גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באופן חריג: היועמ"ש חושב שפסיקת העליון תפגע בתחרות וביקש דיון נוסף

לפי פסיקה של העליון, הטעיה של רשם הפטנטים ע"י מונופול אינה הפרה של חוק התחרות האוסר על ניצול כוח מונופוליסטי לרעה ● הנימוק: ההטעיה בוצעה ללא קשר למעמד המונופוליסטי ● מנדלבליט: פרשנות לא מקובלת. חוק התחרות צריכה לכלול גם הטעיות כאלו

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, פנה לבית המשפט העליון בבקשה לקיים דיון נוסף בפרשנות שנתן סגן נשיאת העליון בדימוס, חנן מלצר, ערב פרישתו, לסעיף בחוק התחרות. הסעיף אוסר על חברה מונופוליסטית לנצל לרעה את מעמדה תוך פגיעה בתחרות. לטענת היועץ, מדובר "בהלכה בעלת חשיבות רבה למשק ולצרכן הישראלי", בשל הריכוזיות הענפית הגדולה בישראל.

מלצר קבע כי הטעיה של רשם הפטנטים, בניסיון להאריך את רישום הפטנט על תרופה, שהביאה לפגיעה בתחרות בשוק, לא נכללת בהגדרה של "ניצול לרעה של מעמד בעל המונופול בשוק". זאת לדבריו, מאחר שההטעיה אומנם גרמה לפגיעה בתחרות, אך היא יכלה להיעשות גם ללא מעמד מונופוליסטי בשוק, ולכן היא אינה מהווה הפרה של חוק התחרות.

מנדלבליט מבקש לקיים דיון בפרשנות המצמצמת שנתן העליון לחוק התחרות. לטענתו, הפרשנות לא מקובלת, סותרת פרשנות ארוכת-שנים בדין האירופי ולא עולה עם תכלית חוק התחרות.

בבקשה - שהוגשה באמצעות מנהל המחלקה האזרחית בפרקליטות ישראל בלום ועו"ד לימור פלד - מפנה היועמ"ש לשורה של הטעיות מסוגים שונים שבאמצעותן יכול בעל מונופולין לפגוע במבנה התחרותי, מבלי קשר למעמדו כמונופול.

לדברי מנדלבליט, גם פגיעות אלה בתחרות צריכות להיחשב כהפרת חוק התחרות.
לעמדת היועמ"ש, פרשנותו המצמצמת של מלצר לסעיף בחוק התחרות משליכה על האפשרות של הממונה על התחרות ושל תובעים פרטיים לפקח על התנהלות בעלי מונופולים.

לדבריו, הפרשנות של מלצר "עשויה להקשות במידה רבה על אכיפת דיני התחרות בישראל ולהקל על פעולות המונופולים המבקשים לפגוע בתחרות". זאת לדבריו, מאחר שישנן דרכים רבות אחרות שבהן בעל המונופולין יכול לפגוע בתחרות בענף שבו הוא פועל, גם מבלי להשתמש במעמדו, ועדיין מדובר בהפרה של חוק התחרות.

בקשה שנזנחה

הפרשנות של מלצר ניתנה במסגרת הליך בין חברות התרופות סאנופי ואוניפארם. המחלוקת בין הצדדים נוגעת לבקשה לפטנט לחומר הפעיל בתרופה "פלוויקס" לטיפול בהתקפי לב ובשבץ. התרופה פותחה על-ידי סאנופי, שרשמה עליה פטנט בישראל והחזיקה במונופול עליה. ב-2008 פקע הפטנט של סאנופי.

קודם לכן, ב-2006 הגישה סאנופי בקשה נוספת לרישום הפטנט שנזנחה רק ב-2010. התוצאה הייתה שבין 2008, אז פקע הפטנט, לבין 2010, אז נזנחה הבקשה להארכת הפטנט - אוניפארם לא הייתה יכולה להתחרות בתרופה של סאנופי.

לאחר זניחת בקשת הפטנט, הגישה אוניפוארם תביעה, בטענה כי סאנופי הגישה "בקשת פטנט חלשה" שלא היה לה סיכוי (הבקשה שנזנחה), במטרה להרתיע תחרות. אוניפארם תבעה השבה של רווחי סאנופי בתקופה בין פקיעת הפטנט הראשון לזניחת הבקשה השנייה לפטנט (2008-2010).

המחוזי חייב את סאנופי לשלם לאוניפארם 2.6 מיליון שקל או לדווח על חשבונותיה. זאת, לאחר שנקבע כי סאנופי הטעתה את רשם הפטנטים בנוגע ל"פלוויקס", בכך שהשמיטה מבקשת הפטנט את הנסיבות שהובילו לגילויו. המחוזי קבע כי מדובר בפעולה שעולה כדי הטעיה והפרה של חוק הפטנטים וחוק התחרות.

סאנופי הגישה ערעור לעליון, ובחלוף ארבע שנים דחה השופט מלצר את הערעור - בדעת רוב עם השופטת ענת ברון ונגד עמדתו החולקת של השופט ג’ורג’ קרא.

חיובה של סאנופי לשלם לאוניפארם נותר, אך מלצר קבע - בניגוד לעמדת המחוזי - כי לא הופר הסעיף בחוק התחרות האוסר על שימוש לרעה בכוח המונופוליסטי. כלומר, העליון אישר כי הייתה הטעיה של רשם הפטנטים, אך קבע כי היא אינה קשורה לכוח המונופוליסטי של סאנופי, ולכן לא הופר חוק התחרות.

מלצר קבע כי סאנופי תשלם פיצוי לאוניפארם מכוח עוולת "עשיית עושר ולא במשפט", שמשמעותה שצד אחד מתעשר על חשבון הצד האחר, כשלא מגיע לו. נקבע כי אדם שהתעשר כתוצאה מהפרה של כללי התחרות, יכול שייתבע וייאלץ להשיב את רווחיו.

השופט קרא קבע, בדעת המיעוט, כי נעשה שימוש בלתי תקין בדיני עשיית עושר, וכי בוטלה הדרישה לקשר סיבתי בין ההטעיה להתעשרות.

גם סאנופי הגישה בקשה לדיון נוסף בעליון בנוגע לקביעתו, שלפיה יש לבצע השבה לפי דיני "עשיית עושר ולא במשפט", למרות שלא הוכח קשר בין ההתעשרות להטעיית הרשם. לדבריה, הלכה זו יוצרת אפקט מצנן על מבקשי פטנטים מלהגן על אמצאותיהם בישראל בניגוד לאינטרס לעודד להגיש בקשות לרישום בישראל, ועלולה לפגוע "במעמדה של ישראל כמעצמה טכנולוגית".

"חוטאת למציאות"

בא-כוחה של סאנופי, עו"ד ליעד וטשטיין ממשרד ליעד וטשטיין, הוסיף כי "דעת הרוב גם עשויה להשליך על תחומי משפט נוספים החורגים מדיני הפטנטים. לכן ביקשה סאנופי כי העליון יקיים דיון נוסף בדעת הרוב". לצד זאת הדגיש עו"ד וטשטיין כי "סאנופי דוחה מכל וכל את הטענות חסרות היסוד שנטענו נגדה בהליכים".

עו"ד עדי לויט, המייצג את אוניפארם יחד עם עורכי הדין דבי קאזיס ודרור שטורם, מסר: "עתירתה של סאנופי חוטאת למציאות. יש לדחותה". באשר לעתירת היועמ"ש מסר עו"ד לויט כי היא מתייחסת לנקודה "שהוכרעה לזכותה של אוניפארם במחוזי, ואותה בחר מלצר שלא לאמץ בנסיבות. זאת מבלי שיתר שופטי ההרכב הביעו דעה בנקודה זו. לכן, ספק רב אם מדובר ב’הלכה’ המצדיקה דיון נוסף, 13 שנים לאחר שהוצב המכשול התחרותי הנפסד ואיפשר לסאנופי לעשות הון שאסור שיישאר בכיסה".

עוד כתבות

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים