גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלון מאסק שבר את המנטרה של תעשיית הרכב עם עסקת הרץ-טסלה

למכירות לציי רכב להשכרה יש רקורד מעורב, אבל ההסכם של טסלה עשוי להאיץ את אימוץ המכוניות החשמליות

אלון מאסק / צילום: Associated Press, Jae C. Hong
אלון מאסק / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

מכירות לציי רכב של חברות השכרה נראו לעתים כמעמסה ליצרניות רכב. אלון מאסק מפר את הסטיגמה הזו, עם ההסכם של טסלה לספק כלי רכב לחברת הרץ, צעד המסמן שהמכוניות החשמליות מוכנות להתקבל על ידי ההמונים.

טסלה הוסיפה בערך 109 מיליארד דולר להערכת השוק שלה מאז שהודיעה הרץ כי הזמינה 100 אלף מכוניות שיימסרו עד סוף שנה הבאה. מחיר המניה שקפץ הזניק את טסלה והפך אותה לחברה האמריקאית האחרונה שחוצה את קו טריליון הדולר לפי שווי שוק.

טסלה התחילה בייצור מכוניות יוקרה מדגם רודסטר שלה, מכונית ספורט, אבל החברה שואפת להפוך מכוניות נטענות לנגישות יותר. מאסק, המנכ"ל, מקדם כבר זמן רב את דגם 3 של החברה כצעד גדול בכיוון הזה, אם כי במחיר התחלה של כ-45 אלף דולר בארה"ב, על פי האתר של טסלה, המכונית אינה בת השגה לאנשים רבים.

טסלה שלטה בשוק המכוניות החשמליות האמריקאי, אבל נתח השוק הזה נותר קטן. רק 2.6% מהמכוניות שנמכרו בתוך ארה"ב היו מונעות בכוח סוללה בתשעת החודשים הראשונים של השנה, על פי חברת המחקר Wards Intelligence. ההסכם של הרץ, שעולה יותר מ-4 מיליארד דולר בחישוב לפי המחיר הרשום של הדגם, יאפשר ליותר אנשים בארה"ב ובאירופה להתנסות בנהיגה במכונית חשמלית.

ההסכם עם הרץ אמור להפוך את הטסלה לזמינה להשכרה בערים ובשדות תעופה ברחבי המדינה. היא מגיעה עם יתרון נוסף: דובר בפרופיל גבוה. מאסק, שנמנע בגאווה מפרסום רגיל, כעת מתנאה באחד השמות החזקים ביותר בספורט בארה"ב, כוכב הפוטבול טום בריידי, המככב בקמפיין השיווק של הרץ להשכרת מכוניות חשמליות.

נראה שהסטיגמה לא מפחידה את מאסק

לתעשיית הרכב רקורד מעורב בכל הנוגע למכירה לציי רכב. בעוד שהעסק יכול לעזור לחשוף לקוחות למותגים שאולי לא שקלו בעבר לרכוש, ישנה סטיגמה הנדבקת לדגמים שמופיעים יותר מדי במגרשי השכרת רכב, כך אומרים אנליסטים.

מבחינה היסטורית, מכירות לציי רכב להשכרה נתנו ליצרנים פתח לזרוק אליו את הדגמים הלא פופולריים שלא הצליחו למכור לאנשים פרטיים בסוכנויות הרכב. לעתים קרובות, חברות השכרה קנו את המכוניות האלה בהנחה לעומת מחירי אולם התצוגה, וכך הדגמים הפכו לעסק פחות רווחי לחברות הרכב.

יצרניות רכב מדטרויט, למשל, ספגו בעבר ביקורת על כך שהשתמשו בעסקאות שעשו עם חברות השכרה כדרך לרפד נתוני מכירות ולשמור את המפעלים עסוקים אפילו בזמנים בהם הביקוש מצד לקוחות פרטיים היה בירידה.

חברות הרכב האמריקאיות נסוגו מנוהג זה בשנים האחרונות ונתנו עדיפות לרווחיות על פני נתח שוק לאחר שיצאו ממיתון שאיים על העתיד שלהן לפני יותר מעשור. חברות השכרות רכב גם הן שינו את השיטה שלהן למלא את הציים, וקונות יותר מכוניות מהדגמים שצרכנים צפויים לראות בסוכנויות הרכב ופחות מדגמי הבסיס של המכוניות המשפחתיות שהיו נפוצים אצל חברות ההשכרה בעבר.

"ההסכם עם טסלה טוב לאימוץ מכוניות חשמליות", אמר נשיא ג'נרל מוטורס מארק רויס ביום שלישי וציין שחברות השכרת רכב יכולות להיות לקוחות חשובים גם לכלי הרכב הנטענים שהחברה שלו מייצרת.

בשביל טסלה, ישנם סיכונים בכך שהמכוניות שלה נמצאות בציי רכב, כולל לערך ותדמית המותג של מכוניות מדגם 3, כך אמרה ג'סיקה קאלדוול, אנליסטית רכב באתר מכירות המכוניות Edmunds.com. "זה הופך את הדגם לפחות אקסקלוסיבי", אמרה קאלדוול.

כשמחיר המכוניות המשומשות שזינק בזמן המגפה יחזור לרמה נורמלית יותר, אמרה קלדוול שהערך השולי של מכוניות דגם 3 עשוי להיפגע, כפי שקרה באופן היסטורי עם כלי רכב שנמכרו במסות לחברות השכרה.

טסלה לא הגיבה לבקשת תגובה.

25 אלף תחנות טעינה עבור העסקה

דגם הפנאי של החברה, דגם Y, כבר גונב חלק מהתהילה של דגם 3. מכירות מודל Y בארה"ב עלו בכ-64% ברבעון השלישי, בהשוואה לשנה קודם לכן, בעוד שמכירות דגם 3 נשארו פחות או יותר באותה רמה, על פי חברת המחקר Cox Automotive. טסלה לא מפרסמת נתוני מכירות על מכוניות לפי דגמים או אזורים.

על מנת להשיג את ההזמנה, טסלה מינפה את מעמדה כחברה הראשונה שבנתה תחנות עגינה ללקוחות הרץ להטענת המכוניות. החברה בנתה רשת של יותר מ-25 אלף תחנות טעינה.

ישנן חברות רכב כמו טויוטה והונדה שקבעו לעצמן מגבלה על כמות המכוניות שהן מוכרות להשכרה, ומתמקדות במקום זה בעסק המכירה לפרטיים שהוא רווחי יותר. לאורך זמן, הסתמכות יתר על מכירת מכוניות לחברות השכרת רכב יכולה לפגוע בדימוי של מותג ובערך המכוניות בקנייה יד שנייה, כך אומרים אנליסטים ומנהלים בכירים בתעשיית הרכב.

ג'ונתן סמוק, אנליסט של תעשיית הרכב בחברה Cox Automotive, אמר שזה לא בהכרח יקרה לטסלה. מאסק אמר שהחברה לא עשתה להרץ הנחה על המכוניות.

בייחוד בשוק הנוכחי, בו ייצור מכוניות חדשות מוגבל על ידי המחסור העולמי בשבבים, סמוק אומר שההתחייבות של טסלה לספק 100 אלף מכוניות להרץ מהווה סימן לכך שיצרנית המכוניות החשמליות מצליחה להתקדם בייצור, תחום בו הייתה בקשיים בעבר.

"בהחלט מדובר במסר חזק מצד טסלה שיש להם ביטחון ביכולתם למלא את ההזמנה בלי להוריד ממה שהם יכולים לעשות בצד הקמעונאי של התעשייה", אמר סמוק.

ההזמנה של הרץ כוללת חלק גדול מיכולת הייצור של טסלה, שהגיעה לכחצי מיליון מכוניות בשנה שעברה. האנליסט דן לוי מחברת קרדיט סוויס אמר שהוא צופה שהחברה תספק עוד כ-900 אלף מכוניות ללקוחות השנה ותמכור קרוב ל-1.3 מיליון מכוניות ב-2022.

ביום שני צייץ מאסק ש"טסלה היא בהחלט בעיה של קו הייצור, לא בעיה של ביקוש".

החברה מקימה שני מפעלים חדשים לתמיכה בצמיחה, אחד באזור אוסטין, טקסס ואחד בגרמניה. היא מכוונת להתחיל ייצור בשני המפעלים עד סוף השנה.

ההזמנה של הרץ עשויה להוות עד 30% מהמכירות של טסלה בארה"ב בשנה הבאה, כך אמר טייסון ג'ומיני, אנליסט רכב בחברת המחקר JD Power.

למאסק תוכניות נוספות להביא עוד מכוניות של טסלה ללקוחות. לפני שנה הציג את שאיפתו לייצר בסופו של דבר מכונית חשמלית שתעלה רק 25 אלף דולר.

מייק קוליאס השתתף בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

הדמיית פארק ''טבעון טק'' / הדמיה: Oilin

הסכום נחשף: כמה תשלם אנבידיה על הקרקע של הקמפוס היוקרתי שלה?

אנבידיה תשלם בשלב הראשון סכום של 90 מיליון שקל על הקרקע עליה יוקם מרכז הפיתוח ● הקמפוס אמור להשתרע על 160 אלף מ"ר, במרכז תעסוקה חדש בקריית טבעון בשם "טבעון טק" שנמצא כעת בשלבי תכנון ● עלותו צפויה להגיע למאות מיליוני שקלים לפחות

רכבים בנמל אילת / צילום: איל יצהר

בדיקות כשירות והשלמות לוגיסטיות: נמל אילת נערך לחזרה לפעילות

למרות הפסקת האש, השנה פקדו את נמל אילת שש אוניות בלבד ● כעת בנמל נערכים לחזרה לפעילות מלאה, אחרי תקופה ארוכה של השבתה בעקבות האיום על נתיבי השיט בים האדום

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מניות הטכנולוגיה נפלו, ברודקום איבדה 5.5%

מדד הנאסד"ק ירד בכ-0.6% ● מניות הטכנולוגיה הגדולות איבדו גובה ● הזהב נסחר לזמן קצר בשיא חדש של כל הזמנים ● מחירי הנפט סביב שפל של ארבע שנים ● הביטקוין צנח לרמה של 86 אלף דולר ● "רוטציה סקטוריאלית גדולה" - בתי ההשקעות בארה"ב מסמנים את ההזדמנות הבאה בוול סטריט

מייסדי נאבן, אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: נאבן

בעקבות עזיבה מפתיעה של סמנכ"לית הכספים: מניית נאבן נופלת בחדות

מניית נאבן, שהונפקה בנאסד"ק לפני כחודש וחצי, נסחרת כעת בכחצי משווי ההנפקה ● עם זאת, המנכ"ל מציין: "מעולם לא הייתי אופטימי יותר בנוגע להזדמנויות שיש לפנינו"

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

אדלטק משכה את התביעה: הוסר החסם להקמת תחנת הכוח שבסכסוך

קבוצת אדלטק משכה את תביעתה נגד ההרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון - כך הודיעו השותפים האחרים ובראשם קבוצת לוזון ● אם דוראד אכן תורחב, הדבר ימנע הקמה של תחנת כוח אחרת - זאת לאור מגבלה של רשות החשמל

מה מציעות ספקיות החשמל הפרטיות לצרכנים? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החשמל מתייקר, אבל יש פתרונות: כך תחסכו עד 20% דרך הספקיות הפרטיות

רק אחד מכל 10 משקי בית התניידו לספקיות פרטיות מאז נכנסה רפורמת החשמל לתוקף, חרף העובדה שמדובר במהלך פשוט יחסית ● הנחות קבועות של אחוזים בודדים או מסלולים עם חיסכון של עד 20% בשעות הלילה: מה כדאי לדעת על המסלולים שמציעות החברות השונות ● גלובס עושה סדר

תום ליבנה / צילום: אריק סולטן

תום ליבנה ואיל וולדמן מגייסים 200 מיליון דולר לספאק חדש

בשבועות האחרונים ליבנה מקדם גיוס של כ־200 מיליון דולר לחברת ספאק חדשה, המיועדת לרכישת חברה פרטית ישראלית בתחומי הסייבר או הבינה המלאכותית ● לחברה כבר צורפו חברי דירקטוריון כמו איל וולדמן ודייב דה-וולט

בית החולים הדסה / צילום: אביבה גנצר

"המודל של בית החולים לא עובד": איך הדסה שוב נקלע למשבר?

נציגי בית החולים צפויים להיפגש השבוע עם אנשי האוצר ומשרד הבריאות כדי לפתור את המשבר התזרימי של הדסה, שכבר הוביל להכרזת סכסוך עבודה ● הדרישות של ההנהלה, הטענות של האוצר וההצעה של בכיר לשעבר בהדסה שאף צד לא רוצה לקבל

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ לצד מנהיגי קטאר, טורקיה ומצרים / צילום: ap, Evan Vucci

מרוץ חימוש: ההתעצמות הצבאית מסביב לישראל

שורת מדינות ערביות מתעצמות צבאית - בחסות ממשל טראמפ ● בישראל נערכים לתקיפה נרחבת בדרום לבנון ● מאז שהחלה הפסקת האש בצפון: 380 מחבלים חוסלו, כ-1,200 פשיטות קרקעיות בוצעו בידי צה"ל ● בעקבות הפיגוע באוסטרליה: בצבא חידדו הנחיות לחיילים בחו"ל ● טראמפ על חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש ● דיווחים שוטפים

חיילי מילואים / צילום: דובר צה''ל

מהחוק לגנזך: איך נחלשו ההבטחות למילואימניקים על צמצום שירות ב-2026

גוברות ההערכות שמשרתי המילואים יעברו ב-2026 שנה נוספת של היעדרויות ממושכות מהבית והעבודה - זאת למרות הבטחות הממשלה להקלה בעומס השירות, בעקבות המציאות החדשה שלאחר המלחמה

שידורי ספורט / אילוסטרציה: Shutterstock, daphnusia

המחיר של חבילת הספורט יעלה שוב? הדרישה החדשה של צ'רלטון

צ'רלטון הודיעה לספקיות הטלוויזיה כי חבילת הצפייה במובייל תבוטל בינואר הקרוב, והציבה דרישה חדשה: התייקרות כוללת לכלל הלקוחות או ביטול גורף של האפשרות לצפות דרך הסלולר ● הוט כבר הודיעה ללקוחותיה על עליית מחירים, בעוד יתר הספקיות עדיין בוחנות את צעדיהם מול ספורט1

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחירי הנפט בשפל של 4 שנים. אלה הסיבות

עפ"י חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, "הירידה במחירי הנפט בעולם מגיעה על רקע הערכות על התקדמות השיחות להפסקת המלחמה באוקראינה והאטה בכלכלת סין" ● מניות הגז והנפט הישראליות רושמות ירידות

אנליסטים מזהירים: "ישראל בדרך למלחמה בכמה חזיתות"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: ההסדרים של ישראל עם עזה, סוריה ולבנון עלולים לקרוס, מיהו הנשיא החדש של צ'ילה שתומך בישראל, ובאיראן הדיחו את מפקד מערך ההגנה האווירית אחרי הכישלון ביוני ● כותרות העיתונים בעולם

ניקש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

ברקע החשש מהאקזיט, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש עם עובדי סייברארק

על רקע העסקה לרכישת החברה בכ-25 מיליארד דולר, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש היום (ג') עם עובדי סייברארק ● בשיחה עם כתבים שקיים טרם המפגש, ביקש ארורה להפיג את החששות: "לא תהיה פגיעה באופציות של העובדים"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה שלילית בתל אביב; מדד ת"א־‏נפט וגז נפל בכ-2.5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.5% ● מניית ג'י סיטי נפלה במעל 7% ● אר פי אופטיקל זינקה בעקבות הצהרת כוונות של לקוח ביטחוני מקומי ● ג'נרל אלקטריק חיסלה את החזקותיה בפלסאנמור, המניה מזנקת ● היום יתפרסמו נתוני האינפלציה, הצפי הוא שהמחירים ירדו ב-0.5% בנובמבר ● מיטב: לשוק הנדל"ן בישראל יהיה קשה להתאושש ● פערי הריביות בעולם מעוררים תסיסה בשוק המטבע, בעיקר בשווקים המתעוררים

מנהיגים מאירופה וארה''ב ממתינים לדיונים בלשכת הקנצלר בברלין / צילום: ap, Markus Schreiber

הפסקת האש מתקרבת? הפסגה בברלין שמשרטטת איך תיראה אוקראינה

גרמניה כינסה שורת מנהיגים אירופיים יחד עם זלנסקי והמתווכים האמריקאים במטרה להציג חזית מאוחדת ולהשיב להצעת הבית הלבן ● לראשונה, שורטט מתווה ל"יום שאחרי" באוקראינה: שיקום במימון רוסי, כוח אירופי במדינה וערבויות אמריקאיות ● הכדור שוב במגרש הרוסי

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

המשקיעים בוול סטריט מתרחקים מענקיות הטכנולוגיה - וזו החלופה

סימני הספקנות סביב תחום ה-AI הולכים ומתרבים, ובתי ההשקעות הגדולים אומרים ללקוחות שלהם להוריד את החשיפה לענקיות הטכנולוגיה ● לדידם, ההזדמנויות הן בתחומים שאינם תחת הפנס ● "המשקיעים כבר לא ירדפו רק אחרי מיקרוסופט ואמזון - ההשקעה הולכת ומתרחבת לשאר השוק"

הציבור מעדיף פיקדונות על הקרנות הכספיות של רשות ני''ע / אילוסטרציה: Shutterstock

בין פיקדון לקרן כספית: המוצר החדש שאמור היה לייצר תחרות לבנקים, אבל מתקשה לגייס לקוחות

ברשות ני"ע קיוו שהשקת הקרנות הכספיות המתחדשות תסיט אליהן כספים מהפיקדונות, אלא שכחצי שנה לאחר מכן המצב עגום: רק שני בתי השקעות מוכרים את הקרנות, והמשקיעים מדירים את כספם מהמוצר, שמנהל מיליונים בודדים ● בקרנות טוענים: "הבנקים לא משווקים אותנו"

שיגור לוויין איראני בנמל החלל קוסמודרום ווסטוצ'ני ברוסיה (בעיגול: ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה) / צילום: רויטרס - Alexander Kazakov

מרוץ חלל בסיוע פוטין: איראן תשגר שלושה לוויינים ל"מטרות אזרחיות"

ההתקדמות האיראנית בתחום הלוויינים מנסה להדביק את הפער מול ישראל - בחסות רוסית ועם זינוק בתקציב הביטחון ● גרסת האיראנים, לפיה הלוויינים "נועדו לחקלאות, למשאבי טבע ולמעקב סביבתי", מעלה לכל הפחות תהיות ● עם זאת, היתרון האיכותי והכמותי הישראלי נשמר

יו''ר ועדת הכלכלה ח''כ דוד ביטן ועדת הכלכלה, 10.12.25 / צילום: איל יצהר

דוד ביטן ניהל דיון על מחיר ביטוח הרכב. האם הוא שולט בנתונים?

בוועדת הכלכלה בכנסת התנהל דיון סוער על התייקרות מחירי ביטוח הרכב ● יו"ר הוועדה דוד ביטן שלף נתונים חריגים, אבל האם הם נכונים? ● המשרוקית של גלובס