גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוכנית החלוקה של גיורא אקרשטיין: יעביר 80% ממניות קבוצת אקרשטיין לאשתו ולילדיו

חלוקת מניות הקבוצה הפועלת בתחומי מוצרי המלט והבטון בין חמשת בני המשפחה תתבצע בד בבד עם הנפקתה בת"א, אשר בה צפויה משפחת אקרשטיין למכור מניות במאות מיליוני שקלים ● קבוצת אקרשטיין, השואפת לשווי של עד 1.4 מיליארד שקל בהנפקה, הציגה ב-2020 ירידה של 23% ברווחיה ל-59 מיליון שקל

גיורא אקרשטיין / צילום: יח"צ
גיורא אקרשטיין / צילום: יח"צ

התעשיין הוותיק גיורא אקרשטיין חושב על היום שאחרי. לקראת הנפקת מניות ראשונית (IP0) של קבוצת אקרשטיין, אימפריה מקומית בתחום מוצרי המלט והבטון, החליט אקרשטיין (83) להתחלק באופן שווה בהחזקותיו בחברה עם בת זוגו ושלושת ילדיהם. כך עולה מטיוטת התשקיף שפרסמה החברה. 

אקרשטיין, על פי ההערכות, שואפת לבצע את הנפקתה בבורסה בתל אביב לפי שווי חברה של 1.2-1.4 מיליארד שקל. החברה תבקש לגייס כ-200 מיליון שקל לקופתה, במקביל למכירת נתח מהמניות שבידי בני המשפחה, גם כן בהיקף של כ-200 מיליון שקל (באמצעות הצעת מכר). את ההנפקה מובילה פועלים אי.בי.אי.

מלבד התמורה הצפויה ממכירת המניות בהנפקה, אם תצא לפועל, צפויים בני משפחת אקרשטיין גם ליהנות מדיבידנד בסכום של 150 מיליון שקל שתחלק החברה, ואשר "ישולם בפועל בסמוך לפני רישום מניותיה של החברה למסחר". לאחר ההנפקה מתכננת אקרשטיין לאמץ מדיניות חלוקת דיבידנד של 30% לפחות מהרווח הנקי השנתי.

צביקה אקרשטיין - מנכ"ל אקרשטיין תעשיות בע"מ / צילום: איל יצהר

הנפקת מניותיה של קבוצת אקרשטיין מגיעה כ-18 שנה לאחר שבעל השליטה מחק את זרוע הפעילות המרכזית שלה, חברת אקרשטיין תעשיות, מהמסחר בתל אביב באמצעות הצעת רכש, ששיקפה אז לחברה שווי של כ-150 מיליון שקל בלבד.

אקרשטיין תעשיות, העוסקת בייצור מוצרי מלט ובטון לענפי התשתיות והבנייה, מוכרת בעיקר הודות ל"אבנים המשתלבות" שייצרה, אשר מרצפות רחובות רבים בארץ, שבזכותן פרצה לתודעה הציבורית. במשך השנים הפך המותג אקרשטיין לשם נרדף לרחובות המרוצפים במרצפות אדומות או אפורות.

טיוטת התשקיף שפרסמה קבוצת אקרשטיין לקראת ההנפקה חושפת כאמור כי גיורא אקרשטיין החליט לחלק טרם ההנפקה 80% ממניות החברה בין ארבעת בני משפחתו, והותיר לעצמו 20% מההון.

כך, ערב ההנפקה יחזיקו כל אחד מחמשת בני המשפחה הגרעינית - גיורא, בת זוגו סטפני (שולה) וילדיהם קרין, מאיה וצביקה, ב-20% ממניותיה של חברת קבוצת אקרשטיין, לעומת החזקה של 99% מהון החברה שהייתה עד כה בידיו של אקרשטיין (ו-1% בידי בת זוגו). בד בבד ייחתם בין בני משפחת אקרשטיין הסכם בעלי מניות שייכנס לתוקף במקביל למהלך ההנפקה.

עבודה של קבוצת אקרשטיין / צילום: מצגת החברה

בין היתר קובע ההסכם, כי עד לסיומן של חמש שנים מתחילת המסחר במניות קבוצת אקרשטיין, או לחלופין עד לקבלת החלטה אחרת ברוב של 66% לפחות, "הצדדים לא יבצעו העברה של מניות לצד שלישי אם כתוצאה מההעברה תפחת החזקתם הכוללת מ-51% מזכויות ההצבעה".

האבנים שמשתלבות בנוף הישראלי

את אקרשטיין תעשיות ייסד בשנת 1925 צבי אקרשטיין המנוח, אביו של גיורא, "בבית חרושת קטן שסיפק מרצפות לריצוף רחובותיה המתפתחים של העיר תל אביב". בשנות ה-50 של המאה הקודמת הועברה פעילות בית החרושת למפעל הראשון של אקרשטיין בהרצליה, ובתחילת שנות ה-70 הציגה אקרשטיין את "האבנים המשתלבות", אשר "הפכו לסמל ארץ ישראלי כאשר הקבוצה הפכה לחלוצת ה'רחובות ההולנדיים' וטבעה את המונח - מדרחוב". שני מגזרי הפעילות המרכזיים של אקרשטיין הם בתחומי התעשייה וההנדסה, האחראים יחד על קרוב ל-90% מהכנסותיה.

במסגרת פעילות התעשייה אקרשטיין מייצרת ומשווקת מוצרי בטון לפיתוח סביבתי ועיצוב נוף, "לרבות אבנים משתלבות ברמות גימור וצבעים שונים", וכן אריחים לריצוף וחיפוי, אבני גן ושפה, מוצרי תשתית דוגמת צינורות ומוצרי בנייה, ועוד. בפעילות מגזר ההנדסה אקרשטיין מייצרת ומשווקת מוצרי בטון באופן ייעודי בעיקר על פי צורך ודרישת הלקוח.

עבודה של קבוצת אקרשטיין / צילום: מצגת החברה

לאקרשטיין גם פעילות של ייצור אבנים משתלבות ומוצרים משלימים בארה"ב, עם שלושה אתרי ייצור באריזונה ובקליפורניה, שם החלה בפעילות בשנת 1988, אשר בשנה החולפת נפגעה משמעותית ממשבר הקורונה.

אקרשטיין פועלת גם בתחום הנדל"ן המניב, עם החזקת בניין משרדים בהרצליה פיתוח ונכסים נוספים, וכן יש לה השקעות ברומניה ובתחום האנרגיה הסולארית בישראל, בהיקפים מצומצמים.

גיורא אקרשטיין מכהן כיו"ר הקבוצה, צביקה אקרשטיין משמש כסגנו, מאיה ליפין אקרשטיין (בת זוגו של כדורסלן העבר חן ליפין) משמשת כיועצת משפטית של החברה וקרין קליר אקרשטיין מעניקה לחברה שירותים בתחום האדריכלי ופיתוח עסקי.

עלות העסקת הארבעה יחד ב-2020 התקרבה ל-5 מיליון שקל, בעוד שיאן השכר של החברה אשתקד היה מנכ"ל אקרשטיין תעשיות, דודי זבידה, עם תגמולים בהיקף של כ-4.5 מיליון שקל, אחרי שבשנתיים קודמות (2018-2019) עלות העסקתו התקרבה יחד ל-15 מיליון שקל - עיקר התגמולים הוניים.

 

ירידה ניכרת בשערוכי הנדל"ן המניב

הדוחות של קבוצת אקרשטיין לסיכום 2020 מלמדים כי הכנסותיה נשחקו בכ-2% ל-663 מיליון שקל והרווח התפעולי נחלש ב-24% ל-83 מיליון שקל, בעיקר בהשפעת פעילות הנדל"ן המניב שלה. בשורה התחתונה, הרווח הנקי השנתי של אקרשטיין אשתקד הסתכם ב-59 מיליון שקל - ירידה של כ-23% ביחס לרווח נקי של כ-77 מיליון שקל שהציגה ב-2019.

בפילוח תוצאותיה למגזרים, אקרשטיין הציגה ירידה שנתית של קרוב ל-3% בהכנסות פעילות התעשייה, שהסתכמו ב-286 מיליון שקל בעיקר בהשפעת "שינוי בתמהיל המוצרים ושחיקת מחיר בחלק ממוצרי הפיתוח הסביבתי", אולם הצליחה לשפר את הרווח התפעולי המגזרי ב-15% בזכות הבשלת תהליכי התייעלות ושיפור תהליכים.

תוצאות מגזר ההנדסה היו בכיוון דומה, עם טיפוס של 14% ברווח התפעולי, שהתקרב ל-15 מיליון שקל, שיפור המיוחס בעיקרו להתייעלות מערך הייצור, ולאחר שהכנסות המגזר השנתיות ל-2020 עלו בכ-1%, ל-285 מיליון שקל.

מול זאת, הרווח התפעולי של מגזר הנדל"ן המניב של אקרשטיין צלל ב-31% ל-52 מיליון שקל, אחרי שב-2019 החברה נהנתה מעליות ערך משמעותיות בנכסיה, למרות שההכנסות השנתיות של מגזר זה עלו ב-3%, ל-40 מיליון שקל.

לגבי הפעילות בארה"ב, באקרשטיין מציינים כי בהשפעת משבר הקורונה, הכנסותיה השנתיות מפעילותה שם נחלשו ב-18%, ל-65 מיליון שקל, והיא עברה ל-EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) שלילית של כ-1 מיליון שקל.

עוד מציגה אקרשטיין בדוחותיה התחייבויות שוטפות בהיקף של כ-356 מיליון שקל, עיקרן (כ-181 מיליון שקל) אשראי בנקאי, והתחייבויות לזמן ארוך של כ-273 מיליון שקל. כמו כן בידי החברה מזומנים בהיקף של כ-74 מיליון שקל, והשקעות לזמן קצר בסכום של כ-57 מיליון שקל, והונה העצמי עומד על כ-780 מיליון שקל.

בסך הכול מעסיקה קבוצת אקרשטיין כ-560 עובדים, עיקרם בתחומי התעשייה וההנדסה, ומנכ"ל הקבוצה הוא דורון סלע, שהיה בעבר משנה למנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה.

מעבירים את ההון לדור הבא: גם ג'ורג' חורש, קובי מימון וצדיק בינו

מהלך העברת רוב מניות קבוצת אקרשטיין מידיו של גיורא לידי בני משפחתו נחשף כעת, חודשים ספורים לאחר שטיוטת התשקיף הציבורית של תחנת הכוח דליה חברות אנרגיה חשפה, כי המיליארדר ג'ורג' חורש, מאנשי העסקים המובילים והעשירים בישראל, העביר את הבעלות בעסקיו (או לפחות בחלק מרכזי בהם) לשני ילדיו, אנדרו ורוקסן חורש.

על פי טיוטת התשקיף של דליה אנרגיה, הועברה לבנו ולבתו של חורש הבעלות בחברות יוניון השקעות ופיתוח, החולשת על עסקי האנרגיה והמסחר של חורש, הכוללים, בין השאר החזקות ברשת סופרפארם, ברשת האופנה H&M בישראל, ברשת המוצרים המוזלים דייסו ובחברת הגזים התעשייתיים מקסימה, שנסחרה בעבר בבורסה. בדליה אנרגיות חולשת יוניון על כ-20% מהמניות.

במהלך זה הצטרף חורש (77) לשורה ארוכה של אנשי עסקים בולטים בישראל שהעבירו בשנים האחרונות את הונם או חלק ניכר ממנו לדור הבא, ובהם מוזי ורטהיים המנוח, שהעביר לילדיו את מניותיו בבנק מזרחי טפחות ובחברה המרכזית למשקאות (יצרנית קוקה קולה), צדיק בינו, שהעביר לילדיו החזקות בחברה השולטת בבנק הבינלאומי, וקובי מימון, שהעביר באחרונה לילדיו החזקות בחברת הנדל"ן והגז אקויטל.

עוד כתבות

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?