גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלון מאסק שבר את המנטרה של תעשיית הרכב עם עסקת הרץ-טסלה

למכירות לציי רכב להשכרה יש רקורד מעורב, אבל ההסכם של טסלה עשוי להאיץ את אימוץ המכוניות החשמליות

אלון מאסק / צילום: Associated Press, Jae C. Hong
אלון מאסק / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

מכירות לציי רכב של חברות השכרה נראו לעתים כמעמסה ליצרניות רכב. אלון מאסק מפר את הסטיגמה הזו, עם ההסכם של טסלה לספק כלי רכב לחברת הרץ, צעד המסמן שהמכוניות החשמליות מוכנות להתקבל על ידי ההמונים.

טסלה הוסיפה בערך 109 מיליארד דולר להערכת השוק שלה מאז שהודיעה הרץ כי הזמינה 100 אלף מכוניות שיימסרו עד סוף שנה הבאה. מחיר המניה שקפץ הזניק את טסלה  והפך אותה לחברה האמריקאית האחרונה שחוצה את קו טריליון הדולר לפי שווי שוק.

טסלה התחילה בייצור מכוניות יוקרה מדגם רודסטר שלה, מכונית ספורט, אבל החברה שואפת להפוך מכוניות נטענות לנגישות יותר. מאסק, המנכ"ל, מקדם כבר זמן רב את דגם 3 של החברה כצעד גדול בכיוון הזה, אם כי במחיר התחלה של כ-45 אלף דולר בארה"ב, על פי האתר של טסלה, המכונית אינה בת השגה לאנשים רבים.

טסלה שלטה בשוק המכוניות החשמליות האמריקאי, אבל נתח השוק הזה נותר קטן. רק 2.6% מהמכוניות שנמכרו בתוך ארה"ב היו מונעות בכוח סוללה בתשעת החודשים הראשונים של השנה, על פי חברת המחקר Wards Intelligence. ההסכם של הרץ, שעולה יותר מ-4 מיליארד דולר בחישוב לפי המחיר הרשום של הדגם, יאפשר ליותר אנשים בארה"ב ובאירופה להתנסות בנהיגה במכונית חשמלית.

ההסכם עם הרץ אמור להפוך את הטסלה לזמינה להשכרה בערים ובשדות תעופה ברחבי המדינה. היא מגיעה עם יתרון נוסף: דובר בפרופיל גבוה. מאסק, שנמנע בגאווה מפרסום רגיל, כעת מתנאה באחד השמות החזקים ביותר בספורט בארה"ב, כוכב הפוטבול טום בריידי, המככב בקמפיין השיווק של הרץ להשכרת מכוניות חשמליות.

נראה שהסטיגמה לא מפחידה את מאסק

לתעשיית הרכב רקורד מעורב בכל הנוגע למכירה לציי רכב. בעוד שהעסק יכול לעזור לחשוף לקוחות למותגים שאולי לא שקלו בעבר לרכוש, ישנה סטיגמה הנדבקת לדגמים שמופיעים יותר מדי במגרשי השכרת רכב, כך אומרים אנליסטים.

מבחינה היסטורית, מכירות לציי רכב להשכרה נתנו ליצרנים פתח לזרוק אליו את הדגמים הלא פופולריים שלא הצליחו למכור לאנשים פרטיים בסוכנויות הרכב. לעתים קרובות, חברות השכרה קנו את המכוניות האלה בהנחה לעומת מחירי אולם התצוגה, וכך הדגמים הפכו לעסק פחות רווחי לחברות הרכב.

יצרניות רכב מדטרויט, למשל, ספגו בעבר ביקורת על כך שהשתמשו בעסקאות שעשו עם חברות השכרה כדרך לרפד נתוני מכירות ולשמור את המפעלים עסוקים אפילו בזמנים בהם הביקוש מצד לקוחות פרטיים היה בירידה.

חברות הרכב האמריקאיות נסוגו מנוהג זה בשנים האחרונות ונתנו עדיפות לרווחיות על פני נתח שוק לאחר שיצאו ממיתון שאיים על העתיד שלהן לפני יותר מעשור. חברות השכרות רכב גם הן שינו את השיטה שלהן למלא את הציים, וקונות יותר מכוניות מהדגמים שצרכנים צפויים לראות בסוכנויות הרכב ופחות מדגמי הבסיס של המכוניות המשפחתיות שהיו נפוצים אצל חברות ההשכרה בעבר.

"ההסכם עם טסלה טוב לאימוץ מכוניות חשמליות", אמר נשיא ג'נרל מוטורס מארק רויס ביום שלישי וציין שחברות השכרת רכב יכולות להיות לקוחות חשובים גם לכלי הרכב הנטענים שהחברה שלו מייצרת.

בשביל טסלה, ישנם סיכונים בכך שהמכוניות שלה נמצאות בציי רכב, כולל לערך ותדמית המותג של מכוניות מדגם 3, כך אמרה ג'סיקה קאלדוול, אנליסטית רכב באתר מכירות המכוניות Edmunds.com. "זה הופך את הדגם לפחות אקסקלוסיבי", אמרה קאלדוול.

כשמחיר המכוניות המשומשות שזינק בזמן המגפה יחזור לרמה נורמלית יותר, אמרה קלדוול שהערך השולי של מכוניות דגם 3 עשוי להיפגע, כפי שקרה באופן היסטורי עם כלי רכב שנמכרו במסות לחברות השכרה.

טסלה לא הגיבה לבקשת תגובה.

25 אלף תחנות טעינה עבור העסקה

דגם הפנאי של החברה, דגם Y, כבר גונב חלק מהתהילה של דגם 3. מכירות מודל Y בארה"ב עלו בכ-64% ברבעון השלישי, בהשוואה לשנה קודם לכן, בעוד שמכירות דגם 3 נשארו פחות או יותר באותה רמה, על פי חברת המחקר Cox Automotive. טסלה לא מפרסמת נתוני מכירות על מכוניות לפי דגמים או אזורים.

על מנת להשיג את ההזמנה, טסלה מינפה את מעמדה כחברה הראשונה שבנתה תחנות עגינה ללקוחות הרץ להטענת המכוניות. החברה בנתה רשת של יותר מ-25 אלף תחנות טעינה.

ישנן חברות רכב כמו טויוטה והונדה שקבעו לעצמן מגבלה על כמות המכוניות שהן מוכרות להשכרה, ומתמקדות במקום זה בעסק המכירה לפרטיים שהוא רווחי יותר. לאורך זמן, הסתמכות יתר על מכירת מכוניות לחברות השכרת רכב יכולה לפגוע בדימוי של מותג ובערך המכוניות בקנייה יד שנייה, כך אומרים אנליסטים ומנהלים בכירים בתעשיית הרכב.

ג'ונתן סמוק, אנליסט של תעשיית הרכב בחברה Cox Automotive, אמר שזה לא בהכרח יקרה לטסלה. מאסק אמר שהחברה לא עשתה להרץ הנחה על המכוניות.

בייחוד בשוק הנוכחי, בו ייצור מכוניות חדשות מוגבל על ידי המחסור העולמי בשבבים, סמוק אומר שההתחייבות של טסלה לספק 100 אלף מכוניות להרץ מהווה סימן לכך שיצרנית המכוניות החשמליות מצליחה להתקדם בייצור, תחום בו הייתה בקשיים בעבר.

"בהחלט מדובר במסר חזק מצד טסלה שיש להם ביטחון ביכולתם למלא את ההזמנה בלי להוריד ממה שהם יכולים לעשות בצד הקמעונאי של התעשייה", אמר סמוק.

ההזמנה של הרץ כוללת חלק גדול מיכולת הייצור של טסלה, שהגיעה לכחצי מיליון מכוניות בשנה שעברה. האנליסט דן לוי מחברת קרדיט סוויס אמר שהוא צופה שהחברה תספק עוד כ-900 אלף מכוניות ללקוחות השנה ותמכור קרוב ל-1.3 מיליון מכוניות ב-2022.

ביום שני צייץ מאסק ש"טסלה היא בהחלט בעיה של קו הייצור, לא בעיה של ביקוש".

החברה מקימה שני מפעלים חדשים לתמיכה בצמיחה, אחד באזור אוסטין, טקסס ואחד בגרמניה. היא מכוונת להתחיל ייצור בשני המפעלים עד סוף השנה.

ההזמנה של הרץ עשויה להוות עד 30% מהמכירות של טסלה בארה"ב בשנה הבאה, כך אמר טייסון ג'ומיני, אנליסט רכב בחברת המחקר JD Power.

למאסק תוכניות נוספות להביא עוד מכוניות של טסלה ללקוחות. לפני שנה הציג את שאיפתו לייצר בסופו של דבר מכונית חשמלית שתעלה רק 25 אלף דולר.

מייק קוליאס השתתף בהכנת הכתבה. 

עוד כתבות

לירן ליברמן / צילום: דוד גראב

הרבה מעבר לקוד קופון: כך צמח ענף המשפיענים בישראל ל-5 מיליארד שקל בשנה

הבינה המלאכותית הקפיצה את ביצועי שוק המשפיענים בשנה החולפת, וכיום כמעט כל המותגים הישראלים עובדים איתם ● לירן ליברמן, מנכ"ל יומנז הישראלית שבולטת בתחום, מספר בראיון איך השתמש בצ'אט GPT כדי להחליט איזו חברה לרכוש, מה השיעור שלמד בתחילת דרכו בגוגל, ואיך גורמים לחברה לצמוח ב-250% תוך שנה

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

"אתם גיבורים": שורדי השבי פגשו את טראמפ בבית הלבן

דוברת ראש הממשלה לתקשורת הזרה אמרה כי בישראל ישנה ציפייה שהאמריקאים ישמרו על היתרון האיכותי של צה"ל, למרות העסקה הצפויה עם הסעודים ● בדרך לסבב נוסף בלבנון? העלייה בהיקף התקיפות, והחשש בישראל ● חודשו החיפושים אחר החללים החטופים: משלחת חמאס חצתה את הקו הצהוב ● משרד החוץ הצרפתי גינה את התקיפות הישראליות בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שהציגה זינוק של מעל 40% ברווח הנקי, וזו שהעלתה תחזית

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● עלבד דיווחה על זינוק של 42% ברווח הנקי ● ריט 1 הודיעה על עלייה של 8% ב-NOI והעלתה את תחזיתה ל-2025 ● וחילן דיווחה על עלייה של כ-14% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ● אלוט עקפה את תחזית הרווח של האנליסטים בפער, והמניה מזנקת

לפני המלחמה עם איראן: פגישות סודיות של מדעני גרעין ברוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: רוסיה ניסתה לסייע לאיראן בפיתוח נשק גרעיני, גרמניה נמנעה לראשונה בהצבעה על המשך מימון אונר"א, ובצרפת חוקרים את ה-AI של מאסק בחשד להכחשת שואה  ● כותרות העיתונים בעולם 

בשורה לחוסכים / אילוסטרציה: Shutterstock

העברות כספים בשוק הגמל: אנליסט, מיטב ומור בצמרת המגייסים. ומי איבד הכי הרבה?

בית ההשקעות מיטב ממשיך להתקרב לאלטשולר שחם מבחינת היקף הכספים המנוהלים, מור מסמן ציון דרך וחוצה שווי נכסים בגמל של 100 מיליארד שקל ● אוקטובר היה החודש שבו איבד ילין לפידות הכי הרבה כספים למתחריו מעולם - 703 מיליון שקל

משרדי פאלו אלטו במגדל אלון 1, ת''א / צילום: טלי בוגדנובסקי

פאלו אלטו הציגה ירידה ברווח הנקי, והודיעה על רכישה חדשה בגובה מעל 3 מיליארד דולר

חברת אבטחת הסייבר דיווחה על צמיחה דו‏־ספרתית בהכנסות, אך הרווח הנקי ירד לעומת הרבעון המקביל, והמניה נפלה במסחר המאוחר בוול סטריט ● לצד הדוחות, פאלו אלטו הודיעה על רכישת חברת אבטחת המידע Chronosphere תמורת 3.35 מיליארד דולר

כריך במשק בולדס / צילום: רינת בין יח''צ

במושב עלום ליד חדרה מצאנו פודטראק עם כריכים מושחתים שיצאו ממעשנה

עגלת קפה שמגישה טוסט כמהין, תערוכה שממשיכה פרויקט אמנות מיתולוגי מלפני 50 שנה, מסלולון בין עצי תות וחרוב וסנדוויץ' בשר חלומי ● ביקור במועצה אזורית מנשה

מטה בזק בחולון / צילום: חן כליפה לוי צילומי אוויר

אחרי הפרידה מבזק: מה יעשו יבואן תרופות וקרן זרה עם מניות בשווי 2 מיליארד שקל

סיבוב רווחי במיוחד הסתיים במימוש יתרת מניות השליטה בקבוצת התקשורת שהחזיקו קרן סרצ'לייט ודוד פורר, תמורת כ־2.7 מיליארד שקל ● עם קופת מזומנים תפוחה יידרשו כעת בעלי ביקום לבחור בין דיבידנד, מכירת החברה או רכישה חדשה ● ומה יקרה לבזק שנותרה ללא שליטה?

LeapMotor C10 פלאג־אין / צילום: יח''צ

הפלאג-אין הסינית החדשה מרווחת ומתומחרת היטב, אבל יש מקום לשיפור

לגרסת הפלאג־אין החדשה של הקרוס־אובר הסיני יש עדיין מה לשפר באגף התוכנה, אבל היא משלבת תא נוסעים מרווח ומאובזר היטב ביחד עם יכולת שיוט חסכונית למרחקים ארוכים

לירון עזריאלנט ודניאל רודיטי / צילום: Nir Slakman

בהיקף של 70 מיליון דולר: מירון קפיטל משיקה קרן השקעות שלישית

לאחר ששתי הקרנות הראשונות של מירון קפיטל גייסו יחד 100 מיליון דולר, קרן ההון סיכון משיקה היום (ה') את הקרן השלישית שלה, בהיקף של 70 מיליון דולר ● במקביל, גיל שי, יזם בעברו ואנג'ל פעיל בזרת הטק, מצטרף לקרן כשותף מנהל

המעבר הגדול של צה''ל לדרום / איור: גיל ג'יבלי

צה"ל מתחיל להעביר את אגפי המודיעין והתקשוב לנגב, ללא פתרונות תחבורה או דיור

18 שנה לאחר החלטת הממשלה, המעבר של אגפי המודיעין והתקשוב לנגב יתחיל בהדרגה בחודש הבא ● במסגרתו, אלפי חיילים ואנשי קבע יחלו לשרת בדרום, ומאות דונם במרכז יפונו לטובת מסחר ומגורים ● אלא שהתקציבים לפתרונות תחבורתיים ולדיור נותרו על הנייר או טרם יושמו בשטח, ובדרום מזהירים: אנו רחוקים מלהיות מוכנים

יאן לקון. זכה בפרס טיורינג הנחשב / צילום: Reuters, Ron Sachs - CNP

40 שנה הוא צדק לגבי הבינה המלאכותית. עכשיו הוא חושב שכולם טועים

יאן לקון המציא רכיבי בסיס רבים של ה-AI המודרני ● כעת האיש החריג במטא משוכנע שרוב השחקנים בתחום מסונוורים ממודלי שפה גדולים כמו ChatGPT ושבתוך חמש שנים לכל היותר, הם יעלמו: "אף אדם שפוי לא ישתמש בהם יותר"

חזית המדע / צילום: Shutterstock

מחקר על מאות מיליוני תאי זרע מערער על אחד מעקרונות היסוד של האבולוציה

חוקרים מאוניברסיטת חיפה, הטכניון ואוניברסיטת גאנה גילו שבניגוד לתפיסה המקובלת כיום במדע, מוטציות גנטיות אינן אקראיות וייתכן שהן מושפעות מתהליך של למידה ● יכולות להיות לזה השלכות על האופן שבו נתגונן מפני מחלות בעתיד

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך

מי קונה בבלאק פריידי שיניים שחורות? התשובה בפרסומת האהובה ביותר, של ביטוח 9

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק מזרחי טפחות, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, משרד התחבורה השקיע את התקציב הגדול ביותר, בקמפיין צדק תחבורתי

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ירידה בתוצאות צים ברבעון השלישי; איך מתמודדים בחברה עם טענות בעלי המניות?

חברת התובלה הימית דיווחה על הכנסות בגובה 1.78 מיליארד דולר ועל רווח נקי של 123 מיליון דולר ● בימים האחרונים, נרשמו מאבקים בין החברה וחלק מבעלי המניות, באשר להרכב הדירקטוריון שלה ● יו"ר החברה יאיר סרוסי: "כל חברות הספנות נסחרות בדיסקאונט, אך עדיין, אנו ערים לנושאים של ערך החברה ורווחיות שלה"

מפעל סנו / צילום: שלומי יוסף

רשות התחרות סגרה את התיק נגד סנו בפרשת תיאום המחירים

עוד חוליה בפרשת תיאום המחירים נסגרת: סנו מצטרפת ליפאורה, ויליפוד, רמי לוי ואושר עד שקיבלו הודעה על סגירת תיק החקירה ● בינתיים כתבי אישום הוגשו נגד בכירים ברשתות ויקטורי, יוחננוף וסופר ברקת, ובעניינה של שופרסל טרם התקבלה הכרעה

מאור מלול, עומר אדם ונסים גאון / צילום: עידן כהן, שי פרנקו

לפי שווי של מיליארד ש': קרן אמריקאית רוכשת 20% מחברת חוות השרתים של עומר אדם, מאור מלול ונסים גאון

קרן ההשקעות האמריקאית BGA רוכשת 20% מחברת חוות השרתים של היזמים מאור מלול, נסים גאון ועומר אדם ● לפי ההערכות, העסקה מגלמת לחברה שווי של מיליארד שקל ותאפשר לה לרכוש קרקעות נוספות ולהתרחב לפרויקטים נוספים

רפי סער, ראש עיריית כפ''ס / צילום: יח''צ

כפר סבא במאבק מול הותמ"ל על עתודת הקרקע האחרונה: "פיגוע תכנוני"

עיריית כפר סבא מתנגדת לתוכנית של הותמ"ל בצפון העיר, שתכלול יותר מ-14 אלף יחידות דיור על פני 1,367 דונם ● "אתם מביאים מצגת מנותקת לחלוטין מהעיר", טען ראש העיר רפי סער, "בלי פתרון תחבורתי, בלי מט"ש ובלי שטחי ציבור. כמו גבינה צהובה מלאה חורים"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

לוין מינה רשמית את בן-חמו למפקח על חקירת הפצ"רית; בג"ץ הוציא צו שמעכב את המינוי

לפני יומיים הודיע שר המשפטים כי בכוונתו למנות את שופט המחוזי בדימוס לתפקיד, וזאת למרות שאינו עובד מדינה בכיר כפי שדרש בג"ץ ● ואולם, הנשיא עמית הוציא צו שמקפיא את המינוי בינתיים "מטעמי שימור המצב הקיים" ● לשכת עוה"ד הודיעה כי תעתור נגד המינוי לבג"ץ

הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס / צילום: דימה טליאנסקי

10,000 מ"ר בראשון לציון: קבוצת פוקס במשא ומתן לפתיחת חנות ג'מבו נוספת

קבוצת פוקס במגעים לשכירת שטח בהיקף 10,000 מ"ר לצורך פתיחת חנות ג'מבו ● מינהל הבטיחות מקדם חובת הפסקת של 15 דקות בכל שעה עבור עובדי סלילת כבישים ● ארכימדס ומנורה יעמידו מימון בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל להתחדשות עירונית בפ"ת ● וגם: הרפורמות החדשות שיקצרו את הליך הרישוי ● חדשות השבוע בנדל"ן