גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עתירה לבג"ץ: הקשחת המדיניות לחוזרים מחו"ל אינה מידתית

מחר תיכנס לתוקף החלטת משרד הבריאות הקובעת חובת בידוד לחוזרים ממרבית מדינות העולם ● העותרות, סיטונאיות התיירות הדקה ה-90 וקווי חופשה וחברת התעופה בלו בירד, טוענות כי מדיניות זו בבחינת "סגירת האורווה אחרי בריחת הסוסים"

נתב''ג / צילום: תמר מצפי
נתב''ג / צילום: תמר מצפי

מדוע קיימת דרישת בידוד למחוסנים/מחלימים החוזרים מחו"ל, ומדוע משרד הבריאות מכליל ברשימת המדינות מהן חלה חובת בידוד גם מדינות שבהן התחלואה נמוכה? אלה הן חלק מהתהיות שעולות מעתירה שהוגשה לבג"ץ בנושא הקשחת מדיניות הכניסה לישראל. 

נזכיר כי מחר, 16 באוגוסט, תיכנס לתוקף החלטת משרד הבריאות הקובעת חובת בידוד לחוזרים ממרבית מדינות העולם. מחר תתכנס ועדת הרווחה העבודה והבריאות לדון בהחלטה זו, אלא שהיא לא צפויה להשתנות מהותית (למעט אולי קיצור משך תוקפה). 

העותרות הן סיטונאיות התיירות הדקה ה-90 וקווי חופשה וכן חברת התעופה היוונית (בבעלות ישראלית) בלו בירד, המבקשות למצוא את האיזון שיאפשר לחיות לצד מגפת הקורונה ולשמור על בריאות הציבור.

בעתירה נשמעת ביקורת על מודל הסיווג שמבקש משרד הבריאות להחיל ממחר, ולפיו תידרש חובת בידוד לשבים לישראל ממרבית מדינות העולם, לצד רשימה של שש מדינות שאליהן חלק איסור נסיעה אלא באישור ועדת חריגים (בולגריה, שאף הכריזה על ישראל כמדינה אדומה במהלך סוף השבוע, גיאורגיה, ספרד, טורקיה, מקסיקו וברזיל). המדינות מהן קיים פטור מבידוד והרלוונטיות לנוסע הישראלי (על-פי מדיניות הכניסה שהן קובעות) הן אוסטריה, הונגריה, מולדובה וצ'כיה. מדינות אחרות שמשרד הבריאות שילב ברשימה אינן רלוונטיות כלל, בהן אוסטרליה, סינגפור או סין.

"הדבר מדבר בעד עצמו. מודל סיווג שתוצאותיו הן הכרזה על כל העולם כמסוכן, הוא מודל שברור שאינו משרת את תכליתו - סיווג ואבחנה בין מדינות מסוכנות ובין כאלה שאינן מסוכנות ביחס לקמת הסיכון הקיימת בישראל", טוענות העותרות, ומבקשות שיימצא איזון "שיאפשר לקיים שגרת חיים לצד הנגיף תוך ניהול נכון של הסיכונים הכרוכים בכך". 

"הקש שישבור את גב הגמל" 

את ההכרזה על הקשחת המדיניות לחוזרים מחו"ל - שמגיעה בתזמון של אוגוסט וחגי תשרי, מועדי השיא של עונת התיירות - מגדירות העותרות כ"קש שישבור את גב הגמל", בבחינת סכנת הקריסה של העוסקים בענף, שכיום עמלים בעיקר על ביטולי עסקאות.

העותרות מזהירות כי "ככל שלא תתקבל עתירה זו, העותרות תחדלנה מפעילות לתקופה שאינה ידועה, לאחר שנה שלמה ללא פעילות. היקף הכנסותיהן של העותרות יפחת לאפס ויגדע את מטה לחמם של מאות עובדים".

יצוין כי בימים אלה רוב העוסקים בענף שעבודתם נחלשה לנוכח ההגבלות, מוציאים מחדש את העובדים לחל"ת (שעבור רבים הוא בבחינת פיטורים) ונערכים לפעילות במודל מצומצם.

בעתירה מתבקשת המדינה לבחון מדיניות שננקטה במדינות שונות בהן אין דרישה מאזרחים מחוסנים או מחלימים השבים לארצם להיכנס לבידוד. בין הדוגמאות מוזכרות ארה"ב, בריטניה, הולנד, ספרד ועוד.

"ישראל, למרבה הצער, היא מדינה בעלת שיעור המאומתים הגבוה באירופה, מכאן שמדינות אירופה צריכות אולי לחשוש מביקור תיירים ישראלים בשטחיהן - וראה זה פלא: ישראלים מתקבלים ללא בידוד (בכפוף להצגת בדיקות קורונה) בכל אירופה", נכתב בעתירה. בעניין זה נציין כי הוחמרו ההגבלות על כניסת לא מחוסנים מישראל למדינות גרמניה, רומניה ובולגריה, כאשר תחול עליהם חובת בידוד.

לטענת העותרות, "תל אביבי הנוסע לעפולה או להפך הוא בעל סיכון להפצת קורונה בישראל העולה פי כמה וכמה על תל אביבי הנוסע לגרמניה... ככל ששיעור התחלואה בישראל עולה, כך פוחתת החשיבות המניעתית בשמירה על גבולות המדינה...הקשחת מדיניות התעופה כמוה בסגירת האורווה לאחר בריחת הסוסים".

לעניין זה מצורפים נתוני משרד הבריאות הממחישים את שיערו המאומתים שחזרו מחו"ל מבין שאר המאומתים, שיעור שירד בימים האחרונים לרמה של 3%-5%. בירידה לפרטי השבים מהמדינות השונות עולה כי ישנן מדינות מהן שיעור המאומתים עומד על כ-0.1% או 0.2% - וגם הן סווגו כמדינות שמחויב מהן בידוד בחזרה לישראל. 

המדינה תידרש לתת תשובה עד 24 באוגוסט.  

העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין יגאל בורוכובסקי, אלי שימלביץ, ניצן אפגין ושי פישר, ממשרד בורוכובסקי ושות'. 

התראה ליועמ"ש: "הוראות הצו אינן חוקתיות" 

במקביל נשלחה התראה ליועמ"ש, טרם הגשת עתירה לבג"ץ. על הפנייה חתום עו"ד טל שחר ממשרד מגן שחר ושות', והטענה היא שהוראות צו בריאות העם, שעל-פיו מבקש משרד הבריאות לקבוע בידוד לחוזרים ממרבית מדינות העולם (מ-16 באוגוסט), "אינן חוקתיות, בהיותן בלתי מאוזנות, בלתי סבירות, בלתי מידתיות, גורפות, מפלות, מקפחות, פוגעות באופן ממשי בזכויות יסוד חוקתיות ובכללן חופש העיסוק וחופש התנועה, ודינן ביטול לאלתר".

לשיטתו של עו"ד שחר, קביעת הבידוד ממרבית מדינות העולם זהה בתוצאותיה לאיסור טיסה למרבית העולם, וזאת משום ש"רוב-רובם של הנוסעים, הן העסקיים והן הפרטיים, לא יממשו את זכותם הבסיסית לצאת ולחזור מישראל, כאשר לפתחם רובצת חובת בידוד בת 7 ימים עם שובם לישראל".

לאור זאת גורס עו"ד שחר כי מדובר דה-פקטו בסגירת שמי המדינה, דבר הפוגע בשלל זכויות הפרט, לרבות נזקים כלכליים משפחתיים ואישיים לרבים.

במכתב עולה התהייה על המדיניות הגורפת - ראשית בקביעת המדינה לחובת בידוד לאנשים מחוסנים, בסתירה למסרים שמעביר משרד הבריאות ליותר מ-5.4 מיליון איש ואישה המחוסנים לצד כמיליון מחלימים. בעניין זה מזכירים את קביעת בג"ץ לפיה במקרה של תקנות מגבילות יש לבצע אבחנה בין אלה שחוסנו לבין אלה שלא, משום שמדובר בקבוצות סיכון שאינן זהות.

תהייה אחרת נוגעת לרשימת המדינות, שעל-פי הטענה נעדרת אבחנה בין רמת התחלואה בין המדינות השונות שמהן חלה חובת הבידוד. בשורה התחתונה, המסר ליועמ"ש הוא לחוסר מידתיות בהיבטים שונים המצדיקים את פסילת ההחלטה עוד לפני הגשת עתירה נוספת.  

עוד כתבות

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים