גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחקר חדש גילה: זה הרגע הכי מסוכן בטיסה להידבק בקורונה

מחקר חדש מגלה מתי הסיכון גבוה יותר, כולל בזמני הגשת הארוחות ● נראה כי עכשיו הסיכונים נמוכים יחסית, אך זנים חדשים של הנגיף עשויים לשנות לגמרי את המשוואה מן הקצה אל הקצה

לטוס בזמן מגפה. בזמני העלייה והירידה מהמטוס, פוטנציאל ההדבקה עולה / צילום: LA COMPAGNIE
לטוס בזמן מגפה. בזמני העלייה והירידה מהמטוס, פוטנציאל ההדבקה עולה / צילום: LA COMPAGNIE

אנשים הנוסעים בטיסות חיכו לנתונים מהימנים על סכנות ההדבקה הכרוכות בטיסות מאז תחילת המגפה. מחקר מהעת האחרונה על הדבקה בקורונה במטוסים מצביע על כך שחברות תעופה יכולות לאמץ מדיניות חדשות על מנת להגן על הטסים טוב יותר.

מדענים גילו עלייה חדה בהדבקות אפשריות בזמן הארוחות כשכל הנוסעים מורידים מסכות. הם גם למדו יותר על החשיבות של אמצעי זהירות שננקטים בזמן העלייה למטוס והירידה ממנו.

הסיכוי להידבק בנגיף בשהייה במטוס נותר נמוך, אבל מחקרים שפורסמו בעיתונים רפואיים רומזים שהוא אולי לא נמוך כפי שחשבו מוקדם יותר במגפה.

"זו עדיין הנקודה, בטוח לטוס אם נוקטים אמצעי זהירות ראויים", אמר מארק ג'נדרו, מנהל רפואי בבית החולים בברלי ליד בוסטון ומומחה לרפואה בתעופה. "אני כן חושב שניתן לעשות את זה בטוח יותר".

ככל שטיסות בינלאומיות נפתחות יותר, וארה"ב צפויה להקל בהגבלות הטיסה על נוסעים מחוסנים מ־33 מדינות בנובמבר, יותר נוסעים יאכלו מהארוחות המוגשות במטוסים. מחקר רפואי מהעת האחרונה על ידי קבוצת חוקרים מאוניברסיטת גריניץ' מלונדון מצא סיכון להעברה נגיפית שהוא גבוה ב־59% בזמן ארוחה במטוס שאורכת שעה אחת במהלך טיסה בת 12 שעות לעומת הישארות עם מסכה במשך כל הטיסה.

המחקר, שפורסם במגזין לרפואה בנסיעות באביב, עשה מידול של פיזור האוויר בקבינה של מטוס. החוקרים גילו שאם כל הנוסעים היו עוטים מסכות במשך 12 שעות הטיסה כולן, ניתן להוריד את האפשרות להדבקה ב־73% עם מסכות ביעילות גבוהה וב־32% עם מסכות ביעילות נמוכה.

הבעיה מגיעה כשכל הנוסעים מסירים מסכות באותו זמן. הפתרון שמציעים החוקרים לנושא המזון: לפזר את חלוקת הארוחות כך שרק חצי מהנוסעים יאכלו ביחד והנוסעים שלידם יישארו עם מסכות.

זה כנראה יותר ממה שיסכימו רוב הנוסעים הרעבים לסבול, וחברות התעופה אומרות שהן נצמדות לדפוסי חלוקת ארוחות רגילים בטיסות. הנוסעים יכולים להגן על עצמם בכך שיימנעו מאכילה בזמן שמי שיושב לידם אוכל, אלא אם מדובר במישהו שהם מכירים.

נקודות סיכון נוספות: עלייה וירידה מהמטוס

מחקר שפורסם לאחרונה הראה גם שעלייה וירידה מהמטוס כרוכים ביותר סיכון להידבק לעומת הטיסה עצמה.

הסיבה לכך היא שאנשים נצמדים זה לזה ונושמים אחד על השני, בייחוד כשהם מושכים ודוחפים תיקים בתאים העיליים. כשהם יושבים, מערכות האוורור של המטוס, שבאופן מקורי תוכננו לסלק במהירות עשן סיגריות מהקבינה, מאוד יעילים בהעברת אוויר בקו ישר מטה ובסינונו בציוד בדירוג של בתי חולים, ובערבובו עם 50% אוויר מן החוץ לפני שהוא מוחזר לקבינה.

"חקרנו את קבינת הנוסעים ואת מערכת האוורור די ביסודיות", אמר ד"ר ג'נדרו, שמתבקש לעתים קרובות לעשות ביקורת עמיתים על מחקרים על טיסות. הוא הזהיר שאפילו המחקרים שפורסמו השנה נעשו לגבי זנים קדומים יותר של הקורונה, לא זן דלתא שהוא יותר מדבק.

מחקרים מהעת האחרונה מצאו שהמסכות מורידות את הסיכוי להידבק וששימוש במפזר האוויר - הזרבובית הנמצאת מעל המושב שניתן לכוונן במטוסים רבים - פועלת במהירות לפיזור חלקיקים נגיפיים. אפילו אם הזרבובית מקררת, שווה לפתוח אותה לגמרי ולכוון אותה לפנים.

בעוד שהעדויות אינן חד משמעיות, נראה גם שמחלקה ראשונה ומחלקת ביזנס פחות מדבקות בגלל שהטסים במחלקות אלה יושבים יותר בריחוק זה מזה.

הפצת קורונה על ידי טיסות מקבלת תשומת לב רבה. מומחי בריאות הציבור אומרים שמטוסים הפיצו את נגיף המגפה ברחבי העולם כשהטיסו נוסעים חולים. בנוסף, הנוסעים בטיסות חוששים מכך שאדם אחד חולה יכול להדביק רבים בגלל המקום המצומצם בקבינה.

ככל שיודעים יותר עולות יותר דילמות

אבל נראה שהסיכונים להפצה על גבי הטיסה קטנים מאוד. סקירה מהעת האחרונה של המחקר הרפואי בנושא, שפורסמה על ידי המגזין לרפואה בנסיעות ב־3 בספטמבר קיטלג 18 מחקרים מכל העולם על העברת קורונה בטיסות שתיעדו 273 "מקרי אינדקס" - נוסעים שהביאו את הנגיף למטוס - ו־64 "מקרים משניים" - 59 נוסעים וחמישה אנשי צוות שנראה שנדבקו במהלך הטיסה. שני מחקרים אחרים שבחנו את מי הקולחין מטיסות מצאו עדויות לכך שכנראה היו עליהן נוסעים חולים.

הסקירה כללה הסתייגות אחת גדולה: איכות העדויות מרוב המחקרים שפורסמו הייתה נמוכה בגלל מעקב גרוע אחר שרשראות ההדבקה.

בעזרת מידע חדש, מומחי בטיחות בנסיעות שואלים שאלות חדשות לגבי הנהלים של חברות התעופה.

"אנו יודעים יותר, אבל זה רק הביא ליותר דילמות ויותר אתגרים", אמרה ד"ר איישה חאטיב, מומחית לבטיחות בטיסות מאוניברסיטת טורונטו שהיא אחת המחברות של סקירת המחקרים המדעיים על סיכון ההידבקות במטוסים.

האיגוד הבינלאומי של תחבורה אווירית, המייצג חברות תעופה, אומר שהחברות לא קיבלו הנחיות ברורות מהרשויות לגבי הדרך הטובה ביותר לניהול חלוקת הארוחות בטיסות.

"בטיסות ארוכות יותר, לא כל כך אפשרי להימנע מאכילה ושתייה", אמר היועץ הרפואי של הארגון, ד"ר דיוויד פאוול, בתגובה כתובה לשאלות. "צריך לזכור שהשלב של הטיסה עצמה כנראה לא יהיה השלב במסע שבו הסיכון הגבוה ביותר".

דוברת של אמריקן איירליינס אמרה שבטיסות פנים וטיסות בינלאומיות ארוכות, הארוחות בתא הנוסעים גם במחלקה הרגילה וגם במחלקות פרמיום מוגשות במכה אחת ולא בכמה מנות על מנת לצמצם את נקודות המגע בין הנוסעים לצוות המטוס ולצמצם את פרק הזמן שבו אנשים מורידים מסכות. בארה"ב גם הפסיקו לחלק אלכוהול בטיסות עד 18 בינואר.

בגלל חששות לגבי דבוקות בני אדם בירידה מהמטוסים, כמה חברות תעופה באירופה אומרות ללקוחות להישאר ישובים עד שיקראו לשורה שלהם לרדת מהמטוס. כמה חברות תעופה אמריקאיות ניסו זאת בימים הראשונים של המגפה. כעת הצוות פשוט מפנה את הדרך לעדר הדוהר.

בחברה יונייטד איירליינס אומרים שאמרו לטייסים להשאיר את מערכות האוורור של המטוס עובדות בזמן העלייה והירידה מהמטוס על מנת להגביר למקסימום את זרימת האוויר. לא כל חברות התעופה עושות כך.

מייקל שולץ, מהנדס במכון הלוגיסטיקה והתעופה של אוניברסיטת דרזדן, חקר את העלייה והירידה מהמטוס באופן נרחב. הוא אומר שעלייה בנוהל הרגיל גורמת למספר גדול של הדבקות אפשריות אם נמצא בין הנוסעים נוסע חולה.

סדר עלייה אקראי, שבו לא כל הנוסעים נכנסים לאותן שורות באותו זמן, יהיה עדיף על מנת לצמצם את האפשרות להדבקה, כך אמר. מה שאפילו יותר חשוב הוא הגבלת כבודת היד כך שלא יהיה נוסע שנאבק להכניס משהו לתא עילי בזמן שהוא נושם על נוסע שיושב מתחתיו. צמצום כבודת היד המותרת עשוי להקטין את הסיכון להדבקה ב־75%.

ישנם כמה צעדי זהירות שלעולם לא יאומצו על ידי חברות התעופה, כמו למשל ההצעה שנוסעים יעלו למטוסים על ידי הליכה על האספלט ועלייה במדרגות במקום הליכה בשרוולים שהאוורור בהם גרוע.

"אני מאוכזב שחברות תעופה לא מאמצות גישות מדעיות", אמר ד"ר שולץ.

מחקר אחד שכרגע עובר ביקורת עמיתים הוא מספיק חדש לכלילת זן דלתא - ורומז שזן זה מסכן יותר נוסעים בטיסות. חוקרים בהונג קונג עקבו אחר דבוקה של 50 מקרי קורונה וגילו שמקורה היה בטיסה מניו דלהי להונג קונג שהיו עליה 146 נוסעים באפריל 2021. רק 20% מתוכם הציגו תסמינים; שמונה מהמקרים החיוביים התגלו בילדים מתחת לגיל שנתיים, הפטורים מהדרישה לעטות מסכות.

כשנחתו, חמישה נוסעים נמצאו מאומתים בבדיקה. בגלל שהודו נחשבת למדינה בסיכון גבוה, הונג קונג דרשה בידוד במלון באורך 21 יום לכל הנוסעים מהטיסה. נוסעים נוספים התגלו כמאומתים בזמן הבידוד.

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן