גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משחקי בייג'ינג עושים לממשל ביידן כאב ראש אולימפי

הממשל מיהר להוציא הבהרות אחרי שכלי תקשורת רמזו על חרם אמריקאי של המשחקים, אבל המתח לגבי האירוח הסיני של המשחקים רק מתחיל

הנשיא ג'ו ביידן / צילום: Reuters, TOM BRENNER
הנשיא ג'ו ביידן / צילום: Reuters, TOM BRENNER

בתוך פרק זמן של שעות בודדות ביום שלישי השבוע העלתה מחלקת המדינה בממשל האמריקאי את האפשרות להחרים את אולימפיאדת החורף בבייג'ינג ואחר כך הכחישה שהתקיימו דיונים עתה או בעבר לגבי חרם שכזה.

הרעיון, שנזנח חיש מהר, על פיו ארה"ב לא תשלח אתלטים למשחקים, הוא הסימן האחרון לבלבול אתו מתמודד ממשל ביידן עקב העובדה שסין מארחת את האירוע העולמי.

הבית הלבן נמצא תחת לחץ מצד רפובליקאים בקונגרס לדרוש שהמשחקים יועברו למקום אחר: הצעה בלתי אפשרית לגבי תחרות הנמשכת שבועיים ואמורה להתקיים בפברואר הקרוב - או לכל הפחות לא לשלוח משלחת דיפלומטית בדרג גבוה ובכירי ממשל אחרים, וכך ארה"ב תטיל מעין חרם דיפלומטי.

ארה"ב לא שלחה דיפלומטים ברמה גבוהה לסין כבר יותר משנה, ופגישות בין בכירים בזמן האחרון התרחשו בהוואי, בהנהגת הנשיא טראמפ ובאלסקה, בהנהגת הנשיא ג'ו ביידן. לשלוח משלחת לאולימפיאדת בייג'ינג יפתח דלת לרצף של התקפות לקראת בחירות האמצע מצד מועמדים רפובליקאים שהיו רוצים לראות עמדה תקיפה יותר נגד סין.

באותה עת, ממשל ביידן מבקש ללכת על חבל דק עם סין, גישה המשלבת תחרותיות באופן כללי וכמה מאפיינים של שיתוף פעולה אך יחד עם זה ביקורת על הפרות זכויות האדם בסין ותוקפנותה ההולכת וגוברת בעיסוק בנושאים עולמיים.

הוועדה האולימפית והפרה-אולימפית של ארה"ב קראה שוב ושוב לא להחרים את המשחקים, וטענה שחרם צריך להישאר זיכרון של שנות ה-80, אז החרימה ארה"ב את האולימפיאדה במוסקבה ושינתה בכך את חייהם של מאות ספורטאים שלא הייתה להם הזדמנות לגשת לתחרות שהקדישו לה שנים של אימונים.

רשימת התלונות בדרך לשנה הבאה ארוכה: טיפולה של סין במיעוט המוסלמי האויגורי, ייצור בגדי כותנה תוך שימוש בחומרים שהופקו על ידי עובדי כפייה, השליטה בטיבט ושחיקת המעמד האוטונומי למחצה של הונג קונג. לאחרונה, הרפובליקאים התלוננו על החלטתו של ביידן לתמוך בהעברת משחק בייסבול ממדינת ג'ורג'יה לאור חוק בחירות חדש שעבר שם, ואמרו שעמדתו נגועה בצביעות אם הוא לא מוכן להחרים גם את סין.

עדיין, ממשלו של ביידן ציין גם שהוא פתוח לשיתוף פעולה עם סין לגבי איראן, צפון קוריאה, מניעת הפצת נשק גרעיני, שינוי האקלים ואפילו מגפת הקורונה שפרצה שם.

התוצאה היא שדוברת הבית הלבן ג'ן סאקי מתחמקת משאלות לגבי חרם כבר חודשים, ובאותה עת רומזת ששינוי בתוכניות אינו צפוי. לאחרונה, אמרה שהמועצה האולימפית והפרה-אולימפית של ארה"ב תשחק "תפקיד חשוב" בכל החלטה לגבי השתתפות במשחקים בבייג'ינג.

אבל ביום שלישי אחר הצהריים, דובר מחלקת המדינה נד פרייס נכנס יותר לעומק לדיון הטעון, לאחר שעיתונאי שאל אם הוא רומז על כך שארה"ב נמצאת בשיחות עם בנות בריתה לגבי ההחלטה אם לתכנן איזה חרם משותף.

"זה משהו שאנו בהחלט יכולים לדון עליו וזה בהחלט משהו שאנו מבינים שגישה מתואמת לא תהיה רק האינטרס שלנו אלא גם האינטרס של בנות בריתנו ושותפותנו. אז זה אחד הנושאים הנמצא על לוח הזמנים הן כרגע והן במחשבה לעתיד", אמר.

עד שעות הערב, מחלקת המדינה מיהרה להכחיש גל של סיפורים שרמזו שייתכן שארה"ב תחרים את המשחקים. בכיר במחלקת המדינה אמר: "עמדתנו על האולימפיאדה של 2022 לא השתנתה. לא דנו בעבר ואיננו דנים כעת בכל הצעה לחרם עם בנות בריתנו ושותפותינו. ודבריו של הדובר מקודם לא רמזו שכן". ביום רביעי, בבית הלבן, חזרה סאקי על רוב ההצהרה כמעט מילה במילה.

לא סביר שהמתח ייפתר בקרוב. חברי הקונגרס הגישו הצעת חוק על פיה ספורטאים הנוסעים לסין ייאלצו לעבור הדרכה רשמית לגבי זכויות האדם במדינה ולגבי הסיכונים לביטחונם האישי כשיהיו שם.

משהו שמסבך את העניינים עוד יותר הוא העובדה שחלק מהספורטאים האמריקאים השואפים להיות בנבחרת האמריקאית ב־2022 הם בעלי קשרי משפחה לסין או לטאיוואן.

בהחלקה אמנותית, אירוע הדגל של המשחקים, נייתן צ'ן הוא הפייבוריט בקרב הגברים. וינסנט ז'ו, זוכה באולימפיאדת החורף ב־2018, עשוי להיות גם הוא בנבחרת הגברים. שניהם בנים של מהגרים סינים לארה"ב.

אצל הנשים, קרן צ'ן היא מועמדת חזקה לקבוצה. הוריה היגרו לארה"ב מטאיוואן. ואביה של תופעת הטבע הצעירה אליסה ליו, ארתור ליו, השתתף בהפגנות למען הדמוקרטיה כשהיה סטודנט בסין בסוף שנות ה־80. ואז ברח משם ונכנס לארה"ב כפליט.

וויליאם מולדין ואלכס לירי השתתפו בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?