גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האיש שיש לו יותר SPACs מכולם

אחרי שיצר מיליארדים בתחום ההון הפרטי, אלק גורס הפך לתומך סדרתי בהקמת חברות למטרת רכישה מיוחדת

השקעות ספאק / צילום: Shutterstock
השקעות ספאק / צילום: Shutterstock

אלק גורס בנה מכונת SPACs. המשקיע המיליארדר, שלראשונה ניסה את ידו בהליך ההנפקה בבורסה דרך מיזוג ב־2015, צפה בשוק ה־SPACs מגיע לטמפרטורת שיא בשנתיים האחרונות. כשהשוק תפח, הפך לתומך סדרתי ב־SPACs. הוא יצר באופן שיטתי 13 חברות למטרת רכישה מיוחדת כאלה, יותר מכל משקיע אחר, כך ניתן ללמוד מחברת המידע SPACInsider.

גורס נחשב ותיק כשמודדים את זה בשנים של SPAC. הוא מאמין בתהליך הזה, שנמתחה עליו ביקורת כמסלול דרכו חברות שאינן כשרות לחלוטין הופכות לנסחרות. החברה שלו, Gores Group, פותחת את פנקס הצ'קים שלה על כל עסקה - שלא כמו הרבה משקיעי SPAC אחרים - ולפעמים אפילו מצליחה לסגור עסקאות למרות שהוא מציע פחות מהמתחרים שלו, כך אמר.

"אנחנו בונים זיכיון", אמר גורס בריאיון מביתו במליבו, קליפורניה. "אנחנו מפתחים ספר כללים שמשתפר כל יום".

בשנה שעברה, גורס היה בשיחות לסגור עסקה עם אוסטין ראסל, המנכ"ל בן ה־26 של Luminar Technologies. למרות מגפת הקורונה, שוק ה־SPACs היה לוהט. בנקאים אמרו שהחברה של ראסל המפתחת חיישנים למכוניות אוטונומיות יכלה בקלות להגיע להערכת שווי שוק של 9 מיליארד דולר.

במקום זה, אמר ראסל שיתמזג עם SPAC של Gores Group שהעריך את החברה בפחות משליש מזה - 2.9 מיליארד דולר. ראסל נמשך לגורס בגלל הידע שלו בתעשייה וההשפעה שיש לשם שלו בעולם ה־SPACs. גורס גם נתן לראסל משהו שהיה זקוק לו: מזומנים. במסגרת העסקה של גורס קיבלה Luminar הזרקה מיידית של 300 מיליון דולר שהחברה יכלה לשמור בין אם תסגור בסוף עסקה או לא.

"אנחנו לא רוכשים אתכם", גורס אומר שאמר לראסל, שגם שמר על כוח ההצבעה שלו במסגרת העסקה. "את מוכרים חלק קטן בחברה שלכם כדי לגייס את ההון להגשים את החלום". זמן קצר אחרי שנסגרה העסקה בדצמבר, המניה של Luminar עלתה וההערכה שלה עברה את הרף של 9 מיליארד דולר.

אמנם גורס ביקש ללמוד לעומק גורמים מורכבים אחרים הקשורים ל־SPACs, אבל באופן כללי הוא עדיין עוקב אחרי האינסטינקטים שלו לגבי בדיקות נאותות ואומר שהאינטראקציות הבינאישיות שלו עם מייסדי חברות הן קריטיות.

השנה, לפני שחתם גורס על הסכם למזג את אחד ה־SPACs שלו עם חברה למחזור מתכת מקבוצת ארדה (Ardagh Group), הוא ובכירים אחרים בחברה שלו טסו כולם לאיי הבהמה. שם, פגשו את פול קולסון, יושב ראש ומנכ"ל ארדה, שעבד מהיאכטה שלו שעגנה שם. גורס שכר יאכטה משלו והחנה אותה ליד היאכטה של קולסון.

"רציתי לוודא שאני מרגיש בסדר לגבי השותפות הזו", אמר גורס, שבעבר נפגש עם קולסון רק בשיחות זום. אחרי שבילה זמן עם קולסון ומשפחתו בשבוע של דיונים וברביקיו על גבי היאכטות, חתם גורס על הסכם בשווי 8.5 מיליארד דולר עבור חטיבה מתוך קבוצת ארדה.

שוק ה־SPACs פרח בשנה שעברה, והרבה מהצמיחה שלו הונעה בידי שחקנים חדשים. השנה, חברות המעטפת האלה - הנרשמות בבורסה ואז מוטל עליהן לרכוש חברה שתחליף את מקומן בשוק המניות - גייסו כבר יותר מ־100 מיליארד דולר, לפי נתוני Dealogic.

גורס, בן 68, כבר יצר מיליארדים בתעשיית ניירות הערך, וחתם על עסקאות דרך SPACs דרכן הונפקו יצרנית עוגיות טווינקי Hostess Brands; חברת משכנתאות אינטרנטית; חברה למחקר נתונים מרחביים; וחברה להשכרה לטווח קצר, בין היתר. כאשר לרוב חברות הצ'ק הפתוח - כפי שהן מכונות - צוות קטן, גורס מעסיק יותר מ־30 איש, כולל עורכי דין, מומחי מיסים, מנהלי שיווק ומומחי פיננסים ותפעול, העובדים על כל אחד מה־SPACs.

"כשהצוות של גורס משיק SPAC חדש, הביקוש לעסקה כבר נמצא שם", אמרה קריסטי מרווין, מייסדת ומנכ"לית חברת המחקר SAPCInsider. "יש להם מספיק ניסיון ואמינות שרוב המשקיעים ירצו להשתתף בהשקעה איתם".

גורס הוא הבכור בין שישה ילדים, והיגר לפלינט, מישיגן מישראל כנער ב־1968, כשמשפחתו נכנסה לדירת שני חדרים שם. הוא ואחיו למדו אנגלית בזמן שארזו מוצרים בחנות של דוד שלו. המקצוע עזר לו לממן לימודי קולג' באוניברסיטת ווסטרן מישיגן, שם למד מחשבים והגיע לתפקיד בחברת ג'נרל מוטורס עם סיום הלימודים.

תוך שישה חודשים, גורס החליט שהוא לא יכול לעבוד בתאגיד גדול והתפטר. הוא הקים חברה שקנתה והפיצה מחשבים. ב־1978, מכר את החברה תמורת שני מיליון דולר והשתמש בחלק מהכסף על מנת לחפש עסק לרכישה. לבסוף, בנה חברת השקעות המבוססת על רכישות, החייאה ומכירה של מחלקות שלא מציגות ביצועים טובים בחברות ציבוריות. הוא הפך את 2 מיליון הדולר למיליארדים.

בתחילת העשור הקודם, חיפש הזדמנויות השקעה חדשות. חלק מהעובדים שלו הציעו שיקים חברה למטרת רכישה מיוחד (SPAC). גורס היה ספקן לגבי המבנה אבל זה עניין אותו מספיק כדי לגייס כסף לעניין. אחרי כמה ימים של פגישות עם דויטשה בנק כבר היו בידיו מחויבויות בשווי כמה מאות מיליוני דולרים.

ב־2016, גורס מיזג את ה־SPAC הראשון שהקים עם חברת Hostess, שחברו דין מטרופולוס וקבוצת העסקים Apollo Global Management רכשו כדי להצילה מפשיטת רגל. כחלק מהעסקה, גורס ואחרים עשו את השקעת ה־ PIPE הראשונה, השקעה פרטית בחברה ציבורית, ויחד עם הכסף שגייס ה־SPAC רכשו את החלק של אפולו. השקעות PIPE כאלה הפכו מאז לעמוד תווך של עסקאות SPAC רבות.

ב־SPAC השני והשלישי של גורס, קנה חברות מאחיו, טום, המנהל חברת השקעות פרטית, Platinum Equity. האחים לא השתתפו בדיונים. עדיין, כמה מעובדיו של גורס אמרו בזמנו שהן חוששים שיהיה לו קשה למצוא מטרות לרכישה מחוץ לרשת הקשרים שלו, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. דוברת של קבוצת גורס אמרה שהמיזוגים היו הגיוניים בגלל שכמה מהחברות בתיק ההשקעות של פלטינום התאימו, וחברות פרטיות בזמנו לא היו פתוחות למיזוגים עם SPACs כפי שנעשה נהוג החל משנה שעברה.

הרקורד של המיזוגים האלה מעורב. הראשון מביניהם - Verra Mobility - המספק טכנולוגיה לניהול ציים - נחתם באוקטובר 2018 ומחיר המניה עלה בכמעט 50% ממחיר ההנפקה של ה־SPAC בהתחלה, 10 דולר למניה. החברה השנייה - PAE - חברה המספקת שירותים לממשלת ארה"ב - סגרה עסקה עם גורס בפברואר 2020, ומחיר המניה ירד מאז בכ־10%.

עד 2020, SPACs פרחו וגורס החל לראות כל מיני סוגי חברות נמכרות ל־SPACs, כולל חברת החלל של ריצ'רד ברנסון Virgin Galactic Holdings וחברת הימורי הספורט DraftKings. "אני שם לב למה אנשים אחרים עושים. אני לומד כל הזמן", אמר. "התחלתי לחשוב שאני יכול לבנות זיכיון של ממש ב־SPACs".

וב־2020 כבר החל גורס להסתכל גם על חברות טכנולוגיה וביוטכנולוגיה שנתמכו על ידי קרנות הון סיכון. הוא סגר עסקאות עם Luminar ועם חברות טכנולוגיה אחרות. הוא העסיק שני מנהלים בכירים מקרן החזון של SoftBank, והצטרף לחברות אחרות, כולל Guggenheum Partners, להשקת SPACs חדשים. גורס שוקל להתרחב לתעשיות אחרות, כולל ספורט ובידור, ולאזורים חדשים כולל אירופה ואסיה.

עבודתו בתחום ה־SPACs הפכה לכל כך אינטנסיבית שבשנים האחרונות כמעט ולא היה לו זמן לאחד התחביבים הבודדים שלו - פוקר. גורס אירח משחק פוקר ביום שני בביתו עם חברים שלפעמים היו קובעים רף כניסה למשחק של מיליון דולר. כעת הוא עסוק מדי בציד עסקאות חדשות.

"החזון שלי לעולם ה־SPACs הוא קודם כל לעשות את זה הרבה זמן", אמר גורס. "אני ממקד 100% מהאנרגיה שלי על זה. אני רוצה להיות איש ה־SPACs הטוב ביותר בעולם".

עוד כתבות

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

דיווח בארה"ב: הדרישה של חמאס שהביאה לפיצוץ במגעים לעסקה

צה"ל הפציץ ביממה האחרונה כ-40 מטרות ברצועת עזה • דיווח: הסיבה לפיצוץ במו"מ לשחרור החטופים - הדרישה של חמאס להפסקת אש של 12 שבועות • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • בריטניה וארה"ב לא מוכנות להציב חיילים ברציף ההומניטרי ברצועה - הפתרון: קבלן ישראלי • מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בלבנון • עדכונים בולטים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; ההנג סנג קפץ ב-2.5%

דאקס מטפס ב-0.7%, פוטסי עולה ב-0.5% וקאק מוסיף 0.6%  ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● עליות קלות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"