גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחיר הגז מזנק, ואירופה שוב תלויה בחסדי פוטין ומזג האוויר

כאשר ספקית הגז העיקרית ליבשת (רוסיה) חותכת תפוקה, וטורבינות הרוח פוגשות קיץ ללא רוח לייצור אנרגיה חלופית - התוצאה: אירופה בסחרור ● המדינות נערכות לתוכניות חילוץ שיסייעו לעבור את החורף בשלום

צינורות להובלת גז באירופה / צילום: Reuters, Rebecca Naden
צינורות להובלת גז באירופה / צילום: Reuters, Rebecca Naden

מחירי הגז הטבעי המשמש לתעשייה, לייצור חשמל ולחימום באירופה שוברים שיאים היסטוריים בימים האחרונים. כתוצאה מכך עולה חשש לגל פשיטות רגל של חברות אנרגיה קטנות, להפסקת ייצור נרחבת בתעשייה, וגם להפסקות אפשריות באספקת החשמל ביבשת בחורף הקרוב ומחסור אפשרי בגז לחימום הבתים. ממשלות ברחבי היבשת התגייסו בימים האחרונים כדי לנסות ולסייע להוריד את המחירים בעבור הצרכנים, והנושא צפוי לעמוד במרכז פגישת חירום של שרי האנרגיה של האיחוד האירופי בימים הקרובים.

משבר האנרגיה ממחיש את התלות האירופית בגז מרוסיה ואת המחסור באלטרנטיבות בנקודת הזמן הנוכחית. רוסיה, הספקית הגדולה ביותר לאיחוד, כבר הוכיחה בעבר נכונות להשתמש בייצוא הגז למטרות פוליטיות.

הזינוק במחיר הגז משפיע על כל סקטור האנרגיה, בין השאר בשל ההתבססות עליו בשנים האחרונות לייצור חשמל. באירופה, מחיר אנרגיה שמקורה בדלקי מאובנים (כמו נפט או גז) נע בין 15 ל-20 אירו לשעת מגה-וואט (MWh), אך בחודשים האחרונים המחיר שולש ועומד על 65 אירו. "מעולם לא נרשמה עלייה כה חדה במחירי הגז לאורך תקופה כה ארוכה", הסביר מומחה לעיתון. בבריטניה נרשמה ביום שלישי השבוע עלייה של 7% במחיר הגז, שהתווספה לעלייה של 70% מתחילת אוגוסט ולקרוב ל-300% מתחילת השנה.

המחירים מזנקים

הזינוק במחיר הביא לחשש מקריסה קרובה של כמה חברות אנרגיה בבריטניה, שמחויבות על פי חוק לאספקת גז במחיר קבוע על ידי הרשויות. חלקן פנו לממשלה בבקשה להלוואות דחופות, ולפי הדיווחים דאונינג 10 שוקל "מיני-חילוץ" של סקטור זה. הרשות המפקחת על מחירי האנרגיה העלתה את מחירי החשמל ב-12% ברבעון האחרון, בניסיון להקל על החברות.

בספרד, הממשלה הסוציאל-דמוקרטית הודיעה כי תפעל למיסוי חדש של "הרווחים העודפים" של חברות האנרגיה לאורך השנים, כדי לממן הוזלת גז ומקורות אנרגיה אחרים בעבור התושבים. ראש הממשלה פדרו סנצ'ז הודיע כי בדרך זו צפויה הממשלה "להשיב" כשלושה מיליארד אירו לתקציב, וכי המסים המוטלים על חשמל יופחתו עד סוף השנה בעלות של 1.4 מיליארד אירו, במטרה למתן את עליית המחירים הנוכחית.

באיטליה, שבה מחירי החשמל זינקו ב-20% ברבעון האחרון בלבד, העריכה הממשלה כי תוציא כ-4.5 מיליארד אירו בתקופה הקרובה על סבסוד החשמל והחימום לאזרחים, במטרה למנוע זינוק בעלויות שעשוי להוביל להשפעה נרחבת על הצריכה ועל התעשייה. צרפת, שחשופה פחות לעלייה במחירים משום שהיא מייצרת את רוב החשמל שלה על ידי כורים גרעיניים והמחירים מפוקחים, הודיעה כי תעניק שוברים של 100 אירו לשישה מיליון בתי אב במעמד סוציו-אקונומי נמוך, במטרה לממן את עלויות החשמל והחימום העולות.

טענות לתרגיל רוסי מכוון

מומחים הסבירו לתקשורת האירופית, כי הזינוק במחירים נובע מהיצע נמוך מהרגיל של גז המתנגש עם ביקוש גובר אליו כתוצאה מהחורף האירופי המתקרב וה"בום התעשייתי" שנובע מהתאוששות מהמשבר הכלכלי שיצרה מגפת הקורונה. מאגרי הגז הטבעי ברחבי אירופה ריקים יחסית לשנים קודמות, בין השאר משום שהחורף האחרון היה קר וממושך, והם כמעט ולא מולאו בחודשי הקיץ על ידי הספקיות האחראיות לרוב המוחלט של הגז הטבעי לאירופה: רוסיה ונורבגיה.

לדברי המומחים, רוסיה הבהירה כי עליה למלא את מאגרי הגז הטבעי שלה לפני שהיא מייצאת לאירופה, ונורבגיה התמודדה עם קשיי הפקה כתוצאה מהמגפה ומבעיות טכניות.
אבל מתחת לפני השטח לפחות, הטענות הן כי מדובר במאבקי כוחות בעיקר מצד רוסיה. גורמים באירופה מאשימים את הרוסים בכך שהפחיתו את הזרמת הגז במכוון כדי להמחיש לממשלות ולתושבי אירופה את הצורך שלהם בגז הרוסי, לקראת החלטה קרובה על התחלת השימוש בצינור "נורד סטרים 2", שבנייתו הושלמה, והוא מיועד להוביל גז מצפון רוסיה לגרמניה. האיחוד האירופי וגרמניה צריכים לאשר בשבועות הקרובים את התחלת הזרמת הגז ואת העסקה הכוללת עם חברת "גזפרום" הרוסית, ספקית הגז.

התלות ברוסיה היא גדולה מאוד. רוסיה אחראית נכון לעכשיו, לפני הפעלת "נורד סטרים 2", ל-41% מאספקת הגז הטבעי למדינות האיחוד האירופי, לפי נתוני הנציבות האירופית. נורבגיה אחראית ל-16% נוספים, אלג’יריה ולוב לכ-10%. בנוסף מייבאת אירופה גז טבעי מונזל (LNG) ממדינות כמו קטאר. היתר מגיע בעיקר מהפקה פנים-אירופית, כמו בהולנד ובדנמרק, למשל.

בנוסף, מיעוט רוח בחוות טורבינות הרוח הובילו לתפוקה נמוכה מהרגיל, ולשימוש מוגבר בגז טבעי לטובת ייצור חשמל ולתעשייה במהלך הקיץ. השימוש בגז נעשה בין השאר גם בשל התייקרות הפקת חשמל על ידי תחנות כוח פחמיות, בשל הטלת מס-פחמן על רקע שיקולים של איכות הסביבה. השורה התחתונה, הסביר אנליסט אנרגיה ל"פייננשל טיימס", היא ש"אירופה חשופה יותר לשינויים במחיר הגז הטבעי".

באירופה עוצרים פעילות

ההשלכות הכלכליות של מחירי האנרגיה הנוסקים עשויות להיות משמעותיות אם תופעה זו תימשך לאורך זמן. חברות כימיקלים ודשנים בבריטניה כבר הודיעו על הפסקת ייצור בשל עלויות האנרגיה, וגם יצרנית דשנים נורבגית גדולה הפועלת באירופה הודיעה על הפחתה של 40% בייצור בשל העלייה במחיר. בגרמניה, ענקית הכימיקלים BASF הזהירה מההשלכות של עלייה במחירי הגז על הייצור. גז משמש גם כמקור אנרגיה וגם כחומר גלם בעבור התעשיות הכימיות.

האיחוד האירופי אמור לדון במשבר האנרגיה הנוכחי השבוע. נורבגיה הודיעה כי תגדיל את אספקת הגז באופן מיידי, וארגון האנרגיה העולמי קרא לרוסיה להגדיל את כמויות הגז שהיא שולחת מערבה, לאירופה. לרשות רוסיה עומדת האפשרות לעשות זאת באמצעות צנרת הגז הקיימת שעוברת דרך אוקראינה, אך היא נמנעת מלעשות זאת עד כה. במקביל, מקווים באיחוד ובבריטניה כי בשבועות הקרובים תגבר האספקה מטורבינות הרוח. 

אירופה שוב תלויה בחסדי פוטין ובמזג האוויר | עמירם ברקת, פרשנות

ב-7 בינואר 2009, בשיאו של חורף קשה במיוחד, הורידה חברת גזפרום של ממשלת רוסיה את השלטר, ועצרה למשך שבועיים את אספקת הגז למדינות דרום אירופה, על-רקע סכסוך עם אוקראינה. המהלך הזה הוביל את מדינות אירופה למסקנה הבלתי נמנעת: אסור להשאיר את השליטה במקורות אספקת האנרגיה בידי גורמים לא ידידותיים. הבטחת מקורות אספקת אנרגיה אלטרנטיביים הפכה לצורך אסטרטגי של האיחוד האירופי.

ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

עשור וקצת אחרי אותו אירוע טראומתי שוב מוצאת אירופה את עצמה על-סף מחסור חריף בגז, וללא מקורות אספקת אנרגיה אלטרנטיביים. האם לא הופקו הלקחים?

עליית מחירי הגז המטאורית שהתרחשה בשבועות האחרונים איננה מיוחסת אך ורק לגז הרוסי, אלא נובעת משורת אירועים נפרדים. תקלות בהפקת הגז בנורבגיה, ההתאוששות הכלכלית ביציאה ממשבר הקורונה שמגדילה את הביקושים לגז ואירועי מזג אוויר. אבל בהיעדר רוחות שיניעו את טורבינות הרוח הענקיות שהוצבו בשנים האחרונות לחופי בריטניה ובאתרים רבים נוספים, שוב נושאת אירופה את עיניה לקרמלין. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יכול להורות על הגדלה מיידית של כמות הגז שתוזרם לאירופה - אך אינו ממהר לעשות כן.

כלי אסטרטגי של פוטין

פוטין רואה בגז כלי אסטרטגי, עם פוטנציאל למנף את השפעתה הגיאו-פוליטית של רוסיה. כדי שהפוטנציאל הזה ימומש, פועלת רוסיה בעקביות בשנים האחרונות להבטיח שהתלות של אירופה בגז המיובא ממנה תימשך ואם אפשר - תתחזק. רוסיה עדיין מספקת כ-40 אחוז מצריכת הגז של מדינות אירופה, ובמדינות מזרח היבשת אחראים הרוסים על 75% אחוז ויותר מאספקת הגז הטבעי.

המדיניות הרוסית קיבלה בשנים האחרונות רוח גבית מהתפתחויות מרחיקות לכת שעברו על שוק האנרגיה האירופי. צמצום השימוש בפחם זול אך מזהם, סגירת תחנות כוח גרעיניות בבריטניה וגרמניה, ומעל לכל - מעבר מואץ לייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים.

הגז הפך מפתרון לבעיה

אם בעבר נתפס הגז כ"דלק מעבר" - פתרון זמני שיתדלק את אירופה עד שיושלם המעבר לעידן האנרגיה הירוקה - לאחרונה הוא כבר נתפס פחות כפתרון ויותר כחלק מהבעיה. מחירי הגז ירדו לרצפה בשנתיים האחרונות והביקוש לגז הלך וירד. על-הרקע הזה הורידה אירופה הילוך בחיפוש אחר ספקי גז אלטרנטיביים לגז הרוסי. יבוא הגז הנוזלי מארה"ב צומח באיטיות ועדיין אינו יכול להוות תחליף לרוסיה. מאגרי הגז הישראלים אינם מצוידים בתשתיות יצוא לאירופה, והתוכנית להנחת צינור גז ימי איננה פתרון ריאלי.

וכך, ב-2021 מגלה אירופה שאספקת האנרגיה שלה תלויה בעיקר בפוטין ובמזג האוויר.

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?