גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"החלום שלי הוא התחדשות עירונית באזורים הערביים"

מהנדס העיר ירושלים יואל אבן מעדיף לקדם התחדשות עירונית בתוך העיר על פני בנייה מחוץ לה, ולא מפחד מהתחזוקה היקרה שתהיה לבניינים החדשים והגבוהים ● "גם לתחזק מבנה ישן עם תשתיות רקובות עולה הרבה כסף"

מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן / צילום: איל יצהר
מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן / צילום: איל יצהר

כשיואל אבן, מהנדס העיר ירושלים, נבחר לתפקידו לפני שנתיים בדיוק, היו שטענו נגד הבחירה בו שהוא חסר ניסיון בתכנון עירוני. בראיון איתו הוא חושף את משנתו ביחס לחזון התכנוני של העיר, ומסביר כי בתקופה האחרונה נתגבשה ההבנה שפניה של העיר פנימה - ושהתחדשות עירונית היא בעיניו הכלי המרכזי לתוספת יחידות דיור לעיר.

אבן מדגיש שהאזור המשמעותי ביותר מבחינת התחדשות בעיר כרגע זה השכונות קרית יובל-עיר גנים, בדרום מערב העיר. באזור יש כעת כ-5,000 יח"ד וההערכה היא שמספר זה יכפיל את עצמו בתוך כ-20 שנה. "המדיניות של ראש העיר ושלי היא שנכון מאד לצופף את העיר, על חשבון בנייה בשטחים מחוץ לתחום העיר הבנויה. קודם כול, יש המון שכונות ותיקות, לא בתוך העיר ההיסטורית, שנבנו בשנות ה-50 וה-60 וה-70, כך קטמונים, קריית יובל, גילה, נווה יעקב, גבעה צרפתית, שבהן נכון לעשות התחדשות. ראינו את מה שקורה היום בחולון וברמת גן.

"האתגר הוא לייצר בינוי אינטנסיבי בתוך שכונה תוך דאגה למרחב הציבורי. קרית יובל תכפיל את עצמה, והאתגר שלנו הוא לעשות את זה נכון".

לדברי אבן, בימים אלה נערך במנהל ההנדסה עידכון של תוכנית המתאר של העיר, שנדונה אך לא אושרה מעולם, תוך התייחסות לתחומי התעסוקה והמרחב הציבורי:

"השינוי הגדול שאני מנסה להכניס זה המרחב הציבורי. חשוב לי הציבור. חשוב לי איך המבנה פוגש את הקרקע, חשוב לי שהפרויקט יהיה בגובה העיניים, מה הבן אדם רואה כשהוא הולך ברחוב, איזה שירותים הוא מקבל. אני רוצה שיהיה ברור שהתחדשות עירונית זה לא רק יח"ד וזו הזדמנות ולא רק עבור הפרויקט, אלא עבור העיר כולה".

בירושלים, וזה לא טריוויאלי, יש פטור ליזמים מהיטלי השבחה: "אנחנו מאמינים שערכי ההתחדשות העירונית חשובים ושיש להמשיך ולתת פטור מהיטל השבחה. הארכנו את זה עד שנת 2023. כל פרויקט שיקבל היתר עד מועד זה יקבל פטור. מבחינתנו זה win win אנחנו גם מקבלים יח"ד וגם מקבלים התפתחות של העיר. אחרי 2023, המדיניות עדיין לא מגובשת".

היועצת משפטית של מנהל תכנון ומהנדס העיר ירושלים, עו"ד שרון מנדלבאום, מוסיפה שהמדינה מגבשת בימים אלה חקיקה שתאפשר פטור של חצי מההשבחה.

"העיר יהוד היא כמו שכונה בירושלים"

אבן מספר שבהנהלת העיר הנוכחית יש הכרה בדבר חשיבותם של המנהלים הקהילתיים, שהם מעין תאגידים שכונתיים, שמסייעים לעירייה בניהול המקומי.

"בירושלים יש כמיליון תושבים. זה סדר גודל של 20 ערים שמחוברות יחד. יהוד למשל, היא כמו שכונה בירושלים. האוכלוסייה הטרוגנית. כשמדובר בעיר כל כך גדולה, חייבים לחלק אותה לרבעים. יש לי עכשיו שבעה מתכנני רבעים שכל אחד מהם הוא כמו מהנדס עיר. הוא מקבל מהמנהל הקהילתי את כל הבקשות, הצרכים והדרישות".

אבן אינו מסתיר את העובדה שבעבר היה קונפליקט מול המנהלים הקהילתיים בנוגע להיקפי ההתחדשות העירונית הרצויים, אך טוען שהמצב כעת שונה: "היום אנחנו משתפים פעולה. הם אלה שנותנים לי את הקול של השטח. את תכנון המרחב הציבורי אנחנו עושים יחד. אם אנחנו עובדים יד ביד אנחנו יכולים לעשות דברים יותר נכון".
הרבה פעמים דובר על כך שבנייה לגובה זרה לעיר ירושלים.

"אנחנו מאמינים שיש מקומות שבהם אסור לבנות - העיר ההיסטורית, נחלאות, רחביה, בקעה. יש שכונות שבהן יש ערכים שימוריים גבוהים ולכן בהן אנחנו מעדיפים תמ"א 38. עמדתי בנושא זה שונה מאשר של מינהל התכנון, שרוצה לסלק את תמ"א 38 מן העולם. מצד שני, יש אזורים שבהם מותר לבנות - לאורך תוואי הרכבת הקלה, ובשכונות כמו יובלים וגנים, שם הבנייה לגובה מאפשרת יותר שטח ציבורי איכותי".

מה לגבי דמי התחזוקה הגבוהים במגדלים?
"במסגרת התב"ע אנחנו דואגים לפיר אשפה, לבנייה ירוקה. השאלה היא איך גורמים לחברת ניהול להישאר לאורך זמן. זה האתגר. וחוץ מזה, הסכום שאתה משלם הוא לא כל כך גבוה. גם לתחזק מבנה ישן, עם תשתיות רקובות, עולה הרבה מאוד כסף".

עו"ד שרון מנדלבאום, יועצת המשפטית של יועצת משפטית של מנהל תכנון ומהנדס העיר ירושלים, מוסיפה שבעיניה, עניין זה צריך להיות מוסדר בחקיקה ראשית.

"באזורים החרדיים צריך קרקע משלימה"

אבן מסביר שאחד האתגרים הגדולים בפניו הוא לייצר התחדשות עירונית באזורים חרדיים, שם לא ניצן לבנות לגובה: "למשל, בשיכוני שמואל הנביא, מקודם כעת פרויקט התחדשות עירונית. הגובה מותאם לצורכי האוכלוסיה החרדית וזה אומר שהבנייה צפופה יותר. הכנסתי לשם כמה שיותר צרכים ציבוריים לתוך המבנה עצמו - מעונות יום, גני ילדים".

הקושי הוא לייצר כדאיות כלכלית: "אנחנו חושבים שבדיוק במקומות האלה, באזורים החרדיים, המנגנון של קרקע משלימה יכול להתאים".

בעיר ירושלים יש יותר מ-300 אלף תושבים ערבים. אבן מודה שכרגע אין באזורים שבהם גרים ערבים התחדשות עירונית: "בפן התשתיתי, מזרח העיר עובר מהפכה. ציר כביש הטבעת המזרחית יכול לייצר לאורכו הרבה מאוד הזדמנויות. החלום שלי הוא שתהיה התחדשות עירונית באזורים הערביים. זה שובר שוויון. החברה הערבית בשלה לגור בבנייה רוויה".

הוא מתקשה להבהיר איך זה יקרה. בעירייה מוסרים שמיזמי התחדשות עירוניים מקודמים בשכונות החרדיות סנהדריה ונווה יעקב, וכן במזרח העיר בשכונות בית חנינא ושועפאט, הנמצאות לאורך ציר הרכבת הקלה. "קידום התוכניות בשכונות אלו מתבצע תוך התאמה ומתן מענה לצרכים הייחודיים של האוכלוסייה באזור".

עו"ד שרון מנדלבאום: "במזרח העיר הרבה יותר קל מבחינה תכנונית לעשות פרויקטים של התחדשות עירונית, כי הצפיפות שם נמוכה מאוד. אלה אמנם אנשים שרגילים לבנייה כפרית, אך חלקם גרים בבנייה לא חוקית, באיכות חיים ירודה וחוויית החיים הזאת קשה עבורם, התחדשות עירונית תבטיח להם איכות חיים".

לאחרונה התחדש הדיון בנושא הבנייה באבן, שמאז ימי המנדט הבריטי הוא ממאפייני העיר. לדברי מהנדס העיר, הנושא הזה ישתנה בקרוב: "הרצון לבנות באבן מתאים לבנייה מרקמית, בגובה העיניים. ככל שעולים בגובה, הנושא של כמות האבן יכול לרדת. מאה אחוז אבן במגדל של 30 קומות זה משהו שקשה מאוד לביצוע. אנחנו מאמינים שצריך לייצר שילוב של חומרים. בבניינים גבוהים הולך להיות שינוי".

יואל אבן

אישי: בן 48, נשוי ואב ל־2 בנות, מתגורר במעלה אדומים
מקצועי: מוסמך למדעים להנדסה אזרחית Bsc של הטכניון, בעבר כיהן כמ"מ מנכ"ל מוריה, החברה לפיתוח ירושלים, בשנתיים האחרונות הוא מכהן כמהנדס העיר
עוד משהו: את הזמן הפנוי מקדיש למשפחה

עוד כתבות

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?