גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משבר האופיואידים בארה"ב: הסדר עם חברות התרופות בגובה 26 מיליארד דולר

במסגרת ההסדר צפויות להסתיים אלפי תביעות המאשימות את ג'ונסון וג'ונסון ואת ארבע חברות ההפצה הגדולות בארה"ב במגפה של התמכרות למשככי כאבים

משבר האופיואידים / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
משבר האופיואידים / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מדינות בארה"ב חשפו הסדר היסטורי בגובה 26 מיליארד דולר עם חברות תרופות לסיכום אלפי תביעות בנושא משבר האופיואידים, וסללו את הדרך לקהילות ברחבי ארה"ב לקבלת מימון לטיפול במגפה של התמכרות למשככי כאבים שעדיין לא שככה.

שלוש מפיצות התרופות הגדולות ביותר - תאגיד McKesson, תאגיד AmerisourceBergen ו־Cardinal Health - וגם יצרנית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון דנו בהסדר במשך יותר משנתיים, אבל ההכרזה מיום רביעי מהווה אבן-דרך חשובה שעשויה לסלול את הדרך לכך שהכסף יתקבל על-ידי מדינות אפילו כבר בתחילת השנה הבאה.

המדינות לא יוכלו להשתמש בכסף הזה לסתימת חורים תקציביים כלליים כפי שהיה לאחר הסכם בגובה 206 מיליארד דולר עם חברות הטבק בשנות ה־90. במקום זה, רובו יצטרך להיות מוצא על שירותים חברתיים שנועדו לטפל בנזקים של התמכרות לאופיואידים, כמו תוכניות טיפול, חינוך לגבי היפטרות מתרופות ומחטים וחיזוק התקציב למגיבים ראשונים.

קהילה כלשהי תוכל להשתמש בכסף לשימוש בבעיה גדולה של התמכרות בקרב אוכלוסיית מחוסרי הבית, בעוד שבמקום אחר יוכלו להתמקד יותר בתינוקות המכורים לאופיואידים.

"זה לא ישמש לסתימת חורים בכביש, או בניית ספריות, או לאיזון התקציב", אמר פול גלר, עורך דין תביעות המייצג כמה ערים ומחוזות שהם צד בהסדר.

אנשים ומשפחות שהושפעו משימוש יתר באופיואידים לא יקבלו את הכסף באופן ישיר.

משבר האופיואידים שגרם למותם של חצי מיליון איש בארה"ב הביא להגשתן של יותר מ־3,000 תביעות שהוגשו על-ידי מדינות, ממשלות מקומיות, שבטים של אמריקאים ילידיים, קבוצות ואחרים נגד שחקנים מרכזיים בתעשיית הפארמה.

בתביעות נטען שחברות התרופות דחפו את משככי הכאבים האלה לשימושים שחרגו בהרבה ממה שהיה נחוץ מבחינה רפואית ושמפיצים ובתי מרקחת לא עשו מספיק על-מנת לעצור כמויות גדולות של הכדורים מלהגיע לקהילות.

ההתמכרות לסמים החמירה בזמן המגפה, וכמות מקרי המוות מנטילת יתר של אופיואידים עלתה בכ־37% לעומת השנה הקודמת, על-פי נתוני הממשלה.

הפחד מחשיפת מסמכים הביא את החברות לשולחן המשא-ומתן

החברות דחפו בחזרה, ואמרו שהן מייצרות ומפיצות מוצר חיוני שעבר רגולציה ברמה פדרלית. אבל באותה עת, עול הליטיגציה - כמו מסירת מיליוני מסמכים פנימיים, מתן אפשרות לעובדים להגיש תצהירים, והכנה למשפטים המורכבים שעשויים לחשוף פרטים מביכים - שלחו הרבה מהחברות לשולחן הדיונים.

התובעים הכלליים של טנסי, צפון קרולינה, פנסילבניה, ניו יורק, לואיזיאנה, דלאוור וקונטיקט הכריזו ביחד על סיכום ההסדר ביום רביעי, לאחר שמוקדם יותר השבוע היו שמועות על כך שהוא הושלם.

"באמת, אין מספיק כסף בעולם להתמודד עם הכאב והסבל והטרגדיה של משפחות שכולנו מכירים במדינות שלנו", אמר התובע הכללי של קונטיקט, וויליאם טונג.

על-פי התנאים הכלליים של ההסדר, שלוש המפיצות ישלמו יחד 21 מיליארד דולר במשך תקופה של 18 שנים, וג'ונסון וג'ונסון תשלם 5 מיליארד דולר על פני תקופה של תשע שנים. הסכומים האלה עשויים לקטון אם מספיק מדינות יצטרפו להסדר, והחברות עדיין יכולות לפרוש אם יחליטו שרמת ההשתתפות לא מביאה להן את השקט התעשייתי שהן מבקשות על-מנת לשים את התביעות מאחוריהן.

החברות McKesson, AmerisourceBergen ו־Cardinal אמרו בהודעה משותפת שהן מערערות על ההאשמות נגדן אך מאמינות שההסכם הוא צעד חשוב לכיוון פתרון התביעות ו"אספקת הקלה משמעותית לקהילות ברחבי ארה"ב".

היועץ הכללי של ג'ונסון וג'ונסון, מייקל אולמן, אמר "אנחנו מכירים בכך שמשבר האופיואידים הוא נושא מורכב בצורה בלתי רגילה של הבריאות הציבורית", והוסיף שהכסף מההסדר יעזור לטפל בבעיה.

השוק מגיב: מניות החברות עלו

מניות של ארבע החברות עלו השבוע לאחר דיווחים בחדשות, כולל בוול סטריט ג'ורנל, על כך שההסדר צפוי השבוע. אנליסטים אמרו שמדובר בהתפתחות חיובית, אם כי משקיעים ככל הנראה כללו את סכום ההסדר במחיר המניות מכיוון שהסכומים היו ידועים מראש, וציינו שלסיטונאיות היה כסף שמור בצד לשלם את סכום ההסדר.

עם זאת כמה אנליסטים אמרו שחברות שלא הגיעו להסדרים השבוע, כמו טבע, עדיין עומדות מול סיכון בגלל שלא ברור מתי יצטרכו לפתור את הנושא ועוד לא ידוע כמה זה יעלה להן.

להשלמת העסקה נזקקו עורכי הדין של התובעים המייצגים קהילות, תובעים כלליים ועורכי דין של החברות לאלפי שעות של משא-ומתן. פגישות אישיות תכופות הפכו לישיבות זום ליליות שנערכו במשך חודשים רבים בזמן המגפה.

הפרטים הסופיים התגבשו כשתביעות על אופיואידים החלו בשלוש מדינות, מה שלחץ על שני הצדדים. מושבעים בניו יורק נחשפו להודעות דואר אלקטרוני מבודחות שעובדים באחת מחברות ההפצה שלחו לגבי מכורים, כולל אחת שכללה שיר על "Pillbillies", עם הלחן של השיר "The Beverly Hillbillies".

אם יגיעו ההסדרים לתשלום מלא יפתרו את תביעות האופיואידים נגד ארבע החברות האלה, אבל ישנם עוד כמה יעדים שלא הושגו. בקליפורניה ובניו יורק מתקיימים משפטים נגד החברות טבע, אלרגן מבית AbbVie ו־Endo International. רשתות בתי מרקחת לאומיות גם הן הוזכרו במאות תביעות והמשפטים בעניינן צפויים להתחיל באוקטובר. שתי חברות אחרות שהיו יעדים בתביעה, כולל יצרנית אוקסיקונטין Purdue Pharma, הגישו בקשות לפשיטת רגל על-מנת להתמודד עם החבות המשפטית והן דנות בהסדרים משלהן עם המדינות.

ההסדר נותן למדינות פרק זמן של 30 ימים להצטרף אליו או לדחות אותו. אם החברות יחליטו שמספיק מדינות משתתפות בו, לממשלות מקומיות יהיו כמה חודשים נוספים להביע את תמיכתן בו. כמות הכסף שמדינה כלשהי לבסוף תקבל תלויה במידה רבה בכך שתרתום את העיריות בה להצטרף למהלך.

אם ממשלה של מדינה כלשהי בארה"ב מחליטה לצאת מההסדר, המחוזות והערים שלה לא יוכלו לקבל גישה לכסף.

וושינגטון דוחה את ההסדר

התובע הכללי של מדינת וושינגטון בוב פרגוסון אמר שהוא דוחה את ההסכם בגלל ש־30 מיליון הדולר שעשויים לזרום למדינה כל שנה אינם "סכום הכסף המביא לשינוי" הנחוץ על-מנת להתמודד עם ההרס שגרם משבר האופיואידים בארה"ב. במדינה כבר נקבעו תאריכים למשפט נגד ארבע החברות, ופרגוסון אומר שהוא מתכוון להמשיך לפעול בבתי המשפט.

החלק בסכום של 26 מיליארד דולר שתקבל כל מדינה מבוסס על גודל האוכלוסייה ומידת ההשפעה של התמכרות לאופיואידים בכל מקום ומקום.

מעבר לכסף, הסכימו חברות ההפצה להקים בית סליקה שנועד לעזור להן לגלות יותר בקלות הזמנות חשודות לתרופות. בפעם הראשונה אי פעם, AmerisourceBergen, Cardinal ו־McKesson יוכלו לראות לאן המתחרות שלהם שולחות כדורים, ומנסחי ההסכם אומרים שזה יאפשר להם לגלות באופן מוצלח יותר איזה בתי מרקחת מעבירים את התרופות לשימוש לא חוקי.

"ההסדר הזה... קובע בלמים שילכו דרך ארוכה לווידוא שזה לעולם לא יקרה שוב", אמר התובע הכללי של פנסילבניה ג'וש שפירו.

ג'ונסון וג'ונסון, שסיפקה חומר גלם ששימש בייצור משככי כאבים לחברות אחרות, הפסיקה לשווק את האופיואידים שיצרה בעצמה בשוק האמריקאי בשנה שעברה, והסכימה להישאר מחוץ לתחום האופיואידים בעשור הקרוב.

יותר משני מיליארד דולר מההסכם הכולל ישולמו לעורכי דין והוצאות משפטיות, רובם לעורכי הדין של התובעים הפרטיים שייצגו אלפי ערים ומחוזות וכמה מדינות.

גארי וולנדורף מיאנגסטאון, אוהיו, שהשתמש באופיואידים 40 שנה ואשתו מתה ממנת יתר, אומר שהוא מקווה שחלק מהכסף יוצא על תוכניות גמילה לאנשים שאינם יכולים לממן את עלותן בעצמם.

"זו החלטה של שבריר שנייה לעזור", אמר וולנדורף, שהוא בן 63, והוסיף שיש מעט אפשרויות זמינות ללא ביטוח אישי או מימון.

אם הטבות שהוא מקבל כחייל לשעבר בצבא ארה"ב לא היו מממנות את הטיפול שלו בהתמכרות לפני כמה שנים, אמר, "כנראה הייתי מת".

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"