גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החזקת ביטקוין במאזן היא חתיכת כאב ראש לרואי החשבון של טסלה וחברות אחרות

טסלה וחברות אחרות המחזיקות במטבע הקריפטו ההפכפך צריכות לעתים קרובות לרשום הפחתות שווי כשערכו נופל

אלון מאסק / צילום: Shutterstock
אלון מאסק / צילום: Shutterstock

אלון מאסק הצית מחדש את היחסים המוזרים שלו עם הביטקוין ביום ראשון, ונתן למטבע עידוד קטן.

אבל מה שיותר חשוב לבעלי המניות של טסלה, יחד עם זה, זו המכה שהשורה התחתונה של החברה קיבלה ברבעון הזה מהגישה החמימה לעתים וצוננת לעתים אחרות של מאסק לגבי הביטקוין.

מעסיקים באופן כללי מאשימים את מאסק בכך שגרם לתחילתה של הירידה הגדולה ביותר בשנה בערכו לאחר שהכריז בטוויטר שטסלה תפסיק לקבל תשלומים בביטקוין על מכוניות חשמליות. הוא הוסיף דלק למדורה מוקדם יותר החודש, כשצייץ ממים של פרידה עם התגית #bitcoin וסמליל של לב שבור. מאז הציוץ הזה ב-12 במאי, ירד מחיר הביטקוין ב-30%.

ביום ראשון, אמר מאסק שטסלה תחזור לעסקאות ביטקוין כשכורים יגדילו את השימוש במקורות אנרגיה מתחדשת.

המחיר זינק בכ-8% מהרמה בה היה ביום שישי אחר הצהריים, ונסחר במחיר של 39,816 דולר ליחידה. הוא אמר גם שטסלה מכרה רק כ-10% מאחזקותיה בביטקוין מוקדם יותר השנה על מנת לוודא שמטבע הקריפטו "יכול להפוך לכסף נזיל בקלות בלי להזיז שווקים".

לטסלה היו כ-1.3 מיליארד דולר בביטקוין שחיכו בקופה שלה בסוף הרבעון הראשון והיא הכריזה על רכישת הביטקוין בפברואר כצעד שנועד "לגוון ולמקסם את ההחזר על המזומנים שלנו".

חברת פיתוח התוכנה MicroStrategy וכמה חברות אחרות, כולל חברות התשלומים Square, עשו השקעות דומות. חלקן מספסרות בביטקוין ככלי לשימור ערך או כגרסה מודרנית יותר של זהב.

אבל אחזקות של חברות בביטקוין בקופה שלהן מתמודדות עם סיכון חשבונאי: בגלל שביטקוין ונכסים דיגיטליים אחרים נחשבים ל"נכסים לא ממשיים שאין להם תוקף סופי" ולא מטבעות, כל ירידה בערכם מתחת למה ששילמה עבורם החברה הרוכשת - אפילו זמנית - עשויה להכריח חברה לרשום את הערך ולספוג עבורם הפחתות שווי (Impairment charges). 

יש לבחון נכסים מסוג זה לגבי הפוטנציאל להפחתות שווי לפחות פעם בשנה, או אם המחיר יורד מתחת למחיר הנקוב בידי החברה. האופי ההפכפך של ביטקוין גורם לכך שבכל רבעון נעשות הערכות כאלה. מרגע שחברה מקבלת על עצמה לשלם את דמי הליקוי, זה מאפס את הערך ההוגן של הנכס. באופן הפוך, אם המחיר עולה, החברה לא יכולה לרשום רווח. היא יכולה לרשום רווח רק כשהיא מוכרת את הנכס.

טסלה, שלא הגיבה לבקשת תגובה, צפויה להציג רווח של 96 סנט למניה ברבעון השני, על פי אנליסטים שענו לסקר של FactSet.

ההפכפכות של ביטקוין, בשילוב הטיפול החשבונאי הנחוץ בשבילו, מקשים על מנהלים תאגידיים לנהל אחזקות קריפטו כמזומנים, מה שעושה אותו פחות שימושי כנכס רזרבי, כך אמרה ג'ניפר סטיבנס, פרופסורית להנהלת חשבונות באוניברסיטת אוהיו.

"הנהלת החשבונות קצת לא מותאמת למטרה שבסיס העניין", אמרה.

ישנן מעט חברות אחרות שחושבות לקפוץ למי הביטקוין. סקר מפברואר של חברת המחקר גרטנר מצא שרק 5% ממנהלי הכספים שנשאלו על כך תיכננו להחזיק ביטקוין כנכס תאגידי השנה. מתוך מנהלי הכספים שנסקרו, 84% אמרו שאין להם שום כוונה להחזיק ביטקוין לעולם.

בתחילת הדרך טסלה גילתה שהחזיקה 1.5 מיליארד דולר בהשקעות בביטקוין ב-8 בפברואר אבל לא פירטה כמה ביטקוין היה בידיה או מה היה המחיר הממוצע ששילמה. עם זאת, השינוי במדיניות ההשקעות של החברה נעשה בינואר, ומחיר הביטקוין היה בממוצע 35,400 דולר ליחידה בין 1 ו-8 בינואר, על פי נתוני CoinDesk.

המשמעות היא שלטסלה היו כנראה כ-37 אלף יחידות ביטקוין לאחר שמעט קיצצה את הפוזיציה שלה ברבעון הראשון.

נכון ליום שני אחה"צ, הביטקוין הגיע למעט מתחת ל-40 אלף דולר, אם כי בחודש שעבר ירד עד מחיר של 30,202 דולר ליחידה.

טסלה כנראה תספוג הפחתות שווי לגבי האחזקות שלה בביטקוין ברבעון הזה, כך אמר האנליסט של חברת Wedbush Securities דן אייבס.

הוא הוסיף שהחברה כנראה קנתה ביטקוין לאורך חודש ינואר ולפחות חלק מהאחזקות האלה נמצאות כעת בהפסד.

"אם הביטקוין יורד מתחת ל-30 אלף דולר, או נמצא בתחום הנמוך של 30 אלף דולר וקצת (בסוף הרבעון השני) הפחתות השווי עשויות להיות גדולות", אמר. זה יכול להגיע לגודל דומה ל-101 מיליון הדולר ברווח שטסלה הציגה ברבעון הראשון בגלל מכירה של חלק מאחזקותיה, אמר.

"זה עבר מרוח גבית לרוח פנים חזקה", אמר.

התוצאות של טסלה בתקופות מהעת האחרונה נתמכו בידי רווחים חד-פעמיים. בנוסף לרווח ממכירת ביטקוין ברבעון הראשון, החברה רשמה רווח של 518 מיליון דולר ממכירת קרדיטים רגולטוריים ליצרניות רכב אחרות על מנת לעזור להן למלא אחר יעדי הפליטה שלהן.

זה דחף את החברה - טסלה הציגה הכנסה נטו של 438 מיליון דולר, 93 סנט למניה.

טסלה לא הייתה החברה הראשונה שסופגת תשלום משמעותי על אחזקות הביטקוין שלה.

חברת MicroStrategy, המוכרת תוכנה לעסקים ויש לה כ-92 אלף מטבעות ביטקוין המוערכים ביותר מ-3 מיליארד דולר, כבר הציגה הפסד לרבעון בגלל האופי החשבונאי של המטבע, גם ברבעון השלישי של שנה שעברה וגם ברבעון הראשון של השנה הנוכחית.

בשבוע שעבר, אמרה החברה שהיא מצפה לספוג דמי ליקויים על לפחות 285 מיליון דולר לגבי ההשקעה שלה בביטקוין בתקופה הזו, וזה ידחוף אותה לעוד רבעון של הפסד.

לעת עתה, MicroStrategy פשוט מקבלת את הנוהל החשבונאי הזה, אמר המנכ"ל מייקל סיילור בראיון. הוא אמר שהוא רואה בביטקוין יותר ערך מהדולר והפך את קנייתו ואחזקתו לעדיפות בחברה לא פחות ממכירת תוכנה.

"זה נראה מלא סיכון לאדם שלא מבין את הביטקוין", אמר, "אבל זו בקלות הדרך הכי פחות מסוכנת להגדיל את החברה".

אסטרטגיית הביטקוין של החברה הפכה את סיילור לגיבור במעגלי הקריפטו אבל גם הפכה את מניית MicroStrategy להפכפכה לא פחות מהביטקוין. מניותיה נסחרו תמורת 135 דולר באוגוסט כשהכריזה על מדיניות הביטקוין החדשה שלה. עד ספטמבר הגיעו לשיא של 1,273 דולר אבל מאז הן בירידה, ונכון ליום שני נסחרו תמורת 598.49 דולר למניה.

יותר קשה לקבוע עד כמה מחיר המניה של טסלה הושפע מאסטרטגיית הביטקוין של החברה כי מדובר בחלק הרבה יותר קטן מאחזקותיה, אבל המניה יורדת מאז ההכרזה בפברואר. היא סגרה בסכום של 617.69 ביום שני.

עוד כתבות

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

עימותים אלימים גם באירופה: המחאה נגד ישראל מתרחבת לקמפוסים ביבשת

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד