גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עידן התחרות: האם ישראל בדרך למלחמה במונופולים הגדולים?

בארה"ב, התאגידים הגדולים בלחץ מגישת ממשל ביידן וממונה ההגבלים החדש ● הממונה הישראלית מיכל הלפרין מסיימת בקרוב את תפקידה, עם תמונה מורכבת של הימנעות מהכרזת מונופולים לצד הגברת אכיפה ● איך יתמודד הממונה הבא עם הריכוזיות הגבוהה?

מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום
מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום

ב-1 באוגוסט, תגיע לסיומה כהונתה של מיכל הלפרין, הממונה על התחרות. תקופתה התאפיינה בייעול ומיקוד רשות התחרות, אך גם הייתה פרידה מהותית מגישתו של קודמה בתפקיד.

רק לאחרונה ממשל ביידן הכריז על מינויו של עו"ד ג'ונתן קנטר לממונה על חטיבת ההגבלים העסקיים של משרד המשפטים האמריקאי, מקבילה של הלפרין. קנטר הוא אקדמאי ועו"ד ותיק, ונחשב למועמד הפרוגרסיבי יותר. קנטר מצדד בעמדה ביקורתית כלפי הפרקטיקות האנטי-תחרותיות של ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות. בפני הממונה הישראלי הבא על התחרות יעמדו אתגרים שונים מאוד מאלו שיעמדו בפני קנטר בארה"ב, אך קשים לא פחות.

ישראל נחשבת למדינה ריכוזית בענפים רבים, הן בשל פרקטיקות אנטי-תחרותיות של עסקים והן בשל מגבלות ממשלתיות המעכבות אקטיבית את התחרות. שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, האחראית על מינוי הממונה הבא או הבאה, תעמוד בעצמה בפני האתגר של לבחור את הגישה המתאימה ביותר לשדרוג התחרותיות בישראל.

הקדנציה של הממונה, שש שנים, היא מהארוכות ביותר במגזר הציבורי - אפילו יותר מנגיד בנק ישראל, שממונה לחמש שנים. לממונה יש סמכויות שיכולות לעצב מהותית את אופי השוק: לאשר ולמנוע מיזוגים בין תאגידים, לאכוף נגד פרקטיקות אנטי-תחרותיות, לנהל חקירות באופן עצמאי ואף להגיש כתבי אישום. בנוסף, תחת הממונה האחרונה, נפתחה "מחלקת שווקים" העוסקת בייעוץ למשרדי הממשלה בנושאי תחרות.

שינוי השם מ"הרשות להגבלים עסקיים" ל"רשות התחרות" בינואר 2019, מייצג יותר מאשר סמנטיקה. זה ביטוי לשינויים שחלו בתחום. כך למשל, אינטגרציה אנכית (חברה המחזיקה בכמה שלבי ייצור של אותו המוצר) נחשבת פחות בעייתית מבעבר.
היא יכולה לפגוע בתחרות, אך בשווקים רבים יתרונותיה עולים על חסרונותיה.

■ בינתיים בארה"ב: ביידן ממנה רגולטורים שמפחידים את חברות הענק 

כשההתערבות פוגעת בתחרות

ישנה הבנה נוספת בתחום ההגבלים העסקיים, שלפיה פעולות חריפות ו"חזקות" מדי של הרשויות עלולות דווקא לפגוע בתחרות במקום לסייע לה. הלפרין קיבלה לכך תזכורת חריפה במיזוג הראשון שאסרה: ב-2015, ביקשה אלקטרה לצאת משוק ברי המים ולמכור את פעילותה בתחום למי עדן, ולאפשר לה להציב תחרות ל"תמי4" של שטראוס.

הרשות (אז עוד רשות ההגבלים) התנגדה. לאחר שבית הדין לתחרות דחה את העתירה נגד ההחלטה, המיזוג בוטל. אך אלקטרה ומי עדן לא יכלו להתחרות גם בשטראוס וגם אחת בשנייה, ולכן יצאו מהשוק ב-2017, מה שהשאיר אותנו עם שחקן יחיד - תמי4.

אחד המיזוגים המשמעותיים שאושרו תחת הלפרין היה רכישת "ניופארם" בידי שופרסל בסוף 2017. שוק הפארמה נשלט עד אז ביד רמה בידי סופר-פארם, שגם אם לא זכתה למונופול מוחלט - הרי במקומות רבים בישראל רק סניפיה היו זמינים. הרעיון, אם כן, היה ששופרסל תגייס את משאביה כדי לשדרג את המתחרה הקטנה ניופארם ותכניס תחרותיות לשוק הפארמה.

מצד שני, עלה החשש שמצב השוק של שתי מתחרות עוצמתיות יקבע מצב דואופולי שלא ישפר מספיק את התחרותיות. לכן, הלפרין חייבה את ניופארם למכור 9 סניפים לכדי רשת שלישית בשם "סמארטפארם".

עם זאת, סמארטפארם קרסה בשנת 2019 וסניפיה נמכרו, חלקם הגדול לסופר-פארם. נשאלת השאלה, כמובן, מה היה עדיף - לאפשר לשופרסל לרכוש את כל סניפי ניופארם, או לחילופין לחייב אותה למכור הרבה יותר סניפים. ככה או ככה, הלפרין ניסתה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה - מה שלא ממש הצליח.

רפורמות וייעוץ לצד אכיפה

הלפרין יזמה מספר רפורמות, הן בייעול רשות התחרות ומיקוד היכולות המקצועיות, והן למען הסרת חסמי תחרות שייתרו את הצורך בהתערבות מלכתחילה. כך למשל העלתה את הרף המינימלי של מחזור מכירות משותף הדורש אישור ובאותה רוח פתחה מסלול אישור מהיר במיוחד ("ירוק בוהק") לעסקים שבבירור לא יוצרים חשש תחרותי. המסלול המקוצר מאפשר ל-40% מהבקשות אישור בטופס אחד בשלושה-ארבעה ימים.

במקביל, הלפרין תגברה משמעותית את האכיפה: הקנס המרבי עלה מ-24.5 מיליון שקל ל-100 מיליון שקל, והרשות הגבירה את האכיפה הפלילית. במהלך כהונתה נגזרו קנסות בסך כ-54 מיליון שקל.

גם מספר המורשעים בעבירה פלילית על פי החוק עלה, ולפי סיכום הכהונה שהוציאו ברשות הורשעו 87 נאשמים ונגזרו 119 חודשי מאסר.יש, כמובן, גבול למה שהרשות יכולה לעשות, משום שחלק ניכר מחסמי התחרות נובעים ממדיניות ממשלתית בעייתית.

לכן, הקימה את "מחלקת שווקים", העוסקת בעבודת מחקר מדיניות לטובת משרדי הממשלה והציבור. כיום, משרדי הממשלה החלו להיעזר מיוזמתם בייעוץ של רשות התחרות.

הלפרין המשיכה את מדיניותו של הממונה הקודם, דייויד גילה, במיעוט הכרזות על מונופולים. בשנים האחרונות הרשות הטילה סנקציות כלכליות נגד מונופולים לא מוכרזים ובהם נמל אשדוד, S.O.S, חוליות, פייסבוק ונובל אנרג’י במקביל להליכים נפרדים נגד מונופולים "מוכרזים" כמו תנובה, בזק, החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה קולה) וחברת החשמל. גילה התפטר בזעם בעקבות אישור חלקים במתווה הגז שאפשרו לנובל אנרג’י לשלוט בחלקים משמעותיים של שני שדות הגז הגדולים, "תמר" ו"לוויתן".

שאלת המחיר ההוגן והמותג החזק

נקודת מחלוקת נוספת בין גישתה של הלפרין לזו של גילה, היא בתחום התביעות הייצוגיות על מחיר מופרז. כך למשל, אושרה ב-2019 תביעה ייצוגית על סך 450 מיליון שקל נגד קוקה קולה בשל מחיר מופרז, לכאורה, שהיא גובה ביחס למתחרותיה. מקרה זה מעלה שתי שאלות מעניינות: האחת, האם לגיטימי לגבות מחיר גבוה בשל מותג חזק, כאשר המתחרים זמינים לכל דורש? והשנייה, האם תפקידו של בית המשפט להחליט מה המחיר ההוגן ולכפות אותו, ובפרט על מוצרים שאינם מוצרי צריכה בסיסיים?

עצותיה של רשות התחרות נדרשות במיוחד כעת, כשרוצים להזניק את המשק לאחר הקורונה ולהוריד את יוקר המחיה בישראל. על הממונה הבא או הבאה להכיר את המשק הן כפקיד ציבור והן כשחקן בשוק הפרטי, להבין את הכוח שסמכויותיו מאפשרות לו, אבל גם את מגבלותיו. 

עוד כתבות

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

שיגור כטב''ם / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

אחרי פחות משנה: אור צלקבוניק הודיע על סיום תפקידו כמנכ"ל חדשות 13

עפ"י הודעת רשת 13, הפרישה באה ברקע "התוכנית המתגבשת לשינויים במודל פעילותה של חברת החדשות" ● רק לאחרונה דווח על שורת מהלכים שתכנן צלקובניק לבצע בחטיבת החדשות, כמו למשל קיצוץ מהדורת שישי לשעה בלבד; המהלך אומנם נותר על כנו, אך לא ברור מה יקרה בהמשך