גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בשקט־בשקט חברות הפארמה הגדולות מתנגדות להסכם מס החברות הבינלאומי

חברות תרופות החלו לפעול בוושינגטון, וטוענות שהתחרותיות והגמישות שלהן ייפגעו

ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה"ב / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה"ב / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

לחברות התרופות הגדולות וללוביסטים שלהן יש מסר לקונגרס: אל תעלו מיסים לתעשייה שהביאה לכם חיסוני קורונה במהירות.

בכירים בתעשיית הפארמה, לוביסטים ויועצים נעים לעבר פעולה נגד מה שהפך לשורה התחתונה של חברות התרופות: הסכם כולל של הרבה מהכלכלות הגדולות בעולם למיסוי יותר אחיד במקומות שונים סביב העולם. מוקדם יותר החודש, 130 מדינות הסכימו בקווים כלליים להסכם שבין צעדים אחרים יקבע מס מינימלי של 15% במדינות שלהן, וכך יקטין את ההזדמנויות להימנעות ממס ברמה בינלאומית.

המאמץ, שנמשך כבר שנים, הואץ בשנים האחרונות כדרך למסות באופן יותר הוגן את ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות. הרבה מהחברות האלה אמרו שהן תומכות בהסכם בגלל שהוא עושה את המיסים ברחבי העולם לפשוטים יותר, אפילו אם יעלה את שיעור המס שלהן.

חברות תרופות גדולות, עם זאת, מתנגדות בשקט לשינוי הזה. המאמץ שלהן בא במקביל למאמצי התעשייה להילחם בהצעות בארה"ב להוריד את מחירי התרופות. עורכי דין ובכירים בחברות מעריכים שהשינוי במיסוי, אם יאומץ, עשוי לעלות לכמה מחברות התרופות הגדולות בארה"ב מיליוני דולרים כל שנה.

זה הביא לקרב בקונגרס ובאירופה. בפגישות פרטיות של התעשייה ובדיונים עם עוזרים ואנשי צוות בקונגרס, בכירים בחברות התרופות ולוביסטים מבקשים להדגיש את תפקיד התעשייה במגפה לטובתן, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. "הובלנו את תגובת העולם למגפה הזו", זו הייתה הדרך בה אחת מחברות התרופות תיארה מסר מרכזי של התעשייה.

ג'ונסון אנד ג'ונסון ופייזר לקחו תפקיד מוביל בדיונים

"יש בהחלט הילה מהקורונה", אמרה איפסיטה סמולינסקי מחברת הייעוץ בנושאי בריאות Capitol Street. מה שלא ברור הוא כמה זה עשוי להגן על חברות תרופות מהתנופה הבינלאומית להעלאת מיסים. "אני חושבת שההילה הזו תישחק", הוסיפה.

החברות האמריקאיות ג'ונסון אנד ג'ונסון  ופייזר  לקחו על עצמן תפקיד מוביל בחלק מהדיונים, כך אמרו אנשים המעורבים בהם. פייזר, החברה מניו יורק שסיפקה חיסון מוביל לקורונה, יחד עם ביונטק הגרמנית, הצטרפה לחברות אחרות שהזהירו בוושינגטון שמיסים גבוהים יותר עשויים להחליש חברות אמריקאיות ולהפוך אותן ליותר פגיעות להשתלטות ממדינות זרות, כך אמרו אנשים המכירים את הדיונים.

באיגוד מחקר הפארמה והייעוץ של אמריקה, קבוצת מסחר, אמרו שלא נכנסים לדיונים בנושא שינויים נרחבים במדיניות המס, אבל דובר של האיגוד אמר שלחברות המרכיבות אותו יש "מודעות להשפעה של שינויי מיסוי גדולים ושינויים גדולים בתמחור תרופות על התחרותיות של המדינה שלנו בשאר העולם".

חברות תרופות הן רגישות במיוחד לשינויי המס המוצעים כי יש להן פעילות והן מוכרות מוצרים במדינות רבות. בדומה לחברות טכנולוגיה גדולות, רבות מהן מוציאות סכומים גדולים על מחקר ופיתוח וכעת משלמות מיסים במקומות בהן הן מחזיקות פעילות או בהן הניחו קניין רוחני מרכזי. כמו עמק הסיליקון, לחברות תרופות רבות מבנים מורכבים הנותנים עדיפות למדינות שנטל המס בהן נמוך.

שיעור מס אפקטיבי של 17%

"חברות הפארמה עשו הרבה תכנון מס ושמו הרבה קניין לא מוחשי במקלטי מס", אמר ריצ'רד קולייר, המלמד חוקי מיסוי בינלאומיים באוניברסיטת אוקספורד וייעץ על מסגרת המס הבינלאומית. השורה התחתונה לתעשייה, כך אמר, היא ש"הקרקע נעה תחתינו, ולא לטובה".

חברות תרופות גם מרוויחות מסובסידיות ממשלתיות ותמריצים אחרים המושכים עובדים ומחקר, שרבים מהם עשויים לא להיות מושפעים מהשינויים המוצעים במיסוי.

בעשור האחרון, 20 חברות התרופות הגדולות ביותר בעולם דיווחו על שיעור מס אפקטיבי של כ־17%, לעומת כ־20% ל־20 חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם - שניהם שיעורי מס נמוכים ממה שדיווחו חברות גדולות מאוד בתחומים אחרים, להוציא את סין, כך ניתן ללמוד מניתוח שנעשה עבור הוול סטריט ג'ורנל על ידי הפרופסור לכלכלה מאוניברסיטת ניו יורק אסוות דמודאראן. שיעור המס בפועל מהווה הערכה של חבות המס של החברה כאחוז מהכנסותיה. הוא עשוי להשתנות ממה שחברה כלשהי בסופו של דבר משלמת.

על פי מדדים אחרים, הניתוח מראה שחברות הפארמה והטכנולוגיה אינן כל כך חריגות ומשלמות בערך כמו חברות בתחומים אחרים במיסים כאחוז משווי השוק שלהן - ויותר מכך כאחוז מתוך ההכנסות. השינויים האלה נובעים בין היתר מהטבות מס גדולות בנושאי מחקר.

חברות שונות עשויות לשלם שיעורי מס שונים מאוד. בג'ונסון אנד ג'ונסון דיווחו על חבות מס אפקטיבית של 10.8% ו־12.7% ב־2020 וב־2019, בהתאמה.

על פי הניתוח של דמודאראן, שיעור המס האפקטיבי של פייזר בעשור האחרון עמד על 5.8%, הנמוך ביותר בין חברות התרופות הגדולות. גורם אחד היה רווח גדול הקשור במיסים שעשתה פייזר ב־2017 והיה כרוך ברפורמת המס האמריקאית באותה שנה, מה שהביא לדיווח על נטל מס מדווח שלילי על פי סטנדרטים בינלאומיים של חשבונאות. פייזר מדווחת על מה שמכונה שיעור מס אפקטיבי בהתאמה, המחריג תשלומים חד־פעמיים והחברה מתארת אותו כמשקף את פעילויותיה היומיומיות. שיעור המס בהתאמה עומד על כ־15% השנה.

בכירים בתעשיית הפארמה ועורכי דין אומרים שהם מבקשים וודאות ופשטות והזהירו שמיסים גבוהים יותר עשויים להגביל את סוג המחקר והפיתוח הכרוכים בסיכון כלכלי שהובילו ליישום מהיר של חיסוני קורונה וטיפולים במגפה. "תעשיית הפארמה הולכת להיפגע חזק", אמר בכיר מס בג'ונסון אנד ג'ונסון שהיה מעורב מקרוב בדיוני המדיניות. ג'ונסון וג'ונסון מייצרת עוד חיסון קורונה שאושר לייצור בארה"ב. לחברות יהיה פחות כסף להשקיע במחקר ופיתוח, כך אמר הבכיר.

ההשקעות הגדולות של התעשיה במחקר ופיתוח הן "היסוד לבריאות של בני אדם, כפי שהודגם במהלך מגפת הקורונה", אמר דובר של ג'ונסון אנד ג'ונסון. אם שינויי מיסוי יקצצו בהוצאה על מחקר, אמר, זה יביא "השפעה שלילית על תרופות חדשות, חיסונים וטיפולים".

ריצ'רד רובין ודניז רולנד השתתפו בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT ● בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים