באל סלבדור הכניסו לשימוש רשמי את הביטקוין, והמטבע התרסק

הביטקוין ידוע בתנודותיות פרועה, שגרמה למבקרים את המהלך לציין שהוא לא מתאים לתפקד כמטבע רשמי • דיווחים כי הביטקוין איבד עד 19%, ומטבעות דיגיטליים נוספים כמו ה-Dash ו-Ethereum Classic צנחו בערך 20% כל אחד • בנוסף התקבלו דיווחים על עיכובים או ביטולים בעסקאות ביטקוין

ביטקוין / צילום: Shutterstock
ביטקוין / צילום: Shutterstock

אל סלבדור הפכה למדינה הראשונה שאימצה את הביטקוין כמטבע חוקי כמו הדולר, והמטבע הדיגיטלי צונח ב-17% לרמה הנמוכה ביותר מזה חודש. הערך של המטבע ירד לאחרונה בכ-10% לאחר שחצה השבוע את 50 אלף הדולר, ונסחר ב-46,860 דולר.  הביטקוין ידוע בתנודותיות פרועה, שגרמה למבקרים את המהלך לציין שהוא לא מתאים לתפקד כמטבע רשמי.

מדד הקריפטו של בלומברג גלקסי דיווח כי הביטקוין איבד עד 19%,ומטבעות דיגיטליים נוספים כמו ה-Dash ו-Ethereum Classic צנחו בערך 20% כל אחד.

 Microstrategy ו- Coinbase ירדו גם הן בכ-6% ו-3.5% בהתאמה. בד בבד, פוסרמו דיווחים על עיכובים או ביטולים בעסקאות ביטקוין. קראקן, בורסת קריפטו גדולה נוספת, אמרה בערך באותו הזמן שהיא חוקרת עיכובים ותשלומים שנכשלו.

נשיא אל סלבדור, נייב בוקלה,  צייץ מוקדם יותר בטוויטר כי המדינה השביתה את צ'יבו, ארנק הביטקוין המנוהל על ידי הממשלה, כדי להגדיל את קיבולת השרתים. "כל מידע שהם מנסים להזין בשלב זה יתן להם הודעת שגיאה", אמר. "זוהי תקלה פשוטה יחסית, אך לא ניתן לתקן אותה כאשר המערכת מחוברת".

הדברים אינם מפתיעים, לפחות לדברי לאה וולד, מנכ"לית חברת Valkryie Investments: "כאשר הוכרז על המהלך הזה לראשונה, לא הייתה לכך השפעה כמעט גדולה על מחיר המטבע כפי שהיה אפשר לצפות אם היו מכריזים על מהלך דומה בניו יורק.  עוד ציינה שחלק ניכר מאל סלבדור חיה בעוני ואין לה גישה לאינטרנט או לסמארטפון כדי לקחת חלק במהלך הביטקוין. "דמי העסקה, זמני העיבוד ומכשולים אחרים לא יובילו לפתרון להרבה מהבעיות שמציקות לעניי המדינה", הוסיפה.

כלכלת אל סלבדור מתנהלת בעיקר במזומן, כיוון שלכ-70% מהאנשים אין חשבונות בנק או כרטיסי אשראי. העברות כספים שנשלחים הביתה על ידי מהגרים מהווים יותר מ-20% מהתוצר המקומי הגולמי של המדינה.

כחלק מהחוק החדש, עסקים יידרשו לקבל ביטקוין עבור סחורות ושירותים, אם כי עסקים שאינם מסוגלים לקבל את המטבע בגלל כשל טכנולוגי יהיו פטורים מהחוק. הממשלה התקינה 200 כספומטים לביטקוין ברחבי אל סלבדור. היא גם קנתה 400 ביטקוין בשווי של כ-20 מיליון דולר ודאגה לטעון מראש ארנקים של צ'יבו עם ביטקוין בשווי 30 דולר.