גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המילניאלס חוברים יחדיו כדי להגשים את חלום רכישת הדירה

כשהם שקועים בחובות מהלימודים ומתמודדים על העלייה במחירי הדיור, הצעירים שרוכשים דירה בפעם הראשונה חוברים לבני הזוג, לחברים או לשותפי הדירה שלהם

לא פעם הרוכשים נשאלים אם הם באמת חושבים שהחברות שלהם תחזיק מעמד לאורך שנים / צילום: Shutterstock
לא פעם הרוכשים נשאלים אם הם באמת חושבים שהחברות שלהם תחזיק מעמד לאורך שנים / צילום: Shutterstock

שישה חודשים אחרי תחילת המגפה, ורוניקה ווסט, בת ה־27, חשה דחף חזק לקנות בית. לווסט, מהנדסת פרויקטים במקצועה, נמאס לגור בבניין עם אנשים אחרים, נמאס לה לשלם דמי שכירות ונמאס לה שהיא לא רואה באופק נכס כלשהו שהיא תהיה הבעלים שלו. יותר מהכול היא חולמת לחלוץ נעליים בחצר אחורית שתהיה רק שלה.

היא והחבר שלה קבעו פגישה לראות בית למכירה עם שלושה חדרים בפורטלנד, אורגון, אבל "נלחצנו וביטלנו את זה", היא מספרת. הבית היה יקר מדי בשבילם ותמיד ישנו הסיכון שייפרדו. ואז לחברה שלה טארה טקאנו, מנהלת מכירות, בת 32, היה רעיון. "את ואני צריכות לקנות אותו ביחד חחח", כתבה.

זו הייתה רק בדיחה - עד שזה לא היה בצחוק. לשתי הנשים היו משרות יציבות, דירוג אשראי טוב ואמון מלא אחת בשנייה. אחרי חודשיים וכמה נכסים שראו יחד, הן קיבלו את המפתחות לבית חדש משלהן.

לא מתחתנים ותקועים עם חובות

לדור המילניאלס, שרבים מהם מתחתנים בגיל מאוחר בחיים, תקועים עם חוב גדול על הלוואות סטודנטים שלקחו ומתמודדים גם עם עלייה במחירי הדיור, בעלות על בית עשויה להיראות כיום כפנטזיה יותר מאשר יעד בר השגה. כעת רוכשי דירות צעירים פועלים באופן יצירתי כדי לממש את החלום: שיתוף משאבים עם שותפים, חברים או אפילו שותפים לדירה.

מאז 2014, כשבני הדור הזה הפכו לחלק הגדול ביותר בקרב רוכשי הדירות בארה"ב, מספר מכירות הבתים והדירות ברחבי המדינה על ידי קונים שנרכשו בשיתוף זינק. מספר הקונים עם שמות משפחה שונים עלה ב־771% בין 2014 ל־2021, לפי נתונים של חברת ניתוח נכסי המקרקעין Attom Data Solution.

מגפת הקורונה תדלקה את המגמה

מגפת הקורונה, שמשתוללת מזה כשנה וחצי בארה"ב, תדלקה את המגמה הזו, לפי נתונים של האיגוד הלאומי של מתווכי הנדל"ן. בין כל קבוצות הגיל בחודשים הראשונים של המגפה - אפריל עד יוני 2020 - 11% מהקונים רכשו דירות כזוגות לא נשואים ו־3% כ"אחרים" (בפועל, שותפים). המספרים האלה עלו מ־9% ו־2% בהתאמה, שנה קודם לכן.

רצון ליותר מקום לחיות ולעבוד בו לצד מחירי דיור גבוהים אולי הניעו את העלייה הזו, כך אומרת ג'סיקה לאוץ, סגנית נשיא לדמוגרפיה ותובנות התנהגות באיגוד המתווכים. "בזמן המגפה, אנשים שכרו דירות וכנראה רצו מרחבים עם יותר חלל", אומרת לאוץ, "ולכן ייתכן שהם הסתכלו על השותפים שלהם והחליטו ביניהם: 'בוא נלך לקנות בית ביחד'".

זה היה המקרה של החברות איינג'ל נוואצ'וקוו וסמנתה סימפסון, שתיהן בנות 27, שסיימו ביחד לימודי משפטים ב־2019. השתיים שכרו יחד דירה בהארלם ובמשך כשנה וחצי הן עשו סבבי סיעור מוחות בינן לבין עצמן כיצד להשקיע את הכסף מהמשכורות החדשות שלהן. הן שקלו לקנות מניות ואגרות חוב, או אפילו לפתוח ביחד עסק, לפני שהבחינו כמה נמוכים שיעורי הריבית וחשבו - למה בעצם לא לקנות בית ביחד?

התגובות מחברים ומשפחה לא תמיד היו נלהבות. הן זוכרות שנשאלו שאלות כמו "אתן בטוחות במה שאתן עושות?" או "אתן באמת בונות על החברות הזו לאורך השנים ארוכות?".

"אני לא חושבת שאנשים מעריכים חברות כמו שסם ואני מעריכות אותה", אומרת נוואצ'וקוו. "אם הייתי מוכנה לעשות את זה עם הארוס שלי, אני מוכנה לעשות את זה גם עם החברה הכי טובה שלי".

נוואצ'וקוו וסימפסון הצטרפו לגל של אנשים שעזבו את ניו יורק במהלך מגפת הקורונה וקנו בית־כפר אוורירי בלב וושינגטון. "בכוחות עצמי לא הייתי יכולה להרשות לעצמי בית בוושינגטון", אומרת נוואצ'וקוו. "כעת, כל פעם שאני רואה מחיר, אני פשוט מחשבת חצי ממנו".

דוחים משפחה ולא רוצים לגור לבד

יכולים להיות גם גורמים תרבותיים שמשחקים תפקיד במגמת רכישת הבתים בשיתוף. הרבה מילניאלס, הדור שנולד בשנות השמונים והתשעים, דוחים את זמן החתונה והקמת המשפחה לשלב מאוחר יותר בחיים לעומת הדורות הקודמים, אבל לא כולם רוצים לגור לבד את כל הזמן הזה. "הרבה מהם רוצים לגור בתבנית קהילתית, אבל יש להם כסף והם מסתכלים סביב על העלייה במחירי הדירות, והם רוצים לקבל דריסת רגל בשוק הזה שערכו עולה", אומר אנדי סירקין, עורך דין העוסק בנכסים ומתמחה בבעלות משותפת על דירות ובתים.

מחירי הבתים למכירה בארה''ב עולים / צילום: Associated Press, Michael Conroy

סירקין, שמאז 1985 כותב הסכמי בעלות למגורים משותפים ולאנשים שרוכשים דירות במשותף, אומר שבחמש שנים האחרונות הוא חווה עלייה בעניין שיש בתחום זה. לפני עשור, הוא מספר, הוא היה מקבל "אולי חמש בקשות בשנה", אבל כיום, הוא מקבל "שתיים או שלוש בקשות כאלה מדי שבוע".

מה עושים כשאחד הרוכשים מתחתן 

הסכמי בעלות משותפת יותר מקובלים בקרב זוגות לא־נשואים או בני משפחה בגלל שהם מאפשרים לבעלים להעביר זכויות בעלות לחצי השני במקרה שימותו. ואילו הסכמי מגורים משותפים יותר פופולריים בין חברים ושותפים לדירות, שמעדיפים להוריש את הבעלות על הדירות לצאצאים או משפחה ולא לשותפים שלהם.

אפשרות נוספת לקבוצות המתכננות להשכיר את הנכסים או לא רוצות להשתמש בו כמגורים עיקריים היא להקים חברה בע"מ, שיכולה לספק לבעלים המשותפים הגנה במקרה שהצד השני קורס. אבל אם יעשו כך יוותרו על חלק מהטבות המס של בעלות על נכס, כמו הטבות מיסים הקשורות לריבית המשכנתא.

מעבר להחלטה על הסכם בעלות משותפת, יש גורמים אחרים שאנשים שרוכשים יחד נכס נדל"ני צריכים לשקול, כמו איך לחלק תשלומי משכנתא ואחוזי בעלות על הדירה או הבית.

מומחים משפטיים מייעצים לקונים להיוועץ בעורך דין העוסק בנכסים ולנסח הסכם בעלות משותפת המכסה כל תסריט אפשרי, מאובדן פרנסה או נישואין ועד סכסוכים אישיים. לדוגמא, מי יהיה אחראי לבצע תשלומי משכנתא אם אחד הבעלים המשותפים עוזב את הנכס? האם לשני תהיה אפשרות לרכוש את חלקם או שבמצב כזה יהיו חייבים השותפים למכור את הנכס?

לכולם יש משקפיים ורודים בהתחלה

"זה כמו נישואין מבחינה זו שלכולם משקפיים ורודים בהתחלה, אבל אחר כך כשהמציאות נכנסת לתמונה, אתה הולך להזדקק לדרך טובה לסיים את היחסים באופן הוגן לשני הצדדים", אמר עורך הדין העוסק בנכסים ג'פרי דיוויס.

בכמה סוגי הסכמים, בעלים משותפים יכולים להיות מורשים למכור את חלקם לקונה צד שלישי, כל עוד השותפים האחרים מוכנים לקבל ולאשר אותו. במקרים אחרים, עשויה להיות אפשרות לבעלים לקנות את החלק של הצד השני או למכור את הנכס לאחר ביצוע שמאות.

באופן טיפוסי, תקופת החזקה שבין שלוש לחמש שנים כלולה לרוב בחוזה, ובזמן זה אף אחד מהבעלים המשותפים לא יכולים למכור את חלקם, אומר סירקין. בקבוצות שאין להן הסכם כתוב, או לאלה שלא ויתרו על זכות החלוקה במסגרת ההסכם, כל בעלים משותפים יכולים לכפות מכירה של הנכס כולו בכל רגע נתון. ללא אסטרטגיית יציאה, אומר סירקין, עשויים בעלים משותפים להגיע לעורכי דין, בתי משפט וכו.

"אנו צריכים להניח שחיי האנשים ישתנו", אומר סירקין. "אתה רוצה להיות מסוגל להישען על המסמך הזה, ואתה רוצה שהוא יספק לך פתרונות".

במקרה של נוואצ'וקוו וסימפסון, שתיהן עורכות דין שיכולות לנסח ולערוך בעצמן מסמכים משפטיים. הן בחרו בהסכם "מגורים משותפים" כשהשמות של שתיהן רשומים על שטר הבעלות. הן גם בחרו לחלק כל תשלום בדיוק לחצי.

נושאים לא צפויים צצים כל הזמן

ווסט וטקאנו, הקונות מפורטלנד, ניסחו את הסכם הרכישה ביחד (co-buying) על בסיס טיוטה שמצאו ברשת ועל בסיס דברים שלמדו בקורס על רכישת בתים במכללה הציבורית בפורטלנד.

אבל בסופו של דבר, רכישה משותפת כוללת יותר מעריכה של מסמך משפטי. חשוב - ואולי מסובך - להבין מה עושה כל אחד מהצדדים ביום־יום.

עבור קייט מקאן, בת 29 וקרינה רומנו, בת 38, חברות ובעבר עמיתות לעבודה מפילדלפיה, הרבה נושאים לא צפויים צצו לאחר שרכשו בית נופש כפרי באזור קאטסקילס של מדינת ניו יורק ב־2017 - ממכלי הדחה שבורים בשירותים וריחות לא ברורים במקומות שונים בבית ועד אורחים לא קרואים בעלי כנף.

"אני חושבת שתושייה היא חלק גדול מזה", אומרת מקאן, מתווכת נדל"ן בעצמה. "כאילו, אתה צריך למצוא מדביר עטלפים, ואין כאלה רשומים באינטרנט בכלל. אז מה עושים?".
חלוקת משימות, יכולת לפתור סכסוכים ואינטרסים חופפים הם שלושה גורמים שרוכשים משותפים מזכירים שוב ושוב כחיוניים לתהליך הקנייה ביחד. לגבי בית הנופש שלהן בקאטסקילס, רומנו, צלמת במקצועה, עוסקת באספקת מוצרים, תיקונים וקבלנים; מקאן מנהלת עמוד איירביאנבי של הדירה, ושותף שלישי מנהל את ההזמנות, אחראי לתשלומי המיסים ונושאים פיננסיים אחרים.

החברות בפורטלנד, ווסט וטקאנו, החליטו שכל שנה הן יתחלפו בתפקיד ה"צארית לענייני פיננסיים", שבאחריותה לוודא שהכול, ממשכנתא ועד חשבון האינטרנט, משולם מדי חודש.

אחד האתגרים היותר גדולים, מספרת ווסט, הוא להבין איך לגרום לחתול שלה להסתדר עם הכלב של טקאנו. "כולנו לומדים ביחד איך לחיות במשותף", היא אומרת.

עוד כתבות

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?