יו"ר ה-SEC: לא צופה למטבעות הקריפטו עתיד בטווח הארוך

רגולטורים אומרים כי ההיסטוריה של "בנקאות פרועה" בארה"ב מראה שהישימות של סוגים פרטיים של כסף מוגבלת

ביטקוין / צילום: Shutterstock, Wit Olszewski
ביטקוין / צילום: Shutterstock, Wit Olszewski

יושב-הראש של רשות הבורסות וניירות הערך בארה"ב (SEC) גארי גנסלר אמר ביום שלישי שהוא לא רואה ישימות גדולה לטווח ארוך במטבעות  קריפטו, והדגיש את החשיבות של הגנה על משקיעים בשוק והבאתו למצב שיהיה עליו פיקוח רגולטורי.

גנסלר השווה את אלפי מטבעות הקריפטו הקיימים למה שמכונה תקופת 'הבנקאות הפרועה' שהתרחשה בארה"ב בין 1837 ל-1863, כשלא היה פיקוח פדרלי על הבנקים. לפני שהנשיא אברהם לינקולן הקים את משרד המפקח על המטבע, בנקים הנפיקו מטבעות בעצמם, ולעתים סירבו אחר כך לפדות אותם תמורת ערכם בזהב או בכסף.

"אני לא חושב שיש ישימות לטווח ארוך לחמשת אלפים או ששת אלפים צורות פרטיות של כסף", אמר גנסלר באירוע מקוון שנערך על ידי הוושינגטון פוסט. "אז בינתיים אני חושב שכדאי שיהיה סביב זה משטר של הגנה על משקיעים".

גנסלר, שנכנס לתפקידו באפריל, לימד בעבר קורס על מטבעות קריפטו במכון הטכנולוגיה של מסצ'וסטס (MIT), מה שגרם לכמה מהמשתתפים בתעשייה זו לקוות שיהיה רגולטור ידידותי אליה. במקום זה, השווה את שוק הקריפטו שוב ושוב למערב הפרוע ועודד פלטפורמות למסחר והלוואה בקריפטו להירשם ב־SEC. גנסלר שאמר שסביר להניח שבכך שהפלטפורמות מציעות ניירות ערך לא רשומים הן נמצאות בהפרה של חוקים פדרליים.

ביום שלישי כיוון חיציו אל ה-stablecoins, תחום הצומח במהירות של שוק הקריפטו שמשך ביקורת מוגברת מצד רגולטורים בחודשים האחרונים. המטבעות האלה - כולל Tether, USD Coin ו-Binance USD - מוצמדים לדולר האמריקאי ביחס של אחד לאחד ומגובים על ידי נכסים באיכות גבוהה. הם משמשים בעיקר כדי לסחור במטבעות קריפטו אחרים.

"יש לנו הרבה בתי הימורים כאן במערב הפרוע, ואסימון הפוקר בשולחנות ההימורים הוא ה-stablecoins האלה", אמר גנסלר. הוא אמר של-stablecoins יש גם מאפיינים של חוזי השקעה הנתונים לרגולציה על ידי ה-SEC וגם של מוצרים בנקאיים אבל לרגולטורים פדרליים של הבנקים אין את מלוא הסמכות לה הם זקוקים על מנת לפקח על המטבעות.

עוד ביום שלישי, המפקח בפועל על המטבע מייקל סו אמר שתעשיית הקריפטו נמצאת במסלול המזכיר את המסלול של נגזרות האשראי לפני המשבר הכלכלי של 2008. הוא ביטא ספק על כך שמטבעות קריפטו משיגים את היעד שלהם לקדם כוללנות פיננסית ומתח ביקורת על מכשירי קריפטו המבטיחים תשואה יציבה למשקיעים בגלל שהמכשירים האלה לא מסבירים איך מושגים ההחזרים.

"ראיתי מקרוב בהלה לזהב שוטים לקראת המשבר הכלכלי של 2008", אמר סו בדברים שנשא באיגוד הבלוקצ'יין, קבוצת לובי התומכת בתעשיית הקריפטו. "נראה שאנו נמצאים על סיפה של בהלה דומה עם מטבעות הקריפטו והמימון המבוזר".