גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המהפכה הירוקה לא קרתה: המדינה לא עמדה בהתחייבויות, והציבור משלם פעמיים

הממשלה הכריזה לפני שלוש שנים על רפורמה שהייתה אמורה להעביר את כלי הרכב המסחריים לגז טבעי באמצעות הגדלת הבלו על הסולר ● אלא שבהיעדר חלופה, המעבר לדלק מופחת זיהום לא קרה והמס התופח על הדלק למשאיות פוגע בסופו של יום בכיס של הצרכנים

המס התופח על הדלק למשאיות פוגע בסופו של יום בכיס של הצרכנים / צילום: תמר מצפי
המס התופח על הדלק למשאיות פוגע בסופו של יום בכיס של הצרכנים / צילום: תמר מצפי

במרץ 2018 פרסמה ועדת הכספים של הכנסת הודעה חגיגית לפיה "רפורמת המיסוי הירוק יוצאת לדרך". גולת הכותרת של המתווה החדש, שלפי ההודעה נחתם "פה אחד" על ידי הקואליציה והאופוזיציה, הייתה הטלת מיסוי נמוך במיוחד בגובה 10 אגורות לליטר על רכבים שמונעים בגז טבעי, לעומת מס גבוה שיעלה בהדרגה בשנים הבאות עבור משאיות, מוניות ואוטובוסים שמונעים בסולר. זאת כמובן כדי לתמרץ מעבר לכלי רכב מופחתי זיהום (נציין שגם הגז הטבעי הוא דלק פוסילי מזהם). לאחרונה, חוק ההסדרים הרחיב את הטבת המיסוי גם על מימן ורכבים חשמליים, אלא שמדובר בעיקר באשליה. אבל לחלק הזה נחזור בהמשך.

כנגד המקל של מיסוי הסולר, ניתן גם גזר נוסף למי שיעברו לרכבים מופחתי זיהום: הבטחה למס נמוך על גז טבעי למשך כשש שנים, וגם זאת בתנאים. "העלאת המיסוי על הגז הטבעי שצפויה להיכנס לתוקף בהדרגה החל משנת 2024, תחול לדרישת הוועדה רק במידה ויפעלו לכל הפחות 25 תחנות תדלוק בגז טבעי" נכתב בהודעת ועדת הכספים. הוועדה אף הורתה על מתן תקציב מיוחד של 100 מיליון שקל לצורך הקמת התחנות.
מנכ"ל האוצר דאז שי באב"ד אף אמר: "אנחנו בטוחים שיהיו הרבה יותר מ-20 או 25 תחנות, זה לא האירוע". אבל בפועל, עד היום הוקמו רק 7 תחנות כאלה, והמעבר לגז טבעי לא התרחש. מה שכן קרה הוא זינוק של עשרות אחוזים בכל שנה בעלויות הדלק של משאיות, אוטובוסים ומוניות. עלויות שבסופו של יום יתגלגלו על הצרכנים.

ההחזר ושברו

עבור עשרות אלפי נהגי המשאיות והמוניות, השינוי יצא לדרך, והכיס החל להתרוקן בכל תדלוק. נסביר. גובה הבלו שמטילה המדינה על סולר הוא כ-3 שקלים, כאשר עד לנקודת הזמן הזו, אוכלוסיית נהגי המשאיות והמוניות הייתה זכאית להחזר על מחציתו (בשפה הרשמית ההסדר נקרא "הישבון". ג"ל). איך זה מתבצע בפועל? רשות המסים מקבלת בסוף השנה את הקבלות של הנהגים. כנגד כמות הליטרים שהם תדלקו, הנהגים מקבלים זיכוי. לפני הרפורמה ההיא, הזיכוי היה כ-50% מהבלו, שהם שקל וחצי על כל ליטר סולר.

לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 93% מהמשאיות בישראל מונעות בסולר, ובדיקה שקיימה התאחדות התעשיינים מראה כמה כסף נשאר לנהגיהן לאור החלטת הוועדה. בשנת 2018 ההחזר ירד ל-1.42 שקל לליטר. השנה, ההחזר יעמוד על כ-92 אגורות לליטר, ב-2022 ההחזר ירד ל-57 אגורות, והחל מ-2024 ההחזר יעמוד על סכום מצחיק של 10 אגורות בלבד לליטר. יצוין כי מדובר בבעלי משאיות 4.5-32 טון, שלפי נתוני הלמ"ס ל-2019 מהוות כ-80% מהשוק. עבור משאיות כבדות יותר, התעריף השתנה לרעה רק החל מהשנה הנוכחית, זאת היות ומדובר במשאיות גדולות יותר, שיש קושי גדול יותר בהחלפתן במשאיות שמונעות בגז טבעי.

לפי דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מ-2018, שנכתב לקראת הדיון בוועדת הכספים, ההכנסה של המדינה מהקטנת ההחזר לרכבים המסחריים הכבדים (מעל 32 טון) בשנים 2021 ו-2022, תעמוד על 1.7 מיליארד שקל. בדוח אין התייחסות להכנסות המדינה ממשאיות במשקלים של 4.5-32 טון, אך לפי הערכות של התאחדות התעשיינים מדובר במאות מיליוני שקלים לשנה. במילים אחרות - המדינה הרוויחה עד היום יותר משני מיליארד שקל בגין ההסדר.

בעולם שבו משבר האקלים מציץ מכל עבר, קשה להיות אמפטיים כלפי מי שנוהגים ברכבים מזהמים. אלא שהמציאות בשטח לא מציעה לאותם נהגים אלטרנטיבה, כמובטח. זוכרים את אותן 25 תחנות תדלוק בגז טבעי שהיו אמורות לקום? בדיקת גלובס מגלה שעד היום הוקמו שבע תחנות כאלה בלבד (בבאר שבע, אשדוד, כפר סבא, בית"ר עילית, חיפה, עפולה ואלון תבור).

 

אם אתם מתקשים להיזכר מתי ראיתם לאחרונה כלי רכב כבדים שמונעים בגז טבעי אינכם טועים. מנתוני משרד האנרגיה בישראל יש כיום רק 240 כלי רכב כבדים שמונעים בגז טבעי, חלקם הגדול אוטובוסים. "המשמעות של המהפכה שלא קרתה היא אחת", מסביר נתנאל היימן מהתאחדות התעשיינים. "התעשיינים והיבואנים משלמים מיליארדים עודפים עבור סולר, בזמן שהמהפכה הירוקה בתחבורה לא קרתה. כמובן שבעלי אותם רכבים מגלגלים את ההתייקרות על הציבור, ולכן כולנו משלמים יותר, ולמעשה המדינה מצאה לעצמה ערוץ מימון מתוחכם".

שיחה עם ירון אנג'ל, מבעלי רשת המאפיות אנג'ל, מבהירה כיצד המצב נראה מהצד של מי שמפעילים ציי רכב. "אנחנו מפעילים כ-150 משאיות שלנו ומשאיות עצמאיות, ולהערכתי המשמעות הכספית של קיטון ההישבון מאז 2018 היא הוצאה נוספת של מאות אלפי שקלים לרבעון", הוא אומר ומוסיף. "האוצר, שאומר שהוא לא מעלה מסים, עושה בדיוק את זה, ועוד עם הצהרות כאילו הם דואגים לסביבה. הם דואגים רק למלא את הקופה".

הטבה לסקטור שלא קיים

בהחלטת ועדת הכספים ממרץ 2018 נקבע שהמשך הקטנת ההישבון לרכבים המסחריים תלויה בהקמתן של אותן 25 תחנות תדלוק בגז טבעי. כאמור, הקטנת ההישבון משמעותה פחות כסף שהמדינה מחזירה לנהגים, דבר שמגדיל את הכנסות המדינה במיליארדים. מכיוון שאנחנו רחוקים מהיעד, ולא נראה שישראל עמודת להיות מוצפת במשאיות שמונעות בגז טבעי, באוצר הבינו שהמיליארדים שזורמים מציבור נהגי המשאיות והמוניות עומדים להיעצר.

אלא שבשבועות האחרונים הסוגיה, שמוכרת רק למעטים, קיבלה טוויסט מפתיע, כשאנשי האוצר מצאו דרך לשמר את המיסוי הגבוה על סולר. בתיקון שהוכנס כעת בחוק ההסדרים נכתב כי 25 תחנות התדלוק לא חייבות להיות רק מסוג גז טבעי אלא גם לטעינת רכבים חשמליים או לרכבים שמונעים במימן. לכאורה, מצוין לסביבה, והיכן שנכשלנו עם הגז הטבעי, נפתחת האפשרות לשימוש במוצרים ירוקים באמת.

אלא שאין בישראל משאיות חשמליות בכלל, היות שיש צורך בכמות עצומה של בטריות שתוכל לספק את הצרכים של רכבים כבדים. גם האפשרות למשאיות מונעות במימן לא ריאלית כיום. כך שההצהרות בדבר מהפכה ירוקה אולי יימשכו, אבל בשטח העולם לא יהפוך לירוק יותר בזכות המתווה המוצע. מנגד פלח מאוד מסוים בציבור ימוסה בכבדות, ומן הסתם יגלגל הלאה חלק מהעול הכספי על כלל הצרכנים, דבר שיקשה על הקלה ביוקר המחייה.

תגובות

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האנרגיה יצא בקול קורא להקמת תחנות תדלוק בגז טבעי בשנת 2018, וניגשו אליו כ-47 תכניות להקמת תחנות תדלוק, ונחתמו 29 הסכמים. למרבה הצער רק מעט מהתכניות הצליחו להתקדם, עקב שלל חסמים.

"ב-2016 נראה היה כי הגז הטבעי הינו האופציה היחידה לתחבורה הכבדה, וכעת מתברר כי קיימות אופציות נוספות, וכי בעתיד הקרוב אף יפתחו עוד אפשרויות. ההנעה החשמלית הפכה לרלוונטית לאוטובוסים עירוניים, מוניות ומשאיות קלות. אנו מקדמים שינוי בהגדרות ההנעה החלופית ומכניסים אמצעים נוספים לחלופה להנעה בסולר (חשמל, ביו דלקים ומימן). אין למדינה רצון להכווין לפתרון ספציפי, אלא לאפשר לשוק להסיט את הצריכה מסולר לתחליפים אחרים.

"לעניין המשאיות המונעות במימן, משרד האנרגיה מתעתד לצאת במיזם משותף עם השוק הפרטי בהקמת תחנות תדלוק במימן יחד עם משאיות המונעות במימן, לבחינת היעילות והתפעול של הנעה זו וכן מסדיר בימים אלו את התקן והרגולציה המשלימה של הנעה במימן".

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים: "האוצר ביקש כביכול לעודד מעבר לשימוש בגז טבעי לתחבורה בדמות ביטול החזר ההישבון על הסולר, זאת תוך התעלמות מהעובדה שאין תחבורה לגז טבעי ולמעשה משרד האוצר הכביד את המס על הסולר למרות העובדה שאין חלופה לסולר. מה שנשאר מצו הבלו על הדלק (פטור והישבון), זאת ההונאה של משרד האוצר שמכניסה לקופת המדינה הרבה כסף ועקב זאת מייקרת את עלויות ההובלה שמשורשרים למוצרי הצריכה". 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 קופץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.4% ות"א 90 מטפס בכ-1.5% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים