גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התעלומה של שוק העבודה: אם יש כל כך הרבה משרות פנויות, למה יש גם כל כך הרבה מחוסרי עבודה?

מצה"ל ועד לשירות התעסוקה, הטיפול במחוסרי העבודה בישראל מחולק בין שלל גופים שונים ● כעת בארגונים האזרחיים שעוסקים בתחום קוראים לממשלה לאחד את כל האגפים שעוסקים בו למשרד אחד

לשכת התעסוקה ת"א / צילום: שירות תעסוקה
לשכת התעסוקה ת"א / צילום: שירות תעסוקה

יותר משנה אחרי משבר הקורונה שגרם לפיטורים נרחבים והוצאה נרחבת לחל"ת, שוק התעסוקה נמצא בדיסוננס. מצד אחד כ-440 אלף דורשי עבודה, קרוב לפי שלושה ממה שהיה לפני המשבר - לעומת 130 אלף משרות פנויות, ומצד שני מעסיקים בתחומים מסוימים שמשוועים לידיים עובדות ואינם מוצאים עובדים משום שהמועמדים מעדיפים לקבל דמי אבטלה, שהוארכו בגלל המשבר עד סוף יוני 2021. התקרבות המועד הזה, שיחייב טיפול משמעותי כדי לדאוג שמאות אלפי המובטלים שלא ימצאו עבודה ימצאו את עצמם בעוני, מחייב התמקדות באחת הבעיות הבסיסיות של שוק התעסוקה בישראל: הטיפול בתעסוקה במדינה מבוזר בין גופים שונים, שלעתים אינם מתואמים ביניהם, ותחום ההכשרות המקצועיות כושל, בין היתר משום שהוא מחולק בין משרדים שונים ובין אגפים שונים באותו משרד.

בעיית הביזור בתחום התעסוקה ארוכת שנים. שירות התעסוקה עבר בשנים האחרונות ממשרד העבודה למשרד הכלכלה עקב אילוצים פוליטיים וחלוקת תיקים לבניית הקואליציה. בשבוע שעבר אמר פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרן למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי הרצליה, בכנס הגיוון של גלובס כי "עם הממשלה החדשה פורק הטיפול בהכשרה מקצועית - שירות תעסוקה במשרד הכלכלה, הכשרה מקצועית וטכנולוגית בזרוע העבודה, ועוד הכשרות ברשות החדשנות ובמשרד האוצר. אבל חייבים לתאם בין כל הגופים האלה. ואחרי שיושג התיאום, הגיע הזמן להקים משרד תעסוקה בישראל. שיהיה שר אחד שיקום כל בוקר וישאל את עצמו - כמה קידמתי את השתלבות התעסוקה של האוכלוסיות המגוונות במשק הישראלי?".

ההצעה ליצירת משרד ממשלתי אחד, משרד תעסוקה, שיאגד תחתיו את כל הגופים המטפלים בדורשי עבודה, שאליו יוזרמו כל התקציבים היא אחד מהסעיפים העיקריים גם במתווה שמפרסם המטה לקידום תעסוקתי, התאגדות של ארגוני חברה אזרחית שאת הקמתו יזמה עמותת 121, ומטרתה לקדם את החזרת המשק לתעסוקה מלאה, תוך מתן סיוע לכל מובטלי הקורונה.

לפי מגבשי המתווה, "משרד התעסוקה יהיה אחראי להסדרת חלוקת עבודה ברורה ומנגנוני תיאום מסודרים בין כל הגופים העוסקים בקידום תעסוקה, כולל משרדי ממשלה אחרים והרשויות המקומיות, בדגש על הרשויות המקומיות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית. כמו כן, הוא יהיה אחראי לקביעת יעדים כמותיים ואיכותיים ברמה הלאומית; מיפוי של כלל קהלי היעד והתייחסות לצרכים של כל אחד מהם; הפעולות הנדרשות ולוח זמנים לביצוען. במסגרת זו, על משרד התעסוקה יהיה לפעול בצורה שיטתית ונחרצת כדי להבטיח שאכן ייעשה שימוש יעיל ואפקטיבי במשאבים שכבר הוקצו ויוקצו בעתיד. למרבה הצער, אין זה המצב כיום, גם בתחומים בהם אושר 'על הנייר' תקצוב ממשלתי משמעותי".

לדברי טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121, שיזמה את הקמת המטה: "הצלחתו של המתווה תלויה בהשקעה ממשלתית משמעותית ואפקטיבית ביצירת מקומות עבודה, הכוונה וליווי למובטלים, ופיתוח הון אנושי. המתווה שגיבשנו מפרט את הצעדים הנדרשים להשקעה כזו. במיוחד אנו עומדים על הצורך לרכז את הסמכויות בתחום התעסוקה תחת משרד ושר אחד, שידאג לעבודה מסונכרנת ויעילה של כל הגופים ויחידות הסמך הממשלתיות העוסקים בקידום תעסוקה".

הטיפול בדורשי העבודה

עניין הטיפול במובטלים צף במהלך השנה האחרונה עם הוויכוח בין שירות התעסוקה לביטוח לאומי, שהגיע לטונים גבוהים, על שאלת האחריות לתשלום למובטלים שמספרם הגיע בתחילת המשבר לכמיליון איש. אבל זה מתחיל עוד קודם - תהליך הרישום של מבקשי עבודה לצורך קבלת קצבת אבטלה עובר בין שני גופים: רישום בשירות התעסוקה ומיד לאחריו רישום בביטוח לאומי.

שירות התעסוקה אמון על "מבחן תעסוקה" שכולל כיום שתי שאלות: האם אתה עובד? האם אתה כשיר לעבוד? בזמנים רגילים, שאינם קורונה, המבחן כולל גם ראיון, ולאחר מכן נדרש דורש העבודה להתייצב בלשכת התעסוקה אחת לשבוע. מי שלא התייצב, הקצבה נשללת ממנו. כיום מובטלים חדשים נדרשים להתייצב בלשכה, אבל אחת לחודש ולא אחת לשבוע כמו לפני המשבר. ביטוח לאומי אמור לבדוק את הזכאות לפי קריטריונים קבועים ולשלם את הכסף למובטלים.

בחודש ספטמבר ניסה הביטוח הלאומי לקדם סעיף בחוק שהאוצר הביא לדיון בוועדת הכנסת, לבטל את חובת הדיווח לשירות התעסוקה למי שמדובר בחל"ת השני או יותר שלו. ההצעה הייתה שהדיווח יהיה ישירות לביטוח לאומי והוא ידווח לשירות התעסוקה, כדי לפשט את הבירוקרטיה. לטענת הביטוח הלאומי, בשירות התעסוקה עשו הכול כדי לסכל את הסעיף הזה, שבסופו של דבר לא נכנס.

הוויכוח המשיך בתחילת השנה לאחר שנתונים שפרסם הביטוח הלאומי הראו שב-2020 שולמו תשלומי יתר של מיליארד שקל למובטלים, ובהם 50 מיליון שקל לאנשים ששהו בחו"ל. גם על הנושא הזה התקוטטו שני הגופים והם ממשיכים להתקוטט עד היום. הוויכוח האחרון בשבוע שעבר נסב על מספר האנשים שנשללו מהם קצבאות אבטלה באחרונה. שירות התעסוקה פרסם כי שלל זמנית מ-50 אלף מקבלי אבטלה את הקצבה שלהם, וביטוח לאומי מיהר לפרסם כי מדובר ב-500 איש בלבד.

במטה לקידום תעסוקתי מציעים כי שירות התעסוקה ימשיך לבצע את האבחון והליווי התעסוקתי לדורשי עבודה ואומר כי הביקורת החריפה על עבודתו מוצדקת, אבל יש לזכור כי במשך שנים עבד בתת תקצוב מתמשך. לטענת המטה לקידום תעסוקתי, לא נכון יהיה להקים גוף חדש, אלא להקצות לשירות התעסוקה את התקציבים הנדרשים לביצוע אפקטיבי של תפקידיו. אלה כוללים "פנייה באופן יזום לכל מבקש עבודה ולהפנות אותו לתהליך בירור פרטני ויסודי של מצבו וצרכיו, כולל אבחון של האפשרויות הפתוחות בפניו ומתאימות לו. על בסיס תוצאות תהליך זה, השירות יציע לו מענה: משרה הולמת או תוכנית תעסוקתית שתשפר את יכולתו למצוא עבודה (למשל, הכשרה מקצועית). בראייתנו, תפקידו העיקרי של שירות התעסוקה יהיה לעקוב אחר כלל מבקשי העבודה הרשומים בלשכותיו". טיפול נכון של שירות התעסוקה יאפשר לקבוע למי באמת מגיעים דמי אבטלה.

הכשרות מקצועיות

מתחילת המשבר מדובר על ניצול תקופת האבטלה הכמעט הבלתי מוגבלת שניתנה לדורשי העבודה עבור הכשרות מקצועיות. בפועל, ההכשרות המקצועיות החלו לצאת לדרך רק בחודשים האחרונים. אחת הסיבות העיקריות לפספוס הזה הוא שרשימת העוסקים בהכשרות מקצועיות ארוכה מאוד. בתוך משרד העבודה עצמו עוסקים בכך תשעה גופים שונים: זרוע העבודה, באמצעות האגף להכשרות מקצועיות, בשישה מסלולים שונים, הכוללים בין היתר לימודים במכללות ספציפיות או בכיתות בתוך המפעלים או קבלת מימון חלקי ללימודים באמצעות שוברים שונים; אגף תעסוקת אוכלוסיות, האמון על ליווי אוכלוסיות מיוחדות, כמו חרדים וערבים, כולל קורסי השלמת השכלה; מה"ט - המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע; מנהלת מעסיקים - גוף חדש שמחבר את המעסיקים לשותפות בהכשרות מקצועיות במסלולי משרד העבודה, ועוד ועוד.

בביטוח לאומי עוסקים בשיקום מקצועי לאנשים עם מוגבלות - תוכניות הכשרה מקצועית, השלמת השכלה, השכלה גבוהה, סדנאות הכנה לעבודה.

משרד הכלכלה עוסק בתחום באמצעות רשות החדשנות המממנת קורסי הכשרה למקצועות ההייטק ושירות התעסוקה המספק הכשרות קצרות ושוברים למעסיקים ולדורשי העבודה. מסלול נוסף הוא של רשות ההשקעות, באמצעות מסלולי עידוד תעסוקה ומענקים למעסיקים שקולטים לעבודה אוכלוסיות מיוחדות.

אחת ההצעות של המטה לקידום תעסוקתי הוא להחזיר את שירות התעסוקה בחזרה למשרד העבודה (או משרד התעסוקה), לאחר שהועבר כתוצאה מלחצים פוליטיים ועיוותים שיצר המו"מ הקואליציוני.

גם האוצר החליט להיכנס לתחום ההכשרות בתקופת הקורונה והקים את מנהלת ההכשרות המקצועיות במטה התשתיות. גם כאן לא ברור מדוע מנהלת הכשרות נוספת הוקמה מחוץ למשרד העבודה.

משרד החינוך מפעיל את האגף לחינוך מבוגרים, מל"ג - תוכניות לסטודנטים, כיתות י"ג-י"ד - הכשרת הנדסאים/טכנאים ולימודים מקצועיים בתיכונים.

מכאן עוסקים משרדים אחרים בתחומם הם, משרד הביטחון מטפל בהכשרות לחיילים משוחררים ולחיילים בצה"ל, משרד הבריאות מספק הכשרה למקצועות רפואיים, משרד העלייה והקליטה מפעיל מרכזי תעסוקה לעולים ולתושבים חוזרים; המשרד לשוויון חברתי עוסק בהכשרות באמצעות רשות הצעירים, תעסוקת מבוגרים, הרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים והרשות לקידום מעמד האישה. המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל מקדם גם הוא הכשרות לצעירים; משרד התחבורה מאשר גופים להכשרה בתחום ומשרד התיירות מפעיל הכשרות למורי דרך ומקצועות אחרים; משרד החקלאות מפעיל קורסים והשתלמויות לחקלאים; משרד הפנים נמצא כיום בשיחות עם מנהלת ההכשרות באוצר וגורמים נוספים בנוגע לקידום תעסוקה דרך הרשויות המקומיות; וגם משרד רה"מ מרכז צוותי חשיבה בנושא באמצעות אגף ממשל וחברה.

תקציבי הקורונה התוספתיים הקצו סכום מצטבר של 1.5 מיליארד שקל עבור הכשרות לשנים 2020 ו-2021, שמתוכו כ-900 מיליון שקל הוקצו להכשרות ותוכניות תעסוקה שונות, והשאר הוקצה להגדלת כמות הסטודנטים במערכת ההשכלה הגבוהה. עם זאת, ההתקדמות עד כה הייתה מצומצמת יחסית בשל פיצול בין גופים שונים. מתוך זה בוצעו 470 מיליון שקל (מזומן + התחייבויות).

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"