גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אייריס אפפל בת 100 ועסוקה יותר מאי פעם

מוכרת בזכות המשקפים שלה, "הכוכבת גריאטרית" עיצבה קולקציית מסגרות למשקפיים משלה ● "אמרו לי שהשקיעה מקומה 100 היא מהממת"

אייריס אפפל / צילום: Reuters, Janet MayerINSTARimages
אייריס אפפל / צילום: Reuters, Janet MayerINSTARimages

גם ביום הולדתה ה-100 של איקונית הסטייל אייריס אפפל (Apfel), היא עדיין מחפשת דרכים חדשות לבטא את עצמה, ומעודדת אחרים לעשות כמותה. רק השנה "הכוכבנית הגריאטרית", כפי שהיא נוהגת לכנות את עצמה, המוכרת גם בזכות משקפי הינשוף שלה, הצבעים החזקים והתכשיטים הגדולים שהיא עונדת - אצרה מותג מוצרים לבית לרשת Lowe’s Cos, שיתפה פעולה עם האתר אטסי (Etsy) ועיצבה קולקציית משקפיים לזני אופטיקל (Zenni Optical) במסגרת הסכם שותפות לארבע שנים.

למה בעצם היא ממשיכה לעבוד בכזו קדחתנות? "אני רוצה להישאר בחיים", מסבירה בפשטות אפפל - שחגגה 100 לפני מעט יותר מחודש - לוול סטריט ג'ורנל: "אם אפסיק לעבוד, אעלם".

את יום הולדתה העגול חגגה אפפל במגדל סנטרל פארק בן 131 הקומות במנהטן. החגיגות התחילו בלובי והתקדמו אל המסעדה הפרטית בקומה ה־100. "השקיעה שרואים משם מהממת", היא מספרת.

את הקריירה שלה כמעצבת פנים החלה אפפל כשהמלחמה הקרה עוד הייתה בחיתוליה, אבל היא הפכה לכוכבת רק בגיל 84, כשמכון התלבושות של מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק הציג תערוכה שכללה פריטים מהאוסף העצום שלה, כרוכשת נצחית של אופנה מחויטת ותכשיטים מנסיעותיה ברחבי העולם.

מאז השפעתה רק הלכה גדלה: כיום יש לה 1.6 מיליון עוקבים באינסטגרם; באתר פינטרסט יש לוחות שלמים המציגים תינוקות שמחופשים לה בהאלווין; וב־2018 חברת הצעצועים מאטל יצרה בובת ברבי בדמותה. בכך הפכה אפפל לאישה המבוגרת ביותר שהוקדשה לה כזו בובה.

ביום הולדתה ה-100, שאותו חגגה אפפל ב-29 באוגוסט האחרון, הקדישה רשת ברגדורף גודמן חלון ראווה לסגנון הראוותני שלה: "יותר זה המון, ופחות זה שממון" - כך לפי אחת הסיסמאות שלה.

"המשיכה אליה חוצה דורות", אומרת מריסה תלברג, מנהלת המותג והשיווק ב־Lowe's. "בתרבות שעדיין נוטה להעריץ את הנעורים, מדהים לראות איך הקסם של אפפל רק התעצם בשנות ה־90 לחייה".

אייריס אפפל במסיבת יום ההולדת המאה / צילום: מתוך הרשתות החברתיות של אייריס אפפל

להיראות מיליון דולר ב-20 דולר

אפפל נולדה באסטוריה, קווינס. אביה סמואל בארל היה יבואן צעצועים, כלי נגינה ועתיקות מגרמניה. אמה סיידי נשרה מבית הספר למשפטים כשהייתה בהיריון עם אפפל ומאוחר יותר הפכה לבעלים של סלון אופנה. אפפל החליטה כבר בגיל צעיר שאם לא תוכל להקדיש עצמה לאימהות במשרה מלאה - אין בכוונתה לעשות ילדים.

"היה לה סגנון יוצא מהכלל", היא אומרת על אמה. "זה היה בזמן השפל הכלכלי, ולא היה הרבה כסף, אז היא למדה איך לעשות דברים בפחות - וזה דבר טוב". הרעיון הזה עדיין עומד בבסיס פילוסופיית האופנה של אפפל. היא יכולה לשלב בין ז'קט קוטור שקנתה בשוק פשפשים לאוסף צמידים זולים שהיא עונדת עד מעבר למרפק.

"אני תמיד אוהבת לשלב את גבוה עם נמוך", אומרת אפפל. "אני פשוט חושבת שהעובדה שאנשים מוציאים הרבה כסף לא אומרת שהם לבושים היטב ואלגנטי". "היא נראית כמו מיליון דולר - אבל ב-20 דולר", אומרת לינדה פרגו, סגנית נשיא בכירה בחברת האופנה ברגדורף.

בגיל הנעורים הרבתה אפפל להסתובב בחנויות עתיקות בגריניץ' וילג'. באחת מהן קנתה את פריט האופנה הראשון שלה - סיכה, ב-65 סנט. "פשוט חשבתי שזה דבר נהדר", אמרה בסרט תעודה מ־2014 שעשה עליה הקולנוען אלברט מייזלס. בסרט, "אייריס", היא נזכרת שהתמקחה עם בעל החנות על המחיר, מה שיהפוך למנהג שילווה אותה כל חייה.

היא למדה חינוך לאמנות באוניברסיטת ויסקונסין. מתוך החלטה נחושה להפוך לעורכת אופנה החלה לעבוד כמפיקה זוטרה בעיתון Women’s Wear Daily. אחר כך עבדה אצל מאייר האופנה רוברט גודמן ומעצבת הפנים אלינור ג'ונסון.

ב־1950 אפפל ובעלה קארל הקימו את Old World Weavers, חברה שמכרה העתקים של בדים היסטוריים. הם עבדו על פרויקטים של שחזור בדים, בין היתר גם בבית הלבן במהלך כהונתם של תשעה נשיאים, החל בהארי טרומן. בני הזוג מכרו את החברה ב־1992, אבל המשיכו לעבוד בה עוד 13 שנים. קארל מת ב־2015, בגיל 100.

התערוכה במטרופוליטן ב-2005, שהציגה את אוספיה, גרמה לצונאמי של עניין ציבורי באפפל. "אנשים כל הזמן אמרו לי שנהייתי סנסציה בן לילה", כתבה אפפל בספרה מ־2018 "אייריס אפפל: אייקון במקרה". "'אתם צודקים', הייתי עונה להם. 'חוץ מזה שהבן לילה שלי לקח 70 שנה!'".

מותגים רבים, ממותג האיפור MAC ועד חברת תוספי התזונה HSN, פנו אליה. אפפל, הידועה במוסר העבודה הבלתי נלאה שלה, הצטרפה פעם לתצוגה של HSN ממיטתה בבית החולים דרך הטלפון, יום לאחר שעברה ניתוח בירך.

על קולקציות ומגפות

לאפפל אין פמליה. עד לאחרונה, היא אומרת, היא ניהלה את כל המשאים והמתנים בכל החוזים שלה בעצמה, ובגיל 97 חתמה עם סוכנות ניהול הטאלנטים IMG. כיום מייצגת אותה הסוכנות Artist & Brand Management.

"היא סוס עבודה טוטאלי", אומרת מישל טיקנור, מנהלת שותפויות לייפסטייל בחברת המשקפיים זני. "בתשע בערב היינו אומרים 'אוקיי, מספיק להיום', והיא הייתה אומרת 'לא, בואו נמשיך, בואו נגמור עם זה'".

לפני שהחלה לעצב מסגרות בעצמה עבור זני, אצרה 100 זוגות משקפיים מהקולקציה הקיימת של החברה, ואלה החלו להימכר ב־5 במאי השנה. לדברי טיקנור, מרגע שהמשקפיים מותגו עם השם שלה, המכירות זינקו ב־25% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זה גם מה שעזר לאפפל לצלוח את שיא המגפה, כשהייתה ספונה בדירתה בפאלם ביץ', פלורידה (יש לה גם דירה במנהטן).

קולקציית יובל ה-100 של אפפל וזני - אותה עיצבה אפפל מא' ועד ת' והושקה בחודש שעבר, כוללת 12 מסגרות, שמחיריהן נעים בין 45 ל-50 דולר (לעומת כשבעה עד 37 דולר לליין הרגיל). אפפל עיצבה גם את נרתיקי המשקפיים ואת מטליות הניקוי, שהוצעו בנפרד.

הקולקציה הבאה של משקפיים בעיצובה תשווק לקראת כריסמס. אפפל אמנם יהודייה, אבל אוהבת את חג המולד. "יש בבית שלה קישוטי חגים בכל מקום במשך כל השנה", אמרה טיקנור.

השת"פ המיוחל עם ליווי'ס

חיבתה של אפפל למשקפיים החלה שנים לפני שנאלצה להרכיב אותם. כנערה צעירה אספה מסגרות שמצאה בשוקי פשפשים או במכירות יד שנייה. אחר כך החלה להרכיב אותן ללא עדשות, כאביזר אופנה.

"אנשים חשבו שאני קצת קוקו, ואולי באמת הייתי, אבל זו הייתה ההתחלה של הכל", היא אומרת. "אני עדיין מאמינה שמשקפיים יכולים לשנות את כל הלוק, את מצב הרוח, את האישיות. אפשר לבטא בהם מקוריות. אנשים כל כך דומים היום. זה נורא. אלוהים ברא את כולם כל כך שונים, אז למה שאנשים ישאפו להיראות אותו הדבר? אני לא מצליחה להבין את זה".

"היא מייצגת מה שרבים מאיתנו שואפים אליו", אומרת תלברג מ־Lowe's. "גיל הוא לא מחסום לחיים צבעוניים ומגניבים בסגנון קולי, פאנקי וייחודי".

יש עוד כמה פרויקטים שאפפל עדיין רוצה להגשים. אחד מהם הוא לעבוד עם חברת הג'ינס ליווי'ס. היא הייתה אחת הנשים הראשונות שלבשו ג'ינס כהצהרה אופנתית, עוד בשנות ה-40. כשהלכה לקנות את הג'ינס הראשון שלה, בחנות לבגדי גברים, אמר לה בעל החנות שאין לו משהו במידה שלה, והוסיף: "עלמות צעירות לא לובשות ג'ינס".

היא חזרה לחנות שוב ושוב במשך כמה שבועות, והתחננה בפניו שיקטין בשבילה זוג אחד. בסוף הוא נשבר, והזמין בשבילה במיוחד מכנסיים במידה של נערים. "כשאני רוצה משהו", אמרה, "אני כמו כלב עם העצם שלו". 

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד