גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך נתנה הרץ בוסט לטסלה והכניסה אותה למועדון הטריליון

הרכישה הגדולה של 100 אלף מכוניות ע"י חברת השכרת הרכב עשויה לעזור לטסלה להביא יותר מכוניות שלה לידיים של לקוחות שלא קנו מכונית חשמלית

תחנת טעינה של טסלה / צילום: Shutterstock
תחנת טעינה של טסלה / צילום: Shutterstock

טסלה  חצתה את רף טריליון הדולר בשווי שוק אמש (ב') והצטרפה למועדון קטן של חברות, לאחר שמחיר המניה שלה עלה יותר מכפליים השנה עם הצמיחה במכירות הרכב ועלייה ברווחים.

המשקיעים דחפו את יצרנית המכוניות החשמליות אל מעבר לקו הטריליון, לאחר שחברת הרץ הזמינה מטסלה 100 אלף מכוניות שאמורות להימסר לה עד סוף השנה הבאה, רכישה גדולה שעשויה לחשוף נהגים רבים לטכנולוגיה של טסלה.

אפל , מיקרוסופט , אמזון  וחברת האם של גוגל אלפאבית  הן החברות האמריקאיות היחידות המוערכות ביותר מטריליון דולר. פייסבוק  הייתה במועדון הזה אם כי מאז ירד מחיר המניה שלה. טסלה, שבשבוע שעבר דיווחה על רווח שיא לרבעון, שווה יותר מתשע חברות הרכב הבאות בתור מבחינת שווי שוק גם יחד.

"Wild $T1mes!", צייץ מנכ"ל טסלה  אלון מאסק ביום שני בצהריים. הוא הוסיף, לגבי ההזמנה של הרץ: "מוזר שזה מה שהניע את הערכת השווי, כי טסלה היא בעיקרה בעיה של קו הייצור, לא בעיה של הביקוש".

המניה של טסלה סגרה אמש על 1,024.86 דולר, עלייה של יותר מ־12% שהעניקה לחברה שווי שוק של 1.03 טריליון דולר.

צמיחה מהירה משמעותית משל אמזון

ההערכה של טסלה עלתה מהר באופן לא רגיל. לקח פחות משנתיים לשווי השוק של טסלה לצמוח מ־100 מיליארד לטריליון, על פי חברת דאו ג'ונס. לעומת זאת, לאמזון לקח יותר משמונה שנים לעשות מהלך דומה.

העלייה במחיר מניות טסלה היטיבה עם מאסק, בעל המניות העיקרי בחברה והאיש העשיר ביותר בעולם. האחזקות של מאסק בטסלה, כולל אופציות על תנאי ואופציות שאינן על תנאי, היו שוות כ־297 מיליארד דולר נכון לאתמול, על פי חברת נתוני המשילות התאגידיים Equilar. מדובר ביותר מהערכת השווי של חברת טויוטה כולה, יצרנית הרכב השנייה בגודלה לפי שווי שוק.

הזמנת המכוניות של טסלה על ידי הרץ היא חלק ממאמץ נרחב יותר של חברת השכרת הרכב להעניק ללקוחות יותר אפשרויות להשכרת כלי רכב המונעים בכוח סוללה.

בחברת ההשכרה, שמשרדיה נמצאים באסטרו, פלורידה, אמרו שמתחילת נובמבר ועד אמצע השנה, לקוחות הרץ יוכלו לשכור טסלה מדגם 3 בשדות תעופה ובמקומות רבים אחרים בשווקים עיקריים של ארה"ב ובכמה ערים באירופה.

תנאי ההסכם הפיננסי בין הרץ וטסלה לא דווחו. בהתחשב במחיר הרשום, העלות להרץ תהיה גבוהה מ־4 מיליארד דולר. עם זאת, באופן היסטורי מקובל שרכישות קיבוציות כאלה כוללת הנחה לחברות השכרת הרכב. מאסק צייץ ביום שני ש"המכוניות שנמכרו להרץ לא נמכרו בהנחה".

מכוניות חשמליות יהוו יותר מ־20% מהצי העולמי של החברה לאחר השלמת ההזמנה הזו, כך אמרו בהרץ ביום שני. חברת השכרת הרכב אמרה שהכניסה מכוניות חשמליות לצי שלה כבר ב־2011.

ההזמנה מהווה חלק לא קטן מנפח הייצור השנתי של טסלה, שגדל בשנים האחרונות. יצרנית המכוניות החשמליות מסרה כמעט חצי מיליון מכוניות בעולם בשנה שעברה ובהתחשב בביצועיה עד ספטמבר, אמורה למסור כמעט 900 אלף מכוניות ללקוחות השנה.

הרכב האוטונומי תחת זכוכית מגדלת

בעוד שההסכם עם הרץ אמור לאפשר ליותר אנשים לנהוג בטסלה, הוא מגיע בזמן שבחינה של מאפייני הסיוע לנהיגה של דגמי החברה נמצאים תחת זכוכית מגדלת. ביום שני, ראשת המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים הדגישה ביקורת שמתחה מוקדם יותר, ונזפה בטסלה על כך שלא טיפלה במה שהמנהל מגדיר ככשלים בטכנולוגיית הסיוע לנהג של החברה.

"חקירות ההתרסקות שלנו הכוללות את רכבי החברה שלכם הראו באופן ברור שהפוטנציאל לניצול לרעה מצריך שינוי בעיצוב המערכת על מנת להבטיח שתהיה בטיחותית", כתבה ג'ניפר הומנדי במכתב למאסק.

המנהל חוקר תאונות ועושה המלצות בטיחות אבל אין לו סמכות רגולטורית. הסוכנות דחקה בטסלה לנקוט צעדים נוספים להגבלת האופן בו נהגים יכולים להשתמש בטכנולוגיית הסיוע לנהיגה המתקדמת של החברה, שלא הופכת את המכונית לאוטונומית.

טסלה לא הגיבה לבקשת תגובה לגבי המכתב.

הרץ מתאוששת מחובות הקורונה

הרכישה של הרץ עשויה להרים את פרופיל חברת השכרת הרכב המתכוננת להירשם מחדש לאחת הבורסות הגדולות עד סוף שנה זו. מניות הרץ, שכרגע נסחרות ישירות מהחברה, עלו בכ־10% למחיר של 27.17 דולר למניה.

הרץ עושה את ההשקעה לאחר שניצלה מפשיטת רגל תחת בעלות חדשה. החברה הגישה בקשה לפשיטת רגל במאי 2020 לאחר שכבר כשהייתה שקועה בחובות, סבלה מצניחה במספר ההזמנות.

ההתרחבות לכלי רכב חשמליים היא חלק ממה שהחברה מגדירה "הרץ החדשה", המתמקדת בחישמול, נסיעות משותפות וחוויה דיגיטלית, כך אמרו בחברה. הבעלים החדשים בהרץ רוצים לשנות את החברה בת 100 השנים, ולהטמיע בה תוכנות חדשות על מנת לשפר את ניהול המלאי ולחזות ביקוש מצד הלקוחות באופן מוצלח יותר.

"מכוניות חשמליות הן כעת חלק מהמיינסטרים, ורק התחלנו לראות עליה בביקוש העולמי ובעניין בהן", אמר מארק פילדס, מנכ"ל זמני בחברה. פילדס, שבעבר היה מנכ"ל של חברת פורד, קיבל את התפקיד בהרץ מוקדם יותר החודש.

החברה הודיעה גם שנכנסה להסכם עם כוכב הפוטבול טום בריידי על קמפיין שיווק להשכרת המכוניות החשמליות.

הרץ הזהירה שמאמציה לחשמל את הצי שלה עשויים להיפגע בגלל גורמים שאינם בשליטתה, כמו המחסור בשבבים וגורמים אחרים.

לחברה רשת של תחנות טעינה לכלי הרכב שלה בנוסף לאלה שאנשים מתקינים בבתיהם. משתמשי טסלה התלוננו לעתים על זמני המתנה ארוכים במתקני טעינה.

"כמובן שיש לנו עבודה לעשות בהרחבת ההספק בכמה אזורים צפופים, אבל ב־18 החודשים האחרונים הצפיפות ברחבי הרשת ירדה", אמר סגן נשיא בכיר בטסלה אנדרו בגלינו בשיחת רווחים מוקדם יותר החודש. רשת הטעינה של טסלה, אמר, הוכפלה בשנה וחצי האחרונה והחברה מתכוונת לשלש את גודלה בשנתיים הקרובות.

טסלה הודיעה באתר שלה שיש לה יותר מ־25 אלף תחנות טעינה בעולם, בעיקר בצפון אמריקה ובאירופה. גם הרץ הודיעה שהיא מתקינה אלפי תחנות טעינה לכלי רכב חשמליים ברשת שלה.

קן חימנז השתתף בהכנת הכתבה. 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בנעילה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1.4%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו ● במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 ● בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל ● למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

80% בחצי שעה: האם המניה שהטריפה את וול סטריט תעשה זאת שוב?

מניות המם חוזרות לסיבוב נוסף? גיימסטופ (GME) מזנקת בוול סטריט ● ברקע הזינוק נמצא ציוץ אחד של קית' גיל, מי שגרם לזינוק המניה ב-2021, אחרי 3 שנים של שתיקה ● שתי מניות מם נוספות, רדיט ו-AMC, מטפסות אף הן

השקעה של 100 דולר, תשואה של 50 שנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המחקר שמגלה: למה רוב האנשים לא נהנים מ"תשואה משוגעת״

בדיקה חדשה של ביצועי אפיקי השקעה מרכזיים, שבוצעה באוניברסיטת ניו־יורק, מגלה: 100 דולר שהושקעו במדד S&P 500 בשנת 1970 הפכו ל־22.4 אלף דולר - והניבו רווח של פי כמה וכמה מהשקעות בזהב, אג"ח או נדל"ן ● אז למה רוב האנשים לא נהנים מהתשואה המשוגעת של שוק המניות, ומה הסיכונים בדרך להיות "עשירים משחשבתם"

סם אלטמן, מנכ''ל OPEN AI / צילום: ap, Patrick Semansky

אירוע החשיפה של Open AI: דגם חדש של ChatGPT

OPEN AI חשפה הערב מספר יכולות חדשות במוצריה ● סם אלטמן כתב בחשבון ה-X שלו: "לא GPT-5, לא מנוע חיפוש, אבל אנחנו חושבים שאנשים יאהבו"

גבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla

מטוסי צה"ל תקפו משגרי חיזבאללה מוכנים לשיגור בדרום לבנון

4 חיילים נפצעו בינוני וקל מפגיעת טיל נ"ט סמוך לקיבוץ יפתח שבגליל העליון ● שני כטב"מים פגעו באזור בית הלל שבאצבע הגליל מבלי שהופעלה אזעקה • בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל, אמר שר הביטחון כי "המלחמה תימשך עד שנשיב את חטופינו ונפרק את שלטון חמאס" • התרעות בעוטף עזה ובגליל • עדכונים בולטים 

איסטנבול / צילום: Shutterstock

למרות הפסקת המסחר: ישראל החזירה דיפלומטים לשגרירות באנקרה

בחודש האחרון החלה ישראל להחזיר דיפלומטים ישראלים לטורקיה ● זאת למרות התקררות היחסים בין המדינות, והחלטת אנקרה להפסיק את הסחר עם ישראל עד להפסקת אש בעזה ● מה עומד מאחורי ההחלטה הישראלית?

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומייד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו, מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב, ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נוסה

מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

דרמה בענף השבבים: ארם תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה

ארם צפויה להקים חטיבת פיתוח שבבי בינה מלאכותית שעשויה גם להתפצל ממנה לחברה נפרדת בשנה הבאה, לפי דיווח ביפן ● מדובר בחדשות רעות לאנבידיה ששולטת בענף מעבדי הבינה המלאכותית וחדשות טובות לסופטבנק - בעלת 90% ממניות ארם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

עליות קלות בוול סטריט; גיימסטופ ו-AMC מזנקות שוב בעשרות אחוזים

נאסד"ק עולה בכ-0.2% ● פאוול:"היו סבלניים בקשר להורדת הריבית" ● מלחמת הסחר: ביידן מעלה מכסים על היבוא הסיני, מכוניות חשמליות, שבבים ועוד - טסלה מזנקת ב-3.5% ● מדד מחירי הייצור בארה"ב עלה מעל הצפי ● הום דיפו יורדת בעקבות דוח מאכזב ● שינויים פרסונליים באמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן, פורש ● הרווח של עליבאבא ירד ב-85% בהשוואה לרבעון המקביל לפני שנה

עימאד חבקה באירוע ב''גלובס'' לזכר בנו סלמאן ז''ל / צילום: תמר מצפי

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל: הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית והקשר האמיץ עם המדינה

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל, עליו סיפר נשיא המדינה בערב יום הזיכרון, נפל ברצועת עזה בתחילת נובמבר ● במפגש מיוחד שנערך לזכרו במערכת גלובס, לקראת יום הזיכרון, סיפר אביו, עימאד, על הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית, הורי החיילים שהגיעו לנחם והקשר האמיץ עם המדינה

עזריאלי ספירלה / הדמיה: KPF

80 קומות לפחות: המגדלים החדשים שישנו את קו הרקיע של תל אביב

שורת גורדי שחקים בני עשרות קומות צפויה לשנות את פניה של תל אביב וסביבתה בתוך עשור, והמבנים הגבוהים של היום יסתכלו מלמטה על הענקים של העתיד ● המגדלים החדשים לא ישמשו את הדיירים רק למגורים או לעבודה, אלא יכללו בתי קפה, חנויות ואפילו שטחים ציבוריים ● וגם: האם בבנייה החדשה נצטרך לוותר על הרכב? ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

אין לנו צפון אחר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

אין לנו צפון אחר: פרויקט מיוחד לחבל הארץ שאסור לנו לאבד

המחקר שחושף את מצב המפונים מהצפון ● העסקים שנאלצו לעזוב, אבל התחילו מחדש במקום אחר ● סיור במטולה ובכפר גלעדי, חושף סצנה מסוף העולם ● והיכולות שחיזבאללה עדיין שומר במגירה

מחאה שקטה בעת דבריו של שר הביטחון גלנט בטקס יום הזיכרון בקריית שאול / צילום: דן בר דוב

"פושע, מה אתה עושה פה": צעקות לעבר בן גביר בבית העלמין באשדוד

עשרות בני משפחות שכולות עזבו את בית העלמין במחאה על הגעת בן גביר, וצעקו לעברו: "החטופים עכשיו" • בני משפחות שכולות אחרות התפרצו לדברי המוחים - ובמקום פרצה מהומה • מחאה גם בזמן נאום גלנט בקריית שאול: "הדם שלהם על הידיים שלך", רגב ושרים נוספים ספגו קריאות "בושה"

דירות / צילום: Shutterstock

העסקאות באשקלון זינקו יותר מפי 2: כמה דירות חדשות נמכרו ברבעון הראשון?

על פי נתוני הלמ"ס, מספר העסקאות ברבעון הראשון קפץ ב-90% לעומת רבעון המלחמה הראשון ● באשקלון כמות העסקאות קפצה ב-155% ● מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור סך הכל, כשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע במחוז המרכז ● המשמעות: אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע

ענבל קנקה, הממונה על הליך ההפקעות בנת''ע, וכיכר מגן דוד בתל אביב / צילום: כדיה לוי

"זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו

"ההפקעות יוצאות משתלמות מאוד לבעלים", אומרת עו"ד ענבל קנקה, הממונה על הליך הפקעות הנכסים בחברת נת"ע שאחראית על הקמת המטרו ● בראיון לגלובס היא מספרת על המבצע הגדול מסוגו בתולדות המדינה והודפת טענות ללחצים פוליטיים ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

אמיר דהן בהריסות של בית שנפגע מירי נ''ט, מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

מנהל קרן הפיצויים: "בתל אביב לא מפנימים שיש מלחמה בצפון. הנזקים יתגלו ביום אחד"

מאז פרצה המלחמה קרן הפיצויים של רשות המסים שילמה כ־13.9 מיליארד שקל על הנזקים, אך כשהעומד בראשה אמיר דהן מסתכל על הזירה הצפונית הוא מבין שהכיס רחוק מלהיסגר ● בראיון לגלובס הוא מספר על העבודה תחת אש, מסביר למה לא כל מי שנפגע יזכה לשיפוי מהמדינה, ונערך ליום שאחרי: "אי אפשר לתאר את הלחץ שיהיה לנו כשהמפונים ירצו לחזור לבתים שלהם"

ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images

המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

ורנון היל, המייסד של בנק קומרס ומטרו בנק, שניהם הסתבכו בשל עבירות רגולטוריות, היה גם מי שעמד מאחורי בנק רפובליק פירסט שנפל ● להבדיל ממנהלי בנקים אחרים, היל ראה עצמו בראש ובראשונה כקמעונאי, אך נראה שדווקא גישה זו, בסופו של דבר, הכשילה את מיזמיו

אמפי שוני הערב. משתתפי העצרת מניפים שלטים ''אין חטופים. אין עצמאות.'' / צילום: עודד אנגל Oded Engel

132 חטופים בעזה: טקס יום העצמאות האלטרנטיבי של משפחות החטופים

מטה משפחות החטופים קיים הערב (ב') עצרת בכיכר החטופים בת"א ● במקביל התקיים טקס "כיבוי משואות והדלקת התקווה" באמפי שוני ששודר בשידור ישיר במספר מוקדים ברחבי הארץ ● מחר (ג') יציינו את יום העצמאות במטס של תשעה מטוסים במבנה חסר שיניפו תמונות של 132 החטופים

דני טוקטלי ואסף גולדברג / איור: גיל ג'יבלי

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות

אי הסדרים שנתגלו לאחרונה בחברת ניהול הגמל סלייס, חושפים לאור הזרקורים את בעליה - משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות במכונת מזומנים משומנת המספקת לגופים פיננסיים את מערכות המסחר ושירותי התפעול ● כיצד הפכו שתי המשפחות לדומיננטיות בשוק ההון הישראלי, ומדוע החליטו להיכנס לתחום הפעילות שהסתבך

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן של אמזון פורש מתפקידו

סליפסקי: "זהו זמן טוב עבורי לבלות זמן רב יותר עם משפחתי, להיטען מעט, וליצור לעצמי מרחב מנטלי כדי לשקף ולבחון את האפשרויות שלי" ● מאט גרמן, סגן נשיא למכירות ושיווק של שירותי האינטרנט של אמזון, יחליפו ● ברבעון האחרון, שירותי הענן יצרו לאמזון הכנסות של 25 מיליארד דולר, מעל ציפיות האנליסטים