גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך עוצרים את עליית המחירים? מומחי הנדל"ן מייעצים לממשלה שתקום

להגדיל שיווקי קרקע, להחזיר לשוק עשרות אלפי דירות שמשמשות כמשרדים ולהחזיר את הוותמ"ל לפעולה ● בכירים בתחום הדיור, שסיימו לאחרונה את תפקידם, מייעצים לממשלה הבאה מה הדבר הראשון שצריך לעשות כדי להתניע רפורמות תקועות, ואיך ניתן (אולי) לעצור את גל עליית המחירים

צילומים: אוריה תדמור, איל יצהר, יונתן בלום, כדיה לוי
צילומים: אוריה תדמור, איל יצהר, יונתן בלום, כדיה לוי

בניית 1.5 מיליון דירות עד 2040 והורדת מחירי הדיור שרק בשלושת החודשים האחרונים עלו בשיעור של כאחוז אחד לחודש. אלה הם רק שניים מאתגרי הדיור העצומים מולם ניצבת המדינה. אלא שבשנתיים האחרונות התחום שכה צמא להכוונה וניווט חכם, פגש בעיקר ממשלה לא מתפקדת שלמעט רפורמה אחת (הורדת מס הרכישה למשקיעים), לא קידמה שום צעד משמעותי בתחום הדיור, וכאלה לא חסרים. החל מרפורמה שתביא להסרת חסמים בתחום ההתחדשות העירונית, דרך הגברת הוודאות בבנייה, באמצעות היוזמה לביטול הקלות הבנייה שמבקשת לקדם מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר.

תוכניות אלה, שממתינות במגירה מזה תקופה ארוכה, הן כאמור רק חלק מסל פעולות גדוש שהממשלה יכולה לקדם. אלא שאם להיות מציאותיים, נראה כי ממשלה חדשה תתקשה לקדם רפורמות רבות במקביל, על כן פנה גלובס לשורת דמויות שכיהנו עד לאחרונה בתפקידים הבכירים ביותר בתחומי הדיור, לצד נבחרי הציבור. זאת כדי לשמוע מה הם חושבים שצריכות להיות הפעולות הראשונות והמשמעותיות ביותר שהממשלה החדשה צריכה לקדם כדי להזניק קדימה את תחום הדיור.

1. הגדלת היצע יחידות הדיור

עדיאל שמרון
שימש כמנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בין 2005 עד סוף 2020.
כיום בתקופת צינון

המשימה המרכזית של הממשלה החדשה, הינה לשמר את קצב התכנון, השיווק והפיתוח של יח"ד, ובכך לשמר את קצב התחלות הבנייה הנדרש שעמד בשנה האחרונה על כ-51 אלף יח"ד, ואף להגדילו במקצת. לצורך כך יש להתמקד בשני נושאים. חובה לקדם מיידית את חידוש חוק הוותמ"ל, ולאפשר לוועדה חשובה זו לחזור לתפקד. אין להתרשם מטענות בדבר איכות התכנון בוותמ"ל, שמגיעות בעיקר מבעלי אינטרסים וממונים מטעם עצמם על "האינטרס הציבורי". כמי שניהל, עד לאחרונה, את רמ"י שהגישה ויזמה את מרבית התוכניות שאושרו בוותמ"ל, אני יכול לקבוע בוודאות שאיכות התכנון בה אינה נופלת, ולעיתים אף עולה, על איכות התכנון בוועדות המקבילות.

בנוסף יש לתקן את העיוות ההיסטורי הקיים בכלכלה המוניציפלית ובמבנה הארנונה שמתעדפת בנייה לתעסוקה על פני בנייה למגורים. מרבית ראשי הרשויות רואים עצמם שותפים במשימה הלאומית של הגדלת הבנייה, והממשלה חייבת לפעול לכך שתשלומי הארנונה והמענקים הממשלתיים ביחס ליחידות דיור יהוו תמריץ לרשויות המקומיות. 

2. "שחרור" דירות תפוסות

בני דרייפוס
שימש כמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בשנים 2020־2019. כיום משמש כמנכ"ל מפעל הפיס

לצד החולאים, משבר הקורונה הציף הזדמנויות, בהן ההבנה שקל יותר משחשבנו לבנות קהילות בפריפריה. המעבר למעגלים השניים והשלישיים מגוש דן, יאפשר לייצר מסות קריטיות של משפחות שיעבו את המטרופולינים בדרום ובצפון. כדי שהמהלך יצליח יש לקדם כעת תכנון ומימון של תשתיות לאותם מטרופולינים.

הממשלה היא היזם הגדול ביותר בשטח, וככל יזם היא חייבת לקחת סיכונים ולפתח תשתיות. הפיתוח יביא יזמים, הזדמנויות ותעסוקה ובהמשך את המשפחות.

בנוסף ניצבת בפנינו הזדמנות לטפל בנקודה המציקה לי כבר שנים: שימושים חורגים בדירות מגורים. לא יתכן כי בעת מחסור כה חמור של יח"ד, נמצאות להן עשרות אלפי דירות בשימושים מסחריים או משרדיים (מרפאות שיניים, משרדי עורכי דין ועוד). זו ההזדמנות שלנו לפעול בנחישות ולהעביר אותם למשרדים המתרוקנים, ולממש את עודפי ההיצע ובמקביל לשחרר אלפי דירות מגורים לשוק - זה צו השעה. בעבר הוביל השר כחלון חקיקת הוראת שעה (שלא מומשה וכמעט לא נאכפה) בעניין זה שפגה בסוף 2020. הממשלה הבאה חייבת להוביל חקיקה אגרסיבית יותר בעניין. 

3. תיקון אמיתי למערכת התכנון

דקלה פרסיקו
מתכננת הוותמ"ל בשנים 2014־2020. משמשת כסמנכ"לית תכנון ב־ICR ישראל קנדה ראם מגורים

מערכת התכנון והבנייה הישראלית מיושנת, מבולגנת, ובירוקרטית להחריד. אבל יש מה לעשות. חובה לפתור את המשבר ברישוי. הצעד של ביטול ההקלות (שממתין לחקיקה) יעיל כמו פלסטר על פצע שותת דם. המצב קשה יותר מכפי שהמערכת מוכנה להודות ודורש מהלכים דרסטיים דוגמת ביטול כוחם של שחקני וטו, רישוי עצמי וביטול סמכויות לעיריות שלא עומדות בלוחות הזמנים הקצובים בחוק. במקביל יש לחדש במהרה את פעילות הוותמ"ל, ולהחזיר את ועדת חסמי הדיור שתבקר את כל גורמי התכנון, הרישוי, הביצוע, השיווק, התשתיות, לוחות הזמנים, והעמידה ביעדים.

יש לחשוב על רפורמה בחוק התכנון והבנייה: על אף שמהלכי עבר בנושא כשלו, יתכן שהגיעה העת להסתכל לחוק התכנון והבניה בעיניים, להודות לו על שירותו בשבעה וחצי העשורים האחרונים, ולהיפרד ממנו לשלום. ואז, להפשיל שרוולים ולחוקק חוק חדש, עדכני ומודרני שמייצר ודאות ליזם ושקיפות לאזרחים. ודבר אחרון: הניחו לפריפריה. המאמצים לפיזור האוכלוסייה יפים לשנות ה-50. האוכלוסייה לא מתפזרת לשום מקום. היא אוהבת את תל אביב. לא סתם קוראים לזה אזור ביקוש - הוא מבוקש! 

4. להחזיר את הניהול לגוף אחד

מירי כהן
בשנים 2016־2020 ס. יו"ר מטה הדיור. כיום עו"ד עצמאית וראש חטיבת הנדל"ן בקבוצת האחים נוימן

הממשלה החדשה צריכה לאגד מחדש את כל הגופים שעוסקים בתחום תחת משרד אחד. ב-2015 הוקם מטה הדיור וכלל הגופים העוסקים בדיור הועברו למשרד האוצר.

הממשלה האחרונה ביטלה את השינוי המבורך שנעשה. שינוי מבנה ארגוני לא מקבל כותרות גדולות, אולם יש לו השפעה קרדינאלית על תוצרים. הנה המספרים: טרם איחוד הגופים, ממוצע התכנון עמד על 58 אלף יח"ד בשנה, והשיווקים והעסקאות של רמ"י עמדו על כ-39 אלף ו-24.6 אלף יח"ד בהתאמה. בשנים בהן פעלו הגופים תחת האוצר עמד ממוצע תכנון יח"ד לשנה על כ-132 אלף יח"ד והשיווקיים והעסקאות עמדו על כ-67 אלף ו-40.6 אלף יח"ד בהתאמה.

על אף ההצלחה, הוחלט לפזר את הגופים והירידה במספרים לא איחרה להגיע. מספר היח"ד שתוכננו ב-2020 עמד על כ-95 אלף. מספר השיווקיים והעסקאות עמדו על 50 אלף ו-26 אלף יח"ד בהתאמה. יש שיגידו כי הקורונה היא הסיבה לכך, אך לדעתי יהיה זה חטא לאמת. בטרם מחפשים רפורמות פומפוזיות, חובה להחזיר את הניהול של גופי הדיור למשרד אחד. 

5. הקרקע תוכננה, תקדמו בנייה

זאב בילסקי
ח"כ לשעבר ושימש כראש מטה הדיור בין מרץ 2018 לאפריל 2020. כיום בתקופת צינון

בשנים האחרונות, מטה הדיור הלאומי פעל להגדלת היצע הדירות, זירוז והקלה בהליכי התכנון והרישוי, וקידום תשתיות לאומיות - ארגז כלים שריכז הכל תחת קורת גג אחת. באותה עת מוסדות התכנון תכננו מספר עצום של כחמש מאות אלף יח"ד, ונוצר מלאי תכנוני גדול של דירות. עכשיו הזמן לבצע וליישם את התוכניות האלה.

ע"פ התחזיות, האוכלוסייה צפויה להכפיל את עצמה בתוך שלושה עשורים. על מנת לתת קורת גג לכולם יש לבנות 1.5 מיליון דירות עד לשנת 2040. על כן נדרשות רפורמות נוספות שמטרתן הפחתת הרגולציה וקיצור הליכי התכנון והרישוי. השינוי המרכזי הינו ביטול מסלול ההקלות אשר מאריך משמעותית את הליכי הרישוי. יש ליישם את תוכניות לשנות אותן באופן נקודתי בהליך של הקלה.

בנוסף, בשנים הבאות נדרשת מדינת ישראל להשקיע ולטפל בתשתיות הלאומיות על מנת לתת מענה לגידול האוכלוסייה הצפוי. מוטל על הממשלה לקדם רפורמות שיאפשרו הקמת תשתיות בזמן קצר בדגש על תשתיות תחבורה ציבורית, הקמת מתקני טיהור שפכים, ומעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות בקצב מהיר.

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס ל-AFP: אין בעיות מהותיות עם ההצעה לעסקה שהוצגה לנו


דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי, שר החוץ הורה להיערך ל"גל אנטישמי" • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; הין ירד לשפל חדש

הניקיי עולה ב-0.9% ● הין בשפל של 34 שנים, חצה את רף ה-160 ין לדולר ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך גם השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק