גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כנופיות בניגריה גייסו מיליונים ע"י חטיפת ילדים. עכשיו הממשלה לא יכולה לעצור אותן

כנופיות עבריינים שיש להן כסף רב ממעשי כופר הופכות ליותר נועזות, גונבות נשק כבד וסוחטות את הממשלה

שוטרים ניגריים ושלושה חשודים (מימין) בחטיפת תלמידים במדינת המחוז קדונה / צילום: Associated Press, Gbemiga Olamikan
שוטרים ניגריים ושלושה חשודים (מימין) בחטיפת תלמידים במדינת המחוז קדונה / צילום: Associated Press, Gbemiga Olamikan

אנשים במסכות הגיחו מהיער על גבי אופנועים, והקיפו קצין מודיעין צעיר שהחזיק תיק מלא במזומנים. הכופר, כמעט 50 אלף דולר בשטרות חדשים של הבנק בניגריה, לא היה עבור אדם, אלא כדי לקבל נשק שאיים באופן ישיר על נשיא המדינה.

כנופיות החוטפים שהמחנה שלה נמצא ביער רוגו בניגריה הצליחה לגנוב מקלע נגד מטוסים בחילופי יריות עם יחידה של הצבא. זה היווה איום על הנשיא מוחמדו בוחרי, שתכנן לטוס לעיר הולדתו במרחק של כ־140 ק"מ, והממשלה הייתה צריכה לקנות את הנשק בחזרה.

שעה אחר כך, הקצין, שסירב להזדהות, לחץ ידיים עם מנהיג של רשת פושעים מבוזרת שהקמפיין שלהם לחטיפת אזרחים - כולל מאות ילדים בגיל בית הספר - הביא להם מיליוני דולרים לבניית ארסנל של נשק כבד שהם השתמשו בו כדי לקבל שליטה בחלקים נרחבים מצפון המדינה, כולל המחוז ממנו מגיע הנשיא.

כששתו תה, הסכים מנהיג המיליציה להיפרד מהמקלע נגד מטוסים המורכב על משאית בתמורה לכופר: לאנשיו הייתה עוד הרבה מאוד תחמושת, כך אמר.

"אני לא צריך כלי נשק של הצבא", אמר. על פי הקצין, שתיאורו אושר על ידי קצין ניגרי בכיר אחר שהיה מעורב במשימה.

"אם לא ישלמו, נהרגו אותם"

ביער בצפון מערב ניגריה, כנופיות פשע מאורגנות באופן רופף שגייסו כספים על ידי חטיפת ילדים בגיל בית ספר עמוסות כעת בתחמושת וכלי נשק ופועלות מחוץ ליכולת הגעתה של הממשלה במדינה המעורערת.

בכמה מקרים, פקידי ממשלה בניגריה, המדינה עם האוכלוסייה הגדולה ביותר באפריקה, שילמו לכנופיות כדי לקבל בחזרה כלי נשק ועובדים שנחטפו, כך ניתן ללמוד ממסמכים חשאיים ומראיונות עם פקידי צבא בכירים, חיילים ובוררים עצמאיים, ומאחד ממנהיגי הכנופייה.

"אם לא ישלמו, נהרגו אותם", אמר שהו רקב, מנהיג של מיליציה במחוז זמפארה. אנשיו של רקב הם רועים, אמר בראיון טלפוני, רועים שהמדינה התייחסה אליהם לא טוב ועצרה כמה מהם ללא סיבה. מרגע שהתחמשו במצ'טות, יש להם כלי נשק שיכול לצבא וכמו כן הם עובדים עם משתפי פעולה מתוך הצבא, טען רקב.

ממשלת ניגריה - שעדיין נלחמת נגד חמושים של ארגון המדינה האיסלאמית בצפון מזרח המדינה - מתייחסת לכנופיות העבריינים הפחות מוכרות מצפון מערב כ"בנדיטים". אבל חיילים, קציני מודיעין ובוררים שביקרו במחנות שלהם תיארו כמות עצומה של תחמושת. מאז המשימה לרכוש חזרה את המקלע נגד מטוסים, השיגו הכנופיות כלי נשק אחרים נגד מטוסים.

"נראה שהכנופיות החמושות מצוידות טוב יותר בנשק בהספק גבוה מאשר סוכנויות הביטחון הלאומיות", נכתב בדו"ח חשאי פנימי שהוצג לנשיא ביולי.

ממשלת ניגריה לא ענתה לבקשות תגובה. כמה קציני ביטחון בכירים תיארו את החטיפות עבור כופר כמשבר הביטחוני העיקרי בניגריה. בכיר אחד שעבר על מסרים של מנהיגי הבנדיטים שהצבא האזין להם תיאר את האופן בו המנהיגים האלה מדברים על צבירת כלי נשק להגנה בפני כנופיות יריבות ובפני מתנגדים הפועלים מחוץ למסגרת החוק נגדם אך בחסות הממשלה. הבנדיטים מנהלים מתקפות יותר ויותר נועזות נגד בתי ספר, כפרים, פקידי מדינה וכנופיה נגד כנופיה.

"הם מיישבים חשבונות... הממשלה לא יכולה לעשות כלום", אמר בכיר ביטחוני אחד בממשלה.

הלחימה הותירה רבע מיליון אנשים ללא בית

הבנדיטים חטפו יותר מאלף ילדים מבתי הספר השנה. אלפי בתי ספר נסגרו במדינה, שבה חצי מהאוכלוסייה היא מתחת לגיל 18 והפכה למדינה שיש בה הכי הרבה ילדים בעולם שאינם נמצאים במסגרות לימודיות.

חוואים נטשו את אדמותיהם או מכרו אותן כדי לרכוש את חירות ילדיהם, וזה גרם לעלייה במחיר התירס, האורז והשעועית לשיאים חדשים. מאות כפרים ננטשו, לאחר שהלחימה הותירה רבע מיליון אנשים ללא בית.

"בני מוחזק כשבוי ביער במשך חודשים", אמר בולוס קוויי, שבנו הבכור היה אחד מ־140 ילדים שנחטפו מבית הספר הבפטיסטי בעיר קדונה ביולי. "בבקשה, האם תיתן לנו כסף לשחרר אותם?".

רוב הבנדיטים הם מהקבוצה האתנית פולאני, אנשים שבאופן מסורתי מגדלים בקר, והרועים כבר שנים מסוכסכים עם החוואים על הגישה לאדמות מרעה דלילות.

לאחרונה, כמה רועים התארגנו מחדש בכנופיות וחטפו אנשים רבים, החל מכפריים וכלה בפוליטיקאים בולטים. בחודש שעבר, בנדיטים פשטו על מכללת אימונים צבאית בקדונה מצפון לבירה, הרגו שני חיילים וגנבו כסף רב. כמו כן חטפו קצין בכיר במכללת ההגנה הלאומית של המדינה.

מתוך ביטחון שידם תהיה על העליונה, התקשרו הבנדיטים לתוכניות רדיו ובהן התגאו בכמות הנשק שלהם והזמינו עיתונאים לצלם את המצבורים שלהם.

"הם רצו להראות לנו שהיו להם מכונות יריה, מטולי רימונים, RPG וכל הדברים האלה", אמר מאניר דן עלי, העורך של עיתון דיילי טראסט, ששלח עיתונאי למחנות.

"בקושי עובר יום בלי שמישהו נהרג או נחטף. אפילו לא יום"

בשלושת החודשים האחרונים, הבנדיטים הואשמו בחטיפת מנהיגים פוליטיים וכמרים קתוליים ובהריגת שוטרים כדבר שבשגרה.

הבנדיטים נמצאים נמוך בסולם העדיפויות של קובעי מדיניות אמריקאים הממוקדים באיום הג'יהאדיסטי מניגריה, אם כי פקידים אמריקאיים אומרים שיירטו שיחות בין חמושים איסלאמיסטיים בצפון מזרח המדינה שמייעצים לבנדיטים בצפון המערב על חטיפות ועל ניהול משא ומתן.

הצבא הניגרי פתח במתקפה חדשה בחודש שעבר, והפציץ מחנות ביער בעזרת מטוסי קרב שנמכרו לו מארה"ב. הממשלה הורתה על הפסקת שירותי הטלפון הסלולרי בארבעה מחוזות, וקיצצה את השירות למיליוני תושבים, כחלק ממתקפה צבאית שחלק מפקידי הממשלה אומרים שנושאת פירות.

הכפריים שילמו לבנדיטים כדי שלא יחטפו את ילדיהם, ובכך עודדו את נוהג הפרוטקשן. ללא יכולת להגן על הקהילות, המושלים של שלושה מחוזות בצפון מערב המדינה אמרו לתושבים להתחמש, וזה גרם לפריחה בעסק מקומי הבונה רובים מפסולת מתכת.

"בקושי עובר יום בלי שמישהו נהרג או נחטף. אפילו לא יום", אמר אמינו בלו מסארי, מושל מדינת המחוז קטסינה, בראיון עם תחנות רדיו אזורית בחודש שעבר. "מאוד חשוב שהאנשים יתקוממו".

המשימה לרכוש חזרה את המקלע נגד מטוסים החלה בשוחד שנתן קצין מודיעין בכיר בחיל האוויר הניגרי מהבירה אבוג'ה: תיק שחור שאמר שהיו בתוכו 20 מיליון נאירה ניגריים.

נשיא ניגריה, מוחמדו בוהארי / צילום: Associated Press, Pool Photo

התיק נמסר לקצין המודיעין הצעיר בתמורה למקלע שהבנדיטים תפסו באזור שבו הנשיא בוהארי טס לעתים קרובות בדרכו לבקר הבעיר הולדתו דאורה.

הקצין טס לעיר ג'יביה על הגבול עם ניז'ר, שם חצי תריסר איש הגיחו מהיער לפגוש אותו. הם ליוו אותו על אופנועים במעבה היער במשך שעות והגיעו לבית המנהיג שלהם, אדם רזה בשנות ה־30 לחייו, שקיבל את תיק המזומנים.

בזמן שהבנדיטים החלו לפרק את המקלע נגד המטוסים וניסו להרכיב אותו על אופנוע, מנהיגם השמיע סדרת תלונות נגד המדינה: אנשים שלקחו את החוק לידיים חטפו את אביו, הצעירים כבר לא יכולים להתפרנס מגידול בקר, והתקיפות גרמו למות אזרחים במחנות שלו. "אתם מפציצם אותנו מהאוויר", אמר. "אתם הורגים את ילדינו".

לוחמיו ניהלו פעולות תגמול נגד הצבא ונגד האזרחים שבאו להילחם בהם, וזה עזר להם לצבור כמות נשק עצומה, כך אמר. בסופו של דבר, הבנדיטים קשרו את המקלע על שני אופנועים וגלגלו אותו החוצה מהמחנה. "הם גרמו לזה להיראות כל כך פשוט", אמר קצין חיל האוויר. "הם התייחסו לזה כאילו זה שגרתי".

עוד כתבות

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

קבינט המלחמה

חמאס: מסכימים לעסקה ולהפסקת אש; בישראל לומדים את ההצעה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית