גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית המשפט בקנדה קבע: בלאק קיוב קיבלה "סכום גדול" כדי להביך שופט

נקבע כי חברת החקירות הפרטית הישראלית נשכרה ע"י קרן הון פרטית בקנדה על-מנת לפגוע בשופט שפסק לפני כן נגד הקרן

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

בלאק קיוב, חברת מודיעין פרטי ישראלית, ביקשה להביך שופט שפסק נגד לקוח של חברת ניהול כספים תמורת סכום של עד 11 מיליון דולר - כך קבע בית דין באונטריו, קנדה.

הלקוחה של בלאק קיוב, חברת ההון הפרטי Catalyst Capital Group, הסכימה לשלם לבלאק קיוב, ששלחה סוכנים להכשיל שופט קנדי וחברה יריבה, במבצע שכונה בשם "פרויקט עץ האדר", כך נכתב בפסיקה.

הפסיקה, מאת השופט קארי בוזוול מבית הדין העליון לצדק באונטריו, מספקת מבט נדיר לפעולות ולהסכמי השכר של בלאק קיוב. חברת המחקר הפרטית, המכונה לעתים בדיווחים תקשורתיים "מוסד פרטי", עזרה ללקוחות תאגידיים על-ידי גרימת נזק באופן חשאי למתחרים או יריבים משפטיים, בהצלחה מעורבת.

הפסיקה היא ההתפתחות האחרונה בסכסוך ממושך בין Catalyst והמתחרה West Face Capital. חברת West Face, שהייתה יעד המבצע של בלאק קיוב, ביקשה צו מבית המשפט, שהכריח את Catalyst להמציא מסמכים הקשורים לחקירה.

עורך דין מטורונטו המייצג את בלאק קיוב סירב להגיב לגבי ההחלטה או לדון בפרטים הנוגעים לחוזה של החברה עם Catalyst או עם חברות אחרות. בלאק קיוב הודיעה כי היא "מעורבת רק בפעולות במסגרת החוק", וכי שיטותיה נבדקות על-ידי מומחים משפטיים על-מנת לוודא שהיא לא עוברת על החוק בשום מקום בו היא פועלת.

בפסיקה נכתב כי Catalyst לא ידעה ולא אישרה את מה שהשופט בוזוול תיאר כטכניקת החקירה של בלאק קיוב להונאת West Face והשופט הקנדי, פרנק ניובולד.

ב־Catalyst סירבו להגיב לשאלות לגבי הפסיקה של השופט בוזוול, שניתנה ב־11 בינואר אך הייתה אסורה לפרסום עד 25 במרץ. בהודעה כתובה, Catalyst מסרה כי החברה "מאמינה שאין זה ראוי לדווח על נושא זה ללא בחינה מלאה והתחשבות" במסמכים שהחברה "הפיקה בהוראתו של השופט בוזוול".

Catalyst הסכימה לשלם לבלאק קיוב שכר בסיס של 1.5 מיליון דולר עד מקסימום של 11 מיליון דולר בהסדר בונוסים, נכתב בפסיקה. פרטי מערכת הבונוסים לא נחשפו. בלאק קיוב היא חברה פרטית ולא דנה במידע על הסכומים שהיא גובה או פעולותיה.

Catalyst תבעה את בלאק קיוב בינואר וטענה כי החברה ניהלה חקירה לא זהירה ומסוכנת. עורך הדין של בלאק קיוב סירב להגיב לגבי התביעה, שעדיין תלויה באוויר.

ניובולד, שפרש כשופט וכיום עובד כבורר, סירב להגיב.

צוות של סוכני בלאק קיוב משכו את ניובולד ועובדים בהווה ובעבר ב־West Face לפגישות בהן הם השמיעו הערות מביכות שהוקלטו באופן חשאי, כך נכתב בפסיקה.

המעורבות של בלאק קיוב החלה אחרי ש־Catalyst האשימה את ניובולד ב־2016 ב"אינדיקציות משמעותיות להטיה נגדנו". ההאשמה באה לאחר מקרה לא קשור, במסגרתו השופט ניובולד דחה עתירה של Catalyst נגד West Face וביקר את העדות שסיפק המנהל של Catalyst, שהוא יהודי.

המנהל הזה, ניוטון גלאסמן, טס ללונדון בספטמבר 2017 ונפגש עם סוכנים שהיו ברובם עובדי בלאק קיוב, כך כתב בוזוול בפסיקה. חבר בצוות החקירה אמר כי "העדיפויות המשימתיות" של החקירה היו לרפות את ידיו של ניובולד ו־West Face, לשון הפסיקה.

כמה ימים אחרי הפגישה בלונדון, עובד בחברה ישראלית אחרת שנשכרה בידי Catalyst שלח לעובד של בלאק קיוב דואר אלקטרוני ובו כתב כי ניובולד הפך למטרה "להוכיח שהוא גזען, אנטישמי, ולנסות למצוא מידע שיאיר אותו באור שלילי ככל האפשר", כך מתואר בפסיקה של בוזוול.

באותו חודש, עובד של בלאק קיוב המתחזה לאיש עסקים הזמין את ניובולד לפגישה במסעדה בטורונטו לארוחת ערב ודחק בו להשמיע הערות שליליות לגבי יהודים, בזמן שהשיחה הוקלטה באופן חשאי, כך נכתב בתביעה. לאחר מכן ניובולד הוצא לגמלאות מתפקידו כשופט.

בוזוול קבע כי למרות שלא היו עדויות לכך שיש לניובולד הטיה כלשהי, בלאק קיוב "קיבלה סכום כסף גדול מאוד" על-מנת להביך את השופט, כיוון שפסק באופן שלא מצא חן בעיני Catalyst.

בוזוול אמר כי השיטות שהפעילו סוכני בלאק קיוב כדי לפגוע במוניטין של ניובולד כדי להשיג מידע חשאי על West Face היו עד כדי כך "עלבונות בפני הצדק", שהוא הורה ל־Catalyst להגיש לבית המשפט את כל התכתובת והמסמכים הקשורים לחקירה.

גלאסמן לא הגיב לשאלה לגבי הפגישה בלונדון או הפסיקה של בוזוול.

דובר של West Face מסר כי הקרן מרוצה מהפסיקה.

Catalyst תבעה את דאו ג'ונס, המוציאה לאור של "וול סטריט ג'ורנל", ואת כתבי ה"ג'ורנל" רוב קופלנד וג'קי מקניש על הוצאת דיבה לגבי מאמר מאוגוסט 2017, ונקבה בשמו של קופלנד, West Face ויותר מ־20 אחרים בתביעה נפרדת בה טוענת Catalyst כי הייתה מזימה לעשות מכירת שורט הקשורה לאותו מאמר מ־2017.

הפסיקה של בוזוול באה בעקבות תביעה נגדית של West Face נגד Catalyst ובלאק קיוב בנושא המזימה למכירת שורט.

נציג של ה"ג'ורנל" במשפט אמר כי ארגון החדשות "בטוח בהגינות ובדיוק" של הדיווח שלו. הליכים אלה עדיין מתנהלים.

עוד כתבות

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

חיילי צה''ל בסמוך למעבר ארז, היום (ד') / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

לראשונה מתחילת המלחמה: מעבר ארז נפתח להכנסת סיוע הומניטרי

רה"מ נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן והבהיר בפניו: "נפעל ברפיח" • זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • צה"ל תקף בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאויש של החות'ים בתימן • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה מעורבת בוול סטריט; מניות השבבים צוללות

הנאסד"ק יורד ב-0.4% ● AMD וסופר מיקרו צוללות בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט יורדים במעל ל-1% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם