גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בורסת האשליות: מאה חברות נהרו השנה לתל אביב, מחצית מהן הסבו הפסדים למשקיעים

כמחצית מגל ההנפקות ששטף את הבורסה בת"א בשנה האחרונה הסבו הפסדים למשתתפים בהן ● כל זה הוביל לשינוי חד בסנטימנט בשבועות האחרונים, ולדברי בכירים בשוק: "אחרי ההתלהבות הגיעה ההתפכחות, והמשקיעים נוקטים כעת זהירות יתר בבואם לבחון הנפקות חדשות"

בניין הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בניין הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

השבוע מסכמת הבורסה בת"א את שנת תשפ"א כ"שנת מפנה", שהסתיימה עם שיאים במדדים המובילים וגל חסר תקדים של הנפקות הון ראשוניות: הצטרפות של כ-100 חברות חדשות לזירת המסחר המקומית - מספר אדיר שכמותו גם ותיקי שוק ההון מתקשים לזכור, אשר השכיח תקופה ממושכת של יובש בשוק הראשוני.

תוך שנה בלבד גדל מספר החברות הנסחרות בתל-אביב בקרוב ל-20%, הודות לגל ההנפקות המפתיע, שהחל לאחר פרוץ משבר הקורונה אשתקד ונתמך במספר גורמים: הריביות האפסיות (המייצרות כסף זול), הצטרפותם למסחר של משקיעים רבים שקודם למשבר נמנעו מפעילות בשוק ההון, וכמובן הרנסנס שחווה תחום הטכנולוגיה בכל העולם מאז פרוץ המשבר.

כל אלה אפשרו לעשרות חברות טכנולוגיה צעירות (סטארט-אפים), לגייס הון מהציבור על בסיס החדשנות הטמונה בפעילותן וחלומות לעתיד עסקי ורוד עם כיבוש נתחי שוק  ויצירת פעילות גלובלית. זאת למרות שבשלב זה מדובר עדיין ב"חברות חלום", מרביתן עדיין בשלב הפיתוח, ללא הכנסות, ומצבן הפיננסי מאתגר ועתידן העסקי לוט בערפל.

שלל סימני השאלה הללו (שכללו לא פעם אזהרת "עסק חי" של רואי החשבון) לא מנעו  את התנפלות המשקיעים על כמעט כל סחורה חדשה שהגיעה לשוק ההנפקות, כאשר היקף גיוס ההון בכל אחת מהן עמד בדרך כלל על כמה עשרות מיליוני שקלים.

ככל שהפעילות יותר אקזוטית - הנזק לכיס גדול יותר

אלא שהיום שאחרי ההנפקה הראשונית מגלה תמונה עגומה במרבית החברות החדשות.  בעוד שמדד הדגל של הבורסה (ת"א 35) נמצא כיום ברמת שיא, אחרי קפיצה שנתית של יותר מ-30%, רושמים המשקיעים שהשתתפו בכמחצית מההנפקות הראשוניות של השנה החולפת  הפסדים על השקעתם, לעיתים בשיעור משמעותי של עשרות אחוזים. בעיקר אמורים הדברים במי שניצבו בלב גל ההנפקות - חברות הטכנולוגיה שהסבו את הנזקים הגדולים ביותר לכיסי המשקיעים. 

רשימת ההנפקות הגרועות ביותר, שכולן יצרו למשקיעים הפסד של יותר ממחצית כספם בתקופה של מספר חודשים, כוללת חברות בעלות פעילות "אקזוטית" להפליא: מערכות דיגיטליות לאריזות (הייקון), השבחת זנים (אנרג'ין), שיווק מזון אונליין (קוויק), למידה מקוונת (קבסיר שבשליטת איש העסקים והאסטרונאוט לעתיד, איתן סטיבה), מדפסות תלת-ממד (מאסיבית), בינה מלאכותית (רייזור), רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים (איירטאצ', אקופיה) ואחרות. לא רחוק אחריהן ניצבות כמה עשרות מניות טכנולוגיה נוספות, ששוויין נחתך בעשרות אחוזים בתקופה קצרה.

לעומתן, בולטות לחיוב הנפקותיהן של חברות העוסקות בתחומי פעילות מסורתיים יותר דוגמת אופנה (ריטיילורס), נדל"ן (ארגו פרופרטיז), תעשייה (תורפז), מזון (בכורי שדה) ועוד, שהניבו רווחים למשתתפים בהן, בטווח המגיע לעיתים לעשרות אחוזים.

 

גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות מיטב דש, טוען כי "חלק לא מבוטל מאותן חברות טכנולוגיה שהנפיקו בת"א הן סוג של ייצור כלאיים, שלא היה מצליח להיכנס לבורסת נאסד"ק, והבורסה המקומית הפכה למעין תחנת ביניים עבורן. 

"בתחילת גל ההנפקות, התמחור שלפיו הן יצאו למסחר היה יחסית גבוה ולא גילם את הסיכון בהן, אבל ברגע שהן התחילו לפרסם דוחות ונתונים, השוק עשה את ההתאמות במחיר והפך לזהיר יותר. עניין נוסף הוא שלהרבה משקיעים בבורסה אין סבלנות, ואם רואים בדוחות רבעון שבו החברה במצב לא טוב, המניה חוטפת חזק. גם עניין הנזילות משפיע, כי בשוק המקומי אפשר להזיז שווי של מניה עם כמה עשרות אלפי שקלים".

"עקומת למידה - שניכרת בתשואות" 

פעילים בשוק ההנפקות מסבירים כי "יש כאן עקומת למידה של כל המשתתפים, מהחברה המנפיקה והחתמים ועד הגופים הלוקחים חלק בהנפקה. כולם למדו בשנה האחרונה לתמחר הנפקות טוב יותר, ויש לזה מחיר - שאותו אנחנו רואים בתשואות.

"את החברות מהתעשייה הוותיקה יותר פשוט לתמחר, על בסיס מכפילי הכנסות ורווח, ואלה היו גם בדרך כלל הנפקות גדולות יותר, כך שמדובר במניות תנודתיות פחות. לעומת זאת, את המדידה והבדיקה של חברות טכנולוגיה היה מורכב יותר לבצע. למרות זאת אפשר היום כבר לקבוע בוודאות שלבורסה בת"א הגיעו בשנה האחרונה לא מעט חברות הייטק, אשר מי שהנפיק או קנה אותן נהג בחוסר אחריות".

עוד אומרים בכירים בשוק החיתום כי "אחרי ההתלהבות הגיעה ההתפכחות, והמשקיעים נוקטים כעת יתר זהירות בבואם לבחון הנפקות חדשות. ההסבר לכך הוא למידה מהטעויות שנעשו בתמחור החברות שהגיעו להנפקה, בלי קשר לשאלה אם הפעילות שלהן עשויה להצליח בעתיד או לא, וגם הזמן שנדרש למשקיעים ללמוד לתמחר חברות טכנולוגיה צעירות - המהוות את לב גל ההנפקות".

התקררות בפעילות והתגברות החסמים בדרך להנפקה

נוכח תנאי השוק המשתנים בעקבות אותה התפכחות, נראה כי שנת תשפ"ב בבורסה בת"א תהיה שונה לגמרי בכל הנוגע לשוק ההנפקות. גם אם התנאים שהובילו לפריחתו עדיין כאן, וכך גם הביקוש מצד המשקיעים לסחורה חדשה ואיכותית. זה שבועות ארוכים ניתן לזהות סימנים של התקררות בפעילות השוק הראשוני בת"א, ושל התגברות החסמים בדרך להשלמת הנפקה חדשה, בעיקר מצד חברות טכנולוגיה. 

אותה התקררות באה לידי ביטוי בהורדות מחיר של עד 50% ולעיתים אף יותר שלהן נדרשות לבצע החברות שמצליחות להשלים את הנפקותיהן, גם אלו המגיעות מתחומי התעשייה המסורתית, ובמקביל בחוסר הצלחתן של אחרות להגיע לשוק, הגם שכבר היו בשלבים מתקדמים יחסית,לאחר פרסום טיוטות התשקיף לקראת גיוס ההון.

שלל הדיווחים הלא שגרתיים שפרסמה בימים האחרונים חברת הטכנולוגיה איי.איי.קיו הום (AIQ Home) מספקים דוגמה מובהקת לשינוי בתנאי השוק, בכל האמור בסחורה בוסרית שאותה מנסים החתמים לשווק למשקיעים בשנה האחרונה.

הנפקתה של איי.איי.קיו, שפיתחה "זירת מסחר מבוססת בינה מלאכותית לקבלנים ובעלי מקצוע בארה"ב", עוררה עניין מועט בקרב הגופים מוסדיים, ולפיכך פנתה החברה ישירות לציבור. הסכום הדל שאותו הצליחה לגייס (כ-8 מיליון שקל - 20% מהגיוס המתוכנן) הוביל את הבורסה להתנגד לצירוף מניותיה למסחר, משום שלטענתה החברה "אינה עומדת בתנאי הרישום".

המוסדיים "שמים את החברות המנפיקות במקום"

שינוי הכיוון הנרשם בשוק הראשוני בת"א מחדד לטענת הפעילים בו כמה בעיות מבניות שמהן סובלת הבורסה המקומית. בין אלו הם מונים את הריכוזיות, שבה מספר הולך וקטן של גופים מוסדיים גדולים שולטים על עיקר הכסף הזורם להנפקות, ובכך יכולים לקבוע את גורלן לשבט או לחסד. עוד בולטת לטענתם הבעיה של סחירות נמוכה במניות לאחר ההנפקה, המסתכמת לעיתים בעשרות אלפי שקלים ביום, מגבירה את התנודתיות  ומעצימה את הירידות שנרשמו בהן. 

לדברי מני ממיטב דש, "אכן יש כיום בשוק פחות גופים מוסדיים גדולים ממה שהיו לפני שנה-שנתיים (בין היתר בעקבות מכירת בתי ההשקעות פסגות והלמן אלדובי, א"ל), שזה אומר שיש יותר כוח למוסדיים בהנפקות, לברור מבין החברות וההנפקות באילו מהן הם רוצים לקחת חלק".

 

לדבריו, "הרבה פעמים מדובר בחברות טובות שרוצות לבצע גיוס בשווי מסוים שהן חושבות שיוכלו לקבל, אבל המוסדיים 'שמים אותן במקום' ונוקבים במחיר שבו בעלי  החברות יצליחו להרוויח אבל בלי 'לעשות סיבוב' על המשקיעים. תפקיד המוסדיים הוא להגיד לחברות אם התמחור לא נכון לראייתם, ושבעלי החברות יחליטו אם הם מוכנים להפחית את המחיר שאליו שאפו, או לנסות להנפיק ללא מוסדיים".

"הסבלנות תשתלם; ראינו הנפקות שאחרי שנחתכו, הן זינקו"

אסף לוי, יו"ר חברת השבחת זני הצמחים ובעלי החיים אנרג'ין, לא מתרגש מצלילה של יותר מ-60% במניית החברה מאז שהחלה להיסחר בסוף חודש ינואר. "יצאנו להנפקה מתוך מטרה ברורה, שעם כסף גדול נוכל לצמוח ולהגיע לעסקאות ארוכות טווח. השוק אהב את המודל שלנו בהנפקה", אומר לוי, "ומאז שהתחלנו להיסחר דיווחנו כבר על כמה עסקאות משמעותיות, שרק יכולנו לחלום עליהן שנה אחורה.

"בסך הכול אנחנו מרוצים מהתהליך שעברנו, והחברה פרסמה הודעות חיוביות ובשלב מוקדם משציפינו. אבל אנחנו חלק מתמונה גדולה יותר של שוק ההנפקות, שבו פרסום הודעה טובה לא בהכרח מטיס את המניה לשמיים. אבל אלה טיפות שנאגרות, וכשאתה מייצר עסקאות אמיתיות זה מחלחל אל השוק, ובסופו של דבר אני מאמין שזה יצוף מעלה".

לדבריו, "במבט קדימה, התהליך שמתקיים בבורסה יוביל להפרדה מאוד ברורה - לחברות שמניותיהן יירדו וגורלן יהיה אשר שיהיה, ולחברות שיציפו ערך ונמצא אותן במקומות יותר גבוהים. ראינו בעבר המון הנפקות שאחרי שנחתכו, הן זינקו. הסבלנות תשתלם, כי כך אנשים ייווכחו איזו מהחברות הביאה עימה ערך אמיתי".

עוד כתבות

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; טסלה קופצת ביותר מ-15%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין