גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סין לא לבד: הקרב על שוק הקריפטו העולמי מגיע לנקודת רתיחה

שוק הקריפטו מגלגל 2 טריליון דולר, ושתי הכלכלות הגדולות בעולם רוצות להיות חלק מהחגיגה ● סין נלחמת בביטקוין, ששווה לבדו מעל 800 מיליארד דולר, כדי לעשות מקום ליואן הדיגיטלי שהיא מפתחת ● בארה"ב חוששים, אבל בונים על מיסוי המטבע כדי לממן את תוכנית התשתיות ● ומה קורה בת"א?

ביטקוין / צילום: Shutterstock
ביטקוין / צילום: Shutterstock

שוק הקריפטו, שרבים עוד מגדירים כבועה שסופה להתפוצץ, מגלגל כבר 2 טריליון דולר. כשכל כך הרבה כסף מונח על הכף, לא פלא ששתי הכלכלות הגדולות בעולם - ארה"ב וסין - מבקשות להדק את אחיזתן בביטקוין ובמטבעות דיגיטליים אחרים.

ביום שישי האחרון הבנק המרכזי בסין קבע שכל פעילות במטבעות קריפטוגרפיים במדינה אינה חוקית. "מוסדות פיננסיים ומוסדות תשלום חוץ בנקאיים אינם יכולים להציע שירותים לפעילויות ופעולות הקשורות למטבעות וירטואליים", נכתב באתר האינטרנט של הבנק. 10 סוכנויות רגולטוריות בסין, כולל הבנק המרכזי, יפעלו יחד כדי לעקוב אחר פעילות הקשורות לקריפטו. האיסור אף אומר כי בורסות בחו"ל מנועות מלספק שירותים למשקיעים ביבשת.

על אף ההכרזה הדרמטית, שמסמלת עוד החרפה במאבק של הממשל הסיני במטבע הדיגיטלי הפופולרי, הביטקוין הגיב בירידה קלה בלבד שנעה בין 5% ל-8%. בעוד שבשווקים אחרים בעולם שיעור ירידה שכזה ככל הנראה היה נחשב לנפילה, בשוק הקריפטו מספיק ציוץ של אלון מאסק או שמועה על אמזון כדי להביא לשינויים בשיעורים דו ספרתיים - כך שנראה שהמשקיעים כבר לא בדיוק מתרגשים מהאיומים של סין.

"ממשלות עוצרות את הקריפטו משתי סיבות", אומר ל"בלומברג" מנהל ההשקעות הראשי של Bitwise, מאט הוגן, "הם רוצים לרסן את כריית הקריפטו שכן תהליך המחשוב הכרוך ביצירת המטבע הדיגיטלי ואימות עסקאות עתיר אנרגיה. ושנית, אולי באופן ביקורתי יותר, הם רוצים להיות מסוגלים לעקוב אחר העסקאות במטבע ולשלול כל איום למטבעות הדיגיטליים שלהם".

ארה"ב: איך מסדירים "מערב פרוע"?

בארצות הברית מותר לסחור בקריפטו אך הרגולטורים בוחנים מקרוב את השוק. לפני כשבוע יושב-הראש של רשות הבורסות וניירות הערך בארה"ב, גארי גנסלר, אמר שהוא לא רואה ישימות גדולה לטווח ארוך במטבעות קריפטו, והדגיש את החשיבות של הגנה על משקיעים בשוק והבאתו למצב שיהיה עליו פיקוח רגולטורי. לפני כחודש גם כינה את התעשייה כ"מערב פרוע" ואמר שסוג הנכסים הזה רווי ב"תרמיות, מזימות ושימוש לרעה".

גנסלר אמר למחוקקי בית הנבחרים שכללי הגנה על משקיעים צריכים להיות מיושמים על בורסות קריפטו, בדומה לאופן בו הם כוללים ניירות ערך ונגזרות. בורסות הנתונות לרגולציה צריכות על פי חוק שיהיו בהן כללים המונעים מעשי תרמית ומקדמים מסחר הוגן.

גארי גנסלר, יו''ר רשות ניירות ערך האמריקאית / צילום: Associated Press, Evelyn Hockstein

יחד עם זאת, בממשל האמריקאי צריכים לקוות שהתחום ימשיך לפרוח שכן אחת הדרכים שהמחוקקים בקונגרס מציעים למימון תוכנית הענק לתשתיות היא הטלת חובת דיווח על עסקאות במטבעות קריפטו. לפי הערכות הקונגרס, חובת הדיווח עשויה לגייס 28 מיליארד דולר במשך 10 שנים.

"התנודתיות של הביטקוין מאפיינת גם את היחס של הגורמים השונים אליו מצד רגולטורים ומדינות. הבנק המרכזי בסין מכריז שהפעילות בתחום אינה חוקית, ולעומת זאת הבנק הפדרלי בארה"ב מאפשר מסחר בקריפטו, בקנדה התחום כולו נכנס תחת הגדרה של ני"ע ומחייב רישוי תחת חוקי ני"ע, ומדינות בדרום אמריקה הופכות את הביטקויין להליך חוקי", אומר שי דתיקה מייסד ומנכ"ל חברת המסחר בקריפטו INX.

מלחמה בביטקוין כדי לקדם יואן דיגיטלי?

ואכן, נראה שלמאבק השליטה בשוק יש ממדים רבים. המערכת הפיננסית העולמית מתחדשת כמעט בכל יום במוצרים כמו קרנות הנסחרות בבורסות ביטקוין, אסימונים דיגיטליים ונכסי NFT, וגם מוסדות פיננסיים מאמצים מטבעות דיגיטליים.

רבים מעשירי העולם לא מחכים לממשלות והרגולטורים ומכניסים לתיקיהם את המטבעות. כמחצית מה"פמילי אופיס" (חברות שמספקות למשפחות עשירות שירותי ניהול לכלל נכסיהן) שעובדים עם גולדמן זאקס ציינו בסקר שערך בית ההשקעות שיש מטבעות דיגיטליים בתיקי ההשקעות שלהם או שהם שוקלים בחיוב להוסיפם. בסקר ציינו שהם מעוניינים בתחום הקריפטו כגידור כנגד "אינפלציה גבוהה יותר, ריביות נמוכות לאורך זמן והתפתחויות מקרו-כלכליות אחרות בעקבות שנת הקורונה".

גם הממשלה הסינית, שנאבקת בכל כוחה בביטקוין, שואפת לשחרר מטבע קריפטוגרפי משלה - ויש הטוענים שזו הסיבה שבגינה היא נלחמת בביטקוין. לדברי אלי מיזרוח, מנכ"ל בית ההשקעות סילבר קסטל, התייחס לנושא ואמר כי "בסין מנסים לבטל את התחרות העתידית על המטבע שלהם. גם בשוק האמריקאי אנו לא רואים התנגדות כללית אלא ניסיונות לקבוע רגולציה על מטבעות דיגיטליים. להחלטה של סין על הסחר במטבעות דיגיטליים יש השפעה בטווח הזמן המיידי אך בטווח הרחוק המטבעות לא יעלמו בגלל החלטה של ממשלות".

הרגולציה מסמנת הפנמה: הביטקוין כאן כדי להישאר

סילבר קסטל שבראשותו של מיזרוח הנפיק בחודש שעבר אג"ח צמודה למדד ביטקוין, לאחר שדירקטוריון הבורסה בת"א אישר זאת כדי ל אפשר למשקיעים מוסדיים וכשירים להיכנס לתחום המטבעות הדיגיטליים ולגוון את תיק ההשקעות. 

לא חלפו יותר משלושה ימים ורשות שוק ההון שלחה מכתב למנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים ודרשה לקבל מהם דיווח על כוונתם להשקיע בביטקוין. "מכשירי ההשקעה האמורים מתאפיינים בהסתמכות על שינויי מחיר שאינם נובעים מיצירת ערך כלכלי פנימי כלשהו, וכנגזר מכך גם מהיעדר מודל הערכה ותמחור כלכלי מהימנים", כתב למנהלי ההשקעות הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת.

לדברי מיזרוח, רוב המדינות כיום פועלות לוודא שהסחר במטבעות דיגיטליים ישמר נקי ושהשימוש בו יהיה הוגן, לא לדוגמה למימון טרור, הלבנת הון וכדומה. "זה מה שרוב הרגולטורים בעולם עושים ואנו כמובן בעד זה. למרות ההודעה של סין, אנו רואים מדינות שמקבלות את המטבעות הללו ועובדות על מיסוי הדוק יותר ורגולציה מפורטת בנושא. זו בעצם ההבנה שהמטבע הדיגיטלי הוא עובדה מוגמרת ועכשיו צריך לבדוק איך משלבים אותו במערכות הפיננסיות הקיימות".

כספומט ביטקוין באל סלבדור / צילום: Reuters, Jose Cabezas

המטבע בהחלט משתלב אט אט במערכות פיננסיות שונות ברחבי העולם, כאשר יש גם מדינות שמסדירות את מעמד הביטקוין ואת השימוש בו. אל סלבדור כזכור הסדירה את מעמדו של הביטקוין כמטבע לכל דבר (ובתגובה המטבע החליט לצנוח ב-17%), ובתחילת ספטמבר גם הפרלמנט האוקראיני אימץ כמעט פה אחד את החוק החדש שמסדיר את השימוש במטבעות הדיגיטליים במדינה (אם כי החוק לא מקל על הפצת הביטקוין בתור אמצעי תשלום יומיומי, וגם אינו מציב אותו באותו מעמד של ההריבניה, המטבע הלאומי של אוקראינה).

גם ממשלת קובה, הידועה כשמרנית, חוקקה חוק שמכיר במטבעות הווירטואליים ומפקח עליהם, ונימקה את החלטתה ב"אינטרסים סוציו-אקונומיים".

"ככל שחולף הזמן ברור שהמדינות המערביות לא יאפשרו המשך פעילות פיננסית שנאמדת במאות מיליארדי דולרים ללא פיקוח וכללי אסדרה ברורים ונוקשים", אומר אלי בז’רנו, מנכ״ל ומייסד בורסת הקריפטו Bit2C . "סין גם עושה שינויים על מנת לחזק את היואן הדיגיטלי שהיא פיתחה כדי להגדיל את אחיזת השילטון בכלכלה. זו הפעם החמישית שהיא אוסרת על מסחר בביטקוין, ולאחרונה פתחה ברגולציה נוקשה על בנקים, בתי ספר וחברות נדל"ן שהצליחו לגרום לקריסה של הבורסה, בכוונה", הוסיף.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד