גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיקויים לדוג'קוין? הקרב על הסימן המסחרי של המטבע שנהגה כבדיחה ושווה מיליארדים מתפרץ

המטבע הדיגיטלי שנועד להיות חסר ערך הגיח למרכז הבמה השנה בעזרתו של אלון מאסק. כעת ניטש קרב לגבי שמו

דוג'קוין. העתק של העתק / צילום: Shutterstock, Jiri Hera
דוג'קוין. העתק של העתק / צילום: Shutterstock, Jiri Hera

קרב כלבים פרץ לגבי השאלה למי הזכות לשם דוג'קוין.

דוג'קוין הוא מטבע דיגיטלי שהתפרסם בגלל היותו סאטירה על עולם הקריפטו. בתחילת הדרך, תוכנן כבדיחה במשך כמה שעות בודדות. המטבע הוא מחווה למם אינטרנטי ויראלי מ-2013 על כלב מגזע שיבה אינו היפני שיש לו בעיות כרוניות באיות מילים (ולכן המילה כלב מאויתת Doge ולא Dog).

יוצרי המטבע התכוונו שיהיה חסר ערך, אבל השנה הגיע המטבע למרכז הבמה הודות לדחיפה מצד מנכ"ל טסלה והקמע של המטבעות הדיגיטליים, אלון מאסק. בשיא שלו במאי, הדוג'קוין, מטבע שיש ממנו מלאי אינסופי ואין לו שום שימוש, היה שווה יותר מ-80 מיליארד דולר. כיום עומד שווי השוק שלו על כ-31 מיליארד דולר.

יחד עם זה הופיעו כמה פרויקטים דומים וניצת קרב לגבי מיהם בעלי הסימן הרשום על הדוג'קוין.

איגוד הדוג'קוין, עמותה מקולורדו שהוקמה ב-2014 על ידי יוצרי הדוג'קוין ותומכיו, לא הגישה בקשה רשמית על שם המותג דוג'קוין עד סוף אוגוסט. כעת הבקשה שלה יושבת לצד עוד שש בקשות דומות במשרד הפטנטים והסימנים הרשומים האמריקאי, שכולן מתחרים על שימוש במותג דוג'קוין, אשר בנוסף למטבעות קריפטו, צץ גם על גבי שמיכות לתינוקות וחליפות שני חלקים לגברים.

"רוב האנשים האמינו שלא משתלם לרשום סימנים רשומים כאלה בגלל שמי יודע כמה זמן זה ישרוד. כעת אנחנו קצת מתחרטים שלא עשינו זאת", אמר ינס וויכרס, חבר בדירקטוריון של איגוד הדוג'קוין. האיגוד, שבמשך כמה שנים היה רדום, חזר לחיים באוגוסט.

מאסק לא הגיב לבקשת תגובה. הוא מינה נציג מטעמו שמייעץ לדירקטוריון של איגוד הדוג'קוין. מוקדם יותר השבוע, צייץ מאסק תמונה של גור השיבה אינו החדש שלו, ששמו פלוקי.

יש היום כמעט 100 מטבעות קריפטו המשתמשים בכינוי "דוג'" או בראשי התיבות האלה, על פי CoinMarketCap.com. פרויקטים חדשים מהשנה כולל את Dogelon Mars ואת Baby Doge Coin.

ב-24 במאי, החברה Moon Rabbit AngoZaibatsu נרשמה לקבלת סימן רשום על השם דוג'קוין בארה"ב ובאיחוד האירופי.

המייסד של Moon Rabbit AngoZaibatsu, אנחל ורסטי, אמר שיצר דוג'קוין חדש ברשת הבלוקצ'יין של החברה שלו כששם לב שאיגוד הדוג'קוין המקורי נזנח. הוא אומר ששידרג את הקוד הפתוח המקורי של הדוג'קוין, שכל אדם רשאי להעתיק מ-GitHub, פלטפורמת שיתוף הקוד של מיקרוסופט.

ורסטי אומר שהקים עוד חברה באיי קוק בשם איגוד הדוג'קוין השנה. בחודש שעבר, איגוד הדוג'קוין מקולורדו הודיע שהדוג'קוין מאיי קוק "מנסה להרוויח באופן לא הוגן מהרצון הטוב שבנה דוג'קוין".

"אנחנו לא עושים זאת בשום כוונת זדון", אמר ורסטי. "חשבנו שזה נזנח, חשבנו שזה זקוק באופן דחוף להכוונה. אנחנו לא הולכים לעשות פניית פרסה רק בגלל שהילד הגדול חזר למגרש המשחקים".

העתק של העתק של העתק

טריטוריאליות לגבי מותג הדוג'קוין נראית לרבים בסביבת העבודה של הקריפטו כאירונית. מטבעות קריפטו נשענים על אתוס של בעלות מבוזרת. הביטקוין, מטבע הקריפטו הראשון, עוצב כך שהוא לא שייך לאף אחד.

ארה"ב לא אישרה סימן רשום על מטבע קריפטו בשם ביטקוין. המותג של המטבע השני בגודלו מבחינת פופולריות, את'ר, נשלט על ידי איגוד האת'ריום משווייץ, שמפתח את המטבע ואת רשת הקריפטו הנרחבת שלו.

הדוג'קוין עצמו נוצר בתחילה על ידי העתקת ושינוי מטבע קריפטו אחר בקוד פתוח שנקרא luckycoin. הלאקיקוין היה גרסה עם שינויים של Litecoin, שבעצמו היה גרסה עם שינויים של ביטקוין. (ביום שני, הודעת פייק ניוז שיצאה לכאורה על ידי רשת וולמרט טענה שהרשת העצומה תתחיל להרשות ללקוחות לבצע תשלומים בלייטקוין, מטבע קריפטו נידח יחסית).

"זה העתק של העתק של העתק", אמר ורסטי על הדוג'קוין. "אין שום דבר בעל ערך בקוד עצמו. הוא קיים רק בגלל הקהילה שלו, לא בגלל שום סיבה טכנולוגית".

על ידי רשימת סימן רשום, פרויקטים של קריפטו יכולים למנוע ולעצור ארגונים אחרים מיצירת מוצרים שעשויים לבלבל משתמשים לגבי איזה מותג תומך במטבע.

אולי ליוצרי הדוג'קוין המקורי תביעה בעלת ערך על השם מפני שהמטבע משמש כמטבע קריפטו כבר כמעט עשור, כך אמרה קרוליין סיימונס, שותפה מבוסטון במשרד עריכת הדין אוריק, הרינגטון וסאטקליף, המתמחה בחוקי קניין רוחני, ואינה מעורבת בסכסוך על הדוג'קוין. התהליך לרשימת סימן רשום יכול לעתים לקחת יותר משנה.

באוגוסט, עורך דין של איגוד הדוג'קוין מקולורדו שלח מכתב לפרויקט המכונה דוג'קוין 2.0. הוא דרש שינוי בשם של דוג'קוין 2.0, בכתובת אתר האינטרנט ובחומרים אחרים בתוך כמה ימים. וויכרס אמר שהשם עשוי להיחשב בטעות לגרסה שנייה של פרויקט הדוג'קוין.

"הדוג' מהיום הראשון מיצב עצמו נגד הממסד ועכשיו הפך לממסד", אמר קאם גירי, יוצר הפרויקט דוג'קוין 2.0. "יש 9,000 פרויקטים אחרים של דוג'קוין. למה הם רודפים דווקא אותנו?"

דוג'קוין 2.0, אמר גירי, מבקש לפתור מחלוקת הנמשכת זמן רב בקהילת הדוג'קוין: האם להגביל את מספר המטבעות כדרך להגדיל את ערכו. הפרויקט, המגדיר עצמו כ"דוג'קוין אבל משודרג", הגביל את מספר המטבעות שניתן לכרות בו ל-100 מיליון.

הדוג'קוין לא אמור להיות מופתע שיש כל כך הרבה חיקויים מפני שהוא מהווה כזה בעצמו, כך אמר כריס בנדיקסן, ראש המחקר בחברת ניהול הנכסים מלונדון CoinShares.

"היו צומחים לזה חקיינים כמו תוכי או כמו כלב. כזה הוא החלל הזה", אמר. "מאוד קשה אפילו לצחוק ולעשות סאטירה בימינו. כמעט כל העולם הופך לבדיחה".

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים