גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שער סודי של ה-CIA בשדה התעופה של קאבול הפך לנתיב בריחה לאפגנים

כניסה אחורית המכונה "שער התהילה" הוסתרה מעיני הטליבאן ושימשה לפינוי סגל השגרירות ואחרים

חיילים אמריקאים עומדים בשדה התעופה בקאבול / צילום: Reuters, US MARINES
חיילים אמריקאים עומדים בשדה התעופה בקאבול / צילום: Reuters, US MARINES

בזמן שאלפי אנשים התגודדו מחוץ לשערים העיקריים של שדה התעופה של קאבול וביקשו לברוח מאפגניסטן באוגוסט, סוכנות הביון האמריקאית CIA פתחה כניסה אחורית לשדה במרחק של כ-3 קילומטר משם, על הגדר הצפונית של השדה.

השער מוכר בכמה שמות קוד, כולל שער התהילה ושער החירות, והכניסה הסודית הזו, שבעבר לא דווח עליה, הייתה כל כך סודית שאפילו טליבאן לא היה מודע לקיומה. היא מוקמה מול תחנת דלק ונוהלה בידי פעילי CIA וכוח דלתא והשומרים עליה היו חברים ביחידה אפגנית צבאית למחצה בשם 02, שעברו אימונים בידי ה־CIA. בטיסות האחרונות פונו שומרים אלה לצד האמריקאים.

"תחנת הדלק הייתה המקום בו האנשים שלנו היו פוגשים אפגנים שרצו לעזוב", אמר פעיל לשעבר ב־CIA.

בתחילה, שימש השער הסודי להברחת אנשים בעדיפות גבוהה עבור ה־CIA, כולל נכסים מודיעיניים, סוכנים מקומיים ומשפחותיהם ורשימה של אנשים בעלי חשיבות שנשלחה מהבית הלבן. אחר כך, הורחבה הכניסה הזו לשמש כצינור העיקרי במאמצי מחלקת המדינה ב־48 השעות האחרונות של משימת הפינוי האזרחית לעזור לאפגנים פגיעים שעבדו בשגרירות ארה"ב ואחרים שלא הצליחו לעבור במחסומים של טליבאן, שחסמו גישה לשדה התעופה.

הכניסה המאולתרת נוצרה ממחסומי חול, חוט תיל וקירות מבטון מזוין שהושמו שם על ידי מלגזה כדי לספק שכבת הגנה למפעילי המעבר.

האפגנים שעברו דרך השער, בין אם ברגל או באוטובוסים, עברו חיפוש מאחורי קירות הבטון ואז היו מוסעים כמה מאות מטרים ועל גבי גשר אל תוך בסיס אמריקאים שבעבר היה מכונה מכנה אלברדו, והיה חלק ממערך הבניינים של שדה התעופה. מאוחר יותר פתח ה־CIA שער שני סודי בגבול הצפוני של השדה. ב־CIA סירבו להגיב לכתבה זו. תפקיד הסוכנות בתפעול הגשר תואר על ידי בכירים אמריקאים בהווה ובעבר, וגם על ידי עמותות שהיו מעורבות במאמצי הפינוי. במחלקת המדינה סירבו להגיב על תפקידה של סוכנות הביון.

"בכל יום נתון, לא ידענו אם נעביר בשער 100 אנשים או 5,000 אנשים"

ג'ון בס, לשעבר שגריר ארה"ב לאפגניסטן שנבחר להוביל את מאמצי הפינוי, תיאר את הקשיים שבעבודה עם הטליבאן, ובהתמודדות עם קהלים גדולים של אנשים נואשים שכולם ביקשו להגיע לשדה התעופה דרך כמה מחסומים בודדים. "ובכן, בכל יום נתון, לא ידענו אם נעביר בשער 100 אנשים או 5,000 אנשים", אמר בס.

מחלקת המדינה ארגנה שאמריקאים ותושבי קבע ייכנסו לשדה התעופה דרך אוטובוסים על כביש שעבר דרך משרד הפנים הסמוך, תהליך שהצריך מעבר במחסומים של טליבאן. מאמץ להעביר אפגנים באותו מסלול נתקל במכשולים לאחר שהטליבאן דרש רשימת שמות, והכה והטריד את הנוסעים האלה.

מסלול שער התהילה הפך לפעיל יותר ביום חמישי ה־26 באוגוסט, יותר משבוע אחרי שהטליבאן כבש את קאבול, לאחר שצוות של מחלקת המדינה עשה מסע ומתן על הסכם עם ה־CIA להשתמש במעבר לפינוי צוות שגרירות ארה"ב ומשפחותיהם ב־48 השעות האחרונות של מאמץ פינוי האזרחים. נאמר לעובדי השגרירות וקרוביהם להתאסף במקומות סודיים מחוץ לעיר ולעלות על אוטובוסים שייקחו אותם לשדה התעופה.

שלושת האוטובוסים הראשונים נקבעו לשעות הבוקר על מנת לבחון אם התוכנית עובדת. בסופו של דבר, כ־40 אוטובוסים נוספים היו צפויים להעביר אנשים בהמשך היום וביום שישי.

"רק אל תחשפו את סוד קיומו של השער"

עבדול, שביקש לא להשתמש בשמו המלא על מנת להגן על קרובים שעדיין נמצאו באפגניסטן, היה בין הראשונים שהצליח לעבור עם משפחתו. הוא עובד במשרד השירותים הכלליים של שגרירות ארה"ב ועזר לקבוע זמני נסיעה לדיפלומטים אמריקאים. הוא ניסה ונכשל כמה פעמים להגיע לשדה התעופה עם אשתו, שהייתה בחודש התשיעי להיריון, ועם שני ילדיהם הקטנים.

עמיתיו האמריקאיים לשעבר אמרו לו שיש תוכנית להבריח אותם דרך אוטובוסים. נאמר לעבדול להגיע לנקודת מפגש בפאתי העיר ולחפש אוטובוס עם הסימון 404 M 98311 KBL. הם מצאו את האוטובוס, עלו עליו ותוך זמן קצר החלו בנסיעה לשדה התעופה. הנסיעה ארכה כחצי שעה.

לאחר שעברו דרך השער הסודי, לקח עוד ארבע או חמש שעות לעבור במחסומים שונים בתוך השדה והמשפחה מילאה טפסים ועברה בדיקות ביומטריות. בערך בשעה 2 בלילה, עלו על מטוס תובלה צבאי יחד עם יותר מ־600 איש אחרים. המטוס המריא לגרמניה. אשתו ההרה קיבלה מושב, לצד כמה נוסעים אחרים חולים או נשים בהיריון. שאר האנשים עמדו בטיסה בת 12 השעות לגרמניה, בלי מזון או מים.

סם ארונסון, פקיד פוליטי במחלקת המדינה, היה בשער התהילה בתפקיד ביום המבצע. כשהאוטובוסים הראשונים הגיעו ללא תקלות, שאל אם יוכלו להביא משפחות מהרחוב. "רק אל תחשפו את סוד קיומו של השער", אמר המפעיל, על פי ארונסון.

הוא התקשר למטה המבצעי המשולב, בו אנשי מחלקת המדינה וצבא ארה"ב שהו ביחד בתוך הטרמינל בשדה התעופה של קאבול, ואמר להם ששכנע את מפעילי השער להביא גם משפחות ברגל. עמיתיו של ארונסון החלו להתקשר לאפגנים שהיו ברשימה ארוכה של אנשים שקיוו להתפנות ובמקרים רבים ביקשו עזרה מארגוני סיוע, מהקונגרס ומחיילים לשעבר שיעזרו להם.

המשפחות קיבלו הוראות מפורטות איך להגיע לאזור השער של ה־CIA ונאמר להם ללבוש בגדים מסוימים שיאפשרו לארונסון ולמתרגם שלו לזהות אותם. הוא הביא 13 משפחות, סה"כ 52 אנשים ביום חמישי, 26 באוגוסט, לפני שהשער נסגר באופן זמני אחרי הצהריים בגלל אזהרות שצפויה עליו מתקפה.

זמן קצר לאחר מכן, פיצוץ בשער אבי הצפוף של שדה התעופה הרג 13 חיילים וחיילות אמריקאים והביא לעצירה כמעט מוחלטת של מאמצי הפינוי האמריקאיים ביום שישי. כל השערים העיקריים נסגרו. כמה אזרחים אמריקאים ומחזיקי גרין קארד הועברו דרך הכביש שליד משרד הפנים. רק השער של ה־CIA נותר פתוח לאפגנים ולמשפחותיהם. פינויי אזרחים אמורים היו להיגמר בשעה שש בבוקר בשבת, 28 באוגוסט, בוקר המחרת.

עד הערב, הומיירה קאדרי, סופרת מפורסמת מקאבול שגרמה לשערורייה באפגניסטן לאחר שפרסמה ספר ששמו "לרקוד במסגד", איבדה תקווה שתפונה יחד עם בנה בן ה־8. היא כבר התכוננה להישאר במדינה ולפעול למען זכויות הנשים.

אבל בערך ב־6:30 בערב ביום שישי קיבלה טלפון מארונסון, שהורה לה לצאת מיד לכיוון שדה התעופה. ארונסון הגיע לשער עם מתורגמן לשפת דארי בשם מוסטפה פופאל בדיוק בזמן שנשמעה ברחבי קאבול הקריאה לתפילות הערב. הם אישרו ששתי משפחות אפגניות הצטרפו זו לזו והיו בנקודה.

כשפעילי ה־CIA הודיעו שיש אישור להתקדם, ארונסון הבהב בפנס דרך צורת ווי שעשה באצבעות, ואז פופאל צעק להם שהם יכולים לעבור. בתוך הבלבול כתוצאה מזה, החיילים האפגנים שתפקידם היה להגן על אנשי CIA בשער הסודי ירו באוויר יריות אזהרה. כולם צעקו שיש לתת למשפחה לעבור והם עברו סוף סוף.

קאדרי ובנה היו בין האחרונים שעברו דרך שער התהילה.

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"