גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהלים במיקרוסופט אמרו לביל גייטס להפסיק לשלוח הודעות לאחת העובדות

עורך דין מוביל ומנהלת כוח-האדם יידעו כמה דירקטורים במיקרוסופט על כך שאמרו למייסד השותף והמיליארדר שהודעות ששלח לאחת העובדות בחברה היו בלתי ראויות

ביל גייטס. יותר ממקרה אחד / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
ביל גייטס. יותר ממקרה אחד / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

מכתב מ־2019 ממהנדס במיקרוסופט שדיווח על רומן של ביל גייטס, ונשלח לפני שעזב את הדירקטוריון, לא היה המקרה הראשון שבו דירקטורים של מיקרוסופט נתקלו בהתנהגות לא נאותה בין המיליארדר לעובדות בחברה.

יותר מעשור קודם לכן, בכירים במיקרוסופט גילו הודעות דואר אלקטרוני שנשלחו בין גייטס לעובדת בדרג ביניים בחברה בזמן שגייטס היה עדיין עובד במיקרוסופט ויו"ר הדירקטוריון, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. בהודעות, פלירטט גייטס, שהיה נשוי אז, עם העובדת והציע לה הצעות שונות, כך אמרו האנשים.

שני מנהלים בכירים במיקרוסופט, מי שהיה אז יועץ כללי בראד סמית' ומנהלת כוח-אדם ראשית בזמנו ליזה ברומל, נפגשו עם גייטס ואמרו לו שההתנהגות שלו אינה נאותה וצריכה להיפסק, כך אמרו האנשים. גייטס לא הכחיש את חליפת המכתבים, ואמר למנהלים שבהסתכלות לאחור זה לא היה רעיון טוב ושיפסיק בכך, כך אמרו האנשים.

המנהלים האלה תדרכו כמה חברים בדירקטוריון של מיקרוסופט וועדה של הדירקטוריון דנה בנושא. הדירקטוריון הגיע למסקנה שאין צורך לנקוט בכל פעולה נוספת מפני שלא היה מגע פיזי בין גייטס והעובדת, כך אמרו האנשים.

דובר מיקרוסופט פרנק שו אמר שבשנת 2008, זמן קצר לפני שפרש גייטס מעבודה במשרה מלאה, החברה נעשתה מודעת להודעות דואר אלקטרוני שנשלחו ב־2007. בהודעות האלה, גייטס הציע לעובדת להיפגש אחרי שעות העבודה מחוץ לקמפוס של מיקרוסופט, אמר שו. "בעוד שההודעות היו פלרטטניות, הן לא היו מיניות באופן גלוי, אבל הוחלט שהן לא ראויות", אמר. שו הוסיף שהעובדת מעולם לא התלוננה על המקרה, שלא דווח עליו לפני כן.

דוברת של גייטס, ברידג'יט ארנולד, אמרה בהודעה כתובה: "הטענות האלה הן שגויות, אלה שמועות ממוחזרות מאת מקורות שאין להם היכרות ישירה ובחלק מהמקרים יש להם ניגוד עניינים משמעותי".

גייטס, אחד האנשים העשירים ביותר בעולם, היה מנכ"ל מיקרוסופט עד שנת 2000, עובד במשרה מלאה בחברה עד 2008 ויושב הראש של החברה עד 2014. הוא כיהן בדירקטוריון של מיקרוסופט במשך יותר מארבעה עשורים עד שעזב את מושבו שם במרץ 2020.

בשנה לאחר מכן, גייטס ואשתו, מלינדה פרנץ' גייטס, הגישו בקשה לסיים את נישואיהם שנמשכו 27 שנים. הגירושין הסתיימו באוגוסט. שניהם ממשיכים להוביל יחד את קרן ביל ומלינדה גייטס, אחת מקרנות הנדבנות הגדולות ביותר בעולם.

בזמנו, גייטס התפטר מהדירקטוריון של מיקרוסופט, וועדה של הדירקטוריון העסיקה משרד עריכת דין כדי לחקור מכתב של מהנדסת מ־2019 שבו טענה שבעבר ניהלה מערכת יחסים מינית עם גייטס, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל במאי.

זו לא הייתה האישה שהזהירו את גייטס מוקדם יותר לא לחזר אחריה, כך אמרו כמה מהאנשים המכירים את הנושא. שו אמר שמערכת היחסים התרחשה סביב 2002 אבל במיקרוסופט לא היו מודעים אליה עד 2019.

חברי הדירקטוריון התבקשו לשמור על דיסקרטיות

מאז נודעו לעיתון פרטים נוספים לגבי האופן שבו הדירקטוריון של מיקרוסופט ניהל את החקירה ב־2019. סמית', שהוא כיום נשיא מיקרוסופט וסגן יושב ראש, והמנכ"ל סאטיה נאדלה היו בין המנהלים שראו את המכתב מ־2019, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

יושב ראש הדירקטוריון של מיקרוסופט בזמנו, ג'ון וו' תומפסון, ביקש מחברים אחרים בוועדה שעברה על המכתב לא לשתף את תוכן החקירה עם שאר הדירקטוריון של מיקרוסופט, בגלל האופי הרגיש של הנושא, כך אמרו האנשים. חברי דירקטוריון שקראו את המכתב התבקשו להחזיר את העותק שלו ליועץ הכללי של מיקרוסופט, כך אמרו האנשים.

כמה עורכי דין שייעצו לדירקטוריונים אמרו שבאופן טיפוסי, כאשר דירקטוריון מחליט אם לנהל חקירה, כל הדירקטוריון מחליט על אישורה וכל הדירקטוריון מודע לכך שהיא נמשכת.

"אם אתה הולך לבצע חקירה שמצריכה יועצים עצמאיים, אתה צריך אישור מהדירקטוריון", אמר דיוויד ברגר, עורך דין המתמחה במשילות תאגידית במשרד ווילסון סונסיני גודריץ' ורוזאטי, ועובד גם בייעוץ לדירקטוריונים.

שו, דובר מיקרוסופט, אמר שבמסגרת הקווים המנחים למשילות של הדירקטוריון, הואצלה הסמכות למועצה הממנה והמושלת להעסיק עורכי דין מן החוץ. "בעוד שהנוהל הנכון ביותר לגבי משילות מתפתח כל הזמן, יו"ר הדירקטוריון והמועצה, בעצתם של עורכי דין חיצוניים, החליטו להפעיל את אחריותם ולהתקדם בשלבים הראשונים של הבדיקה, מתוך חשיבה שהנושא יובא לתשומת הלב של שאר חברי הדירקטוריון בהמשך הדרך", כתב שו בהודעה.

גייטס ויתר על מושבו בדירקטוריון לאחר שכמה דירקטורים החליטו שהוא צריך לפרוש לפני שהחקירה הושלמה, כך דיווח הג'ורנל בעבר. הדוברת של גייטס אמרה שהיה לו רומן לפני כמעט 20 שנה, שהסתיים באופן ידידותי ושלחקירה שניהל הדירקטוריון לא היה חלק בהחלטתו לפרוש. במיקרוסופט אמרו שמועצת הדירקטוריון ניהלה חקירה יסודית וסיפקו תמיכה לעובדת שהעבירה את התלונה.

כמה חברי דירקטוריון כיום ובעבר ומנהלים אמרו שהם מאמינים שהחששות לגבי התנהגותו של גייטס עם עובדות נוהלו כשורה. הם אמרו שהגישות והפרוטוקולים השתנו בשנים האחרונות בעקבות תנועת מיטו (# MeToo ).

התנהג לפעמים כאילו הכללים לא חלים עליו

מריה קלאו, דירקטורית במיקרוסופט מ־2009 עד 2015 שאמרה שלא הייתה מודעת לחששות כלשהם לגבי גייטס ועובדות אחרות, אמרה שהרגישה באופן כללי יותר שגייטס התנהג לפעמים כאילו הכללים לא חלים עליו.

"הוא בהחלט נתן את הרושם שהרגיש שהיה לו מעמד שהעניק לו מערך מיוחד של זכויות שלא היו לאנשים אחרים", אמרה קלאו, כיום נשיאה של מכללת הארווי מאד, המתמקדת במתמטיקה ובמדעים.

שו סירב להגיב על דבריה של קלאו. ארנולד, הדוברת של גייטס, סירבה להגיב והפנתה את העיתון להודעה הכתובה שלה.

הרבה יותר מוקדם מהמכתב של 2019 והודעות הדואר האלקטרוני של 2007, לפחות חבר אחד בדירקטוריון של מיקרוסופט קיבל הודעה ממנהל בכיר לגבי מערכת יחסים רומנטית שגייטס, אז המנכ"ל, ניהל עם מנהלת בכירה ב־1992, כך אמר אדם המכיר את הנושא. הדירקטוריון כולו לא קיבל הודעה על הנושא הזה, אמר אותו אדם. האישה הזו לא הייתה פרנץ' גייטס, אמר האדם.

פרנץ' גייטס הייתה עובדת של מיקרוסופט כשפגשה לראשונה את גייטס ב־1987. הם התחתנו ב־1994 ופרנץ' גייטס הפסיקה לעבוד במיקרוסופט ב־1996, השנה שבה נולדה לזוג הילדה הראשון מתוך שלושה.

שו ומיקרוסופט לא מודעים לאף דיווח על חשש שהועלה לגבי מערכת יחסים רומנטית בין גייטס ועובדת בתקופה הזו. ארנולד סירבה להגיב מעבר להודעה שמסרה בכתב.

גייטס עדיין משמש כיועץ טכני לנאדלה, שלקח את המושכות כיו"ר הדירקטוריון של מיקרוסופט מתומפסון ביוני. תומפסון מכהן כיום כדירקטור העצמאי הראשי. דובר של מיקרוסופט אמר בזמנו שהשינוי בזהות יושב הראש לא היה קשור לעזיבתו של גייטס את הדירקטוריון.

"הוא מאוד מעורב בדברים שחשובים לו", אמרה נאדלה לאחרונה כשנשאל על גייטס בוועידה בעת האחרונה. נאדלה אמר שהחברה השתנתה מאז שגייטס היה מנהלה ושהוא והצוות שלו היו אחראיים לעיצוב תרבות סביבת העבודה הנוכחית בה. "אנחנו לא מושלמים בשום אופן", אמר נאדלה, "אבל אכפת לנו מאוד מכל הנושאים של התרבות שלנו ואנחנו עובדים על זה כל יום".

עוד כתבות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?