גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוכנויות הרכבים לא מצליחות להביא דגמים חדשים למלאי. הסיבה: מחסור בשבבים

תעשיית הרכב נכנסה ל־2021 בתקווה למלא את המחסנים, אבל בעיות בשרשרת האספקה גורמות להיצע להישאר נמוך – והמשמעות של זה היא פחות מבחר, מחירים גבוהים יותר וזמן המתנה ארוך יותר

מפעל רכב בסין/ צילום:  Shutterstock : א.ס.א.פ קריאייטיב /
מפעל רכב בסין/ צילום: Shutterstock : א.ס.א.פ קריאייטיב /

לסוחר המכוניות מיוטה סטיפן ווייד נגמר מלאי הטנדרים - במהירות. לרוב הוא שומר כ־200 רכבים מדגם ראם במלאי בסוכנות שלו בסיינט ג'ורג', יוטה. השבוע, נשארו לו רק 25. המצב אפילו גרוע יותר בסוכנות שברולט שלו: יש לו רק ארבעה טנדרים מדגם סילבראדו במגרש, ואין לו מושג מתי יקבל עוד.

"נראה היה שיש לנו מלאי סביר נכון לסוף שנה שעברה", אמר ווייד, שיש לו שמונה סוכנויות ביוטה. "אבל הוא פשוט התרוקן והתרוקן".

בכירים בתעשיית הרכב וסוחרים נכנסו ל־2021 בתקווה שהסוכנויות יקבלו מלאי חדש לאחר סגירות מפעלים באביב שעבר שהיו קשורות למגפת הקורונה. במקום זה, מחסור בחלקים וגורמים אחרים המפריעים לייצור גרמו להארכת המחסור, וסוחרי מכוניות אומרים שיכולים לחלוף חודשים לפני שהמצב ישתנה.

לרוכשים, יש פחות ממה לבחור, המחיר עלה וזמני ההמתנה גם כן, כך אמרו אנליסטים וסוחרים. צרכנים רבים היו צריכים להזמין מהמפעל את הדגמים שרצו או לבחור מכוניות שהיו עדיין בדרכן לסוכנויות, במקום לנהוג ברכב החדש שלהם היישר ממגרש הרכב.

ההיצע הנמוך של מכוניות חדשות הוא מחסום למה שעשוי היה להפוך לשנה של שיקום חזק לתעשיית הרכב. אנליסטים אומרים שהביקוש הרב, שיעור הריבית הנמוך וסבב נוסף של צ'קים לסיוע אמורים לעזור להביא צרכנים לאולמות התצוגה בחודשים הקרובים, כשעונת המכירות של האביב תחל.

מחסור במעבדים שנמשך חודש הכריח את יצרניות הרכב לקצץ בייצור של כל הדגמים, גם הרווחיים ביותר. סופות החורף בטקסס בחודש שעבר קטעו את ייצור הפלסטיק, והובילו למחסור בספוג למושבים וחומרים נוספים, כך אמרו יצרניות רכב וספקים. ועומס בנמלי החוף המערבי גורים לעיכוב במשלוח חלקי רכב מאסיה.

ההפרעות בשרשרת האספקה החלו לקראת סוף השנה שעברה ופגעו כמעט בכל היצרניות הגדולות בחודשים האחרונים, מפולקסוואגן וניסאן ועד ג'נרל מוטורס.

הונדה וטויוטה הן החברות שנפגעו לאחרונה, ועצרו ייצור במפעלים בצפון אמריקה בימים האחרונים. החברות הודיעו שכמה גורמים הביאו להפסקה בייצור, כולל מחסור בשבבים, מזג האוויר והעומס בנמלים.

בינתיים, רוכשי מכוניות ממשיכים לחטוף כלי רכב ומביאים את רמת מכירות כלי הרכב בארה"ב לרמה כמעט נורמלית אחרי הפגיעה במכירות מוקדם במגפה. הביקוש הגבוה מהצפוי הוביל לחודשים שלמים בהם המלאי היה קטן, בגלל שמפעלים נסגרו באביב לכמעט חודשיים.

יצרניות כלי רכב התחילו את השנה טוב ומילאו את המלאים של סוכנויות בארה"ב. אך בעיות בשרשרת האספקה עצרו זאת.

בסוף פברואר, לסוחרי רכב היו 2.7 מיליון מכוניות במלאי או בדרך לסוכנויות, ירידה של 26% מפברואר שנה שעברה, כך נמסר מהחברה Wards intelligence. מדובר במלאי נמוך כמעט כמו בקיץ האחרון, כשהמפעלים רק החלו לחזור לפעולה אחרי הסגרים.

"הסיוע זורם, אנשים מקבלים החזרי מס, הסנטימנט בקרב לקוחות מתאושש", אמר ג'ונתן סמוק, כלכלן ראשי בחברת המחקר Cox Automotive. בגלל שהביקוש מצד צרכנית לכלי רכב חדשים צפוי להתחזק באביב, הלחץ על המלאי צפוי להחמיר, אמר.

לצרכנים, יותר קשה למצוא עסקאות טובות. יצרניות רכב רבות קיצצו בהנחות שנתנו בתחילת המגפה. חברות רכב מוציאות ספגו בממוצע 3,562 דולר בהנחות ותמריצי רכישה אחרים בפברואר, ירידה של 600 דולר מפברואר שנה שעברה, כך נמסר מחברת המחקר J.D. Power.

היעדר המלאי היה חריף בעיקר בדגמי SUV וקרוסאובר, כולל דגם רנגלר של חברת ג'יפ ודגם טאהו של שברולט, שהמלאי שלהם נמוך ב־43% וב־70%, בהתאמה, לעומת שנה שעברה, כך לפי Wards Intelligence.

ג'נרל מוטורס ופורד סדרו כמה מפעלים בצפון אמריקה לכמה שבועות בגלל המחסור בשבבים, וזה גרם ללחץ במלאי של דגמי SUV. בג'נרל מוטורס אמרו שהייצור שאבד עשוי לפגוע ברווחים לפני מיסים בסכום שעשוי להגיע ל־2 מיליארד דולר השנה; פורד העריכה את הנזק ב־2.5 מיליארד דולר.

בשבועות האחרונים המחסור בשבבים הפריע לרווחים לצמוח בתחום הרווחי ביותר ליצרניות רכב אמריקאיות: משאיות פיק־אפ (טנדרים).

במשך חודשים, ג'נרל מוטורס, פורד, ובעלת המותג ראם Stellantis הצליחו לשמור על קצב אספקת כלי הרכב על ידי זה שהשתמשו במלאי השבבים שהיה מיועד לדגמים אחרים ורווחיים פחות. אך בשבועות האחרונים, כל אחת מהחברות אמרו שהחלו להרכיב את כלי הרכב בלי השבבים והן מחכות להגעתם במשלוחים.

לסוחרי רכב היו כ־414 אלף משאיות פיק־אפ בסוף פברואר, כמחצית מהמלאי שהיה להם לפני שנה, כך לפי Wards Intelligence.

חלק מהסוחרים שולחים צרכנים שרוצים לרכוש כלי רכב חדשים שלמגרשי כלי הרכב המשומשים, אבל אפילו זה לא מספיק, כך אמרו. הסוחרים מבקשים לנצל את המכוניות המשומשות כדי לחפות על בעיית המלאי ברכבים חדשים.

אבל טול, סוחר שיש לו אולמות תצוגה בצפון מזרח ארה"ב, אמר שהמלאי שלו של כלי רכב משומשים קטן. מקורות אמינים לדגמים משומשים כמו טרייד אין ומכוניות משומשות במידה קטנה מחברות השכרת הרכב הצטמקו, כך אמר, ויצרו בעיית מלאי ועליית מחירים. "חידוש המלאי יהיה האתגר הגדול של השנה הזו", אמר.

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות