והגיע לשיא סביב 250 מיליארד דולר בפברואר. העלייה הזו הגדילה את הונו האישי של הואנג בן ה-41 ל-69 מיליארד, כך על פי חברת המחקר משנחאי Hurun Report, מה שהופך אותו לאיש השלישי העשיר ביותר בסין - עשיר יותר מג'ק מא, מייסד עליבאבא.

אבל 2021 גם הייתה בינתיים השנה הקשה ביותר לחברה. מותם של שני עובדים צעירים בתחילת השנה הביא למתיחת ביקורת על תרבות העבודה בחברה. "אנו עושים כל מה שביכולתנו על מנת לתמוך במשפחותיהם ואהוביהם", אמר צ'ן. פינדואודואו מספקת שירותי ייעוץ לעובדים, הוסיף.

החודש רגולטורים סיניים הטילו על פינדואודואו קנס, לצד כמה חברות מסחר אינטרנטי אחרות, וטענו שחלק מנהלי החברה עשויים להיות מזיקים. הקנס הוא חלק ממאמץ של בייג'ינג לרסן את חברות הטכנולוגיה הגדולות במדינה. בתגובה לקנס, הודיעה החברה שהיא מייחסת חשיבות רבה להתערבות מצד הממשלה והבטיחה להתמודד עם הבעיות.

החברה הפסידה 1.1 מיליארד דולר בשנת 2020, אם כי שוק המסחר המקוון הסיני ממשיך לגדול בעקביות. מסחר מקוון במדינה עשוי להתרחב מ-359 מיליארד דולר בשנה האחרונה ל-549 מיליארד דולר, כך לפי חברת המחקר eMarketer.

לקח לחברה זמן מה להביא לידי דיוק את השידוך שעשתה בין מסחר מקוון לרשת חברתית. בקיץ של 2015, הואנג וצוותו - שאז הפעילו אפליקציה שהקדימה את פינדואודואו ומכרה פירות בהנחה - מילאה את המחסן היחיד שלה בשנחאי בליצ'י, אמר צ'ן. הם פרסמו את הפירות ב-WeChat, אפליקציית מסרים ורשת חברתית פופולרית בסין, וזה היה אחד הקמפיינים הגדולים הראשונים שלהם.

החברה הוצפה הזמנות ומערכותיה קרסו תחת העומס. היא נאבקה למלא את רובן. הליצ'י התחיל לתסוס בחום של הקיץ והחברה נאלצה להחזיר את הכסף לאלפי לקוחות זועמים.

"הכשלון הזה ממש לימד אותנו", אמר צ'ן, שפגש את הואנג באוניברסיטת וויסקונסין-מדיסון, שם שניהם למדו מדעי המחשב לפני שני עשורים.

המנהלים ניהלו חקירה לגבי הכשלון במחסן, מוקפים בשאריות הפרי, והתוצאה הייתה החלטה לשנות את המודל העסקי. החברה כבר לא תקנה יותר סחורה בעצמה, אלא תהפוך לפלטפורמה מצד שלישי המחברת בין סוחרים ולקוחות, כמו עליבאבא, ובינתיים תשקיע בתוכנה, לוגיסטיקה ותשתיות על מנת להימנע מכישלון נוסף.

המקרה אישש את תחושתו של הואנג שהרשת החברתית ומסחר מקוון יכולים להשתלב בעוצמה. רוב האנשים שקנו ליצ'י שמעו על ההנחה מחברים ב-WeChat, שעודדו אנשים במעגל שלהם להתקבץ ולקנות כמויות גדולות בהנחה.

לאחר שבהתחלה עשתה החברה כסף מפרסומות, היא הוציאה כמעט 13 מיליארד דולר על סבסוד מוצרים, ובפועל שילמה לסוחרים על מנת להוריד מחירים ולהציע עסקאות שאי אפשר לפספס.

על מנת להצליח בטווח הארוך, פינדואודואו - שכמו JD.com, נתמכת על ידי יריבתה של עליבאבא חברת Tencent Holdings - חייבת להבין איך להפסיק את הסובסידיות בלי להפסיד את ההמונים שנמשכים לאפליקציה במידה רבה בגלל ההנחות.

התוכנית של פינדואודואו הייתה להמשיך להעביר חלק מההכנסות לסובסידיות עד שתחליף את עליבאבא כפלטפורמת הקניות של אולי מיליארד לקוחות סינים, כך אמר צ'ן. אז תוכל החברה באופן תיאורטי להוריד בסובסידיות ולמשוך יותר כסף מפרסומות מסוחרים וכך להפוך לרווחית באופן מתמשך.

אבל לאחר נזיפה לגבי השימוש שלה בסובסידיות - נוהג שרגולטורים תקפו בתור כזה המעוות את השוק ופוגע באינטרסים של הצרכנים - החברה אולי תצטרך להתאים עצמה לנסיבות אחרות מהר מכפי שרצתה.

עוד חיסרון של הגישה מובלת-המשחק של פינדואודואו היא שרוב הלקוחות לא אוהבים להוציא כסף רב. גב' לי, למשל משתמשת באפליקציה בעיקר לרכישת חטיפים וחבילות טישו. המשתמש הממוצע בפינדואודואו הוציא 324 דולר ב-2020. המספר הזה נמצא בעלייה, אך הוא עדיין מהווה פחות מרבע ממה שמוציא צרכן ממוצע של עליבאבא המתחרה.

על מנת לסגור את הפער הזה, החברה מגדילה את מאמציה בתחום המזון הטרי - האחראי ל-15% מההכנסות - לאחר שגייסה יותר מ-6 מיליארד דולר בשנה שעברה למימון תוכנית חקלאות שאפתנית. תחום המזון הטרי, שבינתיים מהווה קרקע בתולית יחסית מבחינת מסחר מקוון, הוא אחד התחומים בהם פינדואודואו רוצה להיות דומיננטית מפני שמשתמשים עשויים בפוטנציה לבצע הזמנה חדשה כל יום.

פינדואודואו זעזעה את שוק המסחר המקוון הסיני לטובה, בזמן שיריבותיה נאבקות על ההנחות הכי טובות לצרכנים, כך אמרה קת'י שן, משתמשת בפינדואודואו מאנקינג, עיר במזרח סין. "עכשיו יש מלחמה רבתי בין כל חברות הטכנולוגיה", אמרה.

עוד כתבות

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

עליות בוול סטריט; אנבידיה קופצת בכ-3%, סופר מיקרו ב-5%

הנאסד"ק עולה ב-0.7% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש