גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפגנות חסרות תקדים בקובה בעקבות המשבר הכלכלי החמור ביותר מזה עשורים

הממשלה הקומוניסטית מתמודדת גם בזינוק במקרי הקורונה ● "אנחנו עומדים עם העם בקובה", אמר ביידן

הפגנה המונית נגד השלטון הקובני, הוואנה / צילום: Reuters, Alexandre Meneghin
הפגנה המונית נגד השלטון הקובני, הוואנה / צילום: Reuters, Alexandre Meneghin

הפגנות חסרות תקדים בקובה שמתמודדת עם המשבר הכלכלי החמור ביותר שלה מזה 30 שנה שכולל מחסור חמור במזון, דלק ותרופות. נשיא קובה, מיגל דיאז קאנל, שלקח את המושכות לאחר שראול קסטרו פרש בשנת 2018, מבטיח שהממשלה לא תיכנע לדרישות המפגינים: "הם יצטרכו לעבור מעל גופתנו המתה אם ירצו להפוך את תוצאות המהפכה".

מהומות ביותר מ-40 ערים ועיירות: על מה מפגינים בקובה ולמה? 
●  אי השקט בקובה מדגיש את המאבק הגדול של העולם: דיקטטורות נגד דמוקרטיות

הממשלה הקומוניסטית במדינה הגבירה בימים האחרונים את דיכוי המפגינים והפעילים הפוליטיים, סגרה את רוב ערוצי התקשורת עם העולם, פרשה כוחות ביטחון בכל רחבי המדינה, ועצרה יותר מ־100 אנשים, שהמיקום של רבים, על פי המפגינים, אינו ידוע בשלב זה.

אלפי אזרחים קובנים יצאו לרחובות בפעם הראשונה מזה יותר משישה עשורים כדי להפגין נגד תנאי החיים המידרדרים, המחסור בסחורות ושירותים חיוניים, כולל טיפול רפואי בזמן שמספר נדבקי הקורונה עולה.

ההפגנות היו חסרות תקדים במדינה בה יש שליטה משטרתית הדוקה ומעקב מתמשך אחרי מתנגדי השלטון. ההפגנות התחילו בסן אנטוניו דה לוס בנוס ביום ראשון ומשם והתפשטו לערים אחרות. סרטונים מההפגנות הפכו לוויראליים ברשתות חברתיות.

"זו סופה של תקופה שהיה בה פחד גדול - הפחד לצאת להפגין", אמר ארנסטו הרננדז בוסטו, סופר קובני המתנגד לשלטון. "זה מסמן שינוי עצום", הוסיף.

בין מי שעוכבו בידי הרשויות בקובה היו גם מתנגדים מוכרים למשטר ופעילי זכויות אדם ובהם האמן המקומי, לואיס מנואל אוטרו, המשורר, אמורי פצ'קו וכן חוזה דניאל פרר, המנהיג של קבוצת האופוזיציה החשובה ביותר בקובה - כך על פי ארגוני זכויות אדם.

"בפעם הראשונה אי פעם, הרשויות השתמשו בציוד לפיזור הפגנות. ביום ב' השתמשה המשטרה בכדורי גומי וגז מדמיע", אמר אנחל רודריגז, פעיל זכויות אדם בן 31 מהוואנה. כלי רכב לפיזור הפגנות חנו סמוך לכיכר המהפכה האגדית, שבה הממשלה הקומוניסטית מארגנת את מצעדי הראווה שלה, אמר.

נשיא קובה מיגל דיאז קאנל (משמאל) / צילום: Associated Press, Ramon Espinosa

"המחאה לא מנוהלת או מתואמת על ידי אף אחד"

סרטונים שהועלו לרשתות חברתיות הראו אנשי ביטחון וקבוצות חיילים מרביצים למפגינים ביום ראשון. בסרטונים אחרים נראים המפגינים קורעים דיוקנאות של פידל קסטרו, בעוד שאחרים משמידים אופנועי משטרה והופכים ניידות משטרה.

"מה שמדהים אותי זה אופן הפעילות של המחאה הזו. היא לא מתואמת או מנוהלת על ידי אף אחד. הספונטניות שלה מדגימה את הזעם הציבורי ועד כמה המצב בלתי נסבל", אמר אלחנדרו גונזלס, ראש קבוצת מעקב על זכויות האדם בקובה - ארגון המבוסס במדריד שנוצר על ידי אסירים פוליטיים קובניים לשעבר.

המשטרה עוצרת מפגינים בהפגנות נגד הממשלה, בבירת קובה, הוואנה / צילום: Reuters, Stringer

גונזלס אמר שהארגון שלו מעריך שיותר מ־100 מפגינים ומתנגדי שלטון נעצרו. קבוצות זכויות אדם אחרות תיעדו את מעצרם של לפחות 80 אנשים, אבל מאמינים גם שהמספר האמיתי של העצורים כנראה גבוה יותר.

בנוסף למעצרים, בהפגנות של יום ראשון נפצעו עשרות אנשים אך קשה להעריך את המספר המדויק של אנשים שנעצרו ונפצעו בגלל שהממשלה לא מגלה את נתונים אלה. גם הפרעות לשירותי הטלפון והאינטרנט בקובה הוסיפו לחוסר היכולת לאסוף מידע מדויק.

חלק מהפצועים קיבלו טיפול רפואי במרכזים קהילתיים אוונגליסטיים, שהצליחו ליצור קשר עם קבוצות אוונגליסטיות במחוז המזרחי קמגואי. חלקם הצליחו גם לעקוף את החשכת האינטרנט על ידי שימוש בחיבורי VPN מוצפנים.

חיילי קומנדו הוצבו במחסומים במדינה

כוחות הביטחון, כולל משטרה נגד הפגנות, מבקשים למנוע הפגנות בעזרת עוצר החל משעה תשע בערב, שהוטל על מנת להכיל את הפצת מגפת הקורונה. בינתיים, יחידות של קומנדו הוצבו במחסומי דרכים במרכז העיר הוואנה ושוטרים עם כלבים בודקים את הולכי הרגל ברחובות בחשדנות. "הם השתמשו גם בשוטרים ובחמושים בלבוש אזרחי על מנת להרביץ לכל מי שמעז להפגין ואגב כך נותנים רושם שאנשים בתוך העם מתקוממים נגד ההפגנות", אמר רודריגז.

ביום ראשון, הנשיא מיגל דיאז קאנל דחק בתומכיו לצאת לרחובות ולמקומות ציבוריים אחרים כדי להשתלט עליהם מחדש במקום המפגינים. לטענת הנשיא, האמברגו האמריקאי הניע את ההפגנות. הוא אמר שהפסקות החשמל והמחסור שמורגש בקובה נגרמו בגלל הסנקציות האמריקאיות, המגבילות את גישתה של קובה למטבעות זרים שהיא זקוקה להם כדי לייבא מזון, תיקונים למפעלי החשמל שלה, תרופות או חומרי גלם לייצור תרופות וחיסוני קורונה. פקידים בכירים אמרו שהם מצפים להתחיל לחדש את יכולת ייצור החשמל על מנת למלא אחר הביקוש בימים הקרובים.

"אם הם באמת רוצים לעשות מחווה לקובה, אם הם רוצים להראות שאכפת להם מהעם, שיסירו את המגבלות ונראה איך אנחנו מסתדרים. למה הם לא עושים זאת?" שאל הנשיא.

תומכים בממשלה בקובה צועדים בבירה הוואנה בתגובה להפגנות נגדה / צילום: Associated Press, Ismael Francisco

הנשיא ביידן הביע תמיכה במפגינים

דיאז קאנל התייחס לבעיה של בעלי החנויות הקובנים שמוכרים סחורות רק למי שמשלם בדולר אמריקאי, אבל אמר שהן נחוצות לרכישת מטבעות. חלק מהחנויות האלה נבזזו או הושחתו ואנשים גנבו מהן יותר מכשירי חשמל ביתיים מאשר מזון.

"בזיזת החנויות האלה מדגימה את זעמם של האנשים שאין להם כלום", אמר אלחנדרו דה לה פואנטה, היסטוריון מהארווארד. "זה סמל מוצלח לפער בין קובנים שונים, אלה שיש להם ואלה שאין להם".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הביע תמיכה במפגינים. "אנו עומדים לצד העם בקובה והקריאה הברורה שלהם לחירות ושחרור מהאחיזה הטרגית של המגפה וכן מעשורים של דיכוי וסבל כלכלי להם היו נתונים על ידי השלטון הסמכותני בקובה", אמר ביידן ביום שני.

באופן היסטורי, הממשלה בקובה השתמשה בהגירה לארה"ב כשסתום לחץ על מנת לפוגג לחץ פוליטי בתוך האי, כמו בשנת 1994 כש־35 אלף קובנים עזבו את האי ברפסודות וסירות מאולתרות לאחר שהפגנה אלימה הובילה לגל של מעשי ביזה בטיילת החוף המפורסמת של הוואנה. אלא שהפעם, המפגינים דורשים חירות וסוף לשלטון הקומוניסטי.

"אף אחד לא אומר שהוא רוצה לצאת מקובה", אמר חואן אלמאידה, בנו של אחד הסגנים הבכירים של פידל קסטרו שחי היום במיאמי. "הם רוצים שדיאז קאנל יתפטר".

הפגנה נגד הממשל בקובה שנערכה במיאמי, ארה"ב / צילום: Reuters, Maria Alejandra Cardona

חסר את הכריזמה של האחים קסטרו

מוקדם יותר השנה, דיאז קאנל קיבל גם את התפקיד הבכיר ביותר במפלגה הקומוניסטית השלטת בקובה. אבל אזרחים רבים אומרים שלנשיא, איש בכיר במפלגה שנים רבות, חסרה הכריזמה וההילה של דור המנהיגים המהפכניים שנכנסו לשלטון עם האחים פידל וראול קסטרו. "לאף אחד אין את הלגיטימציה והסמכות שהייתה לאחים קסטרו", אמר בריאן לייטל, חוקר של ה־CIA בדימוס שחקר את קובה.

השאלה הלא פתורה למפגינים, שנראה שאיבדו את הפחד העמוק שלהם מהמשטר שנוצר במהלך שישים שנות שלטון קומוניסטי, היא האם הנועזות שלהם תעמוד בפני אכזריות התגובה הממשלתית. "הם יהיו חסרי רחמים", אמר לייטל. "הדבר הראוי לציון השני הוא היעדר הפחד. אזרחי קובה, צעירים וזקנים, שחורים ולבנים, צעדו יחד בכל המקומות האלה".

לממשלה יש מעט משאבים להתמודד עם הצרכים הדחופים במדינה, כך אמר טד הנקן, חוקר קובה במכללת ברוך בניו יורק. "זה היה תסכול שגרם לזה להגיע לרתיחה והתסכול הזה לא הולך לשום מקום", אמר הנקן. "לא ברור אם הממשלה תוכל למצוא פתרון למשברים הרבים במדינה אפילו אם תרצה".

עוד כתבות

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

זירת הפיגוע סמוך לשער הפרחים / צילום: דוברות מד''א

שני פיגועים - בהפרש של דקות: שני לוחמי מג"ב נפצעו

המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; הבית הלבן: הנשיא ביידן ונשיא מצרים א-סיסי דנו בעסקה. ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • כל העדכונים 

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א ביומד מזנק בכ-2%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.3% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?