גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

9 טיפים מפתיעים: למה לא כדאי לחזור לעבוד רק מהמשרד

מה זה בכלל "היברידי" ולמה כשיש פגישה בזום, כדאי שגם עובדים שהגיעו למשרד יעלו עליה מהמחשב הפרטי? תשעה טיפים למנהלים ● בית ספר לניהול בעידן כאוטי, פרויקט מיוחד

עבודה משולבת מהבית ומהמשרד / צילום: Shutterstock
עבודה משולבת מהבית ומהמשרד / צילום: Shutterstock

יש שני דברים שאנחנו יכולים להיות בטוחים לגביהם כעת, כשהעובדים מתחילים לחזור למשרדים אחרי תקופה ארוכה בה עבדו מהבית. הראשון: העבודה מרחוק לא הולכת לשום מקום. השני: מה שעומד לקרות כעת לא יהיה דומה בשום צורה לגישה שהורכבה בחופזה לנוכח המגפה העולמית.

 

סקרים רבים מראים שרוב עובדי הצווארון הלבן היו שמחים להמשיך לעבוד מרחוק, לפחות חלק מהזמן. אבל הסידורים ההיברידיים האלה ידרשו חשיבה משמעותית מחדש מצד המנהלים. גם לגבי לוחות הזמנים האישיים של כל אחד מהעובדים, וגם לגבי החזון האירגוני כולו. כעת, כבר לא יהיה ניתן לנהל עובדים מרחוק כאילו היו עובדי משרד שמכורח הנסיבות שולחנות העבודה שלהם רחוקים מאוד זה מזה. הם גם לא יכולים יותר להתייחס לזמן במשרד כאל ימי עבודה "אמיתיים" ולבטל את הזמן שאנשים נמצאים בבית.

במקום זה, מעסיקים צריכים לשאול את עצמם שאלה שאולי מעולם לא היו צריכים לחשוב עליה: איך מנהלים מקום עבודה בו הימים במשרד והימים בבית משמשים לסוגי עבודה שונים. כך תעשו זאת נכון.

1. קבעו מתי "נוכחות במשרד נחוצה" ומתי היא "אופציונלית"

ראשית, צריך ליצור אפיון של סוגי עבודה בהם הפגישות והאינטראקציה הבין אישית מועילות באופן משמעותי. השקות פרויקטים או בחינת ביצועים, למשל, הם עניינים שתמיד עדיף לעשות פנים אל פנים; רוב האנשים גם יצליחו יותר בסיעור מוחות ובפתרון בעיות בפגישות אישיות, מפני שהדיאלוג הלוך ושוב יכול להוליד רעיונות ופתרונות שאולי לא יעלו כשמתקשרים דרך המסך. ככלל אצבע כדאי לזכור: כל שיחה העשויה להיות קשה, עדיף לקיים באופן אישי.

מצד שני, יש הרבה סוגי פגישות שניתן לעשות באותה יעילות - או אפילו ביעילות רבה יותר - באמצעות שיחות וידאו. פגישות שבועיות או יומיות, למשל, או כל פגישה בה כמה אנשים צופים יחד באותו מסך (למשל, בעת הצגת מצגות). כמובן כל מקום עבודה עשוי להיות שונה, ומעסיקים צריכים לכתוב לעצמם את הכללים ההגיוניים ביותר עבורם.

2. חישבו על "שבועות משרד", לא רק על "ימי משרד"

לפעמים שבוע שלם או שבועיים במשרד הם הרבה יותר יעילים מיום או שניים. ייתכן שישתלם לכם להביא את כל העובדים למשרד לשבוע או שבועיים בתחילת כל פרויקט, או בתחילת כל רבעון, כך שניתן יהיה להסתנכרן לקראת האתגר הגדול הבא.

אני, למשל, עובדת על פרויקט שנתי ללקוח שמביא אותי לעבודה במשרד שלו לשבוע שלם, כארבעה שבועות לפני שהפרויקט שלנו יוצא לדרך. כך, הישורת האחרונה האחרון בפרויקט מתקדמת באופן הרבה יותר מהיר, כי אני יכולה לעבוד יד ביד עם מעצב הדוח ולספק טיוטה חדשה כל כמה שעות, במקום לחכות למעגל המשוב דרך האימייל.

3. עשו רוטציה בין צוותים, לא בין עובדים

כשאתם עובדים על תוכנית לצוות שלכם, אתם צריכים לחשוב כמו מנצח של תזמורת. לכל עובד יש את התרחיש המיטבי עבורו בכל הנוגע לעבודה מרחוק, אבל התפקיד שלכם הוא להביא את הסיטואציה כולה לידי הרמוניה. כמו בתזמורת, זה דורש חשיבה לגבי מי צריכים לנגן יחד - ואז ארגון של לוחות הזמנים כך שהאנשים האלה יהיו במשרד באותם ימים.

המשמעות היא רוטציה בין מחלקות שלמות, וצוותים שיהיו במשרד ומחוץ למשרד באותו זמן. אולי תרצו שכל מחלקת המכירות שלכם תהיה במשרד בתחילת השבוע, כך שכולם יתחילו באותו קו ויהיה קל לקבוע ישיבות צוות.

אחר כך ניתן להפריד בין הצוותים, כשלמשל צוותי המכירות העובדים מול החברות הגדולות יעבדו יומיים מרחוק, בעוד אלה המתרכזים בחשבונות קטנים ובינוניים מגיעים למשרד, כשביומיים הבאים הסדר יהיה הפוך. זמן משותף במשרד יעזור גם לבנות אמון ותקשורת כך שהעובדים האלה יוכלו לעבוד ביחד יותר ביעילות מאשר אם לא היו במשרד.

אם קבוצות העבודה נוטות להשתנות בין פרויקטים, קיבעו שימי עבודה מסוימים ישתנו כשאנשים עוברים בין פרויקטים, אבל היו רגישים לעובדה שאנשים צריכים להתמודד עם פתרונות לטיפול בילדים או בסידורים לוגיסטיים אחרים, כשמשנים להם את ימי העבודה שבהם הם צריכים להגיע למשרד.

4. עודדו ימי עבודה ממוקדים מהבית

על מנת להפוך את העבודה מרחוק לנכס של ממש, עודדו חברי צוותים להקדיש חלק ניכר מזמנם לעבודה מהבית, כדי שיוכלו להתמקד בעבודה בלי ההפרעה הטיפוסית שמאפיינת סביבה משרדית. כל זה כמובן בהנחה שאותם עובדים אכן יכולים לעבוד מביתם עם פחות הפרעות.

5. הפכו את התקשורת המקוונת לנורמה

ככל שתשתמשו בכלים לשיתוף פעולה דיגיטלי ותקשורת כמו סלאק (Slack) וגוגל דוקס (Google Docs) יהיה לכם יותר קל לפתח אדישות לגבי מיקום העובדים. על ידי שמירת טיוטות של מסמכים ורשימות משימות באינטרנט במקום על לוח מחיק, אתם מוודאים שכולם יכולים להיות במעגל, בין אם הם יושבים זה לצד זו או במרחק אלפי קילומטרים.

6. עודדו "שיתוף פעולה לווייני"

בדיוק כפי שהמשרד הוא מקור להפרעות בלתי פוסקות לעבודה האינדיבידואלית, הוא גם מקור להפרעות לעבודות צוות ממוקדות ושיתוף פעולה הדוק. יש סיבה לכך שתאגידים גדולים עורכים פגישות באתרים מרוחקים על מנת לצלול לעומק התכנון האסטרטגי: כשיוצאים מהמשרד יש יותר מרחב לחשוב, להתחבר ולבנות אמון.

לכן, עודדו את אנשי הצוות לכלול עבודה מחוץ לבית באתרים שהם אינם המשרד. אולי יש שניים או שלושה עובדים שהם חלק מצוות של פרויקט מסוים ובמקרה גרים קרוב יותר אחד לשני מאשר למשרד. אם הם ינצלו את אחד הבקרים לפגישה בבית קפה או בבית של אחד מהם, תהיה להם הזדמנות לעבוד על הפרויקט המשותף שלהם ללא הפרעה - ובלי הצורך בנסיעה ארוכה.

7. בררו את הנסיבות האישיות של העובדים שלכם

סינכרון לוחות זמנים של צוותים אינו התחום היחיד בו תצטרכו לשקול את הנסיבות האישיות של העובדים שלכם. ימי עבודה מרחוק עשויים להיות מאוד פוריים לעובדים בימים שבהם יש להם את הבית לעצמם, ומאוד מסיחים את הדעת בימים בהם בני הזוג או הילדים נמצאים יחד איתם בבית. עובדת עשויה לגלות שהפריון שלה עולה כשהיא עובדת רוב הזמן מהבית, אבל הבידוד החברתי מדכא.

ככל שמבינים טוב יותר איך כל עובד יכול להפיק תועלת מהעבודה מרחוק, ניתן להרכיב תוכנית היברידית מוצלחת יותר, שתיטיב גם עם כל אחד מהעובדים וגם עם הצוות כולו.

8. הפכו את הגמישות להוגנת

 עובדים צעירים עלולים לחוש מקופחים אם הם רואים שהארגון מאפשר להורים לעבוד מהבית, אבל לא מאפשר זאת לאנשים המבקשים גמישות דומה כדי לדאוג לחיות הבית שלהם או לעיסוקים יצירתיים אחרים.

כמעסיקים, אין זה תפקידכם לשפוט אם הרצון של העובדים בגמישות הוא סביר, לכל עובד צריכה להיות הזכות לשאת ולתת על מאזן העבודה מהמשרד לעומת העבודה מהבית על בסיס דרישות התפקיד - לא על בסיס דרישות התא המשפחתי שלו.

אמנם אתם צריכים לשקול נסיבות אישיות בקביעת לוח הזמנים הספציפי, אבל ציפיות בסיס לגבי גמישות צריכות להיות שוות לגבי כל העובדים, וכל הגבלה צריכה להיות מבוססת על תפקיד, לא על סגנון חיים. זה לגמרי סביר שהעובדים המוכרים בחנויות חייבים להיות במקום העבודה מאה אחוז מהזמן, בעוד שעובדי המנהלה יכולים לעבוד לעיתים מהבית. אבל זה לא הוגן לתת יותר "זמן בית" לאנשים שיש להם ילדים לעומת עובדים שיש להם כלבים.

9. היזהרו מהעובד שתמיד במשרד

אם יש לכם עובדים שנמצאים במשרד מדי יום, אתם מסתכנים ביצירת מערכת שבה עובדים מרחוק ירגישו אאוטסיידרים. כשמנהלים בכירים מבלים במשרד כל יום, ועובדים בדרג בינוני מחלקים את זמנם בין המשרד לבית, קל לעובדים לפתח חששות מכך שהם מודרים מהמעגל.

אם אנשים הנמצאים זמן רב יותר במשרד יהיו בעלי מידע רב יותר על לקוחות או על התרחשויות במשרד, או יזכו בקידום מהר יותר, זה עלול ליצור תפישה שעבודה בהיקף מלא מהמשרד עצמו היא מרכיב חיוני להתקדמות בקריירה. מצב כזה מהווה פגיעה פוטנציאלית ביכולת שלכם להעסיק כישרונות רחוק ממטה החברה. אף אחד לא ירצה לעבוד מרחוק בארגון שבו כל האקשן קורה במשרד.

פתרון אחד לבעיה הוא לנסות לקבוע פרמטרים לזמן המינימלי והמקסימלי שאנשים יכולים להקצות לעבודה מהבית או מהמשרד, כך שאנשים יהיו מחוברים לנעשה במשרד באופן דומה. בנוסף, הפכו את המגרש להוגן. אם אתם עורכים פגישה אליה כל אחד מהמשתתפים מצטרף מרחוק, הקפידו שגם מי שנמצא במשרד באותו זמן ונוטל בה חלק יישב בנפרד בשולחן שלו. כך, אף אחד לא יחוש שהוא מפסיד שיחות צדדיות, ולא יווצר לחץ להגיע למשרד בכל פעם שמופיעה פגישה בלוח השנה.

ייתכן שלעודד עובדים לבלות פחות זמן במשרד הוא מהלך שמנוגד לכל האינטואיציות שלכם, אבל זה רק מפני שאתם מסתכלים על המשרד במשקפיים מיושנים. והצלחת המודל ההיברידי תלויה ביכולת להעריך את היתרונות הייחודיים שכל סוג עבודה טומן בחובו. כשתוכלו לעודד עובדים לעבוד חלק מהזמן מהבית בכנות ובלב שלם - אחרי שחזיתם ביתרונות הגלומים בכך להם ולחברה - תדעו שמצאתם את התוכנית הנכונה עבורכם.

עוד כתבות

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

המניה שהטריפה את וול סטריט פרסמה תחזית חיובית, אך ירדה במסחר המאוחר

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה