גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך תוכלו לזהות בועה: מצבעונים הולנדיים ועד מניות אינטרנט

הרבה לפני ה־SPACs וה־NFTs, משקיעים נהרו אחרי הכול - מפקעות של צבעונים ועד אתר Pets.com ● מה שמראה ההיסטוריה היא שפינה חדשנית של עולם הכספים, עשויה להפוך לטירוף המושך רמאים וגורם למשקיעים קטנים להימחק

שדה של צבעונים בהולנד / צילום: Shutterstock, Olena Z
שדה של צבעונים בהולנד / צילום: Shutterstock, Olena Z

לפני כ־300 שנה, אנשי כספים באירופה היו בשיגעון מהתחזיות הכלכליות של חברות מסחר חדשות שקיבלו זכויות מיוחדות במסחר הבינלאומי על ידי ממשלות צרפת ואנגליה. המניות של מכשירי המסחר האלה - חברת הים הדרומי של אנגליה וחברת מיסיסיפי הצרפתית - זינקו ואז התרסקו ב־1720, ומחקו הון של עשרות משקיעים זועמים.

אפיזודות כאלה גורמות לכמה היסטוריונים של הכלכלה להביט בחשד על מה שקורה בשווקים הפיננסיים היום, כשוול סטריט שוב כבולה על ידי השיגעונות התמוהים המניעים משקיעים לכלי השקעה חדשים.

מחיר הביטקוין, מטבע הקריפטו, עלה יותר מפי שישה בשנה האחרונה. בינתיים, חברות מעטפת המכונות חברות למטרת רכישה מיוחדת - SPACs, הנרשמות בבורסה ואחר כך קונות חברת יעד - גייסו יותר מ־100 מיליארד דולר השנה, לפי נתוני Dealogic. משקיעים גם נוהרים אחרי האסימונים שאינם בני החלפה (NTF), תעודות מקוריות דיגיטליות לגבי פרטי אספנים מקוונים, כמו אמנות או חתימות.

האם מכשירים אלה מצביעים על עולם חדש ומופלא בפיננסים, או על משהו אחר?

ההיסטוריה מלאה בדוגמאות

ההיסטוריה מלמדת ששיגעונות בהשקעות קשורים לעתים קרובות בחדשנות פיננסית, מכשירים חדשים שנוצרו על ידי מתווכים בוול סטריט, אפופים מסתורין ומונעים על ידי ציפיות לרווחים עתידיים גדולים. לעתים זה עובד רע מאוד.

צמיחה במחויבויות חוב המוצמד לערבות (בפועל, חבילות של משכנתאות בסיכון גבוה) והחלפות על פירעון אשראי (עסקאות ביטוח לגבי משכנתאות בסיכון גבוה) היו קשורות קשר הדוק למשבר הכלכלי של השנים 2008-2009, שכמעט הפיל את כל המערכת הפיננסית של ארה"ב. לפני כן, היו חברות אינטרנט ללא רווחים בשנות ה־90 שנרשמו בבורסה עם הערכות שווי עצומות. רבות מהן עלו באש עוד לפני שהרוויחו אפילו אגורה.

לפני חברות המסחר של המאה ה־18 - שסחרו בעבדים, בין היתר - היו פקעות הצבעונים ההולנדיות בשנים 1636 ו־1637, שהיו מבוקשות בגלל המגוון בהן ויכולתן לגדול מחדש. על פי ספר היסטוריה שנכתב על ידי צ'רלס מקיי, "אשליות פופולריות יוצאות דופן ושגעון ההמונים", פקעת אחת של צבעוני מזן וייסרוי הייתה שווה בתקופה ההיא שתי חבילות חיטה, ארבע חבילות שיפון, ארבעה שוורים, שמונה חזירים, 12 כבשים, שני נאדי יין, בירה, חמאה, גבינה, מיטה, חליפת בגדים וגביע שתייה מכסף.

צ'רלס קינדלברגר, הפרופסור המנוח מ־MIT שכתב את הספר הפופולרי "מניות, פאניקות והתרסקויות", הגדיר ספקולציות מסוג זה כהצעות תיקון מהסוג הקשוח.

"תקופות של חדשנות גדולה הן מעניינות מנקודת מבט של משקיע כי ניתן להצדיק טווח רחב של הערכות", אמר רובין גרינווד, פרופסור בביה"ס לעסקים של אוניברסיטת הארוורד שחקר בועות כלכליות. הוא אומר שעוד דוגמא קלאסית הייתה הפריחה בשנות ה־20 בקרנות סגורות, תיקי השקעות שנסחרו בבורסות. לפני התרסקות הבורסה ב־1929, הנפקות של קרנות סגורות האמירו ומחירי הקרנות עלו הרבה מעבר לערך של האחזקות בתיקים שלהן.

רמאים לעתים קרובות הם חלק נלווה לפריחה הכלכלית. זה כולל את רוברט נייט, האיש שעזר "לבשל" את ספרי חברת הים הדרומי, ברח מאנגליה ובסוף היה בכלא באנטוורפן תקופה מסוימת. וכמו היה ברני מיידוף, שבנה הונאת פירמידה משלו שהתרסקה בדצמבר 2008. הוא מת בכלא בחודש שעבר.

"מינוף זה העניין הקטלני"

גרינווד אומר שלעתים קרובות החדשנות הפיננסית עצמה עשויה לשרוד את הבועה והתפוצצותה, כפי שקרה עם הרעיון של קרנות הדדיות סגורות בשנות ה־20 ומניות אינטרנט בשנות ה־90.

בעוד שהזינוקים המוזרים למראה בהשקעות במכשירי השקעה חדשים יכולות להיות סימן לכך שמשהו אינו כשורה בשווקים, זה לא חייב להיות המקרה. "הרבה דברים נראים כמו בועות ואינם בועות", אמר גרינווד. מניות טכנולוגיה האמירו בשנות ה־90, העיר. הן באמת חזו עשור שלם של שגשוג. אי הוודאות היא אחד הגורמים שהופכים בועות לאפשריות. זה לעתים סביר לטעון נגד עצם הרעיון שקיימת בועה עד שכבר מאוחר מדי.

"להצביע על קיומה של בועה ברמת השוק זו משימה של כסילים", אמר גרינווד. "אני מאוד מעוניין בשאלה הזו, אבל לא הצלחתי ועבדתי על זה תקופה לא קצרה".

ווילם בויטר, פרופסור מבקר באוניברסיטת קולומביה והיסטוריון של בועות, אמר שהחדשנות היא בפני עצמה הצעת תיקון לוול סטריט. היא קורית כל הזמן, בזמנים נורמליים או אחרים. מה שבולט לגבי החדשנות הפיננסית בזמן בועות הוא שמכשירים חדשים הופכים לכלי לספקולציה והגזמה. החדשנות עצמה עשויה לא להיות הבעיה. הבעיה יכולה להיות אולי כשהשקעה בכלי החדש מונעת על ידי גל של הלוואות. "מינוף זה העניין הקטלני", אמר בויטר.

זה בהחלט היה המקרה בשנות ה־2000, כשמחויבויות החוב הקשור בערבויות עזרו להניע את ההלוואות למשכנתאות. בין 2000 ל־2008, החוב בתחום הפיננסי בארה"ב עלה יותר מפי שניים מ־8.7 טריליון דולר ל־18 טריליון דולר; בקרב משקי בית עלה החוב מ־7.2 טריליון דולר ל־14.1 טריליון דולר, לפני נתוני הפדרל ריזרב.

הפעם הדפוס שונה. למרות שהחוב הממשלתי עולה במהירות, החוב בתחום הפיננסי נותר נמוך מהשיא שלו ב־2008 והחוב בקרב משקי בית עולה יותר לאט מאשר בתחילת שנות ה־2000. מ־2012 עד 2020, החוב בקרב משקי בית עלה ל־16.6 טריליון דולר. הנתון הזה נותן לבויטר נחת מסוימת.

"יש סימנים, אינדיקציות להגזמה, אבל הם לא הובילו אותנו עדיין בנתיב לצמיחה באשראי שלא ניתן לתחזק אותה", אמר בויטר.

עוד כתבות

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

אאורה מוכרת בגבעתיים חלומות לפינוי בינוי. העירייה לא מכירה את הפרטים

בדיווח לבורסה כללה החברה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית בעיר ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי