גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחסור בשבבים מקרב בין חברות טכנולוגיה ליצרניות הרכב

כשמכוניות הופכות ליותר דיגיטליות, בכירים בשתי התעשיות מדברים על היתרונות בשיתוף-הפעולה: 'אנחנו זקוקים לכם ואתם צריכים אותנו'

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy
ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

שיתוף-הפעולה בין חברות לייצור מעבדים ותעשיית הרכב נע לנתיב המהיר, בעקבות המחסור בשבבים והכרה בעובדה שמכוניות הופכות לדיגיטליות יותר מאי פעם.

יותר משנה בתוך המשבר, בכירים בתעשיות הרכב והשבבים מחזקים קשרים ביניהם על מנת להתמודד עם המחסור ועובדים יחד להציג מוצרים חדשים. המעבר הזה הוצג לראווה כשמנהלים בכירים מחברות כמו אינטל, קואלקום ואנבידיה נסעו בשבוע שעבר למינכן לתערוכת הרכב השנתית, בעקבות הסיכויים לסגור עסקאות למכירת שבבים למסכי התצוגה במכוניות, מאפייני סיוע לנהיגה ויישומים אחרים בכלי הרכב.

המחסור בשבבים הדגיש ליצרניות הרכב כמה התלות שלהן במעבדים נעשתה גדולה, אבל מנכ"ל אינטל פט גלסינגר אמר לבכירי תעשיית הרכב באירוע ביום שלישי שהתיאבון של תעשיית הרכב למעבדים הופך אותה לפלג צרכנים חשוב יותר לחברות המייצרות אותם. חמישית מעלות החומרים המשמשים בייצור מכוניות עילית, כך אמר, תהיה בגלל מעבדים עד שנת 2030, לעומת 4% ב־2019.

"אנחנו צריכים אתכם, ואתם צריכים אותנו", אמר באירוע. "זה עתיד סימביוטי בו אנחנו מתחדשים והופכים לספקים, כשהמכוניות הופכות למחשבים על גלגלים".

אפילו לאחר שמכוניות החלו להכיל בשנים האחרונות יותר שבבים, היחסים בין יצרני הרכב ויצרני השבבים נותרו לעתים קרובות לא ישירים. יצרניות רכב הסתמכו במידה רבה על מוכרי החלקים שלהן לקניית השבבים המורכבים במכוניות. הנתק הזה היה בין הגורמים למשבר השבבים בתעשיית הרכב בחודשים האחרונים, כך אמרו בכירים בשתי התעשיות. כעת, אומרים הבכירים האלה, מערכת היחסים בין יצרניות רכב ליצרני שבבים עוברות כוונון מחדש.

מנכ"ל דאימלר אולה קלניוס אמר לוול סטריט ג'ורנל בשבוע שעבר שהחברה נמצאת כעת בקשר ישיר עם יצרני שבבים על מנת לוודא שהמלאי שיש לה מספק. חברת מכוניות היוקרה של דאימלר, מרצדס בנץ, הייתה צריכה לעשות תמרונים מבחינת מלאי השבבים שלה, נתקלה בעיכובים לגבי דגמים מסוימים ונאלצה לתעדף את הדגמים הרווחיים ביותר ולהרכיב בהם שבבים שהמלאי שלהם היה נמוך.

כריסטיאנו אמון, מנכ"ל השבבים לטלפונים ניידים קואלקום, אמר ביום רביעי במינכן שהשימוש ברשתות תקשורת דור חמישי מהירות ביותר יעזור לאפשר מאפיינים חדשים במכוניות, כולל היישום של מכוניות אוטונומיות. חברות רכב, כך אמר, "צריכות כולן להיראות כחברות טכנולוגיה וכחלק מתחום הטכנולוגיה". המשמעות של זה ליצרני רכב היא שהם צריכים שיהיו להם קשרים ישירים לחברות הטכנולוגיה, הוסיף.

מוקדם יותר השבוע אמרה קואלקום שהשבבים שלה יניעו מערכות מידע ותקשורת במכוניות החשמליות החדשות של רנו. חברת השבבים הסכימה בינואר להרחיב את עבודתה עם חברת ג'נרל מוטורס על תא נהג דיגיטלי ועל מאפייני סיוע לנהיגה. סימן אחר להתעניינות של קואלקום בתחום הרכב: בחודש האחרון הגישה החברה הצעה בגובה 4.6 מיליארד דולר לרכישת חברת טכנולוגיית הרכב השוודית Veoneer.

שוק השבבים יהיה שווה כ-85 מיליארד דולר עד 2027

אנליסטים צופים שהתלות ההדדית בין יצרני השבבים ליצרניות הרכב רק תגבר. בחברת המחקר IHS Markit, מעריכים ששוק השבבים לתעשיית הרכב יהיה שווה כ־85 מיליארד דולר עד שנת 2027, לעומת כ־52 מיליארד דולר כיום.

תחום הרכב מספק ליצרני השבבים הזדמנויות צמיחה רבות, שלא כמו שוק המעבדים הבוגר יחסית, כך אמר פיל אמסרוד, אנליסט רכב ב־IHS. מכירות של טלפונים ניידים חדשים מסתמכות בעיקר על ההנחה שאנשים מחליפים מכשירים ישנים, אמר, בעוד שהשבבים המוטמעים במכוניות גדלים גם מבחינת הכמות וגם ברמת התחכום שלהם.

בתערוכה במינכן, אמר גלסינגר שאינטל תשיק שירות מוניות רובוטי בעזרת האפליקציה Moovit שרכשה לפני שנה תמורת כ־900 מיליון דולר ותמנף את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של מובילאיי, שרכשה תמורת כ־15 מיליארד דולר בהימור הגדול שלה על תעשיית הרכב לפני ארבע שנים. מובילאיי, חברת נהיגה אוטונומית ישראלית, מספקת טכנולוגיה ליצרניות רכב מבוססות כמו BMW ופורד המשתמשות בה למאפייני הסיוע לנהגים שלהן.

בשבוע שעבר הודיעה מובילאיי שהיא מתכננת לעשות ניסוי בשירות מוניות אוטונומי במינכן בשנה הבאה בשיתוף חברת השכרת הרכב סיקסט. מובילאיי תהיה הספקית ובעלת מכוניות אוטונומיות, וסיקסט תתחזק אותן.

בעוד שההבחנה בין מכוניות וטכנולוגיה מיטשטשת, פורד הודיעה בשבוע שעבר שהעסיקה את דאג פילד, לשעבר מנהל בכיר באפל ובטסלה, בתור מנהל טכנולוגיה ומערכות מוטמעות ראשי, המדווח ישירות למנכ"ל החברה ג'ים פארלי.

טסלה הודיעה בחודש שעבר שהיא מפתחת מחשב־על בכוחות עצמה לניהול החישובים הנחוצים לאימון התוכנה המותקנת במכוניות שלה, כחלק ממאמץ לקדם את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שהיא מפתחת.

אנבידיה, יצרנית השבבים האמריקאית עם שווי השוק הגבוה ביותר, מהמרת על כך שמכוניות יהפכו למרכז צמיחה עבורה. דני שפירו, סגן נשיא באנבידיה לענייני רכב, אמר לאחרונה שהחברה מתכננת פעולות בעלות של 8 מיליארד דולר במחלקת הרכב שלה בשש השנים הקרובות.

"אנחנו משקיעים ואנחנו מבינים שמדובר במשחק לטווח ארוך ושההזדמנות העסקית עצומה", אמר.

אבל עבור חברות הרכב, ההתמקדות בעתיד הקרוב נותרה בעיית השעה: המחסור בשבבים להרכבה בדור הנוכחי של המכוניות. בטויוטה אמרו בחודש שעבר שיוציאו משימוש יותר משליש מיכולת הייצור של החברה במפעלים בגלל נושאים הקשורים למחסור בשבבים, לאחר שעד עתה הצליחה החברה להתמודד עם המשבר בהצלחה בשלבים המוקדמים יותר שלו.

מנכ"ל BMW אוליבר זיפסה אמר שהמחסור בשבבים עשוי להיות נושא קריטי גם בשנה הבאה, ומנכ"ל קבוצת פולקסווגן הרברט דיס הזהיר שתעשיית הרכב עלולה להיאבק בנושא זמינות השבבים עוד שנים רבות.

יצרני השבבים מנסים לטפל בבעיה. באינטל הודיעו ביום שלישי שהחברה תקדיש חלק מיכולת הייצור של המפעל שלה באירלנד לתעשיית הרכב. גם החברה Infineon Technologies והחברה Robert Bosch מגדילות את הייצור על מנת לספק מענה.

וויליאם בוסטון השתתף בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

הניקיי צלל בכ-2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?