גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כורי אורניום נוקטים בגישה יוצאת דופן: החלו לרכוש אורניום בעצמם

חברות המתכננות להוציא אורניום מהאדמה רוכשות כמויות מהדלק הגרעיני על מנת לסייע להן להשיג חוזים להקמת מכרות חדשים

אורניום / צילום: Shutterstock
אורניום / צילום: Shutterstock

כורי אורניום רוכשים את המתכת שהם עצמם כורים כפי שלא עשו בעבר מעולם, אינדיקציה לכך שהשוק לדלק גרעיני מתחמם אחרי עשור קריר.

שוק האורניום, המשמש בעיקר כדלק לכורי חשמל גרעיניים, ספג מכה קשה מאז האסון בכור בפוקושימה ביפן ב-2011. כורים וכמה משקיעים אומרים שכעת זה משתנה אחרי שנים בהן שתי יצרניות האורניום הגדולות ביותר שמרו על משמעת בדומה לאופ"ק, ארגון המדינות המייצרות נפט. מה שמוסיף לאופטימיות שלהם הוא שממשלות, כולל ממשל ביידן והממשלה בסין, רואים תפקיד לאנרגיה הגרעינית במאמץ הגלובלי להילחם בשינוי האקלים.

משקיעים גרמו למניות של חברות כולל חברת Denison Mines הקנדית ו-Corpus Christi, חברת אורניום שמושבה בטקסס, לעלות החל מסוף שנה שעברה. הקרן הנסחרת בבורסה Global X Uranium ETF, העוקבת אחרי מניות של חברות העוסקות באורניום וברכיבים גרעיניים, עלתה ב-78% החל מסוף אוקטובר.

העליות האלה הובילו לתופעה חדשה: חברות כרייה בתחילת דרכן מגייסות כסף לרכישת הסחורה שהן מקוות לחפור מתחת לפני האדמה. מדובר בצעד חסר תקדים בכמויות גדולות כאלה, כך אומרים סוחרים ואנליסטים.

סיבה אחת לכך היא הקפריזיות של שוק האורניום, שאינו דומה לשוק של סחורות אחרות. בין 70% ל-80% ממרבצי האורניום נמכרים בחוזים ארוכי שנים לחברות אנרגיה שיש להן כורים גרעיניים.

חברות שעדיין חוקרות או מפתחות פרויקטים של כרייה עושות את הרכישות על מנת להרגיע את החברות שיהיה להן אורניום לספק להן כאשר העסקאות נחתמות. החברות מבקשות גם לבנות לעצמן ערובות על מנת להשיג מימון זול יותר למכרות חדשים.

על ידי הוצאת היצע מהשוק, החברות הרוכשות מניעות אופטימיות על כך שמחיר האורניום ישתקם סוף סוף.

המחירים נותרו נמוכים בקנה מידה היסטורי. המחיר בשוק הספוט של תרכובת אורניום המוכרת כ-U308 היה 29.20 דולר לפאונד נכון ל-19 באפריל, הרבה מתחת למחיר של 73 דולר שהשיג אורניום לפני מעט יותר מעשור, כך נמסר מחברת UxC, חברה החוקרת נתונים על דלק גרעיני.

חוזים עתידיים, המשמשים משקיעים וחברות להימור או לגידור כנגד תנודות מחיר, לא נסחרים לעתים קרובות על אורניום. אפילו שוק הספוט של האורניום ישנוני: סוחרים לעתים עושים רק כמה עסקאות בודדות בשבוע.

ישנם מנהלי כספים המהמרים על כך שהמחירים סוף סוף יעלו. העודף בהיצע האורניום דולל לאחר שהחברה Kazatomprom, התאגיד הגרעיני של קזחסטאן וחברת Cameco הקנדית, שתי חברות הכרייה הגדולות בעולם, צמצמו את הייצור בשנים האחרונות.

התלהבות המשקיעים ממניות עם תיוג של תביעת פחמן נמוכה איפשר לחברות אורניום קטנות יותר לגייס כסף ולרכוש אורניום. חלק עשו כך שנים לפני שהן מתכננות להוציא את המתכת מהאדמה בעצמן.

בסך הכל, כורים חדשים ומשקיעים קנו כמעט 10.5 מיליון פאונד (כמעט 4.7 מיליון ק"ג) של אורניום בשבועות האחרונים, לפי נתוני UxC. המספר מייצג נתח משמעותי משוק הספוט כולו, אשר באופן טיפוסי מגלגל בין 60 מיליון ל-80 מיליון פאונד בשנה.

דניסון, המבקשת לפתח מכרה בססקווצ'אן, מחוז בקנדה, הודיעה החודש שרכשה 2.5 מיליון פאונד של אורניום תמורת בערך 74 מיליון דולר. החברה גייסה את הסכום על ידי מכירת מניות וחוזים וניצלה את העניין המחודש של משקיעים במניה שלה. מניות דניסון עלו ב-61% בבורסה בניו יורק השנה.

"שווקי ההון לא היו כל כך פתוחים כבר תקופה ארוכה מאוד לחברות אורניום", כך אמר מנכ"ל דניסון דיוויד קייטס. "אני לא בטוח אם אי פעם היו".

דניסון מבקשת להשתמש באורניום כערובה למציאת מחיר זול יותר להלוואות שתיקח למימון הפרויקט בנהר ווילר, כך אמר קייטס. החברה מתכננת למכור את החומר לחברות אנרגיה כשהמכרה כבר יספק תפוקה.

חברת enCore Energy מוונקובר קנתה 200 אלף פאונד של אורניום במרץ אחרי שגייסה 15 מיליון דולר קנדי, כ-12 מיליון דולר, ממכירת מניות, לעומת יעד מכירה של 8 מילון דולר קנדי. החומר מספק לחברה רשת ביטחון למקרה שבניית המכרה תתעכב או תיתקל בהפרעות, כך אמר המנכ"ל פול גורנסון. החברה עשוי גם למכור את המצבור אם מחיר האורניום יעלה.

חברות כרייה צעירות הן לא היחידות שחוטפות אורניום. קרנות המשמשות ככלים למשקיעים המהמרים על מחיר האורניום גם הן היו פעילות ומוסיפות לבאז בקרב משקיעים.

החברה הלונדונית Yellow Cake PLC, חברה המשמשת כקרן נסחרת בבורסה לאורניום, רכשה 4 מיליון פאונד במרץ לאחר שגייסה 140 מיליון דולר ממכירת מניות.

"זו תעשייה שחוזרת אחרי עשור של צינון", אמר קווין סמית', דירקטור מנהל של מסחר במתכות לשוק האנרגיה בחברת המסחר בסחורות Traxys Group. "זה לא הולך לירח, אבל המחיר ימשיך לעלות".

עוד כתבות

אלי כהן, מנכ''ל קבוצת הבינלאומי / צילום: אייל טואג

למרות ירידה בהכנסות וברווח, הבנק הבינלאומי עם תשואה להון של 18.7%

הרווח הנקי של הבנק הבינלאומי ירד ב-10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בעיקר בשל ירידה בהכנסות ממימון • הבינלאומי רשם הכנסות בסעיף הפסדי האשראי, מה שמעיד על ביטחון ביכולת הלווים להחזיר הלוואות • בתיק האשראי נרשמה ירידה של 2% במהלך הרבעון ● הבנק יחלק דיבידנד בשיעור של 40% מההון

נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה / צילום: Shutterstock, Isaac Fontana

בפעם השנייה: ברזיל מעכבת עסקה עם חברה ביטחונית ישראלית

זרוע היבשה של צבא ברזיל יקים קבוצת חשיבה לשינוי מועדי האספקה של טילי נ"ט מתוצרת רפאל, כך לפי דיווח במדינה ● אין סיבה רשמית לצעד, אבל סביר מאוד שהוא נובע מההתנגדות של ברגיל למלחמת חרבות ברזל

סגן הקנצלר הגרמני, רוברט האבק, בנאום בסוף השבוע בו אמר כי ישראל עוברת על החוק הבינלאומי / צילום: Reuters, Bernd Elmenthaler

הסחף נגד ישראל באירופה מתגבר, ואפילו בגרמניה קוראים לעצור המלחמה

הפסיקה של בית הדין הבינלאומי לצדק והדרישה לצווי מעצר בהאג העניקו "חותמת רשמית" לטענות בדבר פשעי מלחמה ● בגרמניה, סגן הקנצלר שנחשב עד כה לפרו-ישראלי, אמר ש"ישראל עברה את הגבול", ובספרד שרת הביטחון אמרה: "בעזה מתרחש ג'נוסייד אמיתי"

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"הסכנה ברורה": 130 כלכלנים בכירים במכתב חריף על מדיניות הממשלה

בכירי הכלכלנים בישראל פרסמו מכתב חריף, שבו הם טוענים כי נטל המילואים על האוכלוסייה העובדת והפטור מגיוס לחרדים מסכן את עצם קיום המדינה ● לדבריהם, אם המגמות הנוכחיות יימשכו, רבים מהנושאים בנטל הכלכלי והביטחוני יעדיפו להגר מישראל, והמשכילים יהיו הראשונים לעזוב

מימין: קורדל קרטר, סשה רויטמן דרטווה ודריוס ג'ונס / צילום: אורי יואלס

התנועה למאבק באנטישמיות "מגייסת" את הקהילה העסקית האפרו־אמריקאית

בחודשים האחרונים פועלת התנועה למאבק באנטישמיות לגיוס גופים שונים לעמידה לצד ישראל ● במסגרת זו נערך אירוע מיוחד בת"א, לצד מהלך רחב יותר להקמת קבוצה בין–דתית של אנשי עסקים ● ישראל מתגייסת 

משרדי מיתר, הרצוג ופישר, בכר, חן. לשכת עורכי הדין החריגה את הגדולים מההגבלות / צילומים: ZUZ יועצי נדל''ן, תמר מצפי

לשכת עוה"ד פרסמה הנחיות חדשות עם סוכריה למשרדים הגדולים

הנחיות חדשות שהוציאה לשכת עורכי הדין מגבילות את האופן שבו רשאים עורכי הדין להציג בפומבי את שלטי משרדיהם, אך החריגה רבי-קומות ● בתגובתה הבהירה הלשכה: "ניתן יהיה לחרוג מהגודל כדי להתאימו לגודל ולממדי הבניין"

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: דוברות הרשות השופטת, שלומי יוסף

אחרי שעות ארוכות של חקירה: השופט בדימוס איתן אורנשטיין שוחרר בתנאים מגבילים

בלשי יחידת להב 433 הגיעו לבתיהם של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס איתן אורנשטיין ויו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, ערכו חיפוש ועיכבו אותם לחקירה בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים ● החקירה נפתחה בעקבות פרסום בכלי התקשורת לפני כחודשיים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הנגיד על האפשרות שיוטלו גזרות חדשות: "סביר שיידרשו צעדים נוספים מעבר להעלאת המע"מ ב-2025"

אחרי שבנק ישראל הותיר את הריבית על 4.5% בפעם השלישית ברציפות, פרופ' אמיר ירון דבק בתחזיות שמראות שבעוד שנה האינפלציה תתכנס ליעד ● על הקדמת העלאת המע"מ ל-2024: "ככל שיחול גידול בלתי צפוי בהוצאות הביטחוניות יש לשקול צעדים נוספים בתחום המיסוי או הקדמת צעדים מתוכננים"

סניף שופרסל שלי בתל אביב / צילום: איל יצהר

שווי שופרסל זינק ב-50%: "האחים אמיר הופתעו מעוצמת ההתייעלות שניתן להשיג"

בדוחות הרבעון הראשון, עדיין ללא מעורבות בעלי השליטה החדשים, מציגה שופרסל שיפור ניכר ברווחיה ● האחים אמיר כבר מורווחים 150 מיליון שקל על השקעתם, ובשוק מעריכים: "בכל מקום בו הם נוגעים ניתן לחסוך מיליוני שקלים"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: לוחם מילואים נפצע קשה בקרב רצועת עזה

חילופי אש התפתחו היום במעבר רפיח בין צה"ל לכוחות מצריים ● המחבלים יאסין רביע וחאלד נגאר, שעסקו בהכוונת טרור ואף ביצעו פיגועים בעברם - חוסלו בתקיפה ברפיח ●  הפרקליטה הצבאית הראשית הורתה לתחקר את תקיפת צה"ל אמש ברפיח • עדכונים שוטפים

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

רפאל חשפה מיירט חדש שמתבסס על מערכת כיפת ברזל

רפאל חשפה בתערוכה בבוקרשט מיירט חדש שמתבסס על כיפת ברזל ושמו "Iron Lance" ● בקרוב צפויים להתפרסם פרטים נוספים על המיירט החדש ● במקביל, קניה שוקלת לרכוש את מערכת ספיידר של החברה

אתר בנייה בישראל / צילום: Shutterstock

הפקק משתחרר? 2,000 פועלי בניין זרים נחתו בישראל ואלף נוספים בדרך

בשבוע שעבר הגיעה לישראל המאסה גדולה ביותר של פועלי בניין זרים מתחילת המלחמה ● המדינה בוחנת הבאת עובדים גם מתאילנד, אקוודור וממדינות באפריקה ● האם הקצב יישמר?

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק ביוני 2022 / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ

מדד ראסל מעדכן את המניות בו: אלה הישראליות שייכנסו

מה הוא מדד ראסל 3000, מי מנהל אותו, אילו מניות יכולות להיכלל בתוכו, ואיזו תשואה הוא הניב לעומת מדדי S&P 500 ונאסד"ק? ● וגם: המניות הישראליות שנכנסות כעת למדד, ואלה שיוצאות ממנו - דברים שכדאי לדעת לקראת עדכון המדד בסוף חודש יוני

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הרווח הנקי של מנועי בית שמש זינק ב-240% על רקע המלחמה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● הכנסות מנועי בית שמש הסתכמו ב-63 מיליון דולר ברבעון ● בזכות מכירת מעונות הסטודנטים אלקטרה הקטינה את החוב, הרווח הנקי זינק ב-75%, אך הרווח הגולמי נשחק ● שופרסל: הרווח הנקי עלה ב-35% לכ-90 מיליון שקל ● ביטוח ישיר: הרווח זינק בזכות העלאת תעריפים בביטוח רכב והכנסות מהשקעות ● הולמס פלייס: למרות המלחמה, גידול במספר המועדונים והמנויים ● בנק ירושלים: פיקדונות הציבור זינקו ב-12% והרווח הנקי גדל ב-5% ● מדור חדש

אתר בנייה / צילום: תמר מצפי

שימוע ל"ראיסים" שסיפקו "שירותי שמירה" לקבלני בניין

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה לאחרונה לחברת השמירה "מוקד יפו", לחברות שמירה נוספות ולבעלי תפקידים בחברות כי הוחלט להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, בחשד לביצוע עבירות כלכליות בהיקף של מאות מיליוני שקלים במסווה של פעילות חברות שמירה לגיטימיות

לבואינג אג''ח בעשרות מיליארדי דולרים בסכנה של הורדת דירוג / צילום: Reuters, Peter Cziborra

רודפים אחר תשואה ומתעלמים מהסיכונים הגוברים: נורות אזהרה למשקיעי האג"ח

מרווחי התשואות בשוק הקונצרני בארה"ב, במיוחד מתחת לדירוג השקעה (זבל), ירדו לשפל היסטורי ● הנפקות בסיכון גבוה, ובתשואה שאינה מפצה עליו, בוצעו מתחילת השנה בהיקף כפול מהתקופה המקבילה ● בישראל התמונה דומה, חרף סיכוני המלחמה. מה המשמעויות למשקיעים?

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

כך הגיב מנכ"ל אלביט מערכות כשנשאל על החרם השקט של המשקיעים הזרים

החברה הבטחונית מציגה תוצאות חזקות וצבר ההזמנות בשיא של יותר מ-20 מיליארד דולר, לצד תזרים שלילי מפעילות ● למרות זאת, מניית אלביט נסחרת מתחת לערכה בתחילת המלחמה בעזה ● המנכ"ל בצלאל מכליס: "אני מנהל חברה ולא מניה – ועם התוצאות קשה להתווכח"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים קפץ ב-2%, מג'יק וטלסיס עלו ב-9%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.8% ● כצפוי, בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית ללא שינוי ● הנגיד מצפה מהממשלה לצמצם את הגירעון; אם לא, הציבור ישלם ● תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים עקפה אתמול את רף ה-5%, שיא של כ-13 שנים ● מנועי בית שמש מזנקת ב-8% ● בנק לאומי: הרווח הנקי זינק בכ-200% ● אלביט: צבר ההזמנות בשיא, הרווח הנקי זינק בכ-20%, אך תזרים המזומנים היה שלילי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

אלפי שקלים לשעה ותיבת פנדורה: הכירו את השופט שנחקר בחשד לשוחד

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● הבוקר (ג') הוא נחקר בחשד לשוחד ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר-על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

גולדפרב גרוס זליגמן: חשד שבוצע ניסיון חדירה נוסף לרשת החברה

פירמת עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקפה בשבוע שעבר ע"י האקרים, הודיעה כי עודכנה ע"י מערך הסייבר הלאומי על ניסיון תקיפה נוסף ● בפירמה אישרו לאחר התקיפה הראשונה כי הועתק מידע, והודיעו כי שכרו את חברת הסייבר סיגניה, מהמובילות בתחום ● בין השאלות שנותרו פתוחות: מהו היקף המידע שנגנב, וכיצד בוצעה התקיפה?